On tasa-arvoinen risteys. 2 autoa ajaa suoraan päätietä ja yksi ajaa suoraan ja se toinen kääntyy vasemmalle
Sehän joutuu väistämään minua koska ajan suoraan ja myös se toinen joka tulee minusta vasemmalta niin väistää minua. Eli voinko ajaa suoraan vaikka mun pitäis väistää sitä oikeelta tulevaa koska sekin joutuu väistämään sitä joka kääntyy vasemmalle
Kuka väistää ja ketä
13
459
Vastaukset
- Myös autoilija
Hieno tilanne on silloin kun kaikilla on väistettävä silloin nopein menee ensin, mutta jos kolisee kuka maksaa? Pelkään että vasemmalta tulevat tuomitaan oikeudessa maksumieheksi
- juuuaaaaja
Niin. Eli tuossakin nopein ajaa ensin? Koska kaikilla on väistettävää
- Juujuuuuu
Pienempi auto väistää isompaa, jos ei halua teholle tai arkkuun.
- mitri1
Valkolaiset väistää ..
- hmmmmm
Päätien/pääväylällä risteyksissä on monasti kärkikolmiot, mutta ei pidä luottaa liikaa siihen, että näin olisi aina.
1. Väistät oikealta tulevaa
2. Sinusta vasemmalta päin katsottuna tulevan pitää väistää sinua (vastaantulevaa liikennettä) eli sinä jatkat matkaa
Kannattaa oikeasti käydä läpi perusliikennesäännöt.- älä hymise turhaan
Höpönhöpö!
3. Sinä väistät oikealta tulevaa
jne, jne....
Tuo tilannehan on ihan sama kuin jos tasa-arvoiseen risteykseen saapuu auto joka suunnasta yhtäaikaa ja kaikki jatkaisivat suoraan. Ei tuossa ole mitään eroa, kääntyvän tai suoraanajavan väistämisessä. Jokaisen on itse väistettävä ja jokaisella on toinen auto, jonka pitää väistää.
"Kannattaa oikeasti käydä läpi perusliikennesäännöt." Niinpä! - se sua kovempi jätkä
älä hymise turhaan kirjoitti:
Höpönhöpö!
jne, jne....
Tuo tilannehan on ihan sama kuin jos tasa-arvoiseen risteykseen saapuu auto joka suunnasta yhtäaikaa ja kaikki jatkaisivat suoraan. Ei tuossa ole mitään eroa, kääntyvän tai suoraanajavan väistämisessä. Jokaisen on itse väistettävä ja jokaisella on toinen auto, jonka pitää väistää.
"Kannattaa oikeasti käydä läpi perusliikennesäännöt." Niinpä!Höpöhpöpö, persrunkku. Se on niin, että kun sinä satut mun kohdalle, niin sinä väistät, tai itket ja väistät, pikku persrunkku.
- hmmmmmm2
Höpönhöpö!
jne, jne....
"Kannattaa oikeasti käydä läpi perusliikennesäännöt." Niinpä!Höpö höpö itsellesi vaan. Liikennesääntöjen opettelu ei olisi sulle yhtään pahitteeksi.
Tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään oikealta tulevaa. Piste, eikä siinä ole mitään sen kummempaa draamaa ja vääntämisen aihetta. Kääntyvä auto väistää aina vastaantulevaa liikennettä. Piste.
Ei ole monimutkaista, mutta jotkut osaavat vääntää tuostakin monimutkaisen asian. Aloittajan tekstistä saa käsityksen, että kaikki autot tulevat risteykseen yhtäaikaa. - älä hymise turhaan
hmmmmmm2 kirjoitti:
Höpö höpö itsellesi vaan. Liikennesääntöjen opettelu ei olisi sulle yhtään pahitteeksi.
Tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään oikealta tulevaa. Piste, eikä siinä ole mitään sen kummempaa draamaa ja vääntämisen aihetta. Kääntyvä auto väistää aina vastaantulevaa liikennettä. Piste.
Ei ole monimutkaista, mutta jotkut osaavat vääntää tuostakin monimutkaisen asian. Aloittajan tekstistä saa käsityksen, että kaikki autot tulevat risteykseen yhtäaikaa.Kääntymisellä ei tuossa esimerkissä ole mitään merkitystä. Jokaisella on myös oikealta tuleva auto, jota pitää väistää, eikä kukaan voi mennä yhtään paremmin kuin joku toinenkaan.
Kääntyvää autoa vastaantulevalla autolla ei ole muita kummempaa ajooikeutta kun senkin oikealta puolelta on auto tulossa, jota sen on väistettävä ja sitä kääntyvää ei tarvitse huomioda sen kummemmin, kääntyy se tai ajaa suoraan, eli kääntyminen ei merkitse mitään.
Kääntyvä auto itse taas väistää joka tapauksessa sen oikealta tulevaa, eikä sillä ole merkitystä, vaikka se väistää myös suoraanajavaa.
Kellään ei ole toista parempaa "etuajo-oikeutta", vaan kaikkien on väistettävä yhtä lailla liikennesääntöjen mukaan. Kohteliaisuussäännöillä siinä mennään. - hmmmmmm3
Kääntymisellä ei tuossa esimerkissä ole mitään merkitystä. Jokaisella on myös oikealta tuleva auto, jota pitää väistää, eikä kukaan voi mennä yhtään paremmin kuin joku toinenkaan.
Kääntyvää autoa vastaantulevalla autolla ei ole muita kummempaa ajooikeutta kun senkin oikealta puolelta on auto tulossa, jota sen on väistettävä ja sitä kääntyvää ei tarvitse huomioda sen kummemmin, kääntyy se tai ajaa suoraan, eli kääntyminen ei merkitse mitään.
Kääntyvä auto itse taas väistää joka tapauksessa sen oikealta tulevaa, eikä sillä ole merkitystä, vaikka se väistää myös suoraanajavaa.
Kellään ei ole toista parempaa "etuajo-oikeutta", vaan kaikkien on väistettävä yhtä lailla liikennesääntöjen mukaan. Kohteliaisuussäännöillä siinä mennään.Älä suotta kuluta aikaasi jaaritteluun. Osaat vääntää asian kuin asian monimutkaiseksi ja haluat vain olla erimieltä yksinkertaisesta asiasta. Sinun kaltaisten vuoksi noita tilanteita näyttää syntyvän, kun on omaa tulkintaa liikaa. Säännöthän on ihan selvät ja olen oikeassa siitä mitä kirjoitin. Ole sinä sitten mitä mieltä haluat. Ihan vain periaatteen vuoksi ole vaan erimieltä.
Aloittaja nimenomaan kysyi, kuka väistää ketä ja kysymyksen asettelu on muutenkin hupsu ja joku näköjään vieläkin hupsumpi, kun kehtaa tämmösestä päivänselvästä asiasta hiuksia halkoa.
Kyllä menee niin perstuntumalla tuo homma, että yksinkertaisista säännöistä voisit kirjoittaa vaikka kirjan ja pähkäillä syntyjä syviä. Liikenneturvan sivuilta löytyy vastaukset näihinkin, jos ne on päässeet unohtumaan. - älä hymise turhaan
hmmmmmm3 kirjoitti:
Älä suotta kuluta aikaasi jaaritteluun. Osaat vääntää asian kuin asian monimutkaiseksi ja haluat vain olla erimieltä yksinkertaisesta asiasta. Sinun kaltaisten vuoksi noita tilanteita näyttää syntyvän, kun on omaa tulkintaa liikaa. Säännöthän on ihan selvät ja olen oikeassa siitä mitä kirjoitin. Ole sinä sitten mitä mieltä haluat. Ihan vain periaatteen vuoksi ole vaan erimieltä.
Aloittaja nimenomaan kysyi, kuka väistää ketä ja kysymyksen asettelu on muutenkin hupsu ja joku näköjään vieläkin hupsumpi, kun kehtaa tämmösestä päivänselvästä asiasta hiuksia halkoa.
Kyllä menee niin perstuntumalla tuo homma, että yksinkertaisista säännöistä voisit kirjoittaa vaikka kirjan ja pähkäillä syntyjä syviä. Liikenneturvan sivuilta löytyy vastaukset näihinkin, jos ne on päässeet unohtumaan.Olet ilmeisesti ainoa, joka ei edes ymmärtänyt kysymystä. Muuten ei ihminen voi noin tyhmä olla.
- Pska risteys
Todella hyvä esimerkki siitä mitä tilanteita niistä kolmiottomista risteyksistä seuraa. Mutta koska ihmiset ovat tolloja niin siksi niitä myös täytyy olla. Yksi syy tällaisten olemassaoloon on tietysti käytetyt nopeudet taajamissa. Toinen on liikennesuunnittelijan oikut. Tuon ajojärjestyksen näkee siis jokainen risteykseen tulija vain omalta kantiltaan. Pahimmillaan kaikki haluavat mennä ekaksi, tai sitten kukaan ei mene toviin minnekään.
- JHGJHJH
Ensin sanot, että on tasa-arvoinen risteys ja heti perään kumoat sen puhumalla päätiestä.
Jos kenelläkään ei ole kärkikolmiota, niin ei ole myöskään päätietä.
Oletetaan tasa-arvoinen.
”Eli voinko ajaa suoraan vaikka mun pitäis väistää sitä oikeelta tulevaa koska sekin joutuu väistämään sitä joka kääntyy vasemmalle”
Tämä paljastaa ajatuksesi mennä samaan aikaan oikealta tulevan kanssa ( ja ennen sitä ).
Mistä tiedät MISSÄ oikealta tuleva väistää hänestä oikealta tulevaa so. tuota vasemmalle kääntyvää? Oletat sen pysähtyvän ennen risteystä?
Sen saman olettamuksen mukaan sinusta vasemmalta tulevakin ajaa nähdessään, että sinullakin on väistettävää oikealta, mutta sitten et pysähdykään ennen risteystä, joten tuon tuloksena on kolari tämän kanssa.
Lyhyesti sanottuna; asetat toisille velvoitteita, joita et itse noudata.
Selvästikin ajattelet koko tilannetta vain itsesi kannalta vaikka kaikilla on sama tilanne.
Jos oikealta tuleva ei väistäkään ennen risteystä ( niinkuin et sinäkään aio tehdä ) tai jarrutus menee muusta syystä ”pitkäksi” ja se tulee kylkeesi, niin sinä olet maksaja. Samoin, jos sinä ajat sen kylkeen. Sillä ei ole mitään merkitystä vaikka sillä olisi väistettävää.
Jos näet risteystä LÄHESTYESSÄSI, että oikealta tuleva on JO PYSÄHTYNYT ENNEN RISTEYSTÄ, niin voit jatkaa, mutta varovaisesti.
Ensimmäisen neuvojan sanominen on vaarallinen ”silloin nopein menee ensin”. Sen tarkoitus oli sanoa, että nopein LIIKKEELLELÄHTIJÄ menee ensin.
Aloittaja ymmärtää sen niin, että jos on vastaantulevaa liikennettä ( menee se minne vaan ), niin aloittajan ei tarvitse edes hidastaa lähestyessään risteystä ja hän saa ajaa ennen oikealta tulevaa ja mitä kovempaa, niin sitä näyttävämmän näköistä se on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1462444
- 1751681
- 921578
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6865- 68851
- 59815
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745