Kesäaika käynnistyi, kestätkö sitä?

taaltapesee

Kesäaika alkoi viime yönä. Kestätkö sinä kesäaikaa? Minulle kesäaika on kauhistus. Silloin alkavat unettomat yöt ja sisäinen kelloni näyttää kaiken päivää ja yötä väärää aikaa. Päivät menevät kuin sumussa eivätkä illatkaan tuo mitään helpotusta elämään.

Tässä on vaatimus Suomen politrukeille. Lopettakaa Suomessakin kellonaikojen pakonomainen siirtely keväisin ja syksyisin, kuten on tehty jo monessa maassa, esimerkiksi Espanjassa, Englannissa ja Venäjällä.

63

934

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lusmu

Hullun hommaahan kellojen rukkaus kaksi kertaa vuodessa on. Se on varmaan noita EU:n virkamiesten keksintöjä.

• Late Lapista.

Kyllähän se hullun hommaa on tuo kellonaikojen mulkkaus!
        Minulle se ei kuitenkaan tuo minkäänlaista broblematiikkaa, olen jo niillä pohjilla jotta minun ei tarvitse elää kellonaikojen mukaan, sanoisinkin jotta kelloista viis! nehän ovat vain suutareita ja räätäleitä varten !

Late Lapista. SSSS Ry!

• LATE LAHOAIVO LAPIST
        Late Lapista. kirjoitti:

Minulle se ei kuitenkaan tuo minkäänlaista broblematiikkaa, olen jo niillä pohjilla jotta minun ei tarvitse elää kellonaikojen mukaan, sanoisinkin jotta kelloista viis! nehän ovat vain suutareita ja räätäleitä varten !

Late Lapista. SSSS Ry!

tuo kivirannan mulkero on joka palstalla vastailemassa idiooti eläke ukko,LATE LAHO AIVO

• Ilosilmä
        Late Lapista. kirjoitti:

Late Lapista. SSSS Ry!

Hei Late olen kanssasi aivan samaa mieltä. Minulle ei kellon siirto vaikuta yhtään mitään! Opia ikä kaikki, ei saa miettiä siirron jälkeen, että nyt olisi se aika -Vaan pitää täysin sopeutua uuteen ,se on korvien välissä. Nyt on illat pidempää valoisia, hakekaa positiivisia asioita.

Maailmassa on paljon isompia murheita,esim. tuo naapurimaan sotasuunitelmat, niille emme voi mitää...

• Ite oot!
        LATE LAHOAIVO LAPIST kirjoitti:

tuo kivirannan mulkero on joka palstalla vastailemassa idiooti eläke ukko,LATE LAHO AIVO

Mitä sä Latea haukut?! Asiallisia kommenttejahan sillä on aina.

• tooais
        Ilosilmä kirjoitti:

Hei Late olen kanssasi aivan samaa mieltä. Minulle ei kellon siirto vaikuta yhtään mitään! Opia ikä kaikki, ei saa miettiä siirron jälkeen, että nyt olisi se aika -Vaan pitää täysin sopeutua uuteen ,se on korvien välissä. Nyt on illat pidempää valoisia, hakekaa positiivisia asioita.

Maailmassa on paljon isompia murheita,esim. tuo naapurimaan sotasuunitelmat, niille emme voi mitää...

Itsellänikäänkaan ei mitään isompia ongelmia ole kellojen rukkaamisesti havaittavissa, mutta asenteena tuo on hyvin ylimielinen - Koska minullakaan ei ole mitään ongelmia, joten mitä te valitatte!

Joo, jos itsellä ei ole ongelmia niin hyvä, mutta tuo on monesti melko huono paikka lähteä kritisoimaan toisia jos heille joku asia tuottaa vaivaa tai ongelmia.

Aivan kaikki kun ei ole vain asenteesta kiinni, vaan ihmiset ovat ja tuntevat eri asioita eri tavalla, toisilla on esim. pienempi kipukynnys. Ihmisten kehot toimivat ja reagoivat eri tavalla eri tilanteisiin ja ärsykkeisiin ja myös ne "korvien välissä" olevat ongelmat voivat olla monelle ihan oikeita konkreettisia ongelmia, vaikka niistä ei mitään ulospäin näkyviä merkkejä syntyisikään. Eiväthän mielisairaudetkaan ole kuin korvien välissä, mutta tekeekö se niistä yhtään vähemmän ongelmallisia?

Esim. keho saattaa tuottaa aineita jotka vetävät sen pään sekaisin tai olon huonoksi vaikka mitään näemmäistä ilmeistä ulkoista syytä ei olisikaan. Minulla ei myöskään ole suurempia liikepahoinvointiin liittyviä ongelmia vaan voin esim. liikkuvassa autossa tai junassa hyvin uppoutua ja keskittyä vaikka lukemaan, mutta vastaavasti taas hiemankaan isommat esiintymistilanteet aiheuttavat monesti vatsakipua tai sen sekaisin menoa etukäteen ja parhaimmillaan saa olla vessaväijyssä tilanteen edellä. Itse tila on "vain" pään sisällä, mutta keho kyllä reagoi siihen myös käytännössä.

Koko kellonsiirtorumba on täysin sopimusluonteinen juttu jolla ei ole mitään erityistä luonnollista syytä ja sillä on havaittu olevan vaikutusta myös koti- ja tuotantoeläimiin, jotka eivät ehkä osaa sinun laillasi etsiä niitä positiivisia puolia, vaan ovat hivenen hämmentyineitä miksi normaali päivärytmi yhden äkkiä heittää häränpyllyä.

Kesäaika ehkä jossain välissä sovittiin jotain tiettyä tarvetta ajatellen, mutta mikä on sen käytännön tarve ja funktio nykyään, sen lisäksi että "on ihan kiva että illat on pidempää valoisia"?

• kellokalle

Eihän ihmiskunnalla ole kauan edes ollut kelloja. Miksi kelloista on tullut niin tärkeä osa elämää? Siksi, että työnantajat voivat tarkkailla työntekijöidensä ajankäyttöä. Palkka maksetaan ajasta eikä työstä.

• Ihanaa kesäaika ihan

Ihanaa kesäaika ihanaa!
      Ihanaa kesäaika ihanaa!
      Ihanaa kesäaika ihanaa!

Tosi hienoa että on taas valoisaa pitkälle iltaan.

Ihanaa kesäaika ihanaa!
      Ihanaa kesäaika ihanaa!
      Ihanaa kesäaika ihanaa!

• hieman kohtuutta

Kuka puupää tuon on keksinyt,aika ei voi siirtyä taaksepäin eikä
      eteenpäin,siksi se pitäisi vakauttaa.

minulle ei tuosta nyt varsinaista haittaa ole muuta kuin se kellojen
      kanssa takkuaminen, tuo yx seinäkello kun tahtoo pysähtyä aina
      kun sitä siirrän, syytä en ymmärrä.

Onhan tuolla aloitekin kesäajan poistamiseksi mutta se loppuu
      huomenna, nimiä vain 4tuh, joten se siitäkin.

http://yle.fi/uutiset/ruotsin_opetus_alakoululaisille_tuottaa_ongelmia/6199045
      Sensijaan että se poistettaisiin niin oppiaikaa aikaistettiin,tähän
      kyllä riittää rahaa vaikka perusopetuksesta leikattiin 57 milliä.

Sitten vielä lisävuosi koulussa,kuinka paljon nämä yhteensä
      maksavat?
      Perusopetus kärsii kun luokkakoot suurenee,ja ja siitä johtuu
      että lapset jäävät jälkeen oppimisessa heti pienenä.

• enevpk

Tuleepahan ainakin tutustuttua digikellojen käyttöliittymien ihmeelliseen maailmaan. Edelllisessä autossani se oli niin hankalaa, että oli parempi pitää kello kokoajan talviajassa. Automaattsen kellonsiirron saa vaan kallimmassa varustetasossa. Jos autossa on radio, niin olisi kohtullista odottaa kellon näyttävän automaattisesti oikeaa aikaa.

• Sosiaalinenelämä on.

Näille Maailman menoa visvamulkuille on ihan sama mikä kellon aika. Valtaosa (ne muutama aktiivinen) kun roikkuu palstalla 24 h.

Minua ei haittaa. Pystyn sisäistymään kulloiseenkin tilanteeseen. Ihmetyttää kyllä ihmiset että heidän elämä menee PILALLE yhden ainoan tunnin vuoksi.

Eli heidän elämä täytyy olla tosi suppeaa, ahdistavaa, tapahtumatonta. Heistä ei olisi suomen rajojen yli.

Itse olen matkustellut tosi paljon eri aikavyöhykkeillä joten kaikki on suhteellista.
      KAIKKEEN tottuu.

• ukin perintö

Mulla on tuossa seinällä sellainen kello, jota ei tarvitse siirtää kesä- eikä talviaikaan.

On oikeassa tasan 2 kertaa vuorokaudessa.

• siis hyödyt???

Tämä kellonaikojen siirtely on periaate kysymys,siitä ei niin kauheasti ole haittaa mutta onko siitä mitään hyötyä?

Hyväksyn tuon mukisematta jos se tuo suomelle tuloja.

• Summer Town

Mä oon kellon siirtelylle i dont give a fuck oli mikä oli mut kesä on PARA$ AIKA!!! itelläni ei ole valittamista

• nope6

No sepä se, ne "tulot" tai mitkä lie hyödyt ovat about 0,005 %. Joka pidemmän päälle on naurettavan vähän.

Mulla menee ainakin kaikki ihan sekasin syksyn kelloa siirrettäessä ja kestää jouluun kehon tajuta miten pitää reagoida.

• nollaongelma

Höpön löpöä, päässä on vikaa jos tunnin siirtäminen aihauttaa koko kesäksi sumeutta mieleen.

Vedä itsesi narun jatkoksi jos et kestä, tyhjän ruikuttaja.

• Siirellään vaan...

Siirsin Kalenteriani 2 kuukautta eteenpäin.

Kesäkuuta vietän parin päivän päästä.

• Jetlaaki

Jos tunnin siirto panee elämän sekaisin, niin miten käy esim. Thaimaan matkailu kun on 5 h heitto. Mahtaa siinä diapamia kulua.

• jjfjfkfkjfjfkflfflfk
        Jetlaaki kirjoitti:

Jos tunnin siirto panee elämän sekaisin, niin miten käy esim. Thaimaan matkailu kun on 5 h heitto. Mahtaa siinä diapamia kulua.

No harvahan sinne tøihin menee, suurin osa menee ryyppyreissulle. Ja sitten pieni porukka vielæ jotain paheksuttavampaa.

• Hullu on hullua.

Turha on turhaa.

Voin minäkin tehdä vaikka Kuperkeikan kerran vuodessa ei se minun elämääni häiritse.

Voin vaikka vaihtaa Kahvinkeittimeni pöydän toiseen nurkkaan kerran vuodessa jos niin määrätään ei se mikään ihme työ ole.

Mutta...

• kertokaa jos?

Osaisko joku sanoa miksi niitä aikoja pitää siirrellä?

Briteissä joku linnanvirkailija sanoi että siltä menee kolme
      päivää joka kerta kun kellon aikoja pitää siirtää,noissa linnoissa
      kun ne on tosi korkealla niin tehtävä on hankala.

Siis, onko tuohon joku järkevä syy?

Tuolla joku taisi sanoa että siellä on luovuttu koko ajan siirrosta,
      kuten myös espanjassa ja venäjällä, koska meillä?

• bnfbfkfkkdjfnkfkdfjl

Voitaisiin siirtyä pelkkään UTC-ajan käyttöön koko maailmassa. Kaikkialla kello olisi saman verran, mutta töihin mentäisiin vain aamun valkenemisen mukaan.
      Kaikki nykyiset laitteet käyttää jo tuota aikaa ja vain näytölle piirretään loppukäyttäjälle paikallinen aika. Ja aivan turhaan. Aikavyöhykkeet ei enää ole tätä päivää.

• "töihin mentäisiin vain aamun valkenemisen mukaan"

No, huh! Aamu valkenee jossain vaiheessa siis ihan yöllä (kello 03-04), ja silloin töihin vai??

• sfdsafasdfasdfadfafd
        RipsaK kirjoitti:

"töihin mentäisiin vain aamun valkenemisen mukaan"

No, huh! Aamu valkenee jossain vaiheessa siis ihan yöllä (kello 03-04), ja silloin töihin vai??

kyllä olen monesti mennytkin. aamulla on viileää tehdä metsähommia ja toisaalta ei ole asutusta kilometritolkulla, niin ei ketään häiritsekään moottorisahan ääni.
        se on kiva kun työt päättyy puolilta päivin ja loppu päivä aikaa tehdä aivan mitä haluaa.
        ihmisen luontainen rytmihän on tuo auringon rytmi, ihminen kun on päiväeläin. toki siitä joutuu pohjoisessa vähän tinkimään, muuten ei kesällä nukkuisi lainkaan :D

• sfdsafasdfasdfadfafd kirjoitti:

kyllä olen monesti mennytkin. aamulla on viileää tehdä metsähommia ja toisaalta ei ole asutusta kilometritolkulla, niin ei ketään häiritsekään moottorisahan ääni.
        se on kiva kun työt päättyy puolilta päivin ja loppu päivä aikaa tehdä aivan mitä haluaa.
        ihmisen luontainen rytmihän on tuo auringon rytmi, ihminen kun on päiväeläin. toki siitä joutuu pohjoisessa vähän tinkimään, muuten ei kesällä nukkuisi lainkaan :D

Hyvä metsuri, ymmärrän sinua.

Meillä, jotka joutuvat menemään toimistoon töihin ei oikein tuollainen rytmi sovi.

Kello on nyt 6:30 ja täällä sitä istutaan.
        Kohta sitä valkenisi siihen malliin, että sinäkin voit mennä hommiin :-)

Hieno keli, pikkupakkanen, eikä lunta, hyvä tehdä metsähommia.

• bbbcnxfxbxnjkckfkflf
        RipsaK kirjoitti:

Hyvä metsuri, ymmärrän sinua.

Meillä, jotka joutuvat menemään toimistoon töihin ei oikein tuollainen rytmi sovi.

Kello on nyt 6:30 ja täällä sitä istutaan.
        Kohta sitä valkenisi siihen malliin, että sinäkin voit mennä hommiin :-)

Hieno keli, pikkupakkanen, eikä lunta, hyvä tehdä metsähommia.

No jos toimistossa istuu, niin silloinhan on sama, onko pihalla valoisaa vai pimeää. Ja aika harvassa työpaikassa oikeastaan nykyään on, kun on keinovalot rakennustyömaillakin.
        Silikin se on sinulle varmaan aivan sama, istutko toimistossasi klo 06.30 suomen kesäaikaa, vaiko klo 03.30UTC?

Ennen vanhaan aikavyöhykkeistä ei harmia ollut, kun oltiin yhteyksissä vain oman kusireviirin ihmisiin. Tänä päivänä on aika vaikeaa löytää yritystä, tai edes yksityistä ihmistä, jolla kansainvälisiä yhteyksiä ei olisi. Siksi yhtenäinen aika helpottaisi merkittävästi toimintaa.

• miten siirrän

Miten aurinkokellon saa kesäaikaan?

• knfbfnnbfkfnflfl

Kääntämällä 15 astetta?

• lehemänläjä

Miten maalla lehmät suhtautuvat muuttuneeseen lypsyaikaan?

• kkfnffkflkfkflffkfkf

• maalta kotoisin
        kkfnffkflkfkflffkfkf kirjoitti:

http://yle.fi/uutiset/lehmat_karsivat_kesaaikaan_siirtymisesta/5332148

Stressaantuvat tietenkin. Lehmä on tapaeläin. Tosin, mikä estää niiden lypsämisen talviajan mukaan? Kai maajussikin osaa vähennys- ja yhteenlaskut yhdellä?

Maitoauton kuljettaja kyllä siirtää kellonsa kesäaikaan. Huono homma, josei ole lypsetty ajoissa.

• nnfnnfnfbfnfmdnfkflf
        maalta kotoisin kirjoitti:

Maitoauton kuljettaja kyllä siirtää kellonsa kesäaikaan. Huono homma, josei ole lypsetty ajoissa.

Lypsää niin, että ehtii oli sitten kesä- tai normaaliaika. Kyllä se maito siellä tilatankissa yhden ylimääräisen tunnin säilyy. Kylmenee vain paremmin.

• Oujee2

Sisäinen kello herätti tänä aamuna samaan aikaan kun heräsin talviaikana kun olen eläkeiässä ei tarvitse herätyskelloa muutama aamu varmaan menee samanlailla. Pienille lapsille ehkä vaikeampaa.

• nyt naurattaatt

He he. En ole vieläkään muuttanut kellojani kesäaikaan. Ihanaa tämä työttömän elämä!

• mieluummin töitä

Työttömänä ei ole juurikaan elämää, kun ei voi tehdä rahattomana mitään.

• gfssagsdafadfdafad
        mieluummin töitä kirjoitti:

Työttömänä ei ole juurikaan elämää, kun ei voi tehdä rahattomana mitään.

niin no kaupungissa ei varmaan voikaan, kun siellä kaikki maksaa. minä taas olen koko päivän tehnyt polttopuita, kerännyt kuusenrankoja aitaa varten, pistänyt kasvimaata pikkuhiljaa valmiiksi jne jne. ilmaista tekemistä olisi enemmän kuin aikaa. mutta kaupungissa varmaan työttömänä tulisi aika äkkiä hulluksi, onneksi kaupungeissa työtilanne onkin paljon parempi. toisaalta, näyttääpä ne ihmiset tulevan kaupungeissa hulluiksi, vaikka töitä onkin..

• kattia kanssa

Mites kun se minulla on päin vastoin, talvet menevät yhdessä sumussa ja kesäisin voisin nousta kuinka aikaisin tahansa. En halua pysyvään talviaikaan, mieluummin ainainen kesä.

• uninen

Maanantaiaamu kesäaikaana siirtymisen jälkeen on pahin. Pommiinhan tänään tuli nukuttua, kun illalla ei saanut ajoissa unta ja aamulla ei vaan päässyt ylös sängystä. Kamalaa tällainen ja täysin turhaa. Menee kaikki systeemit sekaisin

• tutkailtua

Jooooo-o mee hoitoon.
      Päässäs vippaa, jos tunti jotain vaikuttaa.
      Oothan muutoinkin la-yössä tuntikausia ryyppäämässä ammuun, ja et koskaan valita aikaeroa.

Selvä provo....

• Lyönnit sekasi

Mekaanisesti vedettä kello on kyllä helppo siirtää kesäaikaan aina lyöntien mukaan, mutta toisinpäin taas kello pitää pysäyttää, että sen saa talviaikaan. Tunari saattaa sekoittaa helposti lyönnit, jos sen tekee väärin.

• Eikänteitä

Miksi käännätte kellon ? Ihminen voi hyvin olla kääntämättä aikarautaa .

• fdsgsgfsadfsdafadfad

no aivan noin! rajaseudulla kun asuin, minulla oli auton radion kello aina ruotsin ajassa. se kellonaika tulee radiolähetyksen mukana ja se on vain ominaisuus, ettei sitä voi muuttaa vaihtamatta kuunneltavaa kanavaa. mutta aivan hyvin onnistuin tuon tunnin eron päässäni laskemaan.

• gyhugirg

On kyllä kellonaikojen siirrot pari kertaa vuodessa niin helvettimäistä kuin olla ja voi. Miksei sitä saa pysyvään muotoon ilman, että tarvitsee siirtää sitä viisaria? Ei mitään järkeä...

• Ei vastauksia..

Eli kukaan ei tiedä miksi Kelloja siirretään ?

Jo on touhua !

• Renata Seiskari

Voitasis siirtyä pysyvästi tähän oikeaan aikaan, eli kesäaikaan. Se on samalla myös keskieuroopan aika. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla - ei kellojen rukkausta ja sama aika melkeen koko euroopassa!

• talviaika parempi

Minun mielestäni oikea aika on talviaika.

Tämä kesäinen kellonaika on kauhia, menee olotila ihan sekaisin puoleksi vuodeksi.

• Jos se kellonaikojen muuttaminen ei lopu,niin erotaan
      joukolla kirkosta.

• Rampe peris

Juuh elikkäs pakko Ruotsi ja kellon aika asetuksen vuodessa kaks kertaa muuttaminen vapaa ehtoisexi.

• zapata1

Silkkaa asiaa ja Ruotsalainen blondi kaupanpäälle.

• hajottaa

Vuorokausirytmi heti perseellään kellonsiirrosta. Ei toivoakaan, että väsyttäisi vielä. Milloinkohan ne osais päättää kumpaan aikaan me kuulutaan? Itselleni aivan sama, vaikka sitten kesäaika, kunhan ei siirrellä kelloja edestakas.

• Tervejärkinen

Kyllä pitää olla päänuppi tosi heikossa hapessa, jos yhden tunnin siirto pistää elämän ihan sekaisin eikä pysty edes noin mitättömään muutokseen sopeutumaan.

Minusta on vain ja ainostaan hyvä, että kelloja siirrettiin ja kesäaika alkoi taas, koska iltaisin on taas tunnin pitempään valoisaa. Ehtii töitten jälkeen tekemään ulkona vielä vaikka mitä, eikä tarvii lamppujen varassa tihrustaa.

Ja sitäpaitsi se on myös energiansäästökysymys, joten ihan turha on edes kuvitella, että siitä enää nykypäivänä luovuttaisiin.

• hajottaa

Energiansäästökysymyksesi on kumottu aikapäiviä sitten.

• säästöä

Tämä "kesäaika" leikki on yhtä suurta typerää viherleikkiä. Viherpiiperöt saivat syötettyä toisille tämän idean energiansäästön nimissä. Seuraavaksi ne kai kieltää ruuan kypsentämisen jotta maapallon ilmasto ei lämpensi. Viherpiperöiden mukaan raaka ravinto säästää energiaa.

• Omanapaisia

Omanapaisia supisuomalaisia kellonsiirtelynvastustajia.
      Ajatelkaapa asiaa maissa, joissa illan pimeys tulee nopeasti

• 3Timo

En

• viisari

Ei ole talviaikaa olemassakaan. On normaaliaika ja kesäaika. Eikö

• ....................

En kestä. Ihan perseestä kesäaika. Tunnetusti yhdistetty sairauksiin stressiin jne.

• 3ewrt

kelloja olisi pitänyt siirtää yaaksepäin, niin siitä olisi ollut hyötyä, nyt ihmiset valvoo myöhään ja ovat entistä väsyyneempiä.

• Anonyymi

dld

• Anonyymi

DDD

• Anonyymi

fsa

• Anonyymi

Jee

• Anonyymi

Mitä ylläpitäjä tahtoo kommentillaan ilmaista?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      69
      4118
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3065
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      3010
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      391
      2093
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1196
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1183
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1162
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1014
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      60
      1000
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      963
    Aihe