''koppajat'' helluntaiseurakunnassa

kopsahtaa pää

kun saarnaaja töytäisee ihmisiä ja niiden takana on koppajat ottamassa vastaan ettei takaraiivo kopsahda lattiaan, niin ketkä ovat vastaanottajat, helluntaiseurakunnissa on koppajat, mutta raamattu ei sanallakaan mainitsi heistä

14

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ;))

      No Eenokki 12 siellä seisoa töröttää räpylät ojossa ja huuli pyöreänä huulet töröllään naisväen kaatuessa.

    • Koppaajat lienevät kyseisen seurakunnan tavallisia jäseniä, jotka avustavat kaatamiskokemuksissa. Saattaa siellä olla joku vanhimmistovelikin mukana. Itse näin "koppaajia" livenä Niilo Ylivainion kokouksessa Helsingin vanhassa jäähallissa vuonna 1981. Silloin ei vielä ollut mukana tärinöitä, nykimisiä ym tahdonvastaisia pakkoliikkeitä. Nykyään kai kopparit joutunevat pitämään joitakin "pakkoliikkeisiäkin" aloillaan voitelun aikana.

      • Pääkonttorin mies

        Oma muistikuva Niilon kokouksista että kyllä sielläkin oli joskus pientä nykimistä, mutta vallitseva ilmapiiri oli kiitollinen, maassa makaavat kiittivät Jumalaa välillä kovaan ääneen. Niilo rohkaisi kiittele vaan Herraa rauhassa ja ohjasi rukouskammioon kiittelemään Pyhän Hengen täytettä kaipaavia. Yksi ero kaatumisessa, ennen moni kaatui niiamalla, mutta nyt uskallutaa suorin vartaloin pyhän kosketus vastaan.


    • koppaaja_kaataja

      Raamattu ei mainitse koppaajia todellakaan. Raamattu ei mainitse kaatajapappejakaan! Lienee Suomessa kaataminen lähinnä sielullista
      touhuilua. Kaatajapapit pitäisi laittaa vastuuseen toiminnastaan.

      Jeesus ja apostolit eivät kaataneet ketään.

      • Raamatussa ei koppaajista eikä kaatajapapeista kerrota yhtään mitään. Ei myöskään monesta muusta asiasta, joita helluntaiseurakunnissa tapahtuu tänä aikana. Kaatumisista ja muista karismaattisista ilmiöistä puhuttaessa, voidaan käyttää sanaa sielullisuus. Nykyhelluntailaisuus on siirtynyt jyrkästi perinteisistä parannussaarnoista kokemuspohjaiseen uskonnonharjoittamiseen. Sunnuntain Jumalanpalveluspuheetkin ovat nykyisin lyhyitä, koska ylistyshurmos vie nykyään niin suuren osan ajasta.

        Raamatussa kerrotaan kaatumisilmiöistä, mutta niissä tapauksissa kaatuminen tapahtui Jumalan voimasta uskomattomille ihmisille ja se sai kaatujat pelästymään ja kunnioittamaan Jumalaa. Tänä päivänä nimenomaan uskovat tavoittelevat kaatumiskokemuksia. Raamattu ei edes kehota tavoittelemaan kaatumiskokemuksia, joten se on täysin Raamatun sanan vastaista toimintaa.


      • Unelias Espoosta

        Yksi kaverini oli nuorena mennyt uteliaisuuttaan Niilo Yli-Vainion kokoukseen. Ei suostunut kaatumaan, vaikka Yli-Vainio kuinka työnsi. Oliko Suomessa kaatajia ennen Yli-Vainiota?


      • Unelias Espoosta kirjoitti:

        Yksi kaverini oli nuorena mennyt uteliaisuuttaan Niilo Yli-Vainion kokoukseen. Ei suostunut kaatumaan, vaikka Yli-Vainio kuinka työnsi. Oliko Suomessa kaatajia ennen Yli-Vainiota?

        Synnyinpaikkakuntani helluntaiseurakunnassa alkoi kaatamiset vasta Niilo Ylivainion aikana. En jaksa muistaa, kävikö Niilo itse kyseisessä seurakunnassa tuolloin? Todennäköisesti ei, koska hän oli suuremmilla areenoilla. Muistan kuitenkin vuonna 1978 erään toisen saarnaajan (nimi ei tule nyt mieleen), joka kaatoi ihmisiä synnyinpaikkakuntani helluntaiseurakunnan kokouksessa. Mm äitini kaatui sekä naapurin helluntaiveli. Ennen Niilo Ylivainion aloittamia karismaattisia kokouksia, ei kaatumisista puhuttu ainakaan kotipaikkakuntani helluntaiseurakunnissa. Puhuttiin kyllä Kathryn Kuhlmanista, joka kaatoi ja paransi Amerikoissa.


      • kaatajapapit pois
        mazdels kirjoitti:

        Synnyinpaikkakuntani helluntaiseurakunnassa alkoi kaatamiset vasta Niilo Ylivainion aikana. En jaksa muistaa, kävikö Niilo itse kyseisessä seurakunnassa tuolloin? Todennäköisesti ei, koska hän oli suuremmilla areenoilla. Muistan kuitenkin vuonna 1978 erään toisen saarnaajan (nimi ei tule nyt mieleen), joka kaatoi ihmisiä synnyinpaikkakuntani helluntaiseurakunnan kokouksessa. Mm äitini kaatui sekä naapurin helluntaiveli. Ennen Niilo Ylivainion aloittamia karismaattisia kokouksia, ei kaatumisista puhuttu ainakaan kotipaikkakuntani helluntaiseurakunnissa. Puhuttiin kyllä Kathryn Kuhlmanista, joka kaatoi ja paransi Amerikoissa.

        Ei Suomen Helluntai-srk:ssa ihmisiä kaadettu ennen Yli-Vainion kaatamis-toimintaa. Suomen Hell-srk:ssa tutkittiin UT:a ja tajuttiin siellä ei opeteta kaatamaan ketään. Suomalaisia kävi K.Kuhlmanin tilaisuuksissa Amerikassa ja kertoivat kaatumisistaan 1970 luvun alussa, muistaisin. K.Kuhlman ei käynyt Suomessa kaatamassa ja julistamassa.

        Kaatajapappien voitelusta vähän "muisteloa":
        -kaatajapappi kuhlman sai voitelunsa Amerikassa,
        -kaatajapappi ylivainio haki voitelunsa Australiasta,
        -kaatajapappi koivisto haki voitelunsa Amerikasta,
        -kaatajapappi hinn haki voitelunsa kuhlmanin haudalta,
        -kaatajapappi herzog haki voitelunsa ruth heflinin haudalta.
        (ei haudasta/kuolleelta mitään voitelua tule, mutta kun haudalle menee palvomaan, niin tietäjä-ja vainajahenget tulevat)
        -kaatajapappi selkomaa tuli kanadasta suomeen kaatajaksi,
        mistähän hän on voitelunsa hakenut?? (toronto?)


      • mazdels
        kaatajapapit pois kirjoitti:

        Ei Suomen Helluntai-srk:ssa ihmisiä kaadettu ennen Yli-Vainion kaatamis-toimintaa. Suomen Hell-srk:ssa tutkittiin UT:a ja tajuttiin siellä ei opeteta kaatamaan ketään. Suomalaisia kävi K.Kuhlmanin tilaisuuksissa Amerikassa ja kertoivat kaatumisistaan 1970 luvun alussa, muistaisin. K.Kuhlman ei käynyt Suomessa kaatamassa ja julistamassa.

        Kaatajapappien voitelusta vähän "muisteloa":
        -kaatajapappi kuhlman sai voitelunsa Amerikassa,
        -kaatajapappi ylivainio haki voitelunsa Australiasta,
        -kaatajapappi koivisto haki voitelunsa Amerikasta,
        -kaatajapappi hinn haki voitelunsa kuhlmanin haudalta,
        -kaatajapappi herzog haki voitelunsa ruth heflinin haudalta.
        (ei haudasta/kuolleelta mitään voitelua tule, mutta kun haudalle menee palvomaan, niin tietäjä-ja vainajahenget tulevat)
        -kaatajapappi selkomaa tuli kanadasta suomeen kaatajaksi,
        mistähän hän on voitelunsa hakenut?? (toronto?)

        Niilo Ylivainion toiminnan alettua Helluntaiherätyksessä oli keskustelua koko hänen toimintansa raamatullisuudesta. Muistaakseni joitakin Helluntailiikkeen silloisia johtohenkilöitä asettui vastustamaan tuota hurmosliikettä. Kuitenkin Helluntaiherätyksessä voitti maailmanlaajuinen karismaattinen suuntaus ja niin sitten tarvittiin helluntaiseurakuntiinkin uudenlaisia avustajia, "koppaajia".

        Tavallaan Niilo Ylivainion aloittamasta toiminnasta alkoi maassamme karismaattinen touhuilu, joka on vuosien saatossa kehittynyt äärikarismaattiseen suuntaan ja mukaan on tullut näin hyvin kyseenalaisia ilmiöitä. Ehkä olisi aikoinaan ollut hyvä kuunnella näitä muutamia Helluntaiherätyksen johtohenkilöitä, niin tämä kehitys olisi voitu jotenkin estää.

        Sinänsä Niilo Ylivainion kokouksissa esiintyneet karismaattiset ilmiöt olivat paljon maltillisempia, kuin nykyhelluntailaisuudessa. Yhteistä näille on kuitenkin se, että sairaiden parantumisia Niilon kokouksissa ei tapahtunut sen enempää kuin nytkään. Mutta herätystä Niilon aikana oli. Helluntaiherätys lisääntyi kymmenellä tuhannella henkilöllä muutamassa vuodessa.


    • koppaaja

      Kopparina pääsee puristelemaan naisten tissejä.

    • kaatumisopit

      Jos Jumala jostakin syystä näkisi hyväksi kaataa ihmisiä selälleen, niin eikö Hän osaisi tehdä sen ilman ihmiskäden apua? Ja mistähän tämäkin kaatamisoppi on peräisin? Ei ainakaan kuuluu Apostolien opettamaan kristinuskoon! Toisaalta, Pyhä Henki Apostolien välityksellä KIELSI ottamasta mitään sellaista oppia vastaan, mitä Apostolit eivät opettaneet! Apostolit saivat Kristuksen opin KERTA KAIKKIAAN, eli kaikki ulkopuolinen oppi on ihmisten tai riivaajien oppeja.
      Kyllähän täällä niitä villitseviä oppeja muitakin on: jumala lähettää kultahippuja ja timantteja, kultapaikkoja hampaisiin, mannaa Raamatun sivujen väleihin, jeesuksien reissuja maan päälle, synnytyksiä hengessä, konttaamista, kieriskelyä, liibalaaba-kieliä yms.

    • Selälleen

      Kyllähän ne väittää, että kuuluisa opettaja, mediapersoona, olisi muutaman mummon kaatanut, hotellihuoneissa ym.

      • voi tätä touhua

        ne mummot kyllä ihan itse heittäysivät -sängylle- tän mediapersoonan eteen. siellä ei tarvittu ainakaan koppareita, kun ei ollut fyysisten vammojen vaaraa... ja kuitenkin ihan vammaista touhua.


    • Surullista!

      Varmaankin tarkoitatte Leo Melleriä, joka niitä rouvia kaatoi niin hotellihuoneessa kuin autonsa takapenkilläkin. Vaimo otti ja jätti, mutta Leo haki uuden ja nuoremman. Oli kai saanut taivaallisen erityisluvan uuteen avioliittoon, vaikka Jeesus sanoo Raamatussa, että uusi avioliitto tällaisen avioeron jälkeen on huorinteko.
      No, eihän Meller todellakaan ole kristitty, vaan tavallinen bisnesmies, menestynytkin todella hyvin! Myös patmos-lähetysseuransa on pelkästään rahankeräyslaitos, pieni osa rahasta tietenkin menee ulkomaisten hädänalaisten auttamiseen, mutta valtaosa menee bisnesmiesten taskuihin, juuri tuon Mellerin ja jonkun Pasin.... Mellerin ja Patmoksen kyseenalaisia liiketoimia (siis vain kristillisyyden kannalta) on kirjavälitys, missä käännetään ja myydään ulkomaisten harhaopettajien kirjoja, mm. Benny Hinniä ja Reinhard Bonnkea yms.
      Joten nuo hassut kopparin toimet vielä on pientä pelleilyä ja halpaa huvia melleröintiin verrattuna. Ja kun helluntailaisia ja karismaatikkoja ei Jumalan sanan saarnaus kiinnosta, niin on oltava joku muu vaihtoehto tarjolla. Muuten ne ihmiset häipyvät seurakunnista - ja mistä sitten rahat otetaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2165
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1188
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      751
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      540
    Aihe