Pascal artikkeleita

artikkeleita

7

93

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-delphisti
      • ihmettelen joidenkin

Esim. näin keskusteltiin:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9135475

Jonkun mielestä Delphin lopun enteet nähtiin
        jo 90-luvun lopulla siis jotain 15-vuotta sitten !!!!!

Toisin aika pitkälle tulevaisuuteen katsoivat vaiko tahallaan
        harhauttivat?

• ex-delphisti
        ihmettelen joidenkin kirjoitti:

Esim. näin keskusteltiin:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9135475

Jonkun mielestä Delphin lopun enteet nähtiin
        jo 90-luvun lopulla siis jotain 15-vuotta sitten !!!!!

Toisin aika pitkälle tulevaisuuteen katsoivat vaiko tahallaan
        harhauttivat?

Tuo aloitus oli minun viesti :)

• ex-delphisti
        ex-delphisti kirjoitti:

Tuo aloitus oli minun viesti :)

Olen siirtynyt nykyään tuosta aloituksesta (yrityksestä) toisen yrityksen leipiin ja koodailen PHP, JavaScript/jQuery ja HTML:ää.

Harrastusprojektina koodailen nykyään ex-työnantajalle kilpailevaa softaa C kielellä (mitään sopimuksia ei allekirjoitettu), ja tuo pulikka mitä koodailen C -kielelllä, on tarkoitus toimia Linux-serverillä dokumenttien tuottajana.

Se mikä ärsytti ex-työnantajalla Delphillä koodatessa, oli ikuinen ajanpuute, ei koskaan voinut suunnitella rauhassa loppuun asti asioita, vaan piti mennä sieltä mistä aita oli matalin, tämä ei toki ole Delphin vika. Delphistä tykkään kyllä, mutta C valitsin siksi, että sille löytyy helposti esimerkkejä, valmiita kirjastoja jne. Näin ex-työnantajalla sen tuotteella paljon potenttiaalia ja harmitti asiakkaiden puolesta se että heille tehtiin paskaa ja äkäseen rahatukku mielessä. Harmitti vtusti asiakkaiden puolesta se että olisin pystynyt parempaan itsenäisenä yrittäjänä, omilla ajatuksilla.

En ole täysin hylännyt silti Pascal kieltä, olen miettinyt että osan projektista voisi tehdä edelleen freepascalilla ja Lazaruksella eri käyttiksille.

• ex-delphisti
        ex-delphisti kirjoitti:

Olen siirtynyt nykyään tuosta aloituksesta (yrityksestä) toisen yrityksen leipiin ja koodailen PHP, JavaScript/jQuery ja HTML:ää.

Harrastusprojektina koodailen nykyään ex-työnantajalle kilpailevaa softaa C kielellä (mitään sopimuksia ei allekirjoitettu), ja tuo pulikka mitä koodailen C -kielelllä, on tarkoitus toimia Linux-serverillä dokumenttien tuottajana.

Se mikä ärsytti ex-työnantajalla Delphillä koodatessa, oli ikuinen ajanpuute, ei koskaan voinut suunnitella rauhassa loppuun asti asioita, vaan piti mennä sieltä mistä aita oli matalin, tämä ei toki ole Delphin vika. Delphistä tykkään kyllä, mutta C valitsin siksi, että sille löytyy helposti esimerkkejä, valmiita kirjastoja jne. Näin ex-työnantajalla sen tuotteella paljon potenttiaalia ja harmitti asiakkaiden puolesta se että heille tehtiin paskaa ja äkäseen rahatukku mielessä. Harmitti vtusti asiakkaiden puolesta se että olisin pystynyt parempaan itsenäisenä yrittäjänä, omilla ajatuksilla.

En ole täysin hylännyt silti Pascal kieltä, olen miettinyt että osan projektista voisi tehdä edelleen freepascalilla ja Lazaruksella eri käyttiksille.

Tai sitten C :lla ja Qt:lla?

• Pascal on hyvä kieli

Tosin ainakin Free Pascal kehittyy koko ajan. Samoin Lazarus.
      On se jännä juttu että esim. jokut väitti samaa jo monia vuosia sitten. Voi vain ihmetellä heidän tietämystään!

Harva kieli pystyy tähän tosiasiaan siihen että täysin sama koodi toimii vuosikymmeniä ilman muutoksia. Pascal täyttää tämän ehdon!

• ex-delphisti

Pascal on myös mukava kieli koodailla, toki C/C on hyvin tuettu jne.. mutta Pascal ei ole niin jäykkä koodailla kuin C -kieli. Pascal toimii kuin ajatus, C :lla kun koodaa, tuntuu välillä että tapahtuu ihan ufoja asioita, ennen kuin pääsee ongelman jälille että mikä htto sen aiheuttaa, esim joku "core dumbet" tyylinen ilmoitus? Siis vaikka softa kääntyy hyvin, mutta ajon aikana tulee tuommoinen ufo ilmoitus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      41
      2665
    2. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      409
      2180
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      21
      2056
    4. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      17
      1775
    5. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      139
      1736
    6. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      137
      1669
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      21
      1143
    8. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      0
      1132
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1039
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      63
      925
    Aihe