Hur gör ni anra svenskspråkiga på en tvåspråkig ort ?

så gör jag

Jag besöker en affär,försäljaren svarar :TÄH ? på min fråga (på svenska )då byter jag förstås till finska,privata förtagare får vara enspråkigt finska.MEN om jag i kontakt med myndigheter får samma svar ,då blir jag besvärlig..jag anser att en tjänsteman som fått arbetsplatsen för att han BÖR BEHÄRSKA SVENSKA,måste göra det också i praktiken.Hur skulle det se ut om en svenskspråkig tjänsteman frågade av kunden : talar du svenska ?Dessuotm kan jag som privatperson inte alla termer( i kontakt med myndigheter ) på finska även om jag klarar vardagslivet på finska.

17

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antån

      Samma här ,varför skall man börja bråka med en vanlig människa som jobbar inom serviceyrken.De har så dålig lön att man inte kan fordra att de borde kunna flera språk ännu.Dessutom vet man ju var man får svenskspråkig betjäning om det känns viktigt,det finns företag som uppskattar sina svenskspråkiga kunder.

      • kustbo33

        Det är säkert det vanligaste beteendet bland svenskspråkiga.


      • pia - maria
        kustbo33 kirjoitti:

        Det är säkert det vanligaste beteendet bland svenskspråkiga.

        Varför skulle man i onödan vara elak mot människor som bara gör sitt jobb.De som har blivit anställda för att de faktiskt (åtminstone på pappret ) behärskar svenska,dem är det en helt annan sak med.Inte kan en svenskspråkig tjänsteman heller på en tvåspråkig ort fråga av den finskspråkiga kunden om den möjligtvis talar svenska.


    • pensionär 65

      Det är självklart att man inte privat kan forda service på svenska,däremot nog av myndigheter anser jag åtminstone.Tjänstemännen har ju blivit anställda för att de behärskar både finska och svenska.Åtminstone i teorin,det är ju en annan sak sedan i praktiken.Folkpensionsanstalten och skattebyrån har fullständigt tvåspråkig personal på vår år.

      • undrar?

        http://en.wikipedia.org/wiki/File:Languages_of_Finnish_municipalities_(2009).svg

        "Det är självklart att man inte privat kan forda service på svenska,däremot nog av myndigheter anser jag åtminstone"

        Menar du I hela Finland tx. Joensuu var hela 0,1% registrerade svenskspråkiga som troligtvis kan bra finska, eller bara i svenskfinland?


      • pensionär 65
        undrar? kirjoitti:

        http://en.wikipedia.org/wiki/File:Languages_of_Finnish_municipalities_(2009).svg

        "Det är självklart att man inte privat kan forda service på svenska,däremot nog av myndigheter anser jag åtminstone"

        Menar du I hela Finland tx. Joensuu var hela 0,1% registrerade svenskspråkiga som troligtvis kan bra finska, eller bara i svenskfinland?

        Jag menade på klart tvåspråkiga orter.Ingen människa med sunt förnuft begär nu svensk service i Joensuu eller Jyväskylä (tror jag åtminstone ).


      • pensionär 65 kirjoitti:

        Jag menade på klart tvåspråkiga orter.Ingen människa med sunt förnuft begär nu svensk service i Joensuu eller Jyväskylä (tror jag åtminstone ).

        Inte begär man det. Men jag har försökt och fått riktigt fint bemötande och tack för att man i affären för en gångs skull fick använda den svenska man lärt sig i skolan. Jag tror att vi faktiskt oftare kunde använda svenska också utanför de "säkra" områdena. Det skulle ju visa att vi faktiskt finns


      • bonus 67
        twervig kirjoitti:

        Inte begär man det. Men jag har försökt och fått riktigt fint bemötande och tack för att man i affären för en gångs skull fick använda den svenska man lärt sig i skolan. Jag tror att vi faktiskt oftare kunde använda svenska också utanför de "säkra" områdena. Det skulle ju visa att vi faktiskt finns

        Visst FINNS det personer på helfinska orter som behärskar svenska.....då blir man glatt överraskad.Ofta börjar de tala svenska när de hör när man talar svenska med sitt sällskap.


    • Samma på svenska

      Suomea osaamattomille suruille riittää tulkkipalvelu ja sen he voivat järjestää itse. Oma etätulkkaustoimisto vaikka Helsinkiin.

      • bra med tolkar

        Och samma på finska i Närpes tex.


      • skandal !
        bra med tolkar kirjoitti:

        Och samma på finska i Närpes tex.

        I Pargas också,det var ju ett himla gråtande på alla forum när en finskspråkig dam inte fick finskpspråkig vård på hälsovårdcentralen.Läkaren var rikssvensk.


      • Finland ingen ö

        Egentligen kunde man ju slopa kraven på finska totalt. Det är helt onödigt att staten fungerar på ett minispråk och att alla EU-beslut översätts till finska. Finska är ju inte arbetsspråket ens i EUs kemikalieverk i Helsingfors. I affärslivet är språkgränsen ett onödigt hinder. Inte kan man tala finska med utländska kunder eller chefer. Finska företag talar knappast finska med varandra heller.
        Egentligen är det ju helt onödigt att tvinga finska på alla stackars barn. Visst kunde man få välja finskan i skolan om man så vill, men alla föräldrar borde veta att inte ens 1 procent av EU-befolkningen talar finska.
        Det skulle räcka med några tolkar här och där, som kunde tala finska med de ospråkkunniga. Eller heter det språkokunniga?


    • tinttilii

      "Sinun pitää opetella minun kieleni ja palvella minua minun omalla kielelläni" toteaa 5% vähemmistö suomenkielisille tai vieraskielisille joita on 95% .maan väestöstä.

      Apartheidia !

      • Om man skaffar sig ett sådant jobb att man skall betjäna kunderna på deras språk, då skall man väl göra det också. Det kan ju inte vara bara en skyldighet för 5% av befolkningen. Där man sköter kundservicen bra där går också affärerna bra. Men det verkar precis som om det läggs på vår 5% att sköta om den biten


    • pois pakkoruotsi!

      Sellaisilla alueilla, missä ruotsi on enemmistökieli, on aivan kohtuullista vaatia palvelua ruotsiksi. Mutta ei jossain 6 prosentin "kaksikielisyysalueella"!

      • Samma kunde du säga åt de finnar som bår i kommuner där svenskan har svensk majoritet. det är dom som brukar skrika mest att de inte fick betjäning på finska av sommarjobbarna i butiken


      • skäribo
        twervig kirjoitti:

        Samma kunde du säga åt de finnar som bår i kommuner där svenskan har svensk majoritet. det är dom som brukar skrika mest att de inte fick betjäning på finska av sommarjobbarna i butiken

        När de kör med sina muskelbåtar här mellan holmarna då skiter de i den bofasta befolkningen och naturen och djurlivet.Man blir SÅ besviken ibland på de här finntollorna som inte har någon som helst koll hr man lever och beter sig i skärgården. (inte ALLA .det finns de som tar hänsyn )


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      65
      1990
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1347
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1274
    4. 49
      1182
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1002
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      999
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      920
    8. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      881
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      878
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      873
    Aihe