Taulukkolaskenta

lakeus1

Haluaisin tietää miten saa tehtyä kaavan ,esim. 5x5=25, tämä on tiedossa,että se tehdään esim. A1xB1=C1, mutta miten saisi sarakkeeseen D1, oikein tai väärin.
Haluaisin tehdä koululaisille esim. kertolaskuja tietokoneella,olisi enemmän mielenkiintoa, mutta pitäisi saada näkyviin heti onko laskusta annettu vastaus oikein vai väärin.
Minulta ei onnistu kuin normaali laskukaavojen tekeminen.

16

233

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...oooOOOooo...

Ymmärsinkö oikein että sinulla on merkattuna kahteen ensimmäiseen sarakkeeseen haluttu kertolasku Esim. 5x5.
      Ja oppilaat merkkaavat sitten C sarakkeeseen laskun tuloksen.
      Ja tästä haluaisit sitten saada heti palautteena oliko vastaus oikein.

Jos oli näin niin siinä tapauksessa tällä kaavalla homma hoituu.
      =IF(C1=(A1*B1);"VASTASIT OIKEIN";IF(C1=0;"";"VASTASIT VÄÄRIN"))

Tässä on otettu huomioon se että jos vastaus on nolla niin se ei anna siitä herjaa.
      Paitsi tietenkin jos vastaus on oikeasti nolla niin silloin se antaa herjan.

Ja vaikka kaava näkyy solussa niin siitä ei voi luntata oikeaa vastausta.

• lakeus1

Ymmärsit oikein vaikka kysymys olikin hieman vaikeasti esitetty. Kiitos kaavasta.

• lakeus1

Ei onnistunut minun kokemuksellani, Exel ilmoitti että " Kaavan soluviittaukset viittaavat kaavan tulokseen jolloin seurauksena on kehäviittaus". Tämän jälkeen olin pihalla kuin lumiukko.

• ...oooOOOooo...
        lakeus1 kirjoitti:

Ei onnistunut minun kokemuksellani, Exel ilmoitti että " Kaavan soluviittaukset viittaavat kaavan tulokseen jolloin seurauksena on kehäviittaus". Tämän jälkeen olin pihalla kuin lumiukko.

kokeile IF käskyn tilalle JOS käskyä.
        Elikkä suomeksi ei englanniksi.

• lakeus1
        ...oooOOOooo... kirjoitti:

kokeile IF käskyn tilalle JOS käskyä.
        Elikkä suomeksi ei englanniksi.

Valitettavasti en saa toimimaan kyseistä kaavaa on siinä sitten IF ta JOS sanat käytössä.Voisitko itse kokeilla toimiiko se sinulla siten kun haluaisin sen toimivan.
        Kiitos kuitenkin vaivannäöstä.

• ...oooOOOooo...
        lakeus1 kirjoitti:

Valitettavasti en saa toimimaan kyseistä kaavaa on siinä sitten IF ta JOS sanat käytössä.Voisitko itse kokeilla toimiiko se sinulla siten kun haluaisin sen toimivan.
        Kiitos kuitenkin vaivannäöstä.

Nyt pitää kysyä että kopioithan kyseisen kaavan D-sarakkeeseen?
        Koska vastaushan pitää antaa C-Sarakkeeseen.

Ja A sekä B sarakkeessa EI SAA olla muuta kuin numeroita.
        Se kertoma merkki siis jää pois numeroiden välistä.
        Jos haluat että laskun merkki näkyy, niin silloin täytyy tehdä lisä sarake numeroiden väliin johon kyseinen merkki laitetaan.
        Ja kaavaa pitää muokata toisenlaiseksi.

Eli. A1 soluun numero (5) B1soluun laskun merkki (x) C1soluun numero (5) D1soluun vastaus(25) ja E1soluun kaava =IF(D1=(A1*C1);"VASTASIT OIKEIN";IF(D1=0;"";"VASTASIT VÄÄRIN"))

Tuo kehä viittaus vaan jotenkin kuullostaa siltä että kaava olisi c-sarakkeessa.
        Tai jossakin muussa sarakkeessa.

Itsellä on käytössä Open office sekä Libre Office ja molemmissa kyseinen kaava toimii.
        Ja koska kyseinen kaava on "perus kauraa" sen pitäisi toimia myös Excelissä.

Exceliin kaavoja tehdessäni olen joutunut monesti juuri Suomen ja Englannin kielisten kaavojen kanssa tekemisiin.
        Riippuen siitä mikä versio Excelistä on.
        Excel ei ymmärrä kuin jompaa kumpaa ei molempia.

• lakeus1

Nyt pitää kysyä että kopioithan kyseisen kaavan D-sarakkeeseen?
        Koska vastaushan pitää antaa C-Sarakkeeseen.

Ja A sekä B sarakkeessa EI SAA olla muuta kuin numeroita.
        Se kertoma merkki siis jää pois numeroiden välistä.
        Jos haluat että laskun merkki näkyy, niin silloin täytyy tehdä lisä sarake numeroiden väliin johon kyseinen merkki laitetaan.
        Ja kaavaa pitää muokata toisenlaiseksi.

Eli. A1 soluun numero (5) B1soluun laskun merkki (x) C1soluun numero (5) D1soluun vastaus(25) ja E1soluun kaava =IF(D1=(A1*C1);"VASTASIT OIKEIN";IF(D1=0;"";"VASTASIT VÄÄRIN"))

Tuo kehä viittaus vaan jotenkin kuullostaa siltä että kaava olisi c-sarakkeessa.
        Tai jossakin muussa sarakkeessa.

Itsellä on käytössä Open office sekä Libre Office ja molemmissa kyseinen kaava toimii.
        Ja koska kyseinen kaava on "perus kauraa" sen pitäisi toimia myös Excelissä.

Exceliin kaavoja tehdessäni olen joutunut monesti juuri Suomen ja Englannin kielisten kaavojen kanssa tekemisiin.
        Riippuen siitä mikä versio Excelistä on.
        Excel ei ymmärrä kuin jompaa kumpaa ei molempia.

Nyt homma toimii!
        Kiitokset vaan saan lasten lapset nyt paremmin kiinnostumaan laskutehtävistä.
        Hyvää Päivän jatkoa.

• ettätämmöistä

Yksi tapa olisi myös laittaa vastaussoluun Ehdollinen muotoilu.
      Ei tarvitse erillistä kaavasolua.
      Sääntö 1: Solun arvo 25 - solun taustaväriksi Punainen
      Sääntö 2: Solun arvo =25 - solun taustaväriksi Vihreä

• sammapåhär

Sori. Jäi pois tuosta vielä että
        Sääntö 3: Solu sisältää tyhjän arvon - ei muotoilua

• ...oooOOOooo...

Jos teet kyseisellä tavalla niin sinun täytyy AINA muuttaa muotoilun kaavaa jos muutat laskun numeroita.
        Nyt kun tehdään vertailemalla vastausta ja laskettua arvoa niin saat muutta numeroita eikä kaavaan tarvitse koskea.

• Ehdollinen

Soluuun C1
        Sääntö 1: =C1=A1*B1 (taustaväri vihreäksi)
        Sääntö 2: =NOT(ISBLANK(C1)) (taustaväri punainen)

Oikein täytetty solu on vihreä, väärin täytetty punainen. Tyhjälle solulle ei tehdä mitään.

(Sääntö 2 on =EI(ONTYHJÄ(C1)) jos Excel sattuu olemaan suomennettu viritelmä)

• ettätämmöistä

Jos lasketaankin yhteenlaskua, ei kertomerkki kelpaa.
      Melkein samalla vaivalla muuttaa ehdolliseen muotoiluun 25 tilalle jonkun muun luvun.

• ettätämmöistä

Ja vielä että jos tehdään jonnekin laskentataulukkoon lista (piilotetaan/salataan lunttaajilta) jossa on oikeat vastaukset joka kysymykselle, voi Ehdollisen muotoilun arvot ottaa sieltä ja nyt ei tarvitse kuin muuttaa kunkin kysymyksen oikean vastauksen sinne.

• ...oooOOOooo...
        ettätämmöistä kirjoitti:

Ja vielä että jos tehdään jonnekin laskentataulukkoon lista (piilotetaan/salataan lunttaajilta) jossa on oikeat vastaukset joka kysymykselle, voi Ehdollisen muotoilun arvot ottaa sieltä ja nyt ei tarvitse kuin muuttaa kunkin kysymyksen oikean vastauksen sinne.

Kyseisellä kaavalla onnistuu helposti laskenta tavan muuttaminen.
        ei tarvitse muuttaa kuin ensimmäiseen kaavaan kyseinen laskenta tapa.
        Sitten kopioidaan kaavaa tarvittava määrä.
        Ei tarvitse jokaiseen kaavaan muuttaa kyseistä muutosta vaan excel tekee kyseisen työn automaattisesti kopioidessa kaavaa alaspäin.

Sekä kyseisen kaavan etuna on ettei tarvitse välittää siitä mitä tulee vastaukseksi koska excel laskee itse automaattisesti kyseisen tuloksen ja sitä mukaa osaa antaa herjan oliko vastaus oikein vai väärin.

Ja suurin etu on ettei tarvitse itse naputella vastauksia minnekkään "piiloon" joka kerta kun muuttaa kysymyksen numeroita.
        Säästää kallista aikaa.
        Voi sitten vaikka roikkua täällä suomi24:ssä kuten minä kun ei ole muuta tekemistä.

• kokeilija2

Ei tarvitse jokaiseen kaavaan muuttaa kyseistä muutosta vaan excel tekee kyseisen työn automaattisesti kopioidessa kaavaa alaspäin.

Sekä kyseisen kaavan etuna on ettei tarvitse välittää siitä mitä tulee vastaukseksi koska excel laskee itse automaattisesti kyseisen tuloksen ja sitä mukaa osaa antaa herjan oliko vastaus oikein vai väärin.

Ja suurin etu on ettei tarvitse itse naputella vastauksia minnekkään "piiloon" joka kerta kun muuttaa kysymyksen numeroita.
        Säästää kallista aikaa.
        Voi sitten vaikka roikkua täällä suomi24:ssä kuten minä kun ei ole muuta tekemistä.

Kokeilin myös antamaasi kaavaa ja muutin myös IF sanat JOS sanoiksi mutta en saanut toimimaan, vaan tulokseksi tuli nolla vaikka Aja B sarakkeissa oli 5 eli vastaus täytyisi olla 25.

• Kertaa ynnä pois

Säästää kallista aikaa.

Laskettavat sarakkeisiin A ja C, operaattori ( x, tai - ) sarakkeeseen B.
        Vastaus kirjoitetaan sarakkeeseen C.
        Vastauksen tarkistus sarakkeeseen D seuraavalla kaavalla:
        =IF(ISBLANK(D1); "";
        IF(B1="x"; IF(A1*C1=D1; "OIKEIN";"VÄÄRIN");
        IF(B1=" "; IF(A1 C1=D1; "OIKEIN";"VÄÄRIN");
        IF(B1="-"; IF(A1-C1=D1; "OIKEIN";"VÄÄRIN");"?"))))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      236
      4600
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3035
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2463
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1767
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      25
      1613
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1439
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1285
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      938
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe