Lammaspaisti...

pääsiäinen tulossa..

Tehnyt joskus mutta lopputulos ei paras mahdollinen. Sen jälkeen karitsanpaistista. No nyt tulossa porukkaa kylään ja ajattelin säästää ja kävin S-marketissa katsomassa ´lammasta 6,95/kg normaali lampaasta. Oli kyllä niin täynnä rasva kerrosta että saakohan siitä paistit pari kpl. tehtyä porukoille. Rasva sinäänsä pitää lihan kosteana mutta se rasvamäärä oli todella suuri. Onko kellään kokemusta siitä halvasta paistista? Oma kokemus yli 10 vuoden takainen.

15

239

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerran sorruin

Jos on oikein rasvainen ei siihen paljon lihaa jää, siinä se halpuus, rasvaa ja jänteitä.

• Helppo elämä

On kokemusta lammaspaisteista. Yleensä älyttömän rasvaisia ja lampaan rasva ei ole mitenkään sitä parhaan makuista rasvaa (talia), joten minä olen tehnyt niin, että ostan jonkun edullisen, mahdollisimman suuren köntin pakastealtaasta ja puran sen sulatuksen jälkeen terävällä puukolla ja poistan kaiken näkyvän rasvan. Isosta palasesta löytyy yleensä riittävästi hyviä palasia, joista voi sitten valmistaa pääsisär pöytäänruokaa. Loput pienemmät palaset jauhan jauhelihaksi lihamyllyllä naudan ja possunlihan kanssa 1/3 kutakin. Tähän jauhelihaan käytän tarjouslihaa, jota olen ostanut pakastimeen valmiiksi ja otan ne sulamaan samoihin aikoihin, kun sulatan sen lampaanlihankin.
      Näin tekemällä olen saannut lapsetkin syömään lammasta, kun lampaan rasva ei oikein kelpaa heille(kään).
      Ostamme myös monasti syksyllä suoraan lampurilta lampaanruhon ja käsittelen sen pakastimeen itse, joten tiedän tasan tarkkaan, että mitä tarjoan perheelleni ja saan siitä heti pakastimeen perhaat palat pääsiäistä varten.
      Pääsiäisen jälkeen on usein kaupoissa halvaalla lammasta myynnissä, silloin kannattaa ostaa pakastimeen . Monet lampurit myy syksyllä halvalla kokonaisia lampaan ruhoja taikka puolikkaita.

• Ei lammasta

Mulle ei kyllä lampaanliha maistu eikä kyllä muukaan punainen liha (joskus possua kylläkin) mutta useimmin kalaa.

• Helppo elämä
        Ei lammasta kirjoitti:

Mulle ei kyllä lampaanliha maistu eikä kyllä muukaan punainen liha (joskus possua kylläkin) mutta useimmin kalaa.

Kyllä mekin syödään kalaa, kun kalastan itse ja sitä riittää, mutta vaihtelua pitää olla. Lammas on meillä mukana kuvioissa siksi, että sitä myydään joskus pääsiäisen jälkeen sopivasti ja ostetaan suoraan lampurilta n. 2€/kg. Ei meilläkään lammasta saa menemään, jos sen valmistaa perinteisillä menetelmillä, em. mainitsemillani konsteilla perhe syö hyvällä ruokahalulla lammasta. Juuri teimme jauhelihaa melkoisen määrän, johon käytimme 1/3 lampaanlihaa.

• sossupummi.

Minä syön makaroonilaatikkoa kuten olen syönyt joka päivä viikon ajan. Tosi hyvää ja halpaa. Ei ole varaa mitään lammasta ostella-

• luin kerran

Luin kerran jutun perheestä, joka otti mökilleen kesälampaan lapsille lemmikiksi. Syksyllä lammas teurastettiin, ja sitä syötiin hyvällä ruokalalulla talven mittaan, viimeiset kyljykset pääsiäisenä.

Ei ole minulle kyllä lemmikin syönti maittanut koskaan.

• Ei lammasta

No en kyllä mäkään tuttua lemmikkiä söis!!

• aloittaja...

No löytyihän kohtuu paistit tänään Prismasta. Toinen suolattu 1,3 kg ja toinen yrttimarinoitu 1,4 kg pala. Melko vähä rasvasia mutta kg hinta olikin 12,50 euroa. No huomenna selviää miten onnistuu kun vanhemmat ja veli tulee...

• JK JK

NIINKÖ ?

• tosiköyhä

Miks te lammaspaistista kirjoittelette köyhyys palstalla. Välillä tuntuu että rikkaat etsii täältä säästövinkkejä. Vai haluutteko te vielä vaan kaiken muun lisäksi nöyryyttää tälläkin palstalla tosiköyhiä. Leipäjonossahan te jo seisotte että jäisi rahaa ostaa lammaspaistia...että voi kehua sitten töissä.

• Helppo elämä

Rikkaat syövät monasti halvemmalla, kuin nämä köyhät, jotka täällä valittavat rahojaan, tai siis tuhlaamiaan rahojaan.
        Lammas ei ole kallista herkkua, kun osaa ostaa. Itse ostan koko ruhon lampurilta n. 2€/kg, joten siinä jää todelliseksi hinnaksi vajaa 3,50€/kg ja saa kaikki huippupaistit ja fileet samalla kertaa valmiiksi pakastimeen, kun käsittelee ne lihat. Meillä on sitten parhaat palat jouluksi ja pääsiäiseksi pöydässä lampaasta. Muusta tehdää jauhelihaa pitkin vuotta tarjouslihojen kanssa.

• lihansyöjä...

kerro joku halvempi liha kuin 5-7 euroa kilo maksava lammaspaisti...

• Mee töihin

Mikset mee töihin niin sulla olis varaa parempaan ruokaan?

• hyvää pääsjäistä

Niin, minäkin tein aikani töitä. Nyt hyvin ansaitulla eläkkeellä ostin karitsan paistia, 19,90 euroa per kilo. Reilun puoli kiloa ostin ja siitä tein mainion andalusialaisen pataruoan punaviinissä ja sherryssä hauduttaen. Justiin söin keitetyn riisin kera, ja oli hyvää, ei maistunut pahasti lampaalta. Jälkkäriksi pikku annos pashaa.

Andalusialaista pataa jäi vielä huomiseksi ja sitten panen vielä pari kolme annosta pakastimeen myöhemmin syötäväksi, vaikka juhannuksena. Yksin kun olen, ei kulu ruokaa paljon.

• aloittaja...

No lammaspaistit syöty ja jotain jäi jäljellekin. Vieraille kelpasi punaviinin kera.. Ei kaikkein paras paisti tekoseni mutta menetteli.. Punavini kastike hieman korjasi tilanteen.. Ensi vuonna karitsaa ja ajoissa ostamaan että sitä saa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6798
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1011
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe