Ongelmallisia , ongelmia

hyvä Riku

" Kouluissa järjestettävät uskonnolliset tilaisuudet ovat ongelmallisia, katsoo apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen.

Puumalaisen mukaan uskonnonvapauden kannalta olisi perusteltua,

ettei kouluissa järjestettäisi lainkaan opettajien

tai esimerkiksi seurakunnan työntekijän johtamia tilaisuuksia, joissa on tietyn

vakaumuksen mukaista sisältöä.

Kantelija oli pitänyt ongelmallisena erityisesti uskonnollisia keskusradioaamunavauksia.
Kantelijan mukaan ne korostavat vähemmistöön kuulumista, koska enemmistö istuu luokassa kuuntelemassa avausta, kun taas kirkkoon kuulumattomat odottavat käytävässä. .."
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/oikeuskansleri--koulujen-uskonnolliset-tilaisuudet-ongelmallisia/3120736

Eikö apul,oikeuskanslerilla on TÄRKEÄMPÄÄ tekemistä, kuin tehdä ongelma uskonnon harjoittamisesta. Eivätkö muslimit ja muutkin eri uskontoihin kuuluvat ihmiset saa harjoittaa uskontoaan , kouluissakin ?

Ja eikö tämä turvaton ja väkivaltaistunut arki olisi riittävä tehtävä alue ap.oikeuskanslerille. Laita ensin se kuriin, jos pystyt..!

Aamunavaukset ja muu hengellinen toiminta ei sitä lisää, vaan paremminkin tuo turvaa lapsille.
Kannattaisi Puumalaisenkin kysyä vaikka Riku Rinteeltä, miten kouluissa menee ja mitä nämä tilaisuuden antavat lapsille ja nuorille ?
Moni opettaja on sanonut, että lähes ainoat tunnit, mitä oppilaat kuuntelevat hiljaa on juuri nämä uskovien pitämät aamunavaukset tms.

Eikö USKONNON VAPAUS, ole juuri sitä, että saa harjoittaa uskontoaan ?

Suurin osa koululaisten vanhemmista kuitenkin kuuluu ev.lut.kirkkoon tai muihin usk. yhteisöihin.
Suoltavathan ateistitkin omaa agendaansa (johon tämäkin luultavasti kuuluu..),
mutta siitä Puumalainen EI OLE huolestunut.

25

87

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöh

Minä luulen että siellä koulussa on paljon suurempia ongelmia silloin jos ei edes suvivirttä kestä laulaa.

• näimpä

" Helsingin käräjäoikeus on tuominnut kaksi esimiestä sakkoihin jutussa, jossa työntekijä sai potkut uskonnollisen huivin takia.
      Nainen oli palkattu muutamaksi päiväksi kiireapulaiseksi Guessin Kampin-liikkeeseen. Kun nainen saapui sovitusti töihin, naisen työsuhde purettiin huivin vuoksi.

Oikeuden mielestä esimiehet syyllistyivät työsyrjintään. Kaksikko sai kumpikin 20 päiväsakkoa, josta tulee maksettavaa heidän tuloillaan reilut 600 euroa. "
      http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/nainen-sai-potkut-huivin-kaytosta---kahdelle-tuomio-tyosyrjinnasta/3121144

JA..

" Perustuslakivaliokunnan aiemmat puheenjohtajat Ben Zyskowicz ja Kimmo Sasi yllättyivät apulaisoikeuskanslerin kannanotosta suvivirttä koskien.

Ottaen myös huomioon Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen linjaukset kansallisista traditioista,
      Suomessa on täysi harkintavapaus tulkita suvivirren laulaminen perusoikeuksien mukaiseksi.
      Tällaisen kannanottolinjauksen muuttaminen kuuluu eduskunnan perustuslakivaliokunnalle, ei apulaisoikeuskanslerille."
      http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/sasi-ja-zyskowicz-alahtivat--suvivirsi-taytyy-sailyttaa-koulussa/3121148

" Tällaisen kannanottolinjauksen muuttaminen kuuluu eduskunnan perustuslakivaliokunnalle, ei apulaisoikeuskanslerille."

Ja HYVÄ niin !

• sairasta touhua

Mielipide mtv3 sivulta.

" Minun kansani käskijät ovat lapsia , ja naiset sitä hallitsevat . Sanoo Kirja . Kun maa voi huonosti , meidän päättäjämme märehtivät sitä , onks pakko laulaa suvivirsi , joss" ei taho . Tämä kyllä kertoo missä mietteet ovat . Ihan jossain muualla kun pitäisi. Aikuisuus on vastuunottamista kanssaihmisistä , ja siihen ei hallituksemme kykene. Se toimii vain pienen eliitin marionettina."

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/-suvivirsi-kuuluu-kulttuuriperintona-myos-ulkomaalaisille-/3123066

Täysin totta joka sana.Valtion talous on kuralla ja jotkut jauhaa suvivirrestä tai ainoan turvan antajasta Jumalasta, sekin pitäisi eliminoida, ettei jäisi muuta kuin materia ja turvattomuus.

• *Faith*

"Eikö USKONNON VAPAUS, ole juuri sitä, että saa harjoittaa uskontoaan?"

Jep, mutta saatanahan kääntää kaiken nurinpäin. Tässä tapauksessa siten, että uskonnonvapauden nimissä kukaan ei saa harjoittaa uskontoaan eikä elää uskoaan arjessa todeksi.

• Pudis54

Kyllä koulujen opetus pitää perustua tieteisiin ei mihinkään mielikuvitushömppään. Eihän esimerkiksi fysiikan opettaja voi keksiä fysiikan lakeja omasta päästään ja alkaa niitä opettaa lapsille. Uskonto on ollut ainoa tieteeseen perustumaton hömppä kouluissa ja onneksi tämä on vihdoinkin muuttumassa. Uskontojen historiaa voidaan tietysti opettaa tyyliin "vielä 1900 luvulla Suomessa vallalla oli käsitys jumalasta jne.. katsokaa kirjan sivua xx siellä on kuva museoidusta luterilaisesta kirkosta Tyrväältä"

• elämme lopunaikoja
        Pudis54 kirjoitti:

Kyllä koulujen opetus pitää perustua tieteisiin ei mihinkään mielikuvitushömppään. Eihän esimerkiksi fysiikan opettaja voi keksiä fysiikan lakeja omasta päästään ja alkaa niitä opettaa lapsille. Uskonto on ollut ainoa tieteeseen perustumaton hömppä kouluissa ja onneksi tämä on vihdoinkin muuttumassa. Uskontojen historiaa voidaan tietysti opettaa tyyliin "vielä 1900 luvulla Suomessa vallalla oli käsitys jumalasta jne.. katsokaa kirjan sivua xx siellä on kuva museoidusta luterilaisesta kirkosta Tyrväältä"

" Eihän esimerkiksi fysiikan opettaja voi keksiä fysiikan lakeja omasta päästään ja alkaa niitä opettaa lapsille. "

Just, näitähän se ateismi kasvattaa, tyhmyys sen kun tiivistyy.Säälisin tulevia sukupolvia,
        jos kaltaisesi saisivat päättää mitä maassa nimeltä Suomi , opetetaan, etenkin, kun se koululaitos sai alkunsa sen "mielikuvitushömpän " eli, ev.lut.kirkon TOIMESTA..

Mutta niitä sukupolvia tuskin monta tulee, ennen kuin Jeesus hakee omansa pois!

• Pudis54
        elämme lopunaikoja kirjoitti:

" Eihän esimerkiksi fysiikan opettaja voi keksiä fysiikan lakeja omasta päästään ja alkaa niitä opettaa lapsille. "

Just, näitähän se ateismi kasvattaa, tyhmyys sen kun tiivistyy.Säälisin tulevia sukupolvia,
        jos kaltaisesi saisivat päättää mitä maassa nimeltä Suomi , opetetaan, etenkin, kun se koululaitos sai alkunsa sen "mielikuvitushömpän " eli, ev.lut.kirkon TOIMESTA..

Mutta niitä sukupolvia tuskin monta tulee, ennen kuin Jeesus hakee omansa pois!

Jeesushan kävi jo täällä ja te kiinnititte hänet tylsillä nauloilla ristiin. Epäilen että kävi kipeästi ja saattaa olla että muistaa sen pitkään. Mutta asiaan, mihin tieteellisiin faktoihin perustat Jeesuksen tulemisen? Huomautan että raamattu ei täytä tieteellisiä kriteereitä.

• ed.
        Pudis54 kirjoitti:

Jeesushan kävi jo täällä ja te kiinnititte hänet tylsillä nauloilla ristiin. Epäilen että kävi kipeästi ja saattaa olla että muistaa sen pitkään. Mutta asiaan, mihin tieteellisiin faktoihin perustat Jeesuksen tulemisen? Huomautan että raamattu ei täytä tieteellisiä kriteereitä.

" Pudis54"
        Puhu asioista mitkä ymmärrät, jaä muut toisille.

• Pudis54
        ed. kirjoitti:

" Pudis54"
        Puhu asioista mitkä ymmärrät, jaä muut toisille.

Tämä on teidän kristittyjen ongelma, kymmenvuotiaan normaaliälyisen lapsenkin argumentit kaatavat teidän jumaltarunne mennen tullen ja teistä viisaimpiakin viedään kuin litran mittaa. Mutta olen tällä palstalla ennenkin todennut että usko tylsyttää järjen. Kuten myös ed. vastauksesta voi todeta.

• kuka vie ja ketä
        Pudis54 kirjoitti:

Tämä on teidän kristittyjen ongelma, kymmenvuotiaan normaaliälyisen lapsenkin argumentit kaatavat teidän jumaltarunne mennen tullen ja teistä viisaimpiakin viedään kuin litran mittaa. Mutta olen tällä palstalla ennenkin todennut että usko tylsyttää järjen. Kuten myös ed. vastauksesta voi todeta.

" Mutta olen tällä palstalla ennenkin todennut että usko tylsyttää järjen. Kuten myös ed. vastauksesta voi todeta. "
        Ottiko noin koville ? Ja muista, että se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa.

• Pudis54
        kuka vie ja ketä kirjoitti:

" Mutta olen tällä palstalla ennenkin todennut että usko tylsyttää järjen. Kuten myös ed. vastauksesta voi todeta. "
        Ottiko noin koville ? Ja muista, että se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa.

Siis mikä otti koville? Eihän teidän kristittyjen kanssa pääse edes keskustelemaan teidän uskontonne perusasioista koska aina peräännytte sanomalla, raamatun mukaan tai et mitään ymmärrä, jne. Ja tämähän johtuu siitä että tarinanne perustaa ei ole. Nytkin minä vain kysyin että mihin tieteelliseen tosiasiaan perustat Jeesuksen tulemisen ja vastausta ei kuulu. Voitko sinä "kuka vie ja ketä" vastata?

• 9oi87uy6t
        Pudis54 kirjoitti:

Siis mikä otti koville? Eihän teidän kristittyjen kanssa pääse edes keskustelemaan teidän uskontonne perusasioista koska aina peräännytte sanomalla, raamatun mukaan tai et mitään ymmärrä, jne. Ja tämähän johtuu siitä että tarinanne perustaa ei ole. Nytkin minä vain kysyin että mihin tieteelliseen tosiasiaan perustat Jeesuksen tulemisen ja vastausta ei kuulu. Voitko sinä "kuka vie ja ketä" vastata?

Mitä sinä atesitinpaska päivystät tällä paltalla! Mene muualle kertomaa valheitasi.

• Tuossa olen samaa mieltä että juuri tuota on uskonnon vapaus. Mielestäni vaikka ne aamunavaukset voisivat sujua niin, että jokaiselle näkemykselle varataan oma aika, eli vuorotellen kaikki voisivat sen pitää.

• kaikkea kans

Tämä asia aina pompahtaa pintaan koulujen päättäjäisjuhlien, tai joulujuhlien alla.
      No eipä kovin suurikaan ole vapaa-ajattelijoiden ongelma, jos tämä on heidän kaikkein suurin ongelmansa.

• FUCKIFUU

Ei suurin ongelma on kristinusko ja se että luterinen kirkko määrää esim. kenet Helsingin kaupunki saa palkata kunnan sosiaalityöntekijäksi.

• mutta , kun olen

" luterinen kirkko määrää esim. kenet Helsingin kaupunki saa palkata kunnan sosiaalityöntekijäksi. "
      No tuskin päättää! Turussa ainakin sossuasiat, päättää kaupunki. Ja aah, sitä ateismin ihanuutta, kyllä pohjois- Korealaiset ovat onnellisessa asemassa, suorastaan kadehtisin heitä, ellen olisi täysjärkinen.

• FUCKIFUU

Kuunteleva kirkko tunnusti asian, kun keskuteltiin miten kampin kappelissa työskentelevät kaksi KUNNAN PALKKAAMAA sosiaalityöntekijää valittiin. Kirkko oli suorittamassa valintaa, toki kunnan virkamies toimi kumileimasimena.

Totuus mahtaa harmittaa teitä valehtelevia luterilaisia.

Sinä voisit muuttaa ihannemaahasi Iraniin siellä on teokratia, sitä te kristityt ihannoitte, harmi vaan että uskonto on väärä. Te kristityt vastustatte demokratiaa, sananvapautta, oikeusvaltiota, ihmisoikeuksia, kansalaisvapauksia, tasa-arvoa sekä rakkautta.

• ed.
        FUCKIFUU kirjoitti:

Kuunteleva kirkko tunnusti asian, kun keskuteltiin miten kampin kappelissa työskentelevät kaksi KUNNAN PALKKAAMAA sosiaalityöntekijää valittiin. Kirkko oli suorittamassa valintaa, toki kunnan virkamies toimi kumileimasimena.

Sinä voisit muuttaa ihannemaahasi Iraniin siellä on teokratia, sitä te kristityt ihannoitte, harmi vaan että uskonto on väärä. Te kristityt vastustatte demokratiaa, sananvapautta, oikeusvaltiota, ihmisoikeuksia, kansalaisvapauksia, tasa-arvoa sekä rakkautta.

FUCKIFUU 27.3.2014 08:41
        "Tutkimusten mukaan ateisteilla on korkeampi moraali kuin kristityillä. Ikävä kertoa faktoja mutta kristityt edustavat maapallolla pahuutta ja ateistit hyvyyttä.
        Vaikka kävisi ilmi että kristityt ovat oikeassa ja jumalansa olisi olemassa, en silti palvoisi sitä
        vaan pyrkisin keksimään keinoja kuinka eliminoida tuo tuhoisa olento. "

" Te kristityt vastustatte demokratiaa, sananvapautta, oikeusvaltiota, ihmisoikeuksia, kansalaisvapauksia, tasa-arvoa sekä rakkautta. "

Voi, pieni ja tyhmä fuckifoo, nuo kaikki ominaisuudet löytyy kirjasta nimeltä RAAMATTU ! Kommari oppi joka on 100 % ateismia, taas listii nuo kaikki, kuten sinunkin, edes se pitäisi tietää.
        Sanavapaus, demokratia, ihmisoikeudet, tasa-arvo vallitsevat juuri KRISTITYISSÄ VALTIOISSA !Mutta kommari maissa kuten Pohjois- Korea, ne tyystin puuttuvat.

• FUCKIFUU
        ed. kirjoitti:

FUCKIFUU 27.3.2014 08:41
        "Tutkimusten mukaan ateisteilla on korkeampi moraali kuin kristityillä. Ikävä kertoa faktoja mutta kristityt edustavat maapallolla pahuutta ja ateistit hyvyyttä.
        Vaikka kävisi ilmi että kristityt ovat oikeassa ja jumalansa olisi olemassa, en silti palvoisi sitä
        vaan pyrkisin keksimään keinoja kuinka eliminoida tuo tuhoisa olento. "

" Te kristityt vastustatte demokratiaa, sananvapautta, oikeusvaltiota, ihmisoikeuksia, kansalaisvapauksia, tasa-arvoa sekä rakkautta. "

Voi, pieni ja tyhmä fuckifoo, nuo kaikki ominaisuudet löytyy kirjasta nimeltä RAAMATTU ! Kommari oppi joka on 100 % ateismia, taas listii nuo kaikki, kuten sinunkin, edes se pitäisi tietää.
        Sanavapaus, demokratia, ihmisoikeudet, tasa-arvo vallitsevat juuri KRISTITYISSÄ VALTIOISSA !Mutta kommari maissa kuten Pohjois- Korea, ne tyystin puuttuvat.

Sananvapauden, demokratian, ihmisoikeudet ja tasa-arvon ovat Suomeen tuoneet ateistit vaikka kirkkonne vastusti ja vastustaa edelleen.

Ei minua kiinnosta kuin Suomi, tiedän että te epäisänmaalliset eli kristityt ette kunnioita maatamme yhtään ettekä veteraanejamme. Poteroissa kukaan ei rukoillut vaan kaikki taistelivat.

• ed.
        FUCKIFUU kirjoitti:

Sananvapauden, demokratian, ihmisoikeudet ja tasa-arvon ovat Suomeen tuoneet ateistit vaikka kirkkonne vastusti ja vastustaa edelleen.

Ei minua kiinnosta kuin Suomi, tiedän että te epäisänmaalliset eli kristityt ette kunnioita maatamme yhtään ettekä veteraanejamme. Poteroissa kukaan ei rukoillut vaan kaikki taistelivat.

" Sananvapauden, demokratian, ihmisoikeudet ja tasa-arvon ovat Suomeen tuoneet ateistit "
        Tuoneet, mistä ?
        " Poteroissa kukaan ei rukoillut vaan kaikki taistelivat. "
        Olet VIELÄ tyhmempi, kuin luulinkaan.

• Kirjoittaja2
        FUCKIFUU kirjoitti:

"Te kristityt vastuttatte demokratiaa, sananvapautta, oikeusvaltiota, ihmisoikeuksia, kansalaisvapauksia, tasaa-arvoa sekä rakkautta."

Olen itse kristitty, mutta mieleenikään ei tulisi eikä ole koskaan tullut vastustaa demokratiaa, sananvapautta, oikeusvaltiota, ihmisoikeuksia, kansalaisvapauksia, tasa-arvoa eikä rakkautta, ennemminkin päinvastoin, sillä kannatan noita mainitsemiasi asioita. Olen aina ollut suhtaumistavassani liberaali ja olen edelleenkin. Jo lapsuudenkodissani suhtauduttiin asioihin liberaalisti. En myöskään tunne ketään noin ahdasmielistä henkilöä, kuin mistä sinä puhut.

• FUCKIFUU
        ed. kirjoitti:

" Sananvapauden, demokratian, ihmisoikeudet ja tasa-arvon ovat Suomeen tuoneet ateistit "
        Tuoneet, mistä ?
        " Poteroissa kukaan ei rukoillut vaan kaikki taistelivat. "
        Olet VIELÄ tyhmempi, kuin luulinkaan.

Se on huonompi asia vain sinulle koska olen selvästi sinua älykkäämpi ja sehän kristittyä risoo. Itke vain pikku raukka, minä en sinua sääli.

• FUCKIFUU
        Kirjoittaja2 kirjoitti:

"Te kristityt vastuttatte demokratiaa, sananvapautta, oikeusvaltiota, ihmisoikeuksia, kansalaisvapauksia, tasaa-arvoa sekä rakkautta."

Olen itse kristitty, mutta mieleenikään ei tulisi eikä ole koskaan tullut vastustaa demokratiaa, sananvapautta, oikeusvaltiota, ihmisoikeuksia, kansalaisvapauksia, tasa-arvoa eikä rakkautta, ennemminkin päinvastoin, sillä kannatan noita mainitsemiasi asioita. Olen aina ollut suhtaumistavassani liberaali ja olen edelleenkin. Jo lapsuudenkodissani suhtauduttiin asioihin liberaalisti. En myöskään tunne ketään noin ahdasmielistä henkilöä, kuin mistä sinä puhut.

Kristityn vaikeus puhua edes kerran elämässään totta!

• hyvä kehitys

Kyllä näitäkin on hyvä välillä pohtia koska eiväthän kaikki suomalaisetkaan nytkään kuulu kirkkoon ja jäsenmäärä vähenee kokoajan. Joten on aivan aiheellista pohtia sitä miksi kouluissa tulisi ylipäätänsä viettää uskonnollisväritteisiä juhlatilaisuuksia.

Uskonto voitaisiin pitää vapaaehtoisena oppiaineena sitä haluaville ja sen opetuksen kustantaisi kirkko mutta muista koulun tilaisuuksista se tulisi riisua koska sen sisällyttämiseen ei löydy mitään järkevää syytä. Voidaan tietenkin vedota kulttuurisiin perusteisiin mutta se on samaa luokkaa argumenttina kuin aikoinaan housukielto naisilla.

• Pudis54

Hyvä esitys, tosin maksajaksi kirkosta ei ole. Tälläkin hetkellä monin palkansaaja ja eläkeläinen miettiin miten kompensoi tulevat veronkorotukset ja tukien leikkaukset ja vastaus on ja tulee olemaan, eroan kirkosta. Keskiverto palkansaajan ostovoiman leikkaus tulee olemaan suunnilleen saman verran kuin hänen maksamansa kirkollisvero. Taitaa meidän hallitus olla viisaampi kuin kuvitellaankaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3898
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      352
      3015
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      13
      1937
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1655
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1109
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      964
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      811
    9. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      67
      779
    Aihe