Op-lupa ja autokoulun erot

Yrjöttää

Nyt se on faktaa, opetuslupa opetus tähtääteoria- ja ajokokeen läpimenemiseen. Opetuslupamateriaalia tuottava yritys jopa kertoo vastaukset etukäteen ja tutkintoreitit. Onneksi autokoulut sentään eivät mene sieltä missä aita on matalin vaan ymmärtävät, että teoriakokeen ja ajokokeen läpäiseminen on vain yksi askel varsinaiseen ajotaitoon.

22

324

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gttgrgreg

Mutta JOS läpäisee teoriakokeen, ja ajokokeen on tarpeeksi KYKENEVÄINEN liikkumaan itsenäisesti ja turvallisesti

Aivan sama missä opetus on saatu, vaikka ei olisi saanut lainkaan, jos on tarpeeksi hyvä kuski

• Huuli pyöreenä:

Mitäs arvelet, kauanko ilman sanktioita tuo yritys pystyisi noin toimimaan? Ja mikähän firman nimi on? Jos väitteesi pitää paikkansa, niin eikös autokoululainen pysty sitten hommaamaan ne samat tiedot jotain maksamalla?
      Meillä käytettiin Ajokorttikoulua harjoitteluun, ei minusta ainakaan samoja kysymyksiä sitten teoriakokeissa ollut.

Ymmärtänet, että syyllistyt aiheettomaan herjaukseen julkisella palstalla, jos sulla ei ole asiasta esittää faktoja.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Herjaus

• Rahastuksen maku

Tee haku opetuslupa, sieltä löytyy 3 yritystä jotka toimivat hyvien tapojen vastaisesti. Huom. ja rahastavat köyhiä opetuslupalaisia.

• No nono

Kuules nyt rikostoimittaja. Herjauksen tunnusmerkit: eivät valitettavasti täyty. Kyseessä on liiketoiminta ja ennen kaikkea ensimmäinen kirjoittaja ei herjaa vaan kertoo mitä on itse lukenut ja joka on julkisessa varkossa kaikkien luettavaa ja vielä asiat ovat totta?

• "Opetuslupa"?

Ei hän minusta sitä muualta sanonut lukeneensa vaan esitti täytenä totena. Kai hän materiaaleja vertaamalla tai autokoulun opettajana oli siihen tulokseen tullut. Nimettömänäpä tietenkin. En minäkään millään "opetuslupa" haulla asiasta lisätietoa löydä, siksi kirjoittajan voi luulla esittävän omaa tietoansa.

Inssiajon reitit ja knopit löytyy ajokortin äskettäin ajaneilta kavereilta. Se tieto myös pitää kokemuksen perusteella paikkansa eikä sitä tartte mistään maksua vastaan hakea.

• Yrjöpä pois vaan

Ja varmaan väität, että autokoulut eivät ajeluta oppilaitaan samoja reittejä kuin ajokokeissa?

Faktahan on se, että opetusluvalla opetelleet läpäisevät inssin huonommalla prosentilla MUTTA ajavat sitten (ainakin) parin ensimmäisen vuoden aikana vähemmän kolareita kuin autokouluissa oppinsa saaneet.

• taikkaaa

Tai sitten opetuslupalaiset eivät saa enään iskän tai äiskän autoa lainaan, jotta pääsisivät itsekseen ajeleen koska vanhemmat näkivät miten onneton kuski siitä tulikaan. Vaikeahan sitä on tilastoihin päästä jos kulkee fillarilla :)

• Kärjistän hieman
        taikkaaa kirjoitti:

Tai sitten opetuslupalaiset eivät saa enään iskän tai äiskän autoa lainaan, jotta pääsisivät itsekseen ajeleen koska vanhemmat näkivät miten onneton kuski siitä tulikaan. Vaikeahan sitä on tilastoihin päästä jos kulkee fillarilla :)

mutta kysymyshän on aivan samasta asiasta, että jotkut tilaavaat kotiinsa siivoojan ja toiset siivoavat itse. Eli kysymys on pitkälti motivaatiosta ja maksukyvystä. Jos ei ole maksukykyä, voi silti olla motivaatiota hyvän suorituksen tekemiseen, mutta hyvän maksukyvyn omaava voi saada huonon vastineen sijoitukselleen.

• Yrjölä pois vaan
        taikkaaa kirjoitti:

Kun se isoa tai äiskä on itse opettanut niin varmasti tietää, että jälkikasvu osaa ajaa.

Ainakin meillä. Kaksi on opetettu ja molemmat hyviä kuskeja.

• vsvsvs3
        Yrjölä pois vaan kirjoitti:

Kun se isoa tai äiskä on itse opettanut niin varmasti tietää, että jälkikasvu osaa ajaa.

Ainakin meillä. Kaksi on opetettu ja molemmat hyviä kuskeja.

Mistä tiedät, että ite ajat oikein? Toki näin luulee suurin osa suomalaiskuskeista ja suurin osa luulee olevansa vielä keskivertoa parempia kuljettajia. Mielummin ajan kuten ammattilainen, kuin siten kun omat vanhempani. (vaikkeivät kertaakaan ole kolaroineet). Hyvä kuljettaja ajaa myös taloudellisesti, ennakoiden, moottorijarrutusta käyttäen, kytkintä säästäen. Omat opetusluvalla käyneet kaverini ovat olleet ihan pihalla näistä asioista. Olin myös kaverini kyydissä, hänen ajaessaan äitinsä kanssa. Se oli aivan hirveää, ainakaan tämä äiti ei osannut opettaa alkuunkaan. "Opettajaäiti" paniikissa kyseli minulta neuvoja opetukseen, kun olin itse silloin autokoulussa. Näin pääsin vertaamaan autokouluopetusta ja opetuslupaa. Onneksi kävin itse autokolun ja sain hyvät eväät tulevaisuutta varten. Ainakin osaan ajaa oikein.

Yksi pysäköi aina auton niin, että vaihde jätetään vapaalle. Käsijarrua nykäisee aina vaan sen yhden pykälän. Koitin tästä sanoa hänelle, mutta kun iskä oli opettanut niin, hän ei minua kuunnellut. Arvata saattaa, hänen autonsa ja muutama muu on nyt tämän seurauksena rusinana, kun pysäköity auto valui mäessä. Voiskos vähän miettiä niinkin yksin kertaista asiaa, kun käsijarrun ja kytkimen käyttö ja toimintaperiaate. Vaihteiston vaikutus kussakin tilanteessa. Huoh. Tämä vain yksi ihmetykseni aihe.

• Turvallinen OpLu
        vsvsvs3 kirjoitti:

Mistä tiedät, että ite ajat oikein? Toki näin luulee suurin osa suomalaiskuskeista ja suurin osa luulee olevansa vielä keskivertoa parempia kuljettajia. Mielummin ajan kuten ammattilainen, kuin siten kun omat vanhempani. (vaikkeivät kertaakaan ole kolaroineet). Hyvä kuljettaja ajaa myös taloudellisesti, ennakoiden, moottorijarrutusta käyttäen, kytkintä säästäen. Omat opetusluvalla käyneet kaverini ovat olleet ihan pihalla näistä asioista. Olin myös kaverini kyydissä, hänen ajaessaan äitinsä kanssa. Se oli aivan hirveää, ainakaan tämä äiti ei osannut opettaa alkuunkaan. "Opettajaäiti" paniikissa kyseli minulta neuvoja opetukseen, kun olin itse silloin autokoulussa. Näin pääsin vertaamaan autokouluopetusta ja opetuslupaa. Onneksi kävin itse autokolun ja sain hyvät eväät tulevaisuutta varten. Ainakin osaan ajaa oikein.

Yksi pysäköi aina auton niin, että vaihde jätetään vapaalle. Käsijarrua nykäisee aina vaan sen yhden pykälän. Koitin tästä sanoa hänelle, mutta kun iskä oli opettanut niin, hän ei minua kuunnellut. Arvata saattaa, hänen autonsa ja muutama muu on nyt tämän seurauksena rusinana, kun pysäköity auto valui mäessä. Voiskos vähän miettiä niinkin yksin kertaista asiaa, kun käsijarrun ja kytkimen käyttö ja toimintaperiaate. Vaihteiston vaikutus kussakin tilanteessa. Huoh. Tämä vain yksi ihmetykseni aihe.

Ihan puppua. Opetusluvalla opettava toimii Trafin B-luokan opetuslupaopetusta koskevan suunnitelman mukaan. Taloudellinen ajotapa opetellaan kolmannessa jaksossa, johon sisältyy myös 8 teoriaoppituntia. Opetellaan teoriatasolla tärkeimmät autoon liittyvät riskit. Opetellaan ekologinen autonkäyttö ja taloudellinen ajotapa.

Nämä samat voi oppia myös autokoulussa, mutta juuri mainitsemiisi seikkoihin kiinnitetään todellista huomiota, koska kyseessä on oma auto ja käyttö- ja huoltokustannuksissa saavutettava säästö plus turvallisuus, joka nimenomaan saavutetaan ennakoivalla ja ekologisella ajotavalla.

• vsvsvs3
        Turvallinen OpLu kirjoitti:

Ihan puppua. Opetusluvalla opettava toimii Trafin B-luokan opetuslupaopetusta koskevan suunnitelman mukaan. Taloudellinen ajotapa opetellaan kolmannessa jaksossa, johon sisältyy myös 8 teoriaoppituntia. Opetellaan teoriatasolla tärkeimmät autoon liittyvät riskit. Opetellaan ekologinen autonkäyttö ja taloudellinen ajotapa.

Nämä samat voi oppia myös autokoulussa, mutta juuri mainitsemiisi seikkoihin kiinnitetään todellista huomiota, koska kyseessä on oma auto ja käyttö- ja huoltokustannuksissa saavutettava säästö plus turvallisuus, joka nimenomaan saavutetaan ennakoivalla ja ekologisella ajotavalla.

Minun kavereitteni vanhempien opetuksessa ainakin oli puutteita aivan älyttömästi. Ja aivan ihmeellisiä juttuja, kuten mm tuo pysäköiti vaihde vapaalla. Ehkä niistä suunnitelmista ota hirmu moni selvää? Tai ei sitten muuten vaan ymmärrä tai osaa opettaa.

• Yrjöä pois vaan
        vsvsvs3 kirjoitti:

Logiikkasi ontuu nyt pahasti, lapsukainen.

Itse olet siis keskitasoa parempi kuski, joka "ajaa kuin ammattilainen". Autokoulun B-kurssillahan tähän pääsee. Varmasti (ja lehmät lentää).

Toivottavasti et kovin pahasti kolaroi, ennen kuin tuo järkkymätön uskosi ajotaitoosi haihtuu.

Vaimoni on käynyt autokoulun ja hänen ajotaitonsa huolimatta n. 25v ajokokemuksesta on huonompi kuin noiden pari kolme vuotta ajelleiden, itse opettamieni, lasten. Tämä pätee ajoneuvon käsittelyyn, pelisilmään liikenteessä, taloudelliseen ajoon, kytkimen ja käsijarrun käyttöön jne.

Ajotaito on kuitenkin pääasiassa auton ULKOPUOLELLA tapahtuvien asioiden huomioimista ja huomioonottamista, ei kytkimen ja käsijarrun käyttöä, jonka oppii apinakin.

• vsvsvs3
        Yrjöä pois vaan kirjoitti:

Logiikkasi ontuu nyt pahasti, lapsukainen.

Itse olet siis keskitasoa parempi kuski, joka "ajaa kuin ammattilainen". Autokoulun B-kurssillahan tähän pääsee. Varmasti (ja lehmät lentää).

Toivottavasti et kovin pahasti kolaroi, ennen kuin tuo järkkymätön uskosi ajotaitoosi haihtuu.

Vaimoni on käynyt autokoulun ja hänen ajotaitonsa huolimatta n. 25v ajokokemuksesta on huonompi kuin noiden pari kolme vuotta ajelleiden, itse opettamieni, lasten. Tämä pätee ajoneuvon käsittelyyn, pelisilmään liikenteessä, taloudelliseen ajoon, kytkimen ja käsijarrun käyttöön jne.

Ajotaito on kuitenkin pääasiassa auton ULKOPUOLELLA tapahtuvien asioiden huomioimista ja huomioonottamista, ei kytkimen ja käsijarrun käyttöä, jonka oppii apinakin.

Kuin myös sinun. En pidä itseäni tavallista parempana, olen vaan verrannut autokouluopettajaani ja muutamaa kaveria, jotka ovat ajaneet vanhempiensa opeilla. Autokoulun B-kurssilla saat ne eväät, joiden avulla, ajokokemuksen myötä on mahdollisuudet kehittyä hyväksi kuljettajaksi. Onneksi opettajani oli hyvä ja ajaminen ei missään vaiheessa harjoitellessakaan ollut säheltämistä, kuten näillä kavereillani. Tuskin mäkihyppymaajoukkueenvalmentajakaan saa minut 15 tunnin aikana opastamalla maailman huipuksi? Tuskin saa juuri mitään aikaan tänä aikana? Onko valmentaja huono sitten? Varmasti monin kerroin parempi asiassaan, kun kumpikaan vanhemmistani.

Jos vaimosi on käynyt autokoulun 25 vuotta sitten, ei varmasti hänen kohdallaan ole kyse huonosta opetuksesta, vaan ihan jostain muusta ;). Kaikkilla ei vaan ikinä luonnistu tuo homma. Sinäkään loistavana, autokouluopettajaakin parempana opettajana ja tavallista parempana kuskina et ole saanut vaimoasi oppimaan.

Se on totta että ajotaito on kokonaisuus, jossa käsittelytaidot ovat vain pieni osa tästä. Vaikkakin kaverini ovat jo kohtuu paljon ajaneet, eivät nämä KÄSITTELYTAIDOT(kaan) ole olleet heillä selvillä. Jos käsittelytaidoissa on suuria puutteita, onko silloin opetus onnistunut? Jos käsittelytaidoissa on tällaisia puutteita, onko silloin muut ajamisen osa-alueet opetettu kunnolla tai onko se edes mahdollista? Näilläkään kavereillani, tai heidän perheillään ei ollut rahasta pulaa, vaan päätyivät opetuslupaan kun kuvittelivat sen olevan "parempi vaihtoehto". Jälkeenpäin ovat sitten kuitenkin tajunneet olleensa väärässä. Varmaan on toki parempia opettajia siellä vanhemmissakin, kun nämä esimerkkitapauksessani olevat. Ja niin varmasti siellä kaikki vanhemmat kuvittelevat että "minä olen hyvä opettaja, muut niitä huonompia, ihan kuten liikenteessäkin". Tämähän se syy oli, miksi nämäkin porukat alunperin lähtivät siihen :D

• Yrjöä pois vaan
        vsvsvs3 kirjoitti:

Kuin myös sinun. En pidä itseäni tavallista parempana, olen vaan verrannut autokouluopettajaani ja muutamaa kaveria, jotka ovat ajaneet vanhempiensa opeilla. Autokoulun B-kurssilla saat ne eväät, joiden avulla, ajokokemuksen myötä on mahdollisuudet kehittyä hyväksi kuljettajaksi. Onneksi opettajani oli hyvä ja ajaminen ei missään vaiheessa harjoitellessakaan ollut säheltämistä, kuten näillä kavereillani. Tuskin mäkihyppymaajoukkueenvalmentajakaan saa minut 15 tunnin aikana opastamalla maailman huipuksi? Tuskin saa juuri mitään aikaan tänä aikana? Onko valmentaja huono sitten? Varmasti monin kerroin parempi asiassaan, kun kumpikaan vanhemmistani.

Jos vaimosi on käynyt autokoulun 25 vuotta sitten, ei varmasti hänen kohdallaan ole kyse huonosta opetuksesta, vaan ihan jostain muusta ;). Kaikkilla ei vaan ikinä luonnistu tuo homma. Sinäkään loistavana, autokouluopettajaakin parempana opettajana ja tavallista parempana kuskina et ole saanut vaimoasi oppimaan.

Se on totta että ajotaito on kokonaisuus, jossa käsittelytaidot ovat vain pieni osa tästä. Vaikkakin kaverini ovat jo kohtuu paljon ajaneet, eivät nämä KÄSITTELYTAIDOT(kaan) ole olleet heillä selvillä. Jos käsittelytaidoissa on suuria puutteita, onko silloin opetus onnistunut? Jos käsittelytaidoissa on tällaisia puutteita, onko silloin muut ajamisen osa-alueet opetettu kunnolla tai onko se edes mahdollista? Näilläkään kavereillani, tai heidän perheillään ei ollut rahasta pulaa, vaan päätyivät opetuslupaan kun kuvittelivat sen olevan "parempi vaihtoehto". Jälkeenpäin ovat sitten kuitenkin tajunneet olleensa väärässä. Varmaan on toki parempia opettajia siellä vanhemmissakin, kun nämä esimerkkitapauksessani olevat. Ja niin varmasti siellä kaikki vanhemmat kuvittelevat että "minä olen hyvä opettaja, muut niitä huonompia, ihan kuten liikenteessäkin". Tämähän se syy oli, miksi nämäkin porukat alunperin lähtivät siihen :D

Varmaankaan kavereittesi opetus ei ole ollut tuolta osin onnistunut. Mutta tätä ei pidä yleistää. Ainakin omalta osaltani se on onnistunut. Lisäksi voin ehkä kommentoida samalla tavoin veljeni lapsia, jotka hän on itse myös opettanut.

Autossa on opetustilanteessa selvät opettaja-oppilas - roolit. Kortin saamisen jälkeen näitä ei tulekaan enää olla, sillä kuskin on oltava 100%:sti vastuussa ajamisesta. Koska vaimoni ei ole opetusta pyytänyt, olen tietoisesti koittanut olla häntä neuvomatta/opettamatta.

Raaka totuus on vain se, että opetusluvalla korttinsa saaneiden kolari- ja sakkotilastot ovat paremmat kuin autokoulun käyneiden. Tästä kun muutama vuosi sitten lakiuudistuksen yhteydessä väiteltiin niin autokoululiiton lobbarit sivuuttivat sen sillä, että "opiskelija-aines on opetuslupalaisilla parempaa".

• lopeta vänkäys
        Yrjöä pois vaan kirjoitti:

Varmaankaan kavereittesi opetus ei ole ollut tuolta osin onnistunut. Mutta tätä ei pidä yleistää. Ainakin omalta osaltani se on onnistunut. Lisäksi voin ehkä kommentoida samalla tavoin veljeni lapsia, jotka hän on itse myös opettanut.

Autossa on opetustilanteessa selvät opettaja-oppilas - roolit. Kortin saamisen jälkeen näitä ei tulekaan enää olla, sillä kuskin on oltava 100%:sti vastuussa ajamisesta. Koska vaimoni ei ole opetusta pyytänyt, olen tietoisesti koittanut olla häntä neuvomatta/opettamatta.

Raaka totuus on vain se, että opetusluvalla korttinsa saaneiden kolari- ja sakkotilastot ovat paremmat kuin autokoulun käyneiden. Tästä kun muutama vuosi sitten lakiuudistuksen yhteydessä väiteltiin niin autokoululiiton lobbarit sivuuttivat sen sillä, että "opiskelija-aines on opetuslupalaisilla parempaa".

Ilmeisesti vaimosi on vaan "normaalia" surkeampi ajaja?. Ei siinä sen kummempaa. Jotkut vaan ovat ihan käsiä auton käsittelyssä ja muutenkin ajelussa vaikka olis ollut 40 vuotta kortti, riippumatta kuinka sen on aikoinaan ajanut. Siis selvennykseksi. Meitä ihmisiä on eri tasoisia, tuskin se riippuu sun taidokkaasta ja täydellisestä opetuksesta, saati sitten veljesi. Siinä sulle raaka totuus. Raaempi totuus, kaikkia ihmisiä ei pitäisi päästää liikenteeseen oli sitten autokoulun oppilas tai opetuslupalainen. Jotkut yksinkertaisesti ovat vaan surkeita näissä asioissa.

• huhuh

Kyllä autokoulussakin siihen ajokokeeseen valmistetaan, eikä ole vaikea päätellä mistä ajokoe mahtaisi kulkea, jos tietää lähtöpaikankin ja tuntee alueen. Teoriakokeen vastauksia ei palvelut ja oppikirjat edes pysty kertomaan, sillä ne vaihtuvat säännöllisin väliajoin ja kysymyksiä on paljon, eivätkä todellakaan ole samat joka kerta.

Sitä paitsi, myös ajokokeen kriteerit ja teoriakokeen aiheosa-alueet ovat ihan julkisesti nähtävää olevaa tietoa. Luuletko että ajokokeen ja ajokokeeseen menevät nuoret eivät vaihda sanaakaan ajokokeesta ja tutvosta? Kyllä ne asiasta keskustelevat, vaikka autokoulussa olisivatkin ja olisivat olleet.

Raivostuttavaa tämä opetuslupavastainen propaganda. Valtaosa kuolin -ja henkilötapaturmista tapahtuu kotona, pitäisikö omatoiminen rakentaminen kieltää? Missä tulityökortit takallisissa asumuksissa asuville? Taloja palaa vuosittain melkoinen määrä.

• Rutiinia peliin!

Ne ajoreitit ja esim. parkkeerauksen testipaikat tai esim.syrjäkujien tasa-arvoiset risteykset (ei kärkikolmiota) ovat täällä suuressakin kaupungissa hyvin ajokokelaiden tiedossa, koska kaveripiiri ajaa kortin melko lailla samaan aikaan. Tutvot ja reitit siis hyvinkin tiedossa, jos kaveripiiri on laaja. Vasta viimeisillä ajotunneilla nuo on sitten harjoiteltavia tärppejä. Silti voi käydä kuten pojalle kävi: tuleekin vieraileva tutvo ulkopaikkakunnalta "lomittajaksi" ja ajattaa ihan oman päänsä mukaan eli ei ainakaan pidä keskittyä ikäänkuin ullkoa opettelamaan tiettyjä reittejä!

• autokoulu valmentaa

Autokoulussahan sitä vasta valmennetaankin ajokokeeseen. Opet tietää mitä risteyksiä käytetään ja mitä niissä yleensä voi käydä.

Opetuslupaopetajalla ei ole mitään tietoa näistä yleisesti käytetyistä kompapaikoista, eikä voi oppilastaan niihin valmentaa.

• tietämättömyys turva

Tämä autokouluopettajien ja yrittäjien näkymys on aika outo. Miten se lisää turvallisuutta että kysymysten oikeita vastauksia ei tiedettäisi?

• Masturbaattori

No varmasti kukaan ei voi kiistää sitä, että autokoulusta "valmistuu" huonompia kuskeja kuin opetuslupalaisista. Autokoulu on kuitenkin minimisuorituksilla kasaan parsittu kyhäelmä inssin ja teoriakokeen läpäisyä silmällä pitäen. Opetuslupa taas antaa valmiudet ajaa turvallisesti liikenteessä.

Sääli, ettei kaikilla ole mahdollisuutta opetuslupaan. Jos olisi, niin autokoulut katoaisivat ihan itsestään ja onnettoman surkeat kuskit katoaisivat liikenteestä.

• Jooba joo

Eiköhän kaikki tiellä liikkujat kuitenkin ole hyvin pitkälti samojen sääntöjen puitteissa liikenteessä. Opitut asenteet seuraavat varmasti niin autokoulun kuin opetusluvalla ajokortin saaneiden mukana...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3878
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      351
      3011
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      11
      1915
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1635
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1099
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      944
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      781
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      67
      769
    Aihe