Yksikköympyrä

Opiskelija123

Onko yksikköympyrällä oikeasti lukion matematiikassa mitään käytännön hyötyjä, jossa sitä voisi soveltaa ? Yleensähän selitetään, että sen avulla voi laskea trigonometrisiä yhtälöitä, mutta omasta mielestäni kyseiset laskutoimitukset onnistuvat opettelemalla oppikirjoista ja taulukkokirjasta löytyvät laskusäännöt. Miten on ?

9

275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ympyrästä

Laskut toki onnistuvat opettelemalla taulukkokirjasta löytyvät kaavat. Jos kuitenkin ymmärtää yksikköympyrän yksinkertaisen idean, voi monet symmetrioihin perustuvat säännöt järkeillä, eikä kaavoja tarvitse opetella ulkoa.

Ja vaikka käyttäsikin apuna taulukkokirjaa (niinkuin käytännössä on toimittava), on vaikea ajatella jonkun ymmärtävän trigonometriaa, ellei yksinkertaisten asioiden päättely yksikköympyrän avulla onnistu.

• Tuo on erittäin hyvä kysymys. Matematiikassa opiskeltavat asiat ovat paljon abstraktimpeja kuin muissa oppiaineissa, ja siten niiden opiskeleminen herättää helposti tämänkaltaisia kysymyksiä.

Kuten aiempi vastaaja jo totesikin, niin tärkeintä on ymmärtäminen. Miksi yksikköympyrä? Mikä on kolmio? Mistä sana trigonometria tulee?

Ymmärtämistä voi helpottaa, jos piirrät paperille kolmion ja mietit:
      * mitä kaikkea tiedät siitä
      * mitä et mahdollisesti tiedä
      * miten teet määritelmät

Trigonometrian tavoitteena on löytää/määritellä mahdollisemman paljon ristiriidatonta tietoa kolmioista. Näistä esimerkkinä vaikka sini- ja kosini-funktiot. Matematiikan luonteenomaisesti hyvien määritelmien jälkeen voimme johtaa niistä taianomaisia teoreemoja (kuten sinin summakaava jne.).

• matikisti

Modernissa matikassa trigonometrisia funktioita ei määritellä yksikköympyrän avulla vaan usein sarjakehitelmillä tai differentiaaliyhtälön ratkaisuina. Siten yksikköympyrätulkinta on vain yksi ominaisuus, jonka funktiot toteuttavat. Lähinnä sen avulla muistaa, mitä symmetrisiä identiteettejä funktioilla on, ja miten saa tiettyjen kulmien trigonometristen funktioiden tarkat arvot.

Itse opettelin lukiossa trigonometrisistä funktioista kompleksimääritelmät, Eulerin ja de Moivren kaavan, summakaavat ja yksikköympyrän symmetriat. Näiden avulla sain johdettua tarvittavat muut kaavat siten, että pystyin ratkaisemaan kaikki tarkat arvot sisältävät trigonometriset YO-tehtävät ilman taulukoita tai laskinta. Tosin eipä niitä muitakaan tehtäviä tyyliin "Laske tan 16,7 astetta." tullut kovin paljoa vastaan.

• Ehkä sittenkin

Olen hieman eri mieltä yksikköympyrän tarpeellisuudesta.
        Tosin mykymenetelmillä sitä ei tarvitse laskuissa, mutta havainnollistamisen kannalta hyöty on kiistämätön, esimerkiksi laskutoimitus tan(3x) tan(x).n funktiona on yksinkertaisesti laskettavissa ja havainnoitavissa, sarja-tai Euler-menetelmät vaatii jo käsittelytaitoa, jonka omaava todennäköisesti tuntee jo yksikköympyränkin aika tarkoin.

• Tuosta tulikin mieleen, että miten ennen differentiaalilaskennan työkaluja laskettiin eri trigonometristen funktioiden arvoja. Mahtoikohan menetelmät olla kokeelliset..

Äkkiseltään pähkäiltyäni en kyllä keksi, miten sinin arvoja voisi laskea tietokoneella ilman integroimista (oletuksena myös että piin arvoa ei tunneta).

• jaaps1
        popedo kirjoitti:

Tuosta tulikin mieleen, että miten ennen differentiaalilaskennan työkaluja laskettiin eri trigonometristen funktioiden arvoja. Mahtoikohan menetelmät olla kokeelliset..

Äkkiseltään pähkäiltyäni en kyllä keksi, miten sinin arvoja voisi laskea tietokoneella ilman integroimista (oletuksena myös että piin arvoa ei tunneta).

Ainakin yksi tapa on käyttää kaavaa cos (x/2)=sqrt((1 cos x)/2) toistuvasti. Tietty etumerkki on osattava valita oikein. Tällöin kosinin laskenta onnistuu, jos kosinia osataan approksimoida riittävän hyvin nollan lähiympäristössä. Tunnetusti muut trigonometriset funktiot voidaan ilmaista kosinin avulla.

• esimerkkiä
        jaaps1 kirjoitti:

Ainakin yksi tapa on käyttää kaavaa cos (x/2)=sqrt((1 cos x)/2) toistuvasti. Tietty etumerkki on osattava valita oikein. Tällöin kosinin laskenta onnistuu, jos kosinia osataan approksimoida riittävän hyvin nollan lähiympäristössä. Tunnetusti muut trigonometriset funktiot voidaan ilmaista kosinin avulla.

Tästä olisi kiva saada vielä jonkinlainen esimerkkikoodi. Omilla ohjelmointitaidoilla kun saa koneen vaan jumiin.

• jaaps1

• juuh

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe