Mitä eroa on ID ja DS mallilla

Maallikko harrastaja

Olen aina ihmetellyt mitä eroa on ID ja DS mallilla ja mikä on D-super.

6

4386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korjaaja

      ID on DS:n karvalakkimalli. Vähemmän varusteita/halvempi tekniikka ja vähemmän tehoa. D-Super on ID:n parannettu malli ns. sportti ID. Siihen sai DS:n varusteita ja D-Super5 oli viisivaihteisella manuaalilla ja normaalilla kytkimellä. Mielestäni mihinkään muuhun kuin DS:ään ei saanut puoliautomaattia (c-matic).
      Ulkonäössä ei ole suuria eroja eri mallien välillä.

      Helpompaa on puhua D-mallista jos näkee sellaisen jossain. Näin välttyy vahingossa ylentämästä ID:tä DS:ksi ja toisinpäin.

      • tämäkin

        Ds:n tuli uusi keula, lahinnä lamput,oli kahdet umpiot puolellaan, ulommaiset oli normaalit lähi/kaukovalo, sisemmät pitkät ja kääntyivät pyörien mukana, kuin myös ulommat kääntyivät mutta eri suuntaan, eli korkeus-suunnassa, kun oli pehmeä pitkäjoustoinen, niin oli aina valo korkeus-suunnassa samassa kohtaa, itsellä oli tämä 5-vaihtenen Super, vm-74

        Kun taas ID oli paremminkin edellismalleja


      • JaKe
        tämäkin kirjoitti:

        Ds:n tuli uusi keula, lahinnä lamput,oli kahdet umpiot puolellaan, ulommaiset oli normaalit lähi/kaukovalo, sisemmät pitkät ja kääntyivät pyörien mukana, kuin myös ulommat kääntyivät mutta eri suuntaan, eli korkeus-suunnassa, kun oli pehmeä pitkäjoustoinen, niin oli aina valo korkeus-suunnassa samassa kohtaa, itsellä oli tämä 5-vaihtenen Super, vm-74

        Kun taas ID oli paremminkin edellismalleja

        DS esiteltiin 1955 Pariisin autonäyttelyssä ja jo vuodelle 1957 tuotiin markkinoille karvalakkiversio, ID. ID:stä puuttui mm. automaattikytkin, esivalintavaihteisto, ohjaustehostin sekä kromiosia: lampunkehykset, pölykapselit.

        Malleja valmistettiin rinnan samalla 19 koneella, joskin 1966 ID 19 tunnettiin kahdella moottorivaihtoehdolla, 1911 cc ja 1985 cc. ID 21 ja DS 21 saivat samana vuonna uuden 2175 cc koneen ja vuosimalliin 1967 korvattiin ns. pystylamput uudella keulalla, jossa olivat nuo mainitut ohjauksen mukaan kääntyvät valot. DS ja ID olivat siis edelleen saman näköisiä.

        1969 markkinoille tuotiin taas uusi moottori, ID 20 ja DS 20 olivat tarjolla. 1970 DS 21 sai ruiskukoneen ja vuodesta 1971 tunnettiin mallisarjat D (Special ja Super) ja DS. D Superit olivat aina manuaalivaihteisia (4 tai 5-v), kun taas DS 20 oli automaatti. DS 23 ja DS 23 Injection olivat valinnaisia (manuaali-5 tai automaatti). Varustelutasoina tunnettiin Confort, Luxe, Export, Pallas, Prestige ja Prestige Pallas. Valmistus päättyi 1975.

        Farmarimallit (Break, Familiale, Commerciale) olivat aina ID-mallistoon kuuluvia.


      • 12XJSov
        JaKe kirjoitti:

        DS esiteltiin 1955 Pariisin autonäyttelyssä ja jo vuodelle 1957 tuotiin markkinoille karvalakkiversio, ID. ID:stä puuttui mm. automaattikytkin, esivalintavaihteisto, ohjaustehostin sekä kromiosia: lampunkehykset, pölykapselit.

        Malleja valmistettiin rinnan samalla 19 koneella, joskin 1966 ID 19 tunnettiin kahdella moottorivaihtoehdolla, 1911 cc ja 1985 cc. ID 21 ja DS 21 saivat samana vuonna uuden 2175 cc koneen ja vuosimalliin 1967 korvattiin ns. pystylamput uudella keulalla, jossa olivat nuo mainitut ohjauksen mukaan kääntyvät valot. DS ja ID olivat siis edelleen saman näköisiä.

        1969 markkinoille tuotiin taas uusi moottori, ID 20 ja DS 20 olivat tarjolla. 1970 DS 21 sai ruiskukoneen ja vuodesta 1971 tunnettiin mallisarjat D (Special ja Super) ja DS. D Superit olivat aina manuaalivaihteisia (4 tai 5-v), kun taas DS 20 oli automaatti. DS 23 ja DS 23 Injection olivat valinnaisia (manuaali-5 tai automaatti). Varustelutasoina tunnettiin Confort, Luxe, Export, Pallas, Prestige ja Prestige Pallas. Valmistus päättyi 1975.

        Farmarimallit (Break, Familiale, Commerciale) olivat aina ID-mallistoon kuuluvia.

        Erittäin hyvä ja ansiokas esitys. Haluaisin kuitenkin tarkentaa eräitä yksityiskohtia DS:n vaihteistosta.

        DS:ää sai automaattina, puoliautomaattina ja manuaalina. Tuo puoliautomaatti usein sotketaan C-maticiin, joka se ei ole. Se ei myöskään ole esivalintavaihteisto, vaan pelkkä puoliautomaatti. Autossa on tavallinen manuaalivaihdelaatikko ja kytkin, joita kuitenkin hallitaan hydraulisella vaihdevivulla ja joiden toimintaan vaikuttaa sekä kaasu- että jarrupoljin. Oikein säädettynä ja ymmärrettynä todella miellyttävä vaihteisto erittäin mukavassa autossa. Suosittelen.


      • OTTOKA
        12XJSov kirjoitti:

        Erittäin hyvä ja ansiokas esitys. Haluaisin kuitenkin tarkentaa eräitä yksityiskohtia DS:n vaihteistosta.

        DS:ää sai automaattina, puoliautomaattina ja manuaalina. Tuo puoliautomaatti usein sotketaan C-maticiin, joka se ei ole. Se ei myöskään ole esivalintavaihteisto, vaan pelkkä puoliautomaatti. Autossa on tavallinen manuaalivaihdelaatikko ja kytkin, joita kuitenkin hallitaan hydraulisella vaihdevivulla ja joiden toimintaan vaikuttaa sekä kaasu- että jarrupoljin. Oikein säädettynä ja ymmärrettynä todella miellyttävä vaihteisto erittäin mukavassa autossa. Suosittelen.

        JOS HALUAT NÄHDÄ DS-21 PALLAS NIIN OTA YHTEYS T: OTTOKA


      • Anonyymi
        OTTOKA kirjoitti:

        JOS HALUAT NÄHDÄ DS-21 PALLAS NIIN OTA YHTEYS T: OTTOKA

        Paljonko pyydät siitä näin parikymmentä vuotta myöhemmin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      81
      1960
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      20
      1674
    3. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1507
    4. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      206
      1396
    5. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      33
      1267
    6. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      87
      1029
    7. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      26
      943
    8. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      22
      828
    9. Aivottomat

      Illalla yritin nukkua vuokratalossa. Klo 22.30 - 24.00 välillä 5 autoa ajoi rapun eteen, nuoria kuskaten. Eikö tule mie
      Kuhmo
      23
      817
    10. Oho! Jari Isometsä lataa suorat sanat Farmi Suomesta - Kovaa kritiikkiä: "Ei oikein enää nappaa..."

      Jari Isometsä antaa kovaa kritiikkiä Farmi Suomi -realityn nykymenosta. Oletko samaa mieltä hiihtäjälegendan kanssa? L
      Tv-sarjat
      19
      812
    Aihe