Jeesuksen 40 päivää erämaassa - esimerkki meillekin?

a-nonyymi

Matt.4
Luuk.4
Mark.1

Saatuaan kasteen ja Hengen laskeuduttua häneen taivaasta tuo sama Henki ajoi Jeesuksen erämaahan neljäksikymmeneksi päiväksi. Siellä hän paastosi tuon ajan ja joutui paholaisen koettelemaksi. Hän voitti kiusaukset ja aloitti opetustyönsä.

Ensimmäiset ihmiset joutuivat koettelemukseen ja lankesivat, kun söivät hedelmän kielletystä puusta. He elivät paratiisin yltäkylläisyydessä. He eivät kestäneet paholaisen koettelemusta.

Mekin elämme täällä Suomessa materiaalisessa yltäkylläisyydessä. Me lankeamme helposti, koska tahtomme on heikko. Olisiko kristityn hyvä jäljitellä Jeesusta eli pitkä vesipaasto jossain eristyksissä muista ihmisistä ja tekniikasta? Silloin voisimme saada osittaisvoiton paholaisesta, niin että meidän tahtomme vastustaa kiusauksia tulisi vahvemmaksi.

Jeesus sanoi myös eräästä mykkyyttä ja kuuroutta aiheuttavasta hengestä, että se ei lähde kuin rukouksella ja paastolla (Mark.9:29). Paasto on siis hyväksyttävää, mutta entäs nykyistä normipaastoa selvästi pidempi ja rajumpi versio, Jeesuksen esikuvan mukaan?

Totuus on vain se, että nykyisessä virikkeitä ja ärsykkeitä pursuavassa maailmassa hengellinen edistyminen on tosi vaikeaa. Elämme rappiokulttuurissa ja sen hengellisen rappion pysäyttämiseksi olisi meidän itse kunkin tehtävä jotain radikaalia - näin ainakin itse olen ajatellut. Täytyy tietysti muistaa, että raju paasto on hengenvaarallista ja siihen ryhtyessään pitäisi olla täysin terve.

7

163

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tee hoo

Tälläiset kertomukset ovat pelkkiä myyttejä joilla ei tarvitse olla mitään pohjaa todellisuuteen.
      Tärkeämpää kuin tälläisten myyttien jauhaminen olisi todellisten , Jeesuksenkin ajamien asioiden kuten konkreettisten tekojen miettiminen suhteessa lähimmäisiimme joita nyt ovat kaikki ihmiset maapallollamme.

• RiittäväPeruste
      • a-nonyymi

Tuo on hyvä idea, koska siinä vaan muutetaan ruokailutottumuksia terveelliseempään suuntaan.

Paasto sen sijaan on taistelua lihaansa vastaan. Paastoon kannattaisi liittää myös luopuminen viihteestä ja sen ajanvietteen korvaaminen rukoilulla tai meditaatiolla. Itse olen elänyt pari kertaa vain kahvin ja veden varassa kuukauden päivät, mutta tuo virikkeetön elämäntapa ei ole kyllä onnistunut - tietsikka tai telkku pitää kuitenkin aina jossain vaiheessa avata, että tietää mitä maailmalla tapahtuu.

• RiittäväPeruste
        a-nonyymi kirjoitti:

Tuo on hyvä idea, koska siinä vaan muutetaan ruokailutottumuksia terveelliseempään suuntaan.

Paasto sen sijaan on taistelua lihaansa vastaan. Paastoon kannattaisi liittää myös luopuminen viihteestä ja sen ajanvietteen korvaaminen rukoilulla tai meditaatiolla. Itse olen elänyt pari kertaa vain kahvin ja veden varassa kuukauden päivät, mutta tuo virikkeetön elämäntapa ei ole kyllä onnistunut - tietsikka tai telkku pitää kuitenkin aina jossain vaiheessa avata, että tietää mitä maailmalla tapahtuu.

Ortodokseilla näyttäisi olevan kokemusta asiasta:

http://www.ort.fi/kirkkovuosi/paaston-oppaaksi-filokalia

Filokaliakin löytyi kirjahyllystäni. Pitänee lukea teosta lisää.

• Ihmisen paastot ovat rajallisia,nesteen vajaus on josellaien että,ei selviä pitkälle.
      Siinä sitten mielihalut ja kainmaaiman kiusauset,vaikeaksi menee.
      Entä itse kuri?
      a-nonyymi

• a-nonyymi

Luukas 4

>1 Sitten Jeesus täynnä Pyhää Henkeä palasi Jordanilta; ja Henki kuljetti häntä erämaassa,
        2 ja perkele kiusasi häntä neljäkymmentä päivää. Eikä hän syönyt mitään niinä päivinä, mutta kun ne olivat päättyneet, tuli hänen nälkä.<

Tästä päätellen, en usko, että Jeesus olisi ollut tuon ajan erämaassa juomatta vettä. Veden hän on saattanut otta mukaan nahkaleileissä, kerätä lämpötilaeroista johtuvaa aamukastetta jollain metodilla tai käydä keitaalla juomassa.

Paasto tarkoittaa minun mielestäni ravinnosta pidättäytymistä, joten kuulijan mainitsema nestehukka ei välttämättä vaivaa.

• a-nonyymi kirjoitti:

Luukas 4

>1 Sitten Jeesus täynnä Pyhää Henkeä palasi Jordanilta; ja Henki kuljetti häntä erämaassa,
        2 ja perkele kiusasi häntä neljäkymmentä päivää. Eikä hän syönyt mitään niinä päivinä, mutta kun ne olivat päättyneet, tuli hänen nälkä.<

Tästä päätellen, en usko, että Jeesus olisi ollut tuon ajan erämaassa juomatta vettä. Veden hän on saattanut otta mukaan nahkaleileissä, kerätä lämpötilaeroista johtuvaa aamukastetta jollain metodilla tai käydä keitaalla juomassa.

Paasto tarkoittaa minun mielestäni ravinnosta pidättäytymistä, joten kuulijan mainitsema nestehukka ei välttämättä vaivaa.

Ei sitä me tiedetä,mitä on totellisuudessa,tapahtunut melkoinen on kyllä paaston pituus.Ihminen ei sitä kyllä kestäisi normaali olotilassa,muttä hän olikin ilman syntiä,se voi olla siinä ratkaisuna.
        a-nomyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      1
      1576
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      96
      1504
    3. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1051
    4. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      202
      960
    5. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      124
      849
    6. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      797
    7. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      760
    8. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      42
      751
    9. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      7
      724
    10. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      60