Ateistinen ihannevaltio

Nedda

Moi. Oon saattanut kysyäkin jo tätä?
Millainen olisi ateistinen ihannevaltio?
Saisiko julkisissa tiloissa olla muita kuin pelkästään kaupallisia symboleja?
(siten, että esim. ristit olisi julkisissa tiloissa kiellettyjä).
Saisiko suvivirttä laulaa?
Olisiko raamattu kielletty vai sallittu?
Miten pääsiäinen, joulu jne.

13

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naurusaareke

      Ihminen ei saa pitää käsiä suorana sivuilla koska se muodostaa uskonnollisen ristinkerkin.

      • naurusaareke

        "...ristinkerkin..."

        Tai ristinmerkin. Kerkkien käyttö on jo lopetettu.


    • Ei ole olemassa yleisenä käsitteenä.
      Pohjois-Korealaisilla, buddhalaisilla ja yhdysvaltalaisilla ja suomalaisilla ateisteilla on varmaan kaikilla erilaiset käsitykset ihannevaltiosta ja on epävarmaa, muovaako noista kukaan ihannevaltiotaan ateismi lähtökohtana.

      • iguhierghh

        Eli kyseessä on erilaisia ateismilahkoja.


      • iguhierghh kirjoitti:

        Eli kyseessä on erilaisia ateismilahkoja.

        Ei ateismilahkoja, ellei niilä ole jotain yhteistä opillista ateismia. Eri kulttuuripiireissä esiintyvää ateismia, joka elää kussakin tapauksessa oman kulttuurisen yhteisönsä sisällä ja ehdoilla.
        Kaikki me olemme oman kulttuurimme vaikuttamia ja se saa meidät katsomaan asioita oman kulttuurimme käsitysten läpi. Se ei kuitenkaan jokaisesta asiasta lahkoa.


    • Lyhyen kaavan mukaan.

      Demokraattinen hallintomalli ja sekulaarinen valtio.

      Uskonnolliset voivat palvoa omalla kustannuksellaan vaikka kaikkia tuhansia jumalia tai pitää arvossaan saatananpalvonta , kuitenkin sillä edellytyksellä, että maallinen laki , moraali ja etiikka ovat ohjenuorana.

    • Frans II

      Saisiko julkisissa tiloissa olla muita kuin pelkästään kaupallisia symboleja?
      - Saa, esimerkiksi taidetta
      Saisiko suvivirttä laulaa?
      - Saa kunhan et vaadi että kaikkien muiden on laulettava sitä kanssasi
      Olisiko raamattu kielletty vai sallittu?
      - Sallittu kunhan et vaadi että kaikkien muiden on luettava sitä kanssasi
      Miten pääsiäinen, joulu jne
      - Pääsiäinen ja joulu eivät ole yksinomaan kristillisiä juhlia joten jokainen viettäköön tavallaan kunhan ei vaadi, että kaikkien muiden on vietettävä niitä sinun tavallasi.

    • >>Millainen olisi ateistinen ihannevaltio?>Saisiko julkisissa tiloissa olla muita kuin pelkästään kaupallisia symboleja?
      (siten, että esim. ristit olisi julkisissa tiloissa kiellettyjä).>Saisiko suvivirttä laulaa?>Olisiko raamattu kielletty vai sallittu?>Miten pääsiäinen, joulu jne.

    • Tämän ateistin ihannevaltio muistuttaa monissa suhteissa pohjoismaista puolisosialistista ja puolikapitalistista mallia. Nykyisen Suomen valtioon verrattuna ihannevaltioni olisi sosialistisempi ja sen demokratiassa olisi enemmän suoran demokratian elementtejä.
      Suuremmalla sosialismilla voisin tarkoittaa esim. pääomien suurempaa valvontaa, ja vaikkapa jotain säädöksiä työntekijöiden suuremmasta vallasta ja vastuusta yritysten toiminnassa.

      Muihin uskonnollisiin näkökohtiin sanoisin että uskonnonvapauden osalta mulle riittäisi erillisen kirkkolain poistaminen ja kaikkien uskonnollisten yhdyskuntien kohtelu saman lain mukaan.
      Positivisen ja negatiivisen uskonnonvapauden täytyy molempien toteutua.

    • zxcvbvcxzxcvb

      Huoh... Tehtailet uusia avauksia kommentoimatta entisiäkään... Kuten vaikkapa avaamaasi Suurta suvivirsikeskustelua.

    • >>Moi. Oon saattanut kysyäkin jo tätä?>Millainen olisi ateistinen ihannevaltio?>Saisiko julkisissa tiloissa olla muita kuin pelkästään kaupallisia symboleja? (siten, että esim. ristit olisi julkisissa tiloissa kiellettyjä).>Saisiko suvivirttä laulaa?>Olisiko raamattu kielletty vai sallittu?>Miten pääsiäinen, joulu jne.

    • "Oon saattanut kysyäkin jo tätä?"

      -- Niin olet ja koska et saanut haluamiasi vastauksia, niin ensin spämmäsit puppulausegeneraattorilla ja sitten hylkäsit ketjun.

      Voin vastata (taas), mutta en ensimmäiseen kysymykseen, koska en tiedä mitä tarkoitat 'ateistisella'. Ihannevaltioni olisi maallinen demokratia, jossa tunnustetaan uskonnon vapaus. Vastaukseni ei edusta ateismia, koska ateismi on vain ja ainoastaan jumaluskon puutetta.

      "Saisiko suvivirttä laulaa?"

      -- Saisi.

      "Olisiko raamattu kielletty vai sallittu?"

      -- Sallittu.

      "Miten pääsiäinen, joulu jne."

      -- Tuo ei ole kysymys.

    • Kalapagos (ei kirj.)

      Suomi on lähellä ihannevaltiota. Samoin moni muu länsieurooppalainen valtio, joissa toimivat sananvapaus, tasa-arvo jne.

      Mitä itse kysymyksiin tulee niin

      -Valtion tai kuntien ei tule ottaa kantaa, minkään uskonnollisen näkemyksen puolesta eli ei uskonnollisia symboleita valtion tai kuntien tiloissa.

      -Suvivirttä saa laulaa vaikka vuoden ympäri. Kysymys on siitä, että millaisessa tilanteessa sitä lauletaan. Itse en pidä Suvirsigate suurena ongelma, mutta lähtökohtaisesti korvaisin virren Suvilaululla.

      -Raamattu ja kaikki uskonnolliset opukset, mitä kukaan ikinä on keksinyt olisivat sallittuja

      -Jokainen voisi viettää juhlapyhiä haluamallaan tavalla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      119
      1170
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    4. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      77
      697
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      88
      653
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      27
      537
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      107
      477
    Aihe