Lainaa on 225000€. Vuokralainen maksaa pientä vuokraa. Vaimo halusi vähän paremman asunnon. Nyt tätä velkahelvettiä pitää kestää 10-15 vuotta vielä. Onko neuvoja tilanteeseen? Vanhaa asuntoa en myy ja uudessa tykkään itsekkin asua. Jää pian vuosittaiset ulkomaanmatkat tekemättä....
Arvaa ahistaako
37
2216
Vastaukset
- dsfsdfsdf
pistä muija pihalle
- ghghghghgh
Rouva taitaa olla se fiksumpi osapuoli, kun ajattelee, ettei kaikkia rahoja kannata hassata matkusteluun vaan jotain sijoitetaan varallisuuteenkin.
- KKHS
Nipistä jostain menoista maksa nopeammin. Kai vuokralaisen vuokra on sentää indeksiin sidottu?
- Taasnäitä
Kyllä tuota velan määrä olisi hyvä sulattaa. Pelkillä vuokratuloissa se ei tule onnistumaan koska taloon tulee aina jotain korjattavaa joka helposti syö monen kuukauden vuokratulot, ja sitten on myös verot päälle. Jos palkkatulot ja hermot on hyvät niin sitten voi kahta taloa pitää. Se on tapa kartuttaa varallisuutta ja eläkkeellä on sitten kaksi velatonta taloa. Tuon kokoinen velka sulaa kyllä todella hitaasti, koko työelämä menee kärvistellessä.
- kahden tuvan kreivi
No olisi olisi. Ei lyhenny kuin 1600€/kk. Tähän vielä korot päälle. No ainahan toki voin myydä kodin vuokralaisen alta mutta yritetään nyt kärvistellä.
- Taasnäitä
kahden tuvan kreivi kirjoitti:
No olisi olisi. Ei lyhenny kuin 1600€/kk. Tähän vielä korot päälle. No ainahan toki voin myydä kodin vuokralaisen alta mutta yritetään nyt kärvistellä.
Toihan on hyvä vauhti, se on melkein kakskymppiä vuodessa. Tuon kokoisen velan kanssa on hyvä tehdä Excel -graafeja. Silloin voi tehdä välitavoitteita: Milloin lainaa tulee olemaan 200k ja 100k jäljellä, milloin velkaa on niin vähän, että omansa saa aina pois vaikka ajat olisivat huonommatkin, milloin on puolet maksettu jne. Tällaisilla välietapeilla lainanmaksuun saa vähän enemmän mielekkyyttä.
- vähempään tyytyväine
Taasnäitä kirjoitti:
Toihan on hyvä vauhti, se on melkein kakskymppiä vuodessa. Tuon kokoisen velan kanssa on hyvä tehdä Excel -graafeja. Silloin voi tehdä välitavoitteita: Milloin lainaa tulee olemaan 200k ja 100k jäljellä, milloin velkaa on niin vähän, että omansa saa aina pois vaikka ajat olisivat huonommatkin, milloin on puolet maksettu jne. Tällaisilla välietapeilla lainanmaksuun saa vähän enemmän mielekkyyttä.
Pankki yleensä tekee sen graafin puolestasi. Ainakin mun pankki.
Täytyy sanoa että itsepähän olet tuon tilanteen aiheuttanut. Kun elämänsä suunnittelee noin niin on jostain tingittävä. Näin se menee meillä kaikilla tai on koko talous rempallaan. - kookookoo
Taasnäitä kirjoitti:
Mistä tulee tuo lyhenne "k" ?
- Tiedoksi
kookookoo kirjoitti:
Mistä tulee tuo lyhenne "k" ?
k=kiloa eli tuhatta
- 2 kämppää
Vuokratun orjauskulut saa vähentää verotuksessa.
- Volvoleidi
Oletko,joku raha mies vai suuruuden hullu muuten vain?Ei kenelläkään tavallisella ihmisellä ihmisellä ole tuollaista velkaa kontollaan!Eikös sitä velkaa pitäisi ottaa tulojensa mukaan,ettei tarvitsisi täällä itkeä suurta velkataakkaansa!
- hmmm....
No kyllä meidän perhe melko tavallinen perhe ja 200,000 euroa velkaa tai ainakin viime vuonna oli. Toki vastapainoksi 550-600,000 eurion talo.
- uusio poikamies
Mullapa ei ole velkaa kuin n. 6000e ja vuositulot bruttona 55000-60000e.Palkka ollut tuota luokkaa toistakymmentä vuotta, kai se on jatkossakin. Tilillä rahaa muutaman kuukauden palkan verran. Asun vuokralla ja maksan kämpästä kaikkineen karvan alle 500e/kk.
Jokainen tekee valintansa, minä tehnyt tällaisen. Kai minäkin jostain löytäisin kärvistelyn aihetta mutta en viitsi miettiä sellaista.
Moikka. Mukavaa kevään odotusta:=))- En usko
Miksi sulla on velkaa yleensäkin jos tulot ovat tuota luokkaa? Maksat korkoja ihan turhaan.
- mek
Olisit sanonut vaimolle että kyllä käy mutta hän maksaa niin olisi loppunut vikinä paremmaasta asunnosta.
- toi5
Hienostipa olet hoitanut asiasi. Ihmettelempä että tuollaiselle älypäälle maksetaan
palkkaakin kohtuullisesti. Mikäli olisit jossain vaiheessa hairahtanut ostamaan oman asunnon, olisi tilanteesi muuten sama mutta asunto jo pitkälle maksettu eli omaisuuttakin olisi kertynyt muutaman vuosipalkan verran, mutta hyväpä noinkin, jos kerran olet tyytyväinen.- uusio poikamies
Minä en vaan näe mitään syytä miksi ostaisin asunnon kun voi suht kohtuullisesti asua vuokrallakin. Sanoinhan että tämä on minun valinta.
Minua ei kiinnosta putkiremontit, parvekeremontit ym mitkä on yleensä väistämättömiä asunnoissa. Vuokralla asuessani voin aina väistyä niiden tieltä ja en osallistu niiden maksamiseen...niin no tietysti kai ne on vuokrassa muutaman kymoin lisänä. En tiedä, en viitsi vaivata sillä päätäni.
Niin ja joku taisi mulle asettaa kysymyksen että miksi mulla on sitten tuo 6000e:n laina...no, sitä minäkin joskus mietin että maksaisko pois, mutta en vaan ole viitsinyt. Minä vaan en kai ole sellainen "talousnero" kuin jotkut jotka pitää kunnia-asiana ottaa iso laina ja saada oma kämppä. - uusiopoikamiehelle
uusio poikamies kirjoitti:
Minä en vaan näe mitään syytä miksi ostaisin asunnon kun voi suht kohtuullisesti asua vuokrallakin. Sanoinhan että tämä on minun valinta.
Minua ei kiinnosta putkiremontit, parvekeremontit ym mitkä on yleensä väistämättömiä asunnoissa. Vuokralla asuessani voin aina väistyä niiden tieltä ja en osallistu niiden maksamiseen...niin no tietysti kai ne on vuokrassa muutaman kymoin lisänä. En tiedä, en viitsi vaivata sillä päätäni.
Niin ja joku taisi mulle asettaa kysymyksen että miksi mulla on sitten tuo 6000e:n laina...no, sitä minäkin joskus mietin että maksaisko pois, mutta en vaan ole viitsinyt. Minä vaan en kai ole sellainen "talousnero" kuin jotkut jotka pitää kunnia-asiana ottaa iso laina ja saada oma kämppä.Mikäs kunnia-asia se olisi?? Yleensä ajatellaan niin, että vuosien / vuosikymmenten jälkeen on hyvä ja kiva saada kotiutettua siihenastiset asumismenot, tai ainakin valtaosa niistä.
Itse olen 57 ja joskus laskeskellut, että tähän ikään ainoat asumiseen lopullisesti menetetyt markat katosivat silloin, kun alle kolmekymppisinä asutttiin vuokralla.
Vaikka miten päin laskee, niin lähes 30 vuoden asuminen ei ole maksanut meille oikeastaan mitään. Lähes kaikki asumiseen sijoitettu on palautunut arvon nousun myötä takaisin. Näin käy nykyisenkin asunnon kanssa, tosin ne rahat jäänevät lapsille.
Viides asunto - uusi velaton okt - menossa, eikä euroakaan velkaa. Lisäksi omistamme entisen paritalo-osakkeemme, joka on vuokrattu.
Asukas remppakulut aina maksaa ja samassa suhteessa ne siirtyvät niin vastikkeisiin, kuin vuokriinkin. Kenen kuvittelet ne maksavan? - 10+19
uusio poikamies kirjoitti:
Niin ja joku taisi mulle asettaa kysymyksen että miksi mulla on sitten tuo 6000e:n laina...no, sitä minäkin joskus mietin että maksaisko pois, mutta en vaan ole viitsinyt. Minä vaan en kai ole sellainen "talousnero" kuin jotkut jotka pitää kunnia-asiana ottaa iso laina ja saada oma kämppä.Öö... Tämä saattaa tulla sulle yllätyksenä, mutta putki- ja parvekeremontit tulevat kyllä ihan vuokra-asuntoihinkin... Vuoden sisällä on nyt ollut kahdella vuokralla asuvalla kaveriperheellä ollut putkiremppa taloyhtiöissään. (Toinen 50- ja toinen 60-luvulla rakennettu talo.)
Ja vuokrat nousevat siinä missä vastikkeetkin - taloyhtiö ottaa lainaa, ja jostain sen poismaksamiseen tarvittavat rahat kerätään. - uusio poikamies
uusiopoikamiehelle kirjoitti:
Mikäs kunnia-asia se olisi?? Yleensä ajatellaan niin, että vuosien / vuosikymmenten jälkeen on hyvä ja kiva saada kotiutettua siihenastiset asumismenot, tai ainakin valtaosa niistä.
Itse olen 57 ja joskus laskeskellut, että tähän ikään ainoat asumiseen lopullisesti menetetyt markat katosivat silloin, kun alle kolmekymppisinä asutttiin vuokralla.
Vaikka miten päin laskee, niin lähes 30 vuoden asuminen ei ole maksanut meille oikeastaan mitään. Lähes kaikki asumiseen sijoitettu on palautunut arvon nousun myötä takaisin. Näin käy nykyisenkin asunnon kanssa, tosin ne rahat jäänevät lapsille.
Viides asunto - uusi velaton okt - menossa, eikä euroakaan velkaa. Lisäksi omistamme entisen paritalo-osakkeemme, joka on vuokrattu.
Asukas remppakulut aina maksaa ja samassa suhteessa ne siirtyvät niin vastikkeisiin, kuin vuokriinkin. Kenen kuvittelet ne maksavan?Eikö mennyt toisellakaan kerralla jollekin jakeluun että minä vaan tykkään elää tällä systeemillä että asun vuokralla ja en ole kiinnostunut ottamaan lainaa asuntoa varten. Katson että tää on tressitöntä elämää. Nautin työstäni, saan siitä asiallisen korvauksen, tykkään asunnostani ja maksan siitä asiallisen korvauksen.
Mainitsinhan jo että en viitsi vaivata päätäni sillä että mietin milloin kannattaa asunto myydä, vaihtaa isompaan tai pienempään ja miltä alueelta kannattas ostaa. No sitä en tiedä ostanko sittenkään omaa asuntoa/taloa kun äidistäni aika jättää ja saan jonkun verran perintöä.
Ja eihän sitä tiedä vaikka kuolla kupsahdan ennen äitiäni, en laske elämääni senkään varaan, en sentin senttiä.
- 8(/()++++ .=
Kysyntää on aina pienille asunnoille. Jos olisit fiksu, niin pistä myyntiin se teidän vanha asunto ja osta sillä rahalla kaksi yksiötä. Saat niistä suhteellisesti katsottuna parempaa vuokraa eikä tarvitse pelätä, että ne seisovat tyhjillään. isompiin asuntoihin voi olla vaikea saada vuokralaisia.
Jos teillä on varallisuutta noin paljon, niin käyttäkää ihmeessä pankin ilmaisia neuvontapalveluita hyväksenne. Vaikkei pankkineuvojan ohjeita noudattaisikaan, niin on hyvä kuunnella kuitenkin jonkun ulkopuolisen neuvoja. Pääperiaate säästämisessä ja sijoittamisessa on se, että osa rahasta pitää olla helposti käteiseksi muutettavissa (esim. tavallinen pankkitili) ja toisaalta ei saa sijoittaa samaan asiaan, vaan hajauttaa, jolloin riskit pienenevät.
Jos maalailee uhkakuvia, niin kestääkö taloutenne, jos asuntolainojen korko nousee 6 %:iin? Entä jos jompi kumpi sairastuu, niin kestääkö taloutenne velanlyhennyksen yhden aikuisen tuloilla? Näitä skenaarioita on hyvä miettiä. Isot rahaa koskevat päätökset on tehtävä yhdessä, ei vaimon painostuksen takia. Mitä kalliimpi asunto, sitä vaikeampaa se on myydä noin lähtökohtaisesti. - velaton on huoleton
Omituinen haarukka lainanmaksun sopimuksessa?...
/- 1830 pv. ?
Miten se "vähän parempi" asunto sitten parantaa elämää eli väheneekö lainanmäärä vai lisääntykö elämisen kulut?
Tuo kyseinen velkasi velattomaksi maksettuna on kutakuin 70 000 enemmän tuon 15v aikana ja omistukseen jää vain 225 000 maksanut kuutio. Olet siis maksanut 225 000 asunnosta lopulta 295 000* ja se on jo vanha ja käytetty !
PLUS yhtiön vastike joka puuttuu laskelmista mutta arviona keskiverto 200€/kk ja se kertaa 15v = 15x 12x 200= *36 000 !!!!
Remontit päälle voi nostaa arvaamattomiin summiin kokonaishintana joka maksetaan velalla myös.putkiremppa 40 000, kerrostaloin ulkosivun uusiminen 29 000, pihan kunnostus ja asavaltointi 10 000.... niin joo nämähän vain pieniä laskuaja joops
Miksi asutovelliset valittavat ja voivottelevat lomautettuna tai työttömänä olevansa asuntovelallisia kun on se asuntolaina ja samaan aikaan rummuttavat, että ihan samalla rahalla saa oman asunnon kun asua vuokralla????
Lopetin "omistamisen vimman" ja nyt jää rahaa elämiseen elämisen aikana ja reissamiseen on töissä tai lomautettu, työttömyyskään ei huoleta!
Taloussanomat kirjotti hyvän artikkelin eli "Mitä järkeä olla "varakkain" kuolinpäivän aamuna?"- 2 erää jälj.
enhän minä tule olemaan varakkain kuolinpäivänäni koska taloni on silloin vanha. mutta on ollut jo 10v ollut halvempi ja mukavampi asua kun vuokralla!
- mammona oi voivoi
Vaimo halusi ja minäkin halusin vanhaa en myy kun uudessa tykkään itsekin asua. Kun olet nyt itse vastannut kysymyksiisi joihin jotkut antavat neuvoja tai vaihtoehtoja minkälaisia vastauksia oikein täältä enää odotat.
Vai haluatko että päätäsi paijataan. Stressitasosi noustessa suhteellinen lainan takaisinmaksukykysi joutuu todella puntariin. Mutta toivottavasti et sairastu. Onko mokoma sen arvoista. Kysyn, enkä neuvo.
Lomalle lomps ! ennen kuin pää hajoo. - Ei velkataakalle
Oletko miettinyt mikä on elää tuollaisen velankanssa. Elät koko aikuisiän velassa ja joudut tinkimään kaikesta, vain sen takia ette myy kakkosasuntoa. Entä mitä hyötyä on siitä että vanha sinulla on sitten rahaa jos myyt jomman kumman asunnon. Jättääkö lapsille perintöä, no verottaja vie ruhtinas osuuden. Jos joudut vaivaisena hoito kotiin, maksut menee omaisuutesi mukaan 4000-8500€/kk usko pois.
- ei liikaa
Turhaa valitat......Lainat on ihan pakko maksaa.. Elä sen mukaan mikä maksukykysi... Jos se akka haluaa lisää, niin maksakoot myös enemmän..Vain tosi tyhmä elää velaksi enemmän kuin maksukyky sallii ...... Kannattaako kärsiä koko elämän jonnin joutavasta velaksi näytetystä elintasosta???????????????
- japa3
No en kyllä ymmärrä mikä miestä ahdistaa. Mulla ikää 33-vuotta ja tuntuu, että menee hemmetin hienosti, sijoitukämppien lainat makselee itse itseään.
Meillä perheen ja minun velkatilanne on seuraavanlainen. SIjoitusasunnot ovat minun ja oma asunto vaimon kanssa puoliksi.
Sijoitusasunto 1 vm. -98: Velkaa n. 50.000 €, asunnon arvo 100.000 €. Vuokra 580 €. 50 euroa kuussa omaa rahaa ja asunto on velaton 12 vuoden päästä.
Sijoitusasunto 2 vm. -99: Velkaa n. 40.000 €, asunnon arvo 95.000 €. Vuokra 500 €. 100 euroa kuussa omaa rahaa ja asunto on velaton 7 vuoden päästä.
Sijoitusasunto 3 vm. 95. Velkaa n. 30.000 €. Arvo 90.000 €- Vuokra 520 €. 100 € kuussa kanssa omaa rahaa ja velaton pitäisi olla 5 vuodessa.
Lisäksi oma asunto vm. -95: Velkaa yhdessä 110.000 €. Arvo 160.000. Lyhennys 1000 €/kk yhdessä.
Jos korot nousee niin maksuajat tietty kasvaa mutta kukapa niistä sitten murehtii nyt otetaan kaikki irti näistä pienistä koroista. Lisäksi olen kaikissa kolmessa asunut aikanaan 2 vuotta, joten myyntivoittoveroa en joudu maksamaan latiakaan kun myyn joskus.
Yhtään en ole perittyä tms. rahaa näihin saanut. Ensimmäiseen vanhemmat takasivat 20 % sen jälkeen on asunnot taanneet itse itsensä.Elellyt säästeliäästi, ei uusia autoja, kerran pari halpismatkalla etelässä vuodessa ei muuta erikoista. Palkkatulot vuodessa 60 k€.- Ei tartte töitä tehd
Noinhan se pitää edetä. Ensimmäinen milli on vaikein mutta sen jälkeen raha alkaa tulla rahan luo ja pääsee siihen tilanteeseen kuin pitääkin: Olla oman itsensä herra.
- Ei oo
Onko ihan pakko valittaa veloistansa jos se on omaehtoista. Ryhdistäydy hyvä mies
- Pyöreä nolla
Perukirjassa kun on pyöreä nolla,niin ei tarvi sukulaisten tapella.
Velkapuolella olevat vie vainaja mukanaan.
- 11+19
olin juuri 5kk thaimaassa ja nyt tulin tekemään töitä kolmeksi kuukaudeksi. lähden kesällä/syksyllä kanarialle muutamaks kuukaudeksi ja sen jälkeen tuun taas töihin parikskuukaudeksi ja lähden thaimaaseen. meillä on vaimon kanssa asunto espanjassa missä on tällä hetkellä vanhempi suomalainen pariskunta vuokralla joten sinne voi sitten vanhana muuttaa asumaan jos haluaa. ei tässä omaisuutta kerry yhtään, mutta mielenrauha rahaa tärkeämpää meille. ei siinä loppuelämän velkahelvetissä mitään pahaa varmaankaa ole ja omaisuutta kertyy mukavasti jos vanhaksi elää, mutta muistakaa ihmiset nauttia elämästä ei ole pakko mennä massan mukana.
- sladis
Tippuvatko omenatkin mielestäsi maaseen?
- Oman onnensa seppä
Mä olen kärvistellyt aina. Olen elänyt suurin piirtein opiskelijabudjetilla koko ikäni, autokin on ollut aina vähintään 4 vuotta vanha, nykyinen on 12 vuotta. Palkka on ollut kuitenkin ihan kohtuuhyvä ja töitä on riittänyt. Nyt kun ikää on 54v. niin on parikymmentä vuokra-asuntoa ja velat alkaa olla nollilla. Vaimon kanssa suunnitellaan 500 neliön talon rakentamista palmujen alle ja muuttamista sinne ensi vuonna.
- 2+7
"Vaimon kanssa suunnitellaan 500 neliön talon rakentamista palmujen alle ja muuttamista sinne ensi vuonna."
LOL :D - Oman onnensa seppä
2+7 kirjoitti:
"Vaimon kanssa suunnitellaan 500 neliön talon rakentamista palmujen alle ja muuttamista sinne ensi vuonna."
LOL :DJokaisella on se elämän nautintavaihe joskus. Me ollaan ajateltu, että meille se olisi sopiva aika alkaa nyt kun lapset alkaa olla isoja ja velatkin on sulanneet. Tonttia tässä vielä etsitään mutta talon piirustukset on valmiina. Kolme kerrosta siihen tulee ja hissinkin olen siihen suunnitellut ettei tarvitse vanhana portaissa kaatuilla. Niin ja neliöitä on 485m^2 eli ei ihan viittäsataa. Tontista riippuen sellaisen saa suomalaisen omakotitalon hinnalla niin, ettei se nyt ihan kamalasti maksa.
Sen minä vielä sanoisin, että olen aika köyhistä oloista lähtöisin ja jos tämmöinen elämä kiinnostaa niin se onnistuu kenelle tahansa. Pienet menot on tärkeemmät kuin suuret tulot ja jos ostaa paljon pientä ei osta koskaan mitään suurta. Velkoja voi ottaa mutta ne on otettava sellaisen tavaran ostamiseksi josta tulee tuloja silloinkin kuin itse nukkuu. - kahden tuvan kreivi
Oman onnensa seppä kirjoitti:
Jokaisella on se elämän nautintavaihe joskus. Me ollaan ajateltu, että meille se olisi sopiva aika alkaa nyt kun lapset alkaa olla isoja ja velatkin on sulanneet. Tonttia tässä vielä etsitään mutta talon piirustukset on valmiina. Kolme kerrosta siihen tulee ja hissinkin olen siihen suunnitellut ettei tarvitse vanhana portaissa kaatuilla. Niin ja neliöitä on 485m^2 eli ei ihan viittäsataa. Tontista riippuen sellaisen saa suomalaisen omakotitalon hinnalla niin, ettei se nyt ihan kamalasti maksa.
Sen minä vielä sanoisin, että olen aika köyhistä oloista lähtöisin ja jos tämmöinen elämä kiinnostaa niin se onnistuu kenelle tahansa. Pienet menot on tärkeemmät kuin suuret tulot ja jos ostaa paljon pientä ei osta koskaan mitään suurta. Velkoja voi ottaa mutta ne on otettava sellaisen tavaran ostamiseksi josta tulee tuloja silloinkin kuin itse nukkuu.Aloitus oli tarkoitettu ironiseksi. Kukin itse päättää mihin rahansa käyttää ja kuinka velkaantuu. Toiset yrittää hommata sitä kunnon eläkettä kun taas toiset ryyppäävät viimeisetkin centit. Suuresta lainasummasta huolimatta elän ihan normaalia elämää. Auto hieman vanha mutta matkusteltu uuden auton edestä. Elämä on valintoja täynnä. Vuokralaiseni maksaa lainojemme korot. Kiitos vain.
- hei hoi
kahden tuvan kreivi kirjoitti:
Aloitus oli tarkoitettu ironiseksi. Kukin itse päättää mihin rahansa käyttää ja kuinka velkaantuu. Toiset yrittää hommata sitä kunnon eläkettä kun taas toiset ryyppäävät viimeisetkin centit. Suuresta lainasummasta huolimatta elän ihan normaalia elämää. Auto hieman vanha mutta matkusteltu uuden auton edestä. Elämä on valintoja täynnä. Vuokralaiseni maksaa lainojemme korot. Kiitos vain.
_|_••_|_
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi614729Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal974431- 763908
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963817Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1192855- 352628
- 372532
- 242509
- 382499
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k232374