voitin veikkauksesta muutaman tonnin niin menetin asumistuen,mukavaa holhousta täällä suomessa,ei pankkiin kannata rahojaan laittaa ryöstettäväksi.
veikkaus voitto tilille, asumistuki meni.
16
8651
Vastaukset
- nytpä tiedät
Rahapelien voitot katsotaan tuloiksi ja ne vähennetään toimeentulotuesta ja asumistuesta. Nimittäin jos joku on niin tyhmä että menee tallettamaan tuhansia euroja voittorahoja samalle tilille, jonne tulee toimeentulo tai asumistuki. Ne voittorahat kannattaa pitää vaikka käteisenä kotonaan tai avata kokonaan uusi tili, jossa ne ovat piilossa sosiaaliviranomaisilta ja Kelan uteliailta katseilta. Kuten vanha sanonta kuuluu, tyhmyydestä joutuu maksamaan..
- jepulis jee
Olet siis sitä mieltä että vaikka sinulla on omaa rahaa niin meidän muiden pitää silti sinua elättää?
Toivottavasti pian tulee se aika kun kaikesta venkoilusta napsahtaa heti vähintään 6kk karenssi KAIKKIIN tukiin. - no jaa
Jos on vuosikausia ollut työttömänä ja sitten saat muutaman tonnin voiton niin onhan se aika onnetonta ettet pääse hyötymään siitä lainkaan vaan joudut maksamaan sillä vuokrasi täysimääräisesti, etkä saa mitään avustuksia sossusta. On se mielestäni aika epäoikeudenmukaista.
Yleinen tapa onkin että se voitto salataan sosiaaliviranomaisilta. Onhan se lain mukaan väärin mutta en minä tuomitse näitä henkilöitä. Varmaan sinäkin toimisit ihan samalla tavalla, jos voitto osuisi kohdallesi ja olisit työttömänä. - kujallakusella
V" sä oot tyhnmä
Kysyin Kelalta asumistuen säilymisestä, kun tapahtui asia jonka johdosta sain n. 5000e summan rahaa.
Vastaus oli, että yksinolevalla kelan työmarkkinatukea saavalla saa olla reilut 12 000e käteistä ennenkuin se vaikuttaa kelan tukeen.
Omalla kohdalla ainkakin jos saisin vaikka kasaan 15 000e, niin olisin valmis luopumaan tuosta asumistuesta. Sen saa takasin kun sille on edellytykset ja tarva. Jos saisin 10 000 000 e, miin hakisin pankista pari isoa shekkiä ja veisin toisen Kelaan ja toiseen kuntaan, maksaisin takaisin saamani tuet kohtuulliselta ajalta... 2- 3 vuodelta. Summa ei olisi ratkaisevan iso.
Mutta en kyllä kaipaa yhtään tukia, vaikka ne onkin tärkeitä. - höpönlöpö
Ja höpö höpö. Tuet on tarkoitettu käytettäviksi, ei niitä kukaan normaali ihminen maksele takaisin, et edes sinä. Toisekseen, sossusta et saa mitään jos tilillesi ilmestyy yht.äkkiä tuhansia euroja. Asumistuki on eria asia, se tarkistetaan vuoden välein. Ja asumistukihan katsotaan myöskin tuloiksi, se paljonko saat asumistukea ei vaikuta käteen jäävään summaan mitenkään.
Suomesta ei varmaan löydy montakaan työtöntä tai pienituloista, jotka vapaaehtoisesti marssisivat sossuun ilmoittamaan että "olen voittanut veikkauksesta 5000 euroa, minulle ei nyt tarvitse maksaa muutamaan kuukauteen mitään tukia". Liekö löytyisi ainuttakaan.- kujallakusella
Jos tilille tulee iso summa niin, että se on verottajankin tiedossa, tai sinulle tehdöön työsopimus, niin Kela kyllä ottaa heti yhteyttä ja pyytää uuden asumistukitarkistuksen tai tuen maksamisen keskeytyshakemuksen. Nimimerkillä kokemusta on, niin kela saattaa pyytää myös osaa tuesta takaisin viimeiseltä 3-4 kuukaudelta.
Ja kyllä tossa on järkeä, että maksaa todella isosta summasta vapaaehtoisesti pikkaisen takaisin niitä saamiaan etujaan.
Yleisesti, kannattaa tehdä itse ilmoiutukset ja selvitykset, ettei käy niin että joutuu maksamaan vielä karvaammin kuin uskookaan
- Omaa tyhmyyttä
Köyhyyden sanovat jotkut johtuvan tyhmyydestä. Taitaa olla pakko uskoa, kun sosiaaliturvan varassa elävä ensinnäkin veikkaa vähillä rahoillaan ties kuinka monta vuotta. Sitten kun lopulta sattuu voittamaan, niin ottaa vielä rahat pankkitilille virkamiesten nähtäväksi.
- niinpä..
Sitä minäkään en voi käsittää että joku tallettaa tuhansien eurojen veikkausvoiton tililleen ja sitten ihmettelee ettei saa enää asumistukea? Tuossa edellä tuli muuten väärää tietoa, se on 2000e mikä saa olla tilillä, eikä asumistuki leikkaannu, Ei 12 000e, siitä asumistuki jo lakkaa juoksemasta.
- kelaörkki
http://www.kela.fi/tulot-ja-omaisuus_omaisuus
Luehan ajatuksen kanssa.Saa olla reilut 12000 e ja vasta ylimenevästä omaisuudesta lasketaan vuotuista tuloa 15%,joka siis lisätään muihin tuloihin ja mahdollisesti laskee asumistukea. - Kelakko
kelaörkki kirjoitti:
http://www.kela.fi/tulot-ja-omaisuus_omaisuus
Luehan ajatuksen kanssa.Saa olla reilut 12000 e ja vasta ylimenevästä omaisuudesta lasketaan vuotuista tuloa 15%,joka siis lisätään muihin tuloihin ja mahdollisesti laskee asumistukea.Kelan sivuilla on asia selostettu yksi selitteisesti:
OMAISUUTTA saa olla olla reilut 12 650 euroa ja TALLETUKSISTA vähennetään käyttövaroina 2 000 euroa ts. jos yli on 2000 euron rahamäärä tilillä niin se pienentää tukia. - Kekkonen2
Kelakko kirjoitti:
Kelan sivuilla on asia selostettu yksi selitteisesti:
OMAISUUTTA saa olla olla reilut 12 650 euroa ja TALLETUKSISTA vähennetään käyttövaroina 2 000 euroa ts. jos yli on 2000 euron rahamäärä tilillä niin se pienentää tukia.Ei mene tosiaankaan noin. Omaisuuteen lasketaan myös talletukset, mutta rahavaroista vähennetään 2000e. Esim, jos on talletuksia 14000e, eikä muuta omaisuutta, saadaan omaisuudeksi 12000€. Tämä alittaa 12650€ rajan eli ei vaikuta tukiin.
- juurikin näin
Jep, juurikin näin. kelaörkki voi itse lukea ajatuksen kanssa, vaikka kuinka moneen kertaan, että menee jakeluun.
- Ihmettelen.
Mistäs Kela on mennyt tietämään että olet voittanut veikkauksessa?
- dhgfhgfh
Kelan vastaus:
Satunnaiset peli- ja veikkausvoitot eivät vaikuta asumistukeen
https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=37&t=4965 - kopotijoojaei
Itse olen ilmoittanut saamani isomman rahasumman nyt monena vuonna. Ensin kysyin asiaa suoraa Kelasta ja nyt sit parina vuotena olen ilmoittanut sen varallisuutena, niin se ei ole vaikuttanut mitenkään. Summa oli viimeksi yhteensä n. 6000e,
Mut olen myös kuullut ettei varallisuus nyt enää paina niin paljoa.... no tottakai se painaa.... siis jos summa on pikkasen yli kympin - kcdsck
eli tarkoitat et menetit toimeentulotuen. muutama tonni ei vaikuta asumistukeen mutta jokainen euro toimeentulotukeen,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073215GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531092Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24851