10l ruukku, kuinka monta mahtuu?

hajujakelloköynnös

Kuinka monta kelloköynnöstä mahtuu 10 litran ruukkuun? (eli ämpärin kokoiseen)

Entä kuinka monta hajuhernettä mahtuu samankokoiseen ruukkuun?

Tietääkö kukaan?

15

2682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nokkoset kukkivat

      Pari kolme hajuhernettä yksi kelloköynnös.

    • Näin tein

      Itse laittaisin aika paljon. Hajuhernettäkin n. 5 cm välein. Kasvatin kelloköynnöstä isossa ruukussa ja laitoin 12 taimea kehään ja tueksi pitkät pajukepit., jotka sidoin yläpäistään yhteen, obeliskiksi. Sain tuuhean, komean ruukullisen patiolleni.

      Tuoksuherne on myöskin näyttävä, kun ruukku on täynään kasveja eikä vain muutama hento yksinään kiipeilevä verso. Olipa sitten korkeaksi kasvava tai se pensasmainen lajike, täynnä kasvia oleva ruukku on näyttävä.

      Molemmat olen kylvänyt suoraan isoihin ruukkuihin. Hajuherneeni oli se pensasmainen lajike. Sitä kylvin pari siemenpussillista samaan ruukkuun. Jos laittaa runsaan istutuksen, vaatii lannoitusta ja kastelua enemmän. Kelloköynnöshän tarrautuu omilla kärhöillään ja kasvaa hyvin.

      Laita vain reilusti siemeniä per ruukku, saat tuuheat kasvustot. Lannoita vasta kun hyvässä kasvussa kastelulannoitteella, mutta varo kuitenkin ylilannoittamista. Jos kasvi saa liikaa lantaa, rehevöityy eikä kukkia tule.

      • Nokkoset kukkivat

        Tuo 10 litran ruukku tulee jo muutaman kasvin taimesta juuria täyteen. Jos ruukkuun laittaa yli kymmenen tainta niin loppukesällä, kun kukinnan pitäisi olla kauneimmillaaan, kasvit kuivuvat ja kituvat.


      • Paratiisi piha.
        Nokkoset kukkivat kirjoitti:

        Tuo 10 litran ruukku tulee jo muutaman kasvin taimesta juuria täyteen. Jos ruukkuun laittaa yli kymmenen tainta niin loppukesällä, kun kukinnan pitäisi olla kauneimmillaaan, kasvit kuivuvat ja kituvat.

        Ei pidä paikkaansa. Surkean näköinen kun isossa ruukussa muutama vaivainen taimi. Kyllä näyttävän saa, kun laittaa runsaan istutuksen, ihan kuin tuolla ylempänä kerrottiinkin. Kasvit voivat hyvin hoitamalla, vettä ja säännöllistä kastelulannoitetta. Olen kasvattanut jo yli 40 v köynnöksiä kesäisin ja oppinut niiden tavat. Esim. kelloköynnös ja herneet sekä päivänsini viihtyvät tiheässäkin istutuksessa, kun muistaa kastella ja antaa lisäravinteita. Krassit taas kukkivat tihitiheässä vaikka ei lannoiteta. Kokemuksen myötä työ tekijäänsä neuvoo.

        Taas pullistelee ikkunalaudat ja pöydät taimia. Kukkia on tulossa 200 kpl, yrtit ym vielä lisäksi. Huomenna laitan esikasvuun 50 gladioluksen sipulia. Piha kukkimaan ja kesän kukkaloisto jo mielessä. Kesä vietetään enimmäkseen kotosalla kukista nauttien, matkustelen syksyllä ja talvella.


    • Nokkoset kukkivat

      Miten hajuherne kasvaa ja voi hyvin alle 7 dl kasvualustassa? Kirjoitatte ihan olemattomia. Olet ollut sekopää neljäkymmentä vuotta.

      • Käväisin lukemassa

        Ohhoh!


      • Paratiisi piha

        No sekopää olen varmasti ollut ikäni. Perustelen sekopäisyyttäni kukkahulluudella. Yhdenlaista sekopäisyyttä sekin, että piha on joka kesä kuin kukkakeidas.

        Ei se sinun näkemys ole ainoa oikea, antaa ihmisten kokeilla. Jos haluaa vaatimattoman ja olemattoman näköisen kukkaistutuksen, neuvosi on ihan ok. Minä rakastan runsaita, kukkivia ,hyvinvoivia istutuksia. Vuosien varrella olen oppint yhtä ja toista. Kaunis näky, kun köynnös on tiheä ja runsas, kiipeää lankoja tai pajukeppejä pitkin ylös. Tuoksuherneen matala malli rönsyilee rukku täpötäynnään ja kasvaa sekä kukkii pakkasiin asti. Ihanampaa näkyä ei ole!

        Nokkosessa on ne ikävät poltinkarvat ja vaikka sinun nokkosesi jopa kukkivat, kommenttisi on epäasiallinen. Katsoppas vaikka niitä tv:n puutarhaohjelmia. Ei siellä näy hentoja muutaman laihan oksan istutuksia vaan reheviä monilajisia ihanuuksia. Minä olen pitkään puuhaillut kukkien kanssa ja neuvoisin ihmisiä reippaasti kokeilemaan enkä antaisi yhtä muka oikeaa neuvoa.


      • Ranunculus acer

        Onhan toki 10 l astiassa syvyyttä, juuret tunkee sinnekin elikkä multatilaa riittää.


    • Viherduunaaja

      Parempi kun laitat monta per ruukku. Kauniimpi kuin muutama hengetön lanka.

      Jos laitat siemenet suoraan tuohon isoon ruukkuun, kaikki eivät välttämättä idä. Jos olet kasvattanut taimet, niin istuttaessasi osaat varmaan laittaa sopivalle etäisyydelle.

      Kun liottaa siemeniä niin ainakin yksivuotinen elämänlanka, päivänsini ja mustasilmä susanna itävät jopa parissa päivässä. Krassi ja tuoksuherne hitaampia. Kelloköynnöksen siementäkin kantsii liottaa ennen kylvöä.

      Tilanahtauden takia en ole vielä kylvänyt, koska tosiaankin itävät nopeasti ja laitankin suoraan ulos isot purkit ja suojaan moninkertaisella harsolla yöksi ja tuulisina päivinä. Ulkona on sopivan viileää ja saan tanakat alut. Aurinkoinen seinänvieri hyvä paikka kesäkuun alkuun jolloin siirtelen ruukut pihaan ja terassille.

      • Nokkoset kukkivat

        Otkut ääliöt eivät ole kuulleet edes pikku kukista, vaikkapa lobeliasta. Ennen vanhaan samaan ruukkuun istutettiin useamapaa kukkaa. Isomman kukan kanssa samaan astiaan voi istuttaa esim. lobeliaan. Jo on puutarhan hoito taidot kadonneeet!


      • Ohohohoho!
        Nokkoset kukkivat kirjoitti:

        Otkut ääliöt eivät ole kuulleet edes pikku kukista, vaikkapa lobeliasta. Ennen vanhaan samaan ruukkuun istutettiin useamapaa kukkaa. Isomman kukan kanssa samaan astiaan voi istuttaa esim. lobeliaan. Jo on puutarhan hoito taidot kadonneeet!

        Niin ja näköjään kirjoitustaidot!


    • Taimien tarha

      Laitoin aitoelämänlankaa alun toistakymmentä taimea viime kesänä 30 cm halkaisijaltaan astiaan joka oli noin 15 cm syvä. Hyvin rehottivat. Ne kasvoivat valtavan pitkiksi, noin nelimetrisiksi, ne kiertelivät pitkin parvekkeen kattoa kierlaitoin sisal-narua kattoon niitä varten. Kekkilän kastelulannoitetta annoin usein, se on minusta paras vuosien kokemuksella.
      Yhden kesän kukkia voi lannoittaa runsaastikin, kun ne ovat ensin tarpeeksi kasvaneet ! Uusia taimia ei saa käsittääkseni lannoittaa ollenkaan, mullassa oleva ravinto riittää ?

    • ei mikään lasku nero

      Ostin istutuskorin jonka koko on 40cmxK34, voisiko joku viisaampi kertoa minulle montako litraa siihen menee multaa.

      • Pähkäilin

        Vielä pitäis tietää korin korkeus, niin voi laskea tilavuuden. 10 x 10 x 10 cm = 1 litra. Kerro samoin korkeus, leveys ja pituus ja jaa kuutiosenteiksi.


      • ei mikään lasku nero
        Pähkäilin kirjoitti:

        Vielä pitäis tietää korin korkeus, niin voi laskea tilavuuden. 10 x 10 x 10 cm = 1 litra. Kerro samoin korkeus, leveys ja pituus ja jaa kuutiosenteiksi.

        korkeus on 34cm.
        Kiitoskset vastauksesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2506
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      39
      1408
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1382
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1111
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe