Suomenkielinen palvelu Tammisaaressa

raksaraimo

Saako kaupoissa ollenkaan suomenkielistä palvelua Tammisaaressa!!?! S-marketissa ja säästöpörssissä ei ainakaan saa... Säästöpankissa myös hyvin heikkolaatuista palvelua suomeksi.

38

2845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaana Liedes

      Säästöpankki ei halua asiakkaita,haluavat vain rikkaat sijoittajat.
      Kalliimmat lainat kun muilla.
      Välttäkää tätä pankkia.
      Ja vielä, todella epäystävällistä palvelua,jopa mollaamista sanoisin.

      • vanha nainen

        säästöpankki on paras pankki tammisaaressa ja kyllä siellä löytyy suomenkielistä palvelua :) Älä sano mitään jos sä et tiedä!


      • bättre
        vanha nainen kirjoitti:

        säästöpankki on paras pankki tammisaaressa ja kyllä siellä löytyy suomenkielistä palvelua :) Älä sano mitään jos sä et tiedä!

        Huono ja jäävin ihmisen kommentti!


    • Tammisaarelainen

      Tammisaaren S-Marketissa saa kyllä suomenkielistä palvelua, kaikki eivät välttämättä puhu ihan täydellistä suomea, mutta ihan varmasti palvelua saa suomeksi jos tarve vaatii.

      • pahasti pettynyt

        Jouduin näyttämään koiraani Tammisaaressa kun paikkakuntani eläinlääkäri oli lomalla ja olipahan ensimmäinen ja viimeinen kerta! Varattuani ajan, hän soitti varmistaakseen, että olen tulossa. Kun sitten vakuutin ja vannoin ,että olenhan varannut ajan, pyysi, että tulen aikaisemmin, että pääsee syömään aikaisemmin! Kun sitten toin koiran arvon lääkärille tankkasi hän nimeäni moneen kertaan, eikä ollut uskoa, että voi olla tuon nimistä. Tutkittuaan koiraa, jolla oli korvassa tulehdus, päätti HÄN, nukuttaa koiran, jotta sai puhdistettua korvat. Ei ole koskaan tarvinnut aikaisemmin, ilmeisesti halusi kunnon laskun ja niin kyllä saikin aikaan! Olisi kyllä riittänyt pelkkä antibioottikin. Eikä siinä vielä kaikki, vaan mollasi kokoajan ,että koira on epäsiisti, vaikka kerroin, että on menossa seuraavana päivänä trimmaukseen! Pysykää te siellä kuplan sisällä arvon kuninkaalliset vaan, onneksi ei ole enää pakko tulla, koirakin on jo kuollut!


    • audit ja mersuperset

      Helsinkiläisiä kermaperseitä nousukkaita ei palvella, ei edes niiden kouluruotsilla.

      • svensson

        muuten kyllä persettä saa tammisaarelaismiehiltä ihan mahtavasti. vaseliinin kanssa,tai ilman.imevät vielä kalunkin puhtaaksi. jätte bra !


    • useastipettynyt

      Se on vähän sama siellä Tammisaaressa, että joissain paikoissa saa suomenkielistä palvelua. Espanjassakin saa englanninkielistä palvelua. Yhtä näissä on se, että jos et osaa asiakaspalvelijan äidinkieltä, saat ansoisi mukaan ja olet huonompi kansalainen! Toivottavasti tätä ei tarvitse monta kertaa kokea. Tämän takia suomenkielisenä asunkin Hangossa, koska täällä asiakas on samanarvoinen, olipa hän suomen- tai ruotsinkielinen. Ottakaa oppia arvon ekenäsborna!

      • tervetuloa,välkommen

        Karjaalla ainakin saa ensiluokkaista palvelua- sekä suomeksi että ruotsiksi.


    • finski-jäveln

      Kyllä saa välillä K-kaupassa ja M-kaupassa ostokset hihnalla aikamoista kyytiä jos erehtyy suomea puhumaan.

      • Kaksikielinen

        Aina sanotaan että Tammisaaressa eivät puhuu suomea.Itse en ole huomannut että joku olisi sorrettu kielen takia.Ylläolevat tekstit puhuvat toista.Kuka sortaa ketäkin?


      • Uudenmaankieli
        Kaksikielinen kirjoitti:

        Aina sanotaan että Tammisaaressa eivät puhuu suomea.Itse en ole huomannut että joku olisi sorrettu kielen takia.Ylläolevat tekstit puhuvat toista.Kuka sortaa ketäkin?

        Olen samaa mieltä, mutta en toispaikkakuntalaisena voi kommentoida.
        Tuntuu uskomattomalta, että kaksikielisessä läänissä aliarvioitaisiin toista kansallista kieltä.


      • T:Saari
        Uudenmaankieli kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, mutta en toispaikkakuntalaisena voi kommentoida.
        Tuntuu uskomattomalta, että kaksikielisessä läänissä aliarvioitaisiin toista kansallista kieltä.

        Kyse on silloin asiakkaista, joita ottaa päähän, että myyjä kertoo hinnan ekaks ruotsiksi (mikä on luonnollista ruotsinkielisessä kaupungissa) ja vasta perään samalla hengenvedolla suomeksi. Tai "var det bra saako olla muuta". Silloin jo perussuomalainen tuntee itsensä kaltoinkohdelluksi. Tuntisi varmaan silloinkin jos ekaks olisi suomeksi.

        Kun perussuomalainen siihen sitten ruikuttaa ettei halua kuullakaan homojen kieltä, niin en yhtään ihmettele, ettei väsynyt kassahenkilö näytä aina kaikkein kauneinta hymyään.

        Nyt runsaan vuoden Tammisaaressa asuneena mulle tuli pari viikkoa sitten S-Marketissa ensimmäisen kerran kassa, joka puhui mulle ruotsia senkin jälkeen kun minä puhuin hänelle suomea. Ei siinäkään mitään draamaa ollut: hän ymmärsi mitä minä puhuin ja minä sen minkä hän puhui. Miksi pitäisi valittaa?

        Kouluruotsilla, koulusuomella ja kouluenglannilla pärjää varmasti joka puolella Suomea. Itärajalla turistien kanssa tosin saattaisi uusimaalais-varsinaissuomalaisella tulla kommunikointiongelmia, mutta saahan siellä (ja muuallakin Suomessa) asuvat koulussa opiskella venäjää jos haluavat.


      • joujouman

        Se on hyvä se.


      • Sivistysvaltio
        T:Saari kirjoitti:

        Kyse on silloin asiakkaista, joita ottaa päähän, että myyjä kertoo hinnan ekaks ruotsiksi (mikä on luonnollista ruotsinkielisessä kaupungissa) ja vasta perään samalla hengenvedolla suomeksi. Tai "var det bra saako olla muuta". Silloin jo perussuomalainen tuntee itsensä kaltoinkohdelluksi. Tuntisi varmaan silloinkin jos ekaks olisi suomeksi.

        Kun perussuomalainen siihen sitten ruikuttaa ettei halua kuullakaan homojen kieltä, niin en yhtään ihmettele, ettei väsynyt kassahenkilö näytä aina kaikkein kauneinta hymyään.

        Nyt runsaan vuoden Tammisaaressa asuneena mulle tuli pari viikkoa sitten S-Marketissa ensimmäisen kerran kassa, joka puhui mulle ruotsia senkin jälkeen kun minä puhuin hänelle suomea. Ei siinäkään mitään draamaa ollut: hän ymmärsi mitä minä puhuin ja minä sen minkä hän puhui. Miksi pitäisi valittaa?

        Kouluruotsilla, koulusuomella ja kouluenglannilla pärjää varmasti joka puolella Suomea. Itärajalla turistien kanssa tosin saattaisi uusimaalais-varsinaissuomalaisella tulla kommunikointiongelmia, mutta saahan siellä (ja muuallakin Suomessa) asuvat koulussa opiskella venäjää jos haluavat.

        On varmaan ihan tärkeää, että suomessa opiskellaan venäjää. En usko, että Tammisaaren kaupoissa tuskastutaan kuuntelemaan homojen kieltä. Varmaan maan parhainta kaksikielistä palvelua saa Tammisaaressa. Perustelunani se. että ruotsinkielisimmässä uudenmaan kunnassa on aina totuttu myös suomenkieleen. Elämme kaksikielisessä maassa ja peruskoulun opintomäärä toistemme kielistä tukee sivistysvaltiota kaksikielisessä valtiossa.


    • Kaksikielinen maakun

      Itse olen aina saanut turistina Helsingistä palvelua kummallakin kielellä enkä koskaan Helsingistä tulleena valittaisi ruotsinkielestä. Onhan se nyt herranjumala sentään maakuntamme toinen kieli!

    • T:Saari

      Tammisaaren Säästöpankissa en ole käynyt, mutta nyt vuoden verran täällä asuneena ole joka paikassa täällä saanut suomenkielistä palvelua.
      Ainoa poikkeus on torin vieressä oleva kahvilavaunu, jonka erittäin mukava miesmyyjä ei juuri osaa suomea, ei tosin pahemmin ruotsiakaan. Siellä menen sitten englannilla. Palvelu on joka tapauksessa siinäkin hyvää.

      Se, että kaupoissa kassat ilmoittavat hinnan ensiksi ruotsiksi, on mielestäni ymmärrettävää, sillä lähes kaikkihan täällä joka tapauksessa puhuvat ruotsia. Silti kun vastaa suomeksi, niin palvelu vaihtuu automaattisesti suomenkieliseksi.

      Taitaa suomi olla ihan vaatimuksenakin myyjäksipääsylle nykyään.

    • kaksikielinen

      Ei kielierimielisyydet ole kovin paljon teitä vaivanneet, kun vielä Tammisaaressa asutte? Asianne on tullut hoidetuksi, koska vielä paikkakunnalla asutte, hienoa. Ehkä näiden vuosien aikana teidänkin päähänne tämä ruotsinkieli on tarttunut, kun pystytte hoitamaan asianne ruotsiksi, kun me tammisaarelaiset emme puhua ja ymmärrä suomenkieltä. - Yhteispelillä hommat hoidetaan. - Voittehan aina muuttaa pois täältä, jos ette viihdy. Asunto menee kyllä kaupaksi ja junat ja bussit kulkevat sekä Karjaalle että Hankoon, joten mukavaa matkaa, jos sen valitsette. Ei täällä ole pakko asua ja elää, ei varsinkaan kun olette kielitaidottomia. Tällainen ruotsinkielen vihamielisyys voi olla syy moneen fyysiseen ja henkiseen sairastumiseenkin.
      Hyvää Joulua ja onnea matkaan uuden asuinpaikan haussa.

      • Hyvää Joulua God Jul

        "me tammisaarelaiset emme puhua ja ymmärrä suomenkieltä."
        "Ei täällä ole pakko asua ja elää, ei varsinkaan kun olette kielitaidottomia."

        Eli kielitaidottomia ovat aina suomenkieliset, aika omituinen asenne.

        "Voittehan aina muuttaa pois täältä,"

        Ei tämmöinen kehoitus ole mikään ratkaisu.

        Vastakkainasettelun aikana on ohi, ajat muuttuvat.

        Molemmilla kielillä pärjää ihan hyvin ja -- opitaan toisiltamme mitä tarvitaan.

        Itse haluan oppia ruotsinkieltä -- ja hienosti on kommunikointi pelannut puolin ja toisin vaikka ei aina ihan täydellisesti osaa sanoja, niin ruotsia pääasiassa puhuvat kyllä ovat myös suomea halunneet käyttää kukin taitonsa mukaan - samoin kun me suomea puhuvat kyllä haluamme myös taitojemme mukaan ruotsiksi kommunikoida.

        Pieni mutta äänekäs porukka tässä valittaa ja suotta aiheuttaa pahaa mieltä.
        Yhdessä eletään -- yhdessä opitaan -- sovussa asiat selviävät aina kun on hyvää tahtoa. Suurin osa porukasta todella miellyttäviä -puolin ja toisin. Miksi välittää jos joku on puupää ja käyttäytyy huonosti? keskittyy myönteisiin ihmisiin, sillä kivoja ihmisiä kyllä riittää Tammisaaressa!

        Ruotsinkieli on kaunis kieli , kuten suomenkielikin ja kielitaito on rikkautta!


      • Hyvää Joulua God Jul kirjoitti:

        "me tammisaarelaiset emme puhua ja ymmärrä suomenkieltä."
        "Ei täällä ole pakko asua ja elää, ei varsinkaan kun olette kielitaidottomia."

        Eli kielitaidottomia ovat aina suomenkieliset, aika omituinen asenne.

        "Voittehan aina muuttaa pois täältä,"

        Ei tämmöinen kehoitus ole mikään ratkaisu.

        Vastakkainasettelun aikana on ohi, ajat muuttuvat.

        Molemmilla kielillä pärjää ihan hyvin ja -- opitaan toisiltamme mitä tarvitaan.

        Itse haluan oppia ruotsinkieltä -- ja hienosti on kommunikointi pelannut puolin ja toisin vaikka ei aina ihan täydellisesti osaa sanoja, niin ruotsia pääasiassa puhuvat kyllä ovat myös suomea halunneet käyttää kukin taitonsa mukaan - samoin kun me suomea puhuvat kyllä haluamme myös taitojemme mukaan ruotsiksi kommunikoida.

        Pieni mutta äänekäs porukka tässä valittaa ja suotta aiheuttaa pahaa mieltä.
        Yhdessä eletään -- yhdessä opitaan -- sovussa asiat selviävät aina kun on hyvää tahtoa. Suurin osa porukasta todella miellyttäviä -puolin ja toisin. Miksi välittää jos joku on puupää ja käyttäytyy huonosti? keskittyy myönteisiin ihmisiin, sillä kivoja ihmisiä kyllä riittää Tammisaaressa!

        Ruotsinkieli on kaunis kieli , kuten suomenkielikin ja kielitaito on rikkautta!

        Onko sovun rakentamista, että ruotsinkieliset haluavat estää suomenkielisiä valitsemasta englantia ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi? Ks. ketju aiheesta 4.12.2014.


      • Hyvää uutta vuotta
        jphakkinen kirjoitti:

        Onko sovun rakentamista, että ruotsinkieliset haluavat estää suomenkielisiä valitsemasta englantia ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi? Ks. ketju aiheesta 4.12.2014.

        Ei ole.
        Tulisi ilman muuta olla opiskelijalla oikeus valita halutessaan englannin opiskelu.

        Englanti on käyttökelpoisempi heille jotka suuntaavat kohti kansainvälisyyttä, ruotsi heille jotka ruotsinkielisille paikkakunnille elämänsä haluavat rakentaa.


      • Näin myös
        jphakkinen kirjoitti:

        Onko sovun rakentamista, että ruotsinkieliset haluavat estää suomenkielisiä valitsemasta englantia ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi? Ks. ketju aiheesta 4.12.2014.

        Ruotsinkielisillä taas ei ole paljon vaihtoehtoja: suomi on pakollinen ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi. Myöhemmin vasta saa valita englannin.


    • kaksikielinen

      En hakenut kirjoituksellani mitään ratkaisua mihinkään "kieliongelmiin" jotka vallitsevat pienen, mutta äänekkään porukan mielestä. Porukan kommentit ovat välillä jostain syvältä.
      Mielestäni asia on näin, että jos ei viihdy paikkakunnalla eikä mielestään tule kuulluksi, niin hyvähän silloin on vaihtaa paikkakuntaa. - Kyllä muutto on yksi ratkaisu valittajan ongelmiin ja valittajan hyvään oloon. Ruotsinkielen opinnotkaan ei olisi pahitteeksi. - Kielitaidottamaksi voi kuka tahansa tuntea itsensä, niin suomenkielinen kuin ruotsinkielinenkin. Riippuen siitä kumpi osapuoli ei osaa paikkakunnan valtakieltä. Ymmärtääksi tämä ruotsinkielisyys on ollut tänne muuttajan tiedossa, puhutaanhan siitä niin paljon.
      Melkein kaikki tällä paikkakunnalla ruotsinkieltä äidinkielenään puhuvat osaavat myös suomea ja vaihtavat suomenkieleen puhuessaan ruotsinkieltä taitamattoman henkilön kanssa.
      - Joskus asia voisi olla päinvastoin? Rohkeasti puhumaan, siinähän se taito karttuu.

    • tahdon oppia

      misä olisi suomenkielen hyviä kielikursseja?

      • kat kara pu

        Raumalla.


      • Murteet&kielet
        kat kara pu kirjoitti:

        Raumalla.

        Rauman murre on kyllä suorastaan legendaarinen vaikeudessaan suomenkielen murteista.
        Puhumattakaan ruotsinkielen eri murteista.

        Englanninkielellä pärjää kaikkialla.


    • typykkä taas v

      Haluaisin tutustua Tammisaaressa suomenkieliseen n 50 vee mieheen, en löydä? Pitääkö lähteä muualle?

    • ss3234

      Kyllä Suomessa suomella pärjää. Jos ei pärjää kuin ruotsinsuomella, maksa palveluista kruunuilla.

      • asian ydin.

        Suomessa tulee pärjätä suomenkielellä.
        Joka paikassa ja palvelussa.
        Ellei näin ole, on se kyllä todella vinksahtanutta kun suomessa ollaan.

        "Asun suomessa, suomalaisena , puhun suomenkieltä -- mutta minua ei ymmärretä?"
        Ei voi olla oikein.


      • asian ydin. kirjoitti:

        Suomessa tulee pärjätä suomenkielellä.
        Joka paikassa ja palvelussa.
        Ellei näin ole, on se kyllä todella vinksahtanutta kun suomessa ollaan.

        "Asun suomessa, suomalaisena , puhun suomenkieltä -- mutta minua ei ymmärretä?"
        Ei voi olla oikein.

        "Suomessa tulee pärjätä suomenkielellä. Joka paikassa ja palvelussa. Ellei näin ole, on se kyllä todella vinksahtanutta kun suomessa ollaan."
        -- Itse asiassa Suomi ei ole vain suomenkielisten maa - se on myös ruotsinkielisten ja saamelaisten maa:
        http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/138707-suomalainen-maa-pakkoruotsin-vastustajien-virheellinen-kasitys

        Suomessa puhuttiin monia kieliä ennen suomea:
        http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/175773-suomessa-puhuttiin-monia-kielia-ennen-suomea

        Niinpä yksikielisesti ruotsinkielisissä kunnissa (enää vain Närpiö) yhteiskunnallinen kieli on ruotsi, ja lain mukaan siellä vain valtiollisissa viranomaisissa täytyy voida asioida suomeksi.

        Ruotsinkieliset palvelut täytyy toki turvata, vaikka pakkoruotsista luovutaankin. Pakkoruotsi ei niitä palveluja ole parantanut, joten ei sen poistaminen niitä heikennäkään:
        http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/176396-pakkoruotsin-poistaminen-ei-heikenna-ruotsinkielisia-palveluja


      • jeskella törähtää
        jphakkinen kirjoitti:

        "Suomessa tulee pärjätä suomenkielellä. Joka paikassa ja palvelussa. Ellei näin ole, on se kyllä todella vinksahtanutta kun suomessa ollaan."
        -- Itse asiassa Suomi ei ole vain suomenkielisten maa - se on myös ruotsinkielisten ja saamelaisten maa:
        http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/138707-suomalainen-maa-pakkoruotsin-vastustajien-virheellinen-kasitys

        Suomessa puhuttiin monia kieliä ennen suomea:
        http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/175773-suomessa-puhuttiin-monia-kielia-ennen-suomea

        Niinpä yksikielisesti ruotsinkielisissä kunnissa (enää vain Närpiö) yhteiskunnallinen kieli on ruotsi, ja lain mukaan siellä vain valtiollisissa viranomaisissa täytyy voida asioida suomeksi.

        Ruotsinkieliset palvelut täytyy toki turvata, vaikka pakkoruotsista luovutaankin. Pakkoruotsi ei niitä palveluja ole parantanut, joten ei sen poistaminen niitä heikennäkään:
        http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/176396-pakkoruotsin-poistaminen-ei-heikenna-ruotsinkielisia-palveluja

        Pakkosaame ja pakkosomalia mukaan kieliopetukseen. Ei sorreta kielivähemmistöjä. Venäjää ja eestin kieltä unohtamatta!


      • jeskella törähtää kirjoitti:

        Pakkosaame ja pakkosomalia mukaan kieliopetukseen. Ei sorreta kielivähemmistöjä. Venäjää ja eestin kieltä unohtamatta!

        Ei toki, mitään pakkokieliä ei koulujen vieraisiin kieliin tarvita. Sen sijaan yhteiskunnallinen pakkokieli tulisi kirjata lakiin, koska sellainen on jo todellisuudessa olemassa: suomenkielisellä alueella ei voi käydä koulua, saada töitä eikä asioida jokapäiväisessä elämässä osaamatta suomea. Muutettavat muuttaen sama tilanne koskee aidosti ruotsinkielisiä alueita, joilla siis ruotsi on yhteiskunnallinen pakkokieli.


    • Kieliasia

      En ymmärrä miksi aina otetaan esille kieliasiat. Tammisaaressa saa suomenkielistä palvelua kaikissa kaupoissa.

      • alempiarvoinen

        Saa kyllä, mutta palvelu onkin sitten sen mukaista!


      • knipan

        Sama on palvelu kaikille!Taidat olla perusnegatiivinen!


      • T..Saari
        alempiarvoinen kirjoitti:

        Saa kyllä, mutta palvelu onkin sitten sen mukaista!

        En minä suomenkielisenä ole kokenut saavani Tammisaaressa ainakaan yhtään huonompaa palvelua kuin suomenkielisilläkään paikkakunnilla.

        Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että palvelun huono laatu voi johtua myös huonosti käyttäytyvästä asiakkaasta?


      • tagron
        alempiarvoinen kirjoitti:

        Saa kyllä, mutta palvelu onkin sitten sen mukaista!

        Tähän voisi päteä vanha sananlasku; "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan", vai kuinka? Kohtele kanssaihmisiä niinkuin itse haluaisit että sinua kohdellaan ja kaikki sujuisi mukavammin ja sinäkin voisit olla tyytyväinen samoinkuin muutkin kanssasi asioivat henkilöt. - Mukavaa jatkoa.


      • Huastellaan

        Mielestäni kielisuunnitelmaan jo ensimmäiseltä luokalta lähtien tulisi kuulua jokaiselle savonkieli. Pakkosavo siis opetussuunnitelmaan heti!
        Sillä pärjää missä tahansa mualimmaa ja palavelu pellaa !
        Tammisaaren pittoreskiin katukuvaankin istuisi leppoisa savolainen puheensorina -- ja oppilaamme menestyisivät maailmalla itsevarmana "huastellen" esapakaristyyliin
        http://youtu.be/hQlAtD1oVY4
        Halitulitilitulitillaallaa -- jasså däär!!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe