Niin ja niin monta uskoon

Käsittääkseni osa teistä ei tykkää ev.lut valtiokirkostamme. Miksi? Onhan se niin että sillä on pappeja joista osa ei usko Raamattuun ja osa valmiita vihkimään homoja.
Mutta sentään enemmistö kustakin ikäluokasta tulee uskoon. Ne tunnustaa konfirmaatio tilaisuudessa uskon ihmisten edessä.
Samalla kriteereillä perustellaan sitä että tietty helluntailaiskarismaattinen tilaisuus on hyvä asia.

Itsekin tulin uskoon ev-lut rippileirillä mutta niitä jotka kanssani lausuivat konfirmaatio tilaisuudessa uskontunnustuksen ei näkynyt esim. vuoden 2:n päästä seurakunnassa.
Tilastojen valossa suurin piirtein sama ilmiö on isoissa massatapahtumissa ympäri maailmaa.

11

110

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvät muistot silti

Konfirmaatio on monelle nuorelle pakollinen. Ei siellä tunnusteta uskoa. Itse kuuntelin rippileirillä black metallia ja vedin ekat kännit. Taisin siellä saadakin ensimmäistä kertaa.

• Tarkoitan konfirmaatiopäivänä kirkossa kun lausutaan yhteinen uskontunnustus.
        Vai onko jo luovuttu siitä.?

• Uskovia on vähän
        L.J.H kirjoitti:

Tarkoitan konfirmaatiopäivänä kirkossa kun lausutaan yhteinen uskontunnustus.
        Vai onko jo luovuttu siitä.?

Kyllä se lausutaan yhä, mutta eihän se tarkoita uskoon tulemista.

Kirjoitit näin: "Mutta sentään enemmistö kustakin ikäluokasta tulee uskoon."

Tuo ei pidä paikkaansa. Alle 30-vuotiaista vain 15% uskoo Jumalaan. Rippikouluikäisistä ei siis kovinkaan moni tule uskoon. Luulen, että syy löytyy kodeista (harvalla on uskovat vanhemmat) ja koulusta (siellä kristinusko on vain yksi usko muiden joukossa).

• Uskovia on vähän kirjoitti:

Kyllä se lausutaan yhä, mutta eihän se tarkoita uskoon tulemista.

Kirjoitit näin: "Mutta sentään enemmistö kustakin ikäluokasta tulee uskoon."

Tuo ei pidä paikkaansa. Alle 30-vuotiaista vain 15% uskoo Jumalaan. Rippikouluikäisistä ei siis kovinkaan moni tule uskoon. Luulen, että syy löytyy kodeista (harvalla on uskovat vanhemmat) ja koulusta (siellä kristinusko on vain yksi usko muiden joukossa).

"kyllä se lausutaan yhä mutta eihän se tarkoita uskoon tulemista"

En väitäkään niin. Vaan että samalla kriteerillä millä joissain karismaattisissa herätyskokouksissa tulee esim.50 uskoon tulee uskoon enemmistö kustakin ikäluokasta. Että joidenkin perustelu niin ja niin paljon uskoon ei ole niin hyvä kuin luulisi.

• tosi on tosi

Usko on uskomista, tosi asia on tosi, uskomisessa yritetään uskotella, en ymmärrä miten ihminen voi elää uskomusten varassa.

• "Käsittääkseni osa teistä ei tykkää ev.lut.valtiokirkostamme. Miksi? Onhan se niin että sillä on pappeja joista osa ei usko Raamattuun ja osa valmiita vihkimään homoja."

Niin, voi olla uskossa vaikka ei osalistukaan homojen kivittämiseen. Kuten minä ja lukematon määrä muita liberaaleja. Minä tykkään lutkuista siksi koska he hyväksyvät homot niin kuin pitääkin.

• Ei hyväksyntää

Niin Sarisusanna. Komppaamalla homoutta avaat tietä riivaajille.

• niin ja amen

ss73: Homoista ihmisinä tuleekin pitää, muttei siitä, mitä tekevät. Tuskin pidät siitä, mitä pedofiilit, sodomistit tai tavalliset avionrikkojat tekevät. Samaa kastia näet homoseksuaalinen toiminta on eli SYNTIÄ.
        Vanhassa liitossa tuomittu KUOLEMANRANGAISTUKSELLA.

• * Mä vaan kysyn avaajalta, noinkohan Raamattu opettaa? Ja mitä Jesus opetti? Pitää uudestisyntyä, jos mielii taivaaseen, muutenhan koko uskominen on täysin mieletöntä ?
      * Tässä se onkin , te uskotte kirkkoon ja sen , mitä siellä opetetaan, joka ei ole monesskaan kohtaa Raamatun kanssa yhtenevää !

• Niin Raamattu ei opeta kun että kun on saatu tunnustus thats it ja next.

Joo pitää uudestisyntyä.

• Konfirmaatio on kirkon eräs rituaali niinkuin lapsikaste ja vainajan siunaus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      488
      1845
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      378
      1567
    3. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1368
    4. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1357
    5. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      110
      958
    6. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      51
      909
    7. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      906
    8. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      15
      761
    9. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      65
      756
    10. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      10
      751
    Aihe