Äitini kuoltua 7 v sitten isäni ei luovuttanut tasinkoa vähemmän varakkaan puolison perillisille (=minä). Vanhemmillani ei ollut avioehtoa eikä testamenttia. Perin äitini kuoltua pienen määrän vanhempieni yhteisiä varoja. Nyt isäni kuoli ja olen hänen ainoa perillisensä. Onko tämä perintö verottajan näkökulmasta katsottuna (a) kokonaan isältäni vai (b) lasketaanko tasinkoprivileegiota vastaava osa perinnöstä nyt osaksi äitini perintöä ja maksan veroa tästä erikseen -ts. verotaulukon progressiosta johtuen vero olisi jonkin verran pienempi kuin kohdassa (a)?
tasinko ja perintövero
3
332
Vastaukset
- Eiperillisille
Eikös tasinkoa makseta vain puolisolle, ei puolison perillisille?
- dsfkljdsla
Se perintö on kokonaan isältäsi.
- Lakinainen
Oikeus vedota tasinkoprivilegiin on vain leskellä. Jos ositus jätetään toimittamatta, ja leski kuolee, maksavat lesken perilliset tasinkoa ensiksi kuolleen puolison perillisille. Perilliset voivat olla molemmissa kuolinpesissä samat, kuten kysyjän tapauksessa.
Olet aikanaan maksanut perintöverot äidin omaisuudesta. Nyt kun isäsi kuoltua tuo tasinko tulee maksettavaksi, sinulle tulee lisää äidin perintöä. Ja tietysti se isän perintökin.
Koska olet kuolinpesän ainoa osakas, ei ositusta tarvitse tehdä, eli kaikki tämä tapahtuu vain laskennallisesti ja verotuksessa.
Oikea vastaus on siis b, ja kumpikin toukokuussa saamasi vastaus on väärä.
Saat perinnöt kolmessa erässä, eli tässä tapauksessa tulee progressiohyötyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3093055Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1242057
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492043Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733- 671399
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121395- 661337
- 691270
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781243