Uusi markkinarako avautumassa vanhusten kotihoidon lisääntyessä

Avasi silmiä

Vanha pappa jäi yksin puolison menehdyttyä noin vuosi sitten. Suru ja yksinäisyys ahdistivat. Mutta "kaverikin" löytyi. Autteli ensin siivoamisessa, sitten kauppa asioilla, myös alkoholi tuli kuvioon enenevässä määrin. Alettiin käymään "kaverin" kanssa pankkiasioilla, paikallisessa pubissa syömässä, taksikyytiäkin tarvittiin. Asunnon avaimet piti "kaverille" antaa, pitihän hänen voida käydä siellä kuin kotonaan.
Tuli joulunseutu, sairaus alkoi vaivata, odotetut jouluvierailut siirtyivät sairauden vuoksi. Loppiainen vei voimat niin heikoksi että lähdettiin sairaalaan. Viimeistä kertaa. "Kaveri" autteli yhä. Tyhjenteli asunnolta jääkaapit ja pakastimet, oli kuin kotonaan. Kävi rahaa pankista, papalle ja itselleen. Vaivannäöstä korvausta. Pappa haluaa niin. Papan kunto huononi lopulta niin, että hän oli liian väsynyt kuitatakseen itse "kaverille" osoitettuja pankkisiirtoja. "Kaveri" pyysi sairaalan hoitajia kuittaamaan...ei saanut. Soittipa sukulaisillekin. Ei nimeä sieltäkään. "Kaveri" oli paljastunut. Häntä oli jo tarkkailtu jonkin aikaa. Häikäilemätön hyväksikäyttäjä. Hoitajataustainen henkilö.
Poliisi on tietoinen. Hoitohenkilöstö toisessa sairaalassa myös. Ensimmäisessä sairaalassa omaiset sivuutettiin hoitotaustan vuoksi. Olkaa omaiset tarkkana näiden avustajahenkilöiden kanssa.
Pappa on nyt siunattu haudan lepoon. Ei näkynyt "kaveria" haudalla. Ei viimeiseen hengenvetoon kädestä pitämässä. Näin hän omaisille pankkisiirtoon nimeä anellessaan vannoi. Elintaso ehkä "kaverilla" laski, joksikin aikaa, kunnes uusi avun tarvitsija on heikossa kunnossa.

18

202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä holhoa

Tuolla jossain pitkän jorinasi keskivaiheilla on lause, jossa kaikki oleellinen. "Pappa haluaa niin." Mitäpä sanomista siihen kellään olisi?

• Silmät vieläkin auki

Pahoittelen vaikeasti tulkittavaa kirjoitustani. Sarkasmi vakavaa asiaa kuvattaessa jää siis huomaamatta. Otan opikseni.

• lähinkin voi viedä

Olen kuullut vastaavia aika läheltä ja niissä on ollut joku lähisukulainen joka laittanut asioita hoitaessaan rahoja omaan kukkaroonsa. Yksi sai tuomion kun muut omaiset veivät asian eteenpäin ja maksaa tänäkin päivänä kavaltamiaan. Aina ei tule tuomiota, eikä viranomaiset ala isommin penkomaan...

• lifjrigthjhjyhuyjiy7

Voi, voi. Lähisukulaiset on niitä, jotka eniten pitää vanhustensa puolia, mutta mikä olet sinä, joka solvaat julkisella nimettömällä Suomi24-palstalla vanhuksia hoitavien omaisia?

Minä en ainakaan ikinä pelkää, että lähisukulaiset veisivät omaiseni rahoja, mutta jossakin määrin olen yleisesti ottaen epäilevä sitä asiaa kohtaan, että kotihoidossa olevien vanhusten koteihin otetaan hoitajiksi melkein ketä tahansa Suomessa nykyisin, että edes lähihoitajan tutkintoa niiltä kaikilta ei vaadita. Onneksi oman omaiseni hoitajat ovat vaikuttaneet fiksuilta ja pariin jopa luotankin, jotka ovat pitkään olleet mukana perheen elämässä ja kiitos heille hienosta hoivasta ja avusta, tekevät tärkeää työtä ja mielestäni liiankin pienellä kunnallisella palkalla, mutta on se aika ymmärrettävää, että mummot ei jaksa kymmentä tuntematonta naamaa kotonaan ramppaamassa...

Mulla ei ketään omaistani hoitanutta kotihoitajaa vastaan ole mitään, paitsi että yhtä entistä koulukiusaajaa en välttämättä olisi välittänyt nähdä mummoni olohuoneessa: häntäkään kohtaan minulla tosin ei ollut mitään tai minkäänlaisia negatiivisia ennakkoasenteita, mutta kun alkoi kadulla kävellessään irvistellä aggressiivisesti ja morjestamatta ja kun kuulemani mukaan oli omituisen utelias perheeni asioista muutenkin, niin asenne siinä muutttui siten neutraaliksi, että toivon, ettei se enää ole hoitajien joukossa ainakaan mun omaiselle. Kun satun tietämään, että kaveeraa erään epämiellyttävän entisen ystäväni kanssa, en halua sellaisia juoruilemaan toisten perheiden yksityisasioita, vaikka valtuutuksella pääsevät toisten koteihin.

Voi ei lähisukulaiset ikinä laita omiensa rahoja taskuihinsa, oletpäs sinä nilkkimäisen kyyninen Suomi24-anonyymi kirjoittelija. Meidän suvussa ainakin ilmaiseksi kunnan sijaan kyyditään hoivattavia tutkimuksiin ja autetaan muutenkin.

• Kannattaa tehdä jo hyväkuntoisena hoitotahto siitä, kenen haluat asioitasi hoitavan kun itse et siihen enää kykene. Tällöin pääset vielä itse vaikuttamaan, kenet avustajaksesi kelpuutat.

• Silmät ja korvatkin

Kuvaamassani tapauksessa hyväksikäyttö oli todella röyhkeää ja häikäilemätöntä. Henkilö käytti luottamuksen luomiseen mm. hoitajataustaansa eikä liittynyt tässä kyseisessä tapauksessa vanhuksen omaisiin millään tavoin. Halusin herättää kirjoitelmallani vanhusten omaisia huomioimaan miten huonokuntoisten vanhusten kotihoidon lisääminen (jopa lainsäädännöllisin keinoin) luo epärehellisille ihmisille täysin "vapaat markkinat".

• Silmät ja korvatkin kirjoitti:

Kuvaamassani tapauksessa hyväksikäyttö oli todella röyhkeää ja häikäilemätöntä. Henkilö käytti luottamuksen luomiseen mm. hoitajataustaansa eikä liittynyt tässä kyseisessä tapauksessa vanhuksen omaisiin millään tavoin. Halusin herättää kirjoitelmallani vanhusten omaisia huomioimaan miten huonokuntoisten vanhusten kotihoidon lisääminen (jopa lainsäädännöllisin keinoin) luo epärehellisille ihmisille täysin "vapaat markkinat".

Minäkin tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa sosiaalityöntekijä lopulta peri vanhuksen. Rintaperillisiä ei ollut ja pappa testamenttasi omaisuutensa tälle, joka hänen asioistaan huolehti, muut sukulaiset eivät välittäneet.

sairaalahenkilöstöllä on oikeus antaa tietoja hänelle, jonka potilas ilmoittaa läheisekseen. Lupia minkäänlaisiin varainsiirtoihin heillä ei ole lupa antaa tai edes todistaa nimikirjoitusta oikeaksi.

• lusiina kirjoitti:

Minäkin tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa sosiaalityöntekijä lopulta peri vanhuksen. Rintaperillisiä ei ollut ja pappa testamenttasi omaisuutensa tälle, joka hänen asioistaan huolehti, muut sukulaiset eivät välittäneet.

sairaalahenkilöstöllä on oikeus antaa tietoja hänelle, jonka potilas ilmoittaa läheisekseen. Lupia minkäänlaisiin varainsiirtoihin heillä ei ole lupa antaa tai edes todistaa nimikirjoitusta oikeaksi.

Ja vielä, tällaisten tapausten estämiseksi ainakin ulkopuolisten taholta pitäkää yhteyttä vanhuksiinne. Miten hyväksikäytöltä voidaan suojata silloin kun sitä tapahtuu lähiomaisen taholta.

• sillyworld

Entäpä jos ihan oikeasti joku ihminen joka välittää toisista ihmisistä haluaa auttaa toista ihmistä, jos vaikka nämä "merkityt" ihmiset eivät välitä tai ovat liian kiireisiä omien töidensä vuoksi tms.
        Olet valtuuttanut jotkut ihmiset, jotka eivät sitten hoidakaan "hommiaan". Mitä sitten?

• lusiina ei rek
        sillyworld kirjoitti:

Entäpä jos ihan oikeasti joku ihminen joka välittää toisista ihmisistä haluaa auttaa toista ihmistä, jos vaikka nämä "merkityt" ihmiset eivät välitä tai ovat liian kiireisiä omien töidensä vuoksi tms.
        Olet valtuuttanut jotkut ihmiset, jotka eivät sitten hoidakaan "hommiaan". Mitä sitten?

Alunpitäen pitäisi tietenkin tehdä keskinäinen sopimus, mutta aina kaikki ihmisten kesken ei mene niin kuin on alunpitäen ajateltu. Kyllä minä kuitenkin lähtisin liikkeelle siitä ajatuksesta että hyviä ihmisiä on olemassa ja pyyteetöntä auttamishaluakin ilmenee. Kuitenkin varmaankin tuolloin pitäisi olla suostumus lähiomaisilta ja ainakin selkeä kirjanpito, jos rahaa käsitellään.

• kdfhruhtiyuhy7h

Minäkin kerran ihmettelin, kun ykis läheinen vanhus itsui lompakko kädessä, kun menin sattumoisin lähiomaisena käymään ja siellä sitten oli seinille katseleva ja silmiin katsomista välttelevä "kotihoitaja" samaan aikaan myös paikalla, joka ei edes nimeään mulle omaiselle kertonut. En usko, että hyväksikäyttöä olisi tapahtunut, koska se kysenen vanhus varmaan vaikka löisi, jos sitä lähestyisi asiaton, eikä ne uskalla sellaiseen alkaa, mutta kun tietää vanhuksen olevan ihminen, joka luulee että yhä vanhan ajan malliin pitäisi jokaisesta palveluksesta minkä kotihoito tekee, maksaa muka käteisellä niiinkuin 1950-luvulla terveyshenkilöstölle maksettiin kotikäynneistä, olen kyllä informoinut omaisiani, että toivottavasti v*tun montaa naamaa ei lapa sieltä ovista sisälle. Nimittäin sisäsyntyinen moraali on asia, mitä ei ole kaikilla. Nilkki voisi hyvinkin vaikka hoitotoimessa ottaa rahaa,jos muistisairas vanhus kuvitelmassaan, että joka operaatiosta pitää maksaa, rahaa tarjoaisi.

Karmea tarina, tuo mitä kerrot. Minä en ainakaan halua eikä minun sukuni halua, että meikäläisille vanhusten haluamat vähät säästetyt rahat menee jonkun sittiäisen hoitohenkilösrtön liveihin ainakaan laittomasti. Elätäkööt ne palkallaan tai muuten rehellissti itsensä, niin muutkin tekee.

Toivottavasti kyseinen hoitohenkilöstön edustaja on menettänyt ammattilupansa?

• kljkjkjl

Jaksat sitten mainostaa tätä samaa tarinaa edelleen? Viimeksi sanoit vanhuksesi rahojen olevan omiasi, joten kukahan tässä tarinassa on se roisto?
        Meitä ihmisiä on joka junaan, niin hoitajissa mutta myös omaisissa. Nähty on, kumpaakin sarkaa, musta kylki kummallakin.

• ...
        kljkjkjl kirjoitti:

Jaksat sitten mainostaa tätä samaa tarinaa edelleen? Viimeksi sanoit vanhuksesi rahojen olevan omiasi, joten kukahan tässä tarinassa on se roisto?
        Meitä ihmisiä on joka junaan, niin hoitajissa mutta myös omaisissa. Nähty on, kumpaakin sarkaa, musta kylki kummallakin.

Mikäli kommenttisi koskee keskustelun aloitusviestiä, kerrottakoon, että kirjoitin asiasta ensimmäistä kertaa. En viimeistä. Huomautuksessasi joka junaan riittävistä ihmisistä olen samaa mieltä, tragedia on yhtä tosi olipa hyväksikäyttäjä omainen tai vieras. Mutta vanhennutaan rauhassa. Olemme itse kasvattaneet sen sukupolven jolle kuuluu päätäntävastuu ikäihmisten hoidon tasosta siinä vaiheessa kun itse tarvitsemme apua ja huolenpitoa.

• nainen3

Mistä keksit että "auttaja" oli laillistettu hoitaja. Et mistään, valtava vihasi hoitajia vastaan sai tuon oletuksen aikaiseksi.

• lfherifhrightuhjuh
        kljkjkjl kirjoitti:

Jos tuo kunnianloukkaus oli minulle, niin on mahdollisesti törkein viesti, mitä ikinä olen tästä Suomi24:sta keskustelupalstakeskusteluissa lukenut: varkaaksi minua ei vielä ole väitettykään ja muistuttaisin ystävällisesti, että minä ainakaan en koskaan ole ollut kiinnostunut kenenkään raha-asioista, kun kirjoitan Suomi24:keskustelupalstalle ja lisäksi muistutan, että täällä ei kirjoittele minun tuttuni, eli kukahan roisto täällä on ihmisten raha-asioista kiinnostunut vanhustenhoitopalstalla, kysyn vain... Jospa ystävällisesti erottaisit p*skaisista intresseistäsi keskiluokkaiset tavalliset ihmiset, jotka jos käyvät keskustelupalstalla, käyvät aivan varmasti muista syistä, kuin syytelläkseen anonyymia nettikirjoittajaa anonyymiyden takaa varkaaksi. Minä en ole edes oman mummoni rahoista kiinnostunut, ja toivon, että sinä et ole kenenkään vanhuksen raha-asioista kiinnostunut, koska sinulle tuskin kuuluu muiden yksityisasiat. En ole kirjoittanut minä ainakaan mitään mitä väität. Olen puhunut siitä, että julkisuudessa on keskustelua vanhusten hyväksikäytöstä. Omaan elämänpiiriini ei kuulu ihmisiä, jotka hyväksikäyttäisivät vanhuksia. Törkeää, että kehtaat omaisia syyllistää!

Sanoin, että olen kerran nähnyt erään iäkkään läheiseni istuvan oudosti lompakko kädessä, kun olen mennyt tapaamaan vanhusta ja vieressä oli kunnan kotihoitaja, joka ei edes nimeänsä minulle kertonut. En ole syytellyt mitään yksittäisiä ihmisiä mistään: olet sä tahallisen lukukyvytön? Varmaan hei kukaan kirjoittaisi tällaisia nimellä... En minä ole kiinnostunut tietämään,mitkä omituiset haluaa pahansuovasti minua täällä solvata, mutta kun kirjoitatte julkisesti minulle näkyviä nimettömiä tutotoksia, joissa teitä sairaalla tavalla kiinnostaa mun henkilö, vaikka kiinnostus ei ole molemminnpuolista, niin totta vie mä puolustaudun, jos aletaan tolleen nimettömyyden takaa väittää valhetta mun motiivista kirjoittaa nimettömälle Suomi24-palstalle. Tai solvata minua. Jos minä sairaanhoitoalan ihmisten kanssa haluaisin jutella, en juttelisi täällä, eikä ykskään ole mulle nimeään kertonut, joten v*tun oudosti teitä mun herjaaminen kiinnostaa...

Onpas teillä ikäviä kokemuksia elämästä... Meillä normaaleilla on sen verran hyvät perhesuhteet, että ainakaan omaisia ei ole tarvinnut varkaiksi internetissä herjata. En ole niin tyhmä, mitä luulette, vaikka joudunkin kirjoittamaan täysin intuition pohjalta täällä, kun en tiedä keitä olette. Olen toivonut, että mulle kirjoiteltaisiin normaalisti, kuten tuntemattomien tuntemattomille kuuluukin, eikä mitään imbesilliä solvaamista koko ajan.

Pelottavaa porukkaa, kirjoittelee tänne.

• öklököklö
        lfherifhrightuhjuh kirjoitti:

Jos tuo kunnianloukkaus oli minulle, niin on mahdollisesti törkein viesti, mitä ikinä olen tästä Suomi24:sta keskustelupalstakeskusteluissa lukenut: varkaaksi minua ei vielä ole väitettykään ja muistuttaisin ystävällisesti, että minä ainakaan en koskaan ole ollut kiinnostunut kenenkään raha-asioista, kun kirjoitan Suomi24:keskustelupalstalle ja lisäksi muistutan, että täällä ei kirjoittele minun tuttuni, eli kukahan roisto täällä on ihmisten raha-asioista kiinnostunut vanhustenhoitopalstalla, kysyn vain... Jospa ystävällisesti erottaisit p*skaisista intresseistäsi keskiluokkaiset tavalliset ihmiset, jotka jos käyvät keskustelupalstalla, käyvät aivan varmasti muista syistä, kuin syytelläkseen anonyymia nettikirjoittajaa anonyymiyden takaa varkaaksi. Minä en ole edes oman mummoni rahoista kiinnostunut, ja toivon, että sinä et ole kenenkään vanhuksen raha-asioista kiinnostunut, koska sinulle tuskin kuuluu muiden yksityisasiat. En ole kirjoittanut minä ainakaan mitään mitä väität. Olen puhunut siitä, että julkisuudessa on keskustelua vanhusten hyväksikäytöstä. Omaan elämänpiiriini ei kuulu ihmisiä, jotka hyväksikäyttäisivät vanhuksia. Törkeää, että kehtaat omaisia syyllistää!

Sanoin, että olen kerran nähnyt erään iäkkään läheiseni istuvan oudosti lompakko kädessä, kun olen mennyt tapaamaan vanhusta ja vieressä oli kunnan kotihoitaja, joka ei edes nimeänsä minulle kertonut. En ole syytellyt mitään yksittäisiä ihmisiä mistään: olet sä tahallisen lukukyvytön? Varmaan hei kukaan kirjoittaisi tällaisia nimellä... En minä ole kiinnostunut tietämään,mitkä omituiset haluaa pahansuovasti minua täällä solvata, mutta kun kirjoitatte julkisesti minulle näkyviä nimettömiä tutotoksia, joissa teitä sairaalla tavalla kiinnostaa mun henkilö, vaikka kiinnostus ei ole molemminnpuolista, niin totta vie mä puolustaudun, jos aletaan tolleen nimettömyyden takaa väittää valhetta mun motiivista kirjoittaa nimettömälle Suomi24-palstalle. Tai solvata minua. Jos minä sairaanhoitoalan ihmisten kanssa haluaisin jutella, en juttelisi täällä, eikä ykskään ole mulle nimeään kertonut, joten v*tun oudosti teitä mun herjaaminen kiinnostaa...

Onpas teillä ikäviä kokemuksia elämästä... Meillä normaaleilla on sen verran hyvät perhesuhteet, että ainakaan omaisia ei ole tarvinnut varkaiksi internetissä herjata. En ole niin tyhmä, mitä luulette, vaikka joudunkin kirjoittamaan täysin intuition pohjalta täällä, kun en tiedä keitä olette. Olen toivonut, että mulle kirjoiteltaisiin normaalisti, kuten tuntemattomien tuntemattomille kuuluukin, eikä mitään imbesilliä solvaamista koko ajan.

Pelottavaa porukkaa, kirjoittelee tänne.

"Nilkki voisi hyvinkin vaikka hoitotoimessa ottaa rahaa... Itse näin kirjoitit hoitajasta, eli sinunko kunniaasi on loukattu?
        Hae apua! Paatostasi ei jaksa kukaan, pura paineet vaikka terveysasemalla.

• Taas näitä jorinoita

Yksin jätetty vanhus löysi tekemistä itselleen. JOkainen saa päättää mihin omat rahat käyttää. Vaimon kuolema osoitti: täältä lähdetään. HIenoa jos halusi vielä nauttia elämästä! Sukulaisille vanhuksen rahat kelpaa-seura ei.

• Silmät auki yhäkin

Nimimerkille nainen3: En keksinyt, otin selvää. Minulla on tapana ottaa selvää ihmisistä jotka silminnähden hermostuvat jouduttuaan yllätetyiksi. Ihmisen käytökseen on näet aina jokin syy. Tässä tapauksessa ilmitulo. Viranomaiset kiinnostuivat myös.
        Nimimerkille Taas näitä jorinoita: Osallistuminen keskusteluun on vapaaehtoista, joten jos pitää vanhustenhuoltoasioita jorinoina on viisainta osallistua niihin keskusteluihin jotka kiinnostavat. Seuranpidostamme kyseisen vanhuksen kanssa taas et tiedä mitään. Joten se siitä.
        Niille, jotka painiskelevat samankaltaisten ongelmien kanssa. Rohkeasti asiaan tarttuminen vie asiattomasti käyttäytyviltä henkilöiltä mahdollisuuden. Mikäli vanhuksenne on joutunut sairaalahoitoon ja epämääräinen liikehdintä omaisenne ympärillä jatkuu, nopea yhteydenotto viranomaisiin. Mikäli tapaus täyttää hyväksikäytön tunnusmerkit, tutkimuspyyntö vie taas asiaa eteen päin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      60
      3503
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      23
      2333
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      139
      1985
    4. Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä

Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1566
    5. Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa

Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn
      Kaste
      163
      1217
    6. Pistä joku tunniste vuosien takaa

Meidän välillä. Naiselta pyydän.
      Ikävä
      62
      1207
    7. Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.

Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R
      Kaste
      450
      1062
    8. Pidätkö vielä elämäsi

Rakkautena minua
      Ikävä
      59
      893
    9. Mietin tässä yhtä kysymystä

Pysyisitkö minun kävelytahdissa mukana?
      Ikävä
      76
      852
    10. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      33
      823
    Aihe