"Älkää jännittäkö", vanha ja tärisevä sorminen tohtori-setä tokaisee Hannalle ja samalla painaa kumisormeaan tiukemmin sisälle.
Hanna ei voi olla puristamatta ja samalla naurun pyrskähdys pyrkii väkisten esiin.
Hän oli sermin takaana riisuntunut ja jättänyt ohuen tunikansa päälleen.Katsahti alas jalkohinsa ja peitti pienellä sinisellä pussukka- laukullaan etupuolensa.
"Päivää" , hän sanoi tohtorille ja tajusi samalla valahtaen kalpeaksi, vitsit väärä käsi ja laukku putosi kädestä lattialle.
Tohtorin leuka väpätti ja silmät muljahtivat melkein nurin tummien sarvisankaisten silmälasien takana.Hanna oli painanut nopeasti kätösensä tupsunsa päälle.
"Tekee kipeää" Hanna parahti, kun tohtorin sormi kaivautui syvemmälle.
"Ei pitäisi sattua", tupisee tohtori ja painelee samalla alavatsaa.
Hanna painaa silmänsä tiukenmmin kiinni ja muistaa ,kun hän Kreikasta palattuaan törmäsi asematunnelissa tutun miehen kanssa vastakkain.
He kävelivät suoraan toistensa syliin ja suutelivat intohimoisesti ja riehakkaasti jälleen- näkemisen riemussa.
"Mihis sinä olet menossa", oli Kari saanut henkäistyksi.
"Kotiinpäin nyt," huiskasi Hanna iloisesti.
Kari oli jatkanut matkaansa johonkin johtokunnan kokoukseen ja Hanna taas kiiruhti junaan.
Hanna istui junassa, kuin kuumeisena ja ajatteli mielessään kaikkea kokemaansa. Entäpä jos he eivät olisi tunteneet Karin kanssa ennestään.Voisikko ihan tuntematonta suudella noin vain. Miehethän suutelevat toisiaan jalkapallo-otteluissa ...humalassa ...mutta selväpäisinä ovat estoisia ja naisia suudellessa he ajattelevat sitä".
Toiset miehet ovat rakentuneet siten ,että suudelmakin saa heidät heidät sivuraiteille ja eivät enää kykene kääntämään suuntaansa. Joillekin miehille suudelmakin on sama ,kuin rakastelun jälkeen: juttu täytyy kuitata ja irrottautua naisesta omaan maailmaansa ja huilia kunnes ei voi uudelleen olla sortumatta samaan hurmokseen.
Hän muistaa toisen suudelman Kreikan kuumassa ja kosteassa yössä. Yökerhon villissä ja räikeiden valojen loisteessa: tuon komean ja syväkatseisen Tito kanssa, joka tanssi ,kuin nuori jumala paita avoinna paljastaen rehevävät mustat rintakarvansa ja lantio keinuen, kuin sähkövatkain. Tuon Titon käsivarsilla tuntui sulavan ja samalla suudellessa keskellä lattiaa koko tunteiden skaala värisi läpi ,kuin kitaransoittajan näppäilyssä.
Hannan reidet tärisevät vieläkin, kun tohtori-setä lopettaa tähystyksensä.
"Voitte puketua", sano tohtori ja mulkaisee lasiensa takaa Hannaan.
Hanna luiskauttaa itsensä tutkimuspöydältä ja katoaa sermin taakse pukeutumaan.
Hannan päässä kiertävät ajatukset, kuin kierteissumussa.Eikai siinä voi olla mitään järkeä,että sanassa sanotaan Eevan luodun Aatamin kylkiluista.Sen ovat miehet keksineet, jotta voisivat määrätä tätä maailmaa.
Hanna nykäisee hametta päälleen ja on sotkeutua sukkahousuihinsa. Massu tuntuu pinkeälle ja jotenkin on outo olo.
Eiväthän naiset siihen aikaan voineet mitään sanoa , kun miehet vaiensivat naiset seurakunnassa.
Miehet eivät halunneet sanoa syntyneensä naisesta ja keksivät koko tarinan. Niin he sanoivat: Isä Jumala, tai Herra ja tekivät naisesta vähemmän arvoisen.
Hän saa kenkänsä pujoitetuksi jalkoihinsa ja nykäisee vetoketjua kiinni hameestaan , joka revähtää samalla rikki.
Hanna istuutuu tohtori-setää vastapäätä ja kuulee kuin usvan läpi sanat:" Selvähän tämä."
Nimi ja osite ja syntymä aika ja sos tunnus.
Hanna kävelee huterasti ja päässä pyörii tuhat ja yksi ajatusta. Hän pääsee tuttuun bussiin istumaan ja katselee ikkunasta, keväistä ,juuri lehteen puhkeavan maiseman vilistäessä simiensä ohi.
Jumalakin on varmasti nainen, Hanna ajattelee kuumeisesti ja pyörittää samalla sormiensa välissä pientä rasiaa käsilaukussa. Niin, sen on oltava , muuten ei mitään voisi olla olemassakaan.
Koti- pysäkki ja nopesti portaat ylös.
Markku katsahtaa lehtensä takaa Hannaan, joka kiiruhtaa veskiin riisumatta takkiaan.
"No kulta" ...huhdahtaa mies Hannan jälkeen.
Hanna kaataa rasillisen pieniä pilleretä vessan pönttöön ja kuuma puna heloittaa kasvoilla.
Hän katsahtaa peiliin ja hymyilee kuvalleen.
Markku tulee ovelle vastaan , kun Hanna kävelee olohuoneeseen. Keväinen kepeä iltarusko näkyy suuresta avoimesta ikkunasta leikkien värien maalauksella.
"Kulta," sanoo Markku ja...samalla Hanna painaa suloiset huulensa miehen huulille. Kyyneleet puhkeavat silmiin ja he suutelevat toisiinsa sulautuneina.
Hanna saa henkäistyksi ja häikäisevä hymy valaisee kasvot.
" Sinusta tulee iskä nyt," sopertelee Hanna ja silittää hellästi miehensä poskia.
Sillä mitäpä muuta selitystä elämälle voisi olla , kuin kaiken syntymän alkaneen naisen kautta.
Eikä maailmankaikkeuden muotokaan voi olla ,kuin kierteinen itseään jatkuvasti synnyttävä rakkaus.
Suudelma
48
2626
Vastaukset
- joku lukija)
Tuli kuuma lukiessa.*Kierteet* jäi päälle:)
loppu yllätti---------------------- Ano-Nyymi
...toisinaan elämä vain yllättää....
- hmm...
Tarinassa on ulottuvuutta ja tunnelma tiivistyy kohden loppua. Arvoituksia, jotka eivät ensi lukemalla avaudu.Mies ja nainen, siinäpä mietittävää. Ovela juoni!
- Ano-Nyymi
...tuohon sanoisi.....isästä ei niin varma voi aina olla.... äiti on paremmin todettavissa..:-)))
- tarinatäti
ihan hyvähän ja mielenkiintoistakin se on, kun ihmiset kirjoittelevat tarinoitaan tänne. Mutta kun tarinassa ei ole päätä ei häntää, niin ehkä kirjoittajan olisi syytä myös lukaista tekstinsä vielä uudelleen ja miettiä tarinan punaista lankaa ja tekstin ymmärrettävyyttä. Kun samassa tarinassa pyritään käsittelemään suudelman, elämän, naiseuden, tasa-arvon, syntymän jne merkitys, sillisalaattihan siitä tulee.
- Ano-Nyymi
...elämäkin on vähän niinkuin Sinfonia konsertissa, vääliin soi viulut voimakkaammin, ja sitten yhtyvät siihen sellojen tummat sävyt....klarinetin korea ääni ja saksofoonien surumieliset sävelet....takana on rummut ja torvien iloisat törähtelyt.....
,,,,,,,siellä jossain on se punainen lanka" tuo teema , joka sitoo koko sinfonian kokonaisuudeksi.
---se täytyy vain kuulla--------- - tarinatäti
Ano-Nyymi kirjoitti:
...elämäkin on vähän niinkuin Sinfonia konsertissa, vääliin soi viulut voimakkaammin, ja sitten yhtyvät siihen sellojen tummat sävyt....klarinetin korea ääni ja saksofoonien surumieliset sävelet....takana on rummut ja torvien iloisat törähtelyt.....
,,,,,,,siellä jossain on se punainen lanka" tuo teema , joka sitoo koko sinfonian kokonaisuudeksi.
---se täytyy vain kuulla---------kaikella kunnioituksella, mutta jos tarinasta puuttuu logiikka, niin se puuttuu. Tekstisi ei tule sen ymmärrettävämmäksi, vääntelet siihen mukaan sinfonioitasi tai et. Ja jos tänne kirjoituksiaan tuo, niin kyllä kirjoittajan täytyy pystyä myös kritiikin vastaanottoon muulla tavoin kuin muka vähän nauramalla. Koska se on lukijoiden aliarviointia.
- ZeireeNi
tarinatäti kirjoitti:
kaikella kunnioituksella, mutta jos tarinasta puuttuu logiikka, niin se puuttuu. Tekstisi ei tule sen ymmärrettävämmäksi, vääntelet siihen mukaan sinfonioitasi tai et. Ja jos tänne kirjoituksiaan tuo, niin kyllä kirjoittajan täytyy pystyä myös kritiikin vastaanottoon muulla tavoin kuin muka vähän nauramalla. Koska se on lukijoiden aliarviointia.
tarinoissa tarvitse olla aina sitä logiikkaa mielestäni.. paljonhan niitä on elokuviakin, jonka lopullinen juoni jää täysin selvittämättä, mutta silti se voi olla viihdyttävä, toisten mielestä taas ei..
mutta on totta kuitenkin, että jos pystyy kirjoittamaan jotain julkiselle palstalle, niin pitää myös pystyä ottamaan vastaan kritiikki.. en kyllä tuota sinun viestiäsi kuitenkaan mitenkään kauheaksi kritiikiksi ottanut, vaan pelkästään huomautukseksi.. ja mielestäni niistä kyllä enemmän oppiikin.. :) - ZeireeNi
Ano-Nyymi kirjoitti:
---se täytyy vain kuulla---------sielujen sinfoniaa, teetä ja sympatiaa.. vai miten se laulu meni :D
- Ano-Nyymi
tarinatäti kirjoitti:
kaikella kunnioituksella, mutta jos tarinasta puuttuu logiikka, niin se puuttuu. Tekstisi ei tule sen ymmärrettävämmäksi, vääntelet siihen mukaan sinfonioitasi tai et. Ja jos tänne kirjoituksiaan tuo, niin kyllä kirjoittajan täytyy pystyä myös kritiikin vastaanottoon muulla tavoin kuin muka vähän nauramalla. Koska se on lukijoiden aliarviointia.
.....aliarvio lukijoita.Krtiikkisi on vastaan otettu. Sanoit mielipiteesi ja se ihan ok.
....katsotaan tuleeko muunlaisia mielipiteitä....mitäpäs tätä enempää selittelemään. - lukija666
treenata luetun ymmärtämistä, jos meikä ymmärs tekstin, niin ei sitä tarvi olla kovin kummonen ymmärtääkseen sen.
Mun mielest ei voi syyttää kirjoittajaa, jos on itse niin pönttö ettei ymmärrä lukemaansa.
ps. mä en sit oo toi kirjoittaja - Ano-Nyymi
lukija666 kirjoitti:
treenata luetun ymmärtämistä, jos meikä ymmärs tekstin, niin ei sitä tarvi olla kovin kummonen ymmärtääkseen sen.
Mun mielest ei voi syyttää kirjoittajaa, jos on itse niin pönttö ettei ymmärrä lukemaansa.
ps. mä en sit oo toi kirjoittaja...noinpa arvelinkin, että useimmat oivaltavat mistä jutussa on kysymys:-)
- Manu
Jäin minäkin tässä pohtimaan, että kukakohan se oikeesti on se isä?
..minäkin miettimään, on se nyt saakeli jos meitä ukkoja aina kusetetaan?
Houkuttelevasti on sakset tuossa vieressä jospa napsaisen tuon oman HK:n sinisen ja heitän naapurin koiralle niin se saa mahansa täyteen ja minun ei tarvi tulevaisuudessa sydän kylmänä odotella jos joku tytsä soittelee ilouutisia tulevasta jälkikasvusta/mme;D- utelias
Kadunmies kirjoitti:
Houkuttelevasti on sakset tuossa vieressä jospa napsaisen tuon oman HK:n sinisen ja heitän naapurin koiralle niin se saa mahansa täyteen ja minun ei tarvi tulevaisuudessa sydän kylmänä odotella jos joku tytsä soittelee ilouutisia tulevasta jälkikasvusta/mme;Dnaapurin koira chihuahua
- ZeireeNi
utelias kirjoitti:
naapurin koira chihuahua
sitten tarjota omaa 'nakkiasi' sille hurtalle, vai mistä moinen kiinnostus?
- A...N....
Kadunmies kirjoitti:
Houkuttelevasti on sakset tuossa vieressä jospa napsaisen tuon oman HK:n sinisen ja heitän naapurin koiralle niin se saa mahansa täyteen ja minun ei tarvi tulevaisuudessa sydän kylmänä odotella jos joku tytsä soittelee ilouutisia tulevasta jälkikasvusta/mme;D...söikään siitä tiedonpuusta:-))))
....niipä, miehet ovat kautta historian uskoneet halitsevansa maailmaa.. .ja niipä naisille on jäänytkin enemmän aikaa pohtia itse elämää...
....hyi:-) teitä miehiä ja teidän kuvitteluanne....:-))))
....viattomia" suudelmia ja moinen meteli.....
ps. Omastaan kantsii pitää huolta ...oli sitten kysymyksessä vaikka "HK:n lenkki..."
ja mikäänhän ei lopultakaan niin varmaa ole, kuin elämä itse ,,,vai mites se menekään? - utelias
ZeireeNi kirjoitti:
tulee kuulemma maha täydeks siitä makkarasta, ei varmaan ainakaan irlannin susikoiran maha täyttyis
utelias kirjoitti:
naapurin koira chihuahua
Bernhardilainen... nyt juuri tyhjennän sen romminassakkaa..
utelias kirjoitti:
tulee kuulemma maha täydeks siitä makkarasta, ei varmaan ainakaan irlannin susikoiran maha täyttyis
Jo sulle ei parta kasva niin tule ihmeessä itse arvioimaan millainen koira saa siitä mahansa täyteen;D
ZeireeNi kirjoitti:
..ajattelin sen sille syöttää.
A...N.... kirjoitti:
...söikään siitä tiedonpuusta:-))))
....niipä, miehet ovat kautta historian uskoneet halitsevansa maailmaa.. .ja niipä naisille on jäänytkin enemmän aikaa pohtia itse elämää...
....hyi:-) teitä miehiä ja teidän kuvitteluanne....:-))))
....viattomia" suudelmia ja moinen meteli.....
ps. Omastaan kantsii pitää huolta ...oli sitten kysymyksessä vaikka "HK:n lenkki..."
ja mikäänhän ei lopultakaan niin varmaa ole, kuin elämä itse ,,,vai mites se menekään?..sitten mukana vielä jonkin aikaa.
Mutta kyllä se vähän kyrsis ainakin näin ex-maksajan asemassa että jos toisen miehen siittämästä lapsesta joutuisi makselemaan sen 18vuotta plus opiskelut jne. Ja sitten joskus sais selville asian oikean laidan niin vois wituttaa reippaaman puoleisesti.
Pitänee hieman tiirailla omaa jälkikasvua valokuvista onko minun vai kenen piirteitä kasvoissa;D- Ano-Nyymi
Kadunmies kirjoitti:
..sitten mukana vielä jonkin aikaa.
Mutta kyllä se vähän kyrsis ainakin näin ex-maksajan asemassa että jos toisen miehen siittämästä lapsesta joutuisi makselemaan sen 18vuotta plus opiskelut jne. Ja sitten joskus sais selville asian oikean laidan niin vois wituttaa reippaaman puoleisesti.
Pitänee hieman tiirailla omaa jälkikasvua valokuvista onko minun vai kenen piirteitä kasvoissa;D...ei ihan elinikäinen drauma tuosta miettimisestä synny:-) Valitettavasti ,niin moni asia periytyy::::)))))
Ja kenempäs omia" ne lapset loppuviimein olisivatkaan......ehkä enemmänkin kuin laulussa:
" Sinun lapsesi eivät ole sinun lapsiasi,vaan he ovat elämän kaipuun tyttäriä ja poikia.......
......voit antaa heille rakkautesi, mutta et ajatuksiasi, sillä heidän ajatuksensa asuvat huomenessa ,johon sinulla ei ole pääsyä..."
- Coom
Pidin jutustasi. Lopusta en erityisemmin pitänyt... se ikäänkuin töksähti, mutta ajatuksenjuoksu, se veti mukaansa. Sä osaat, jos haluat.
Mielenkiinnolla luin.- Ano-Nyymi
.....sanoa "sopivammalle" miehelle: Sinusta on tulossa ISKÄ.....tai sitten Hanna ehti mielessään laskea e-pillerit bussimatkansa aikana.Kelasi, että milloin oli unohtanut viimeksi ottaa.....
....tai edelleenkin, todellisuudessa oli vain yksi iskä ehdokas.....
.....sekoitetaan pakkaa vielä vähän.......
- max-life
Luin tämän kerran.. luin tämän toisen kerran..ja olen edelleen pihalla..=)
En tiedä.. Siis.. mikä lähtö, nainen retsikalla, kumihanskalla tutkitaan..ja sitten..ajatus vaeltaa.. Kari..Intohimoinen Kreikka..
Ja lopuksi se tärkein, Markku.
Väliäkö sillä, tulkitsinko oikein, mutta pidin tästä,todella..=)- Ano-Nyymi
....kaikki alkaa :-) ....Novelleita ei saisi koskaan kirjoittaja itse jälkikäteen selittää.Novellin kirjoittaminen on vaikea ja haastava laji.Tunne on sama, kuin matkalle lähdössä: päätettävä, mitä ottaa mukaansa ja mitä jättä pois ja kuitenkin aina jotain tärkeää on unohtunut ja joitain on liikaa.
Totta, että Markku oli se tärkein mies Hannan elämässä.....mutta miksi?
.....naisilla on aina ollut keinonsa saada haluamansa.....ja elämän alku on jo sinäänsä niin suuri juttu, että siinä riittää miettimistä...
Tuli vain ,nyt mieleeni tosi tarina elämästä:
Pikku poika oli tullut ikään ,jolloin hän halusi tietää, kuinka hän oikestaan oli tänne maailmaan syntynyt ja kysyi sitä äidiltää.
Äiti selittää kuinka ne miljoonat siemenet" pommittavat sitä "palloa " joka on äidin sisässä ja sitten yksi niistä miljoonista pääsee sisään ja siitä se sitten alkaa.
Poika kuunteli vakavana ja äkkiä katse kirkastui ja hän sanoi suuren arvoituksen ratkaistuaan:
"Vitsit, mikä jutsku...jos se siemen missä mä olin, ei olis ekana päässy maalin , niin mua ei olis olemassakaan!"...siis näin totesi= (( *pieni voittaja*))
- Mariet
Lukaisin tarinasi kolmeen kertaan ja joka kerta tuli uusia ulottuvuuksia ja ajatuksia.
Tarina ei jättänyt kylmäksi.
Kuinka elävästi kuvailit kaikki tarinan osat.
Tykkäsin ihan hirveeesti...- A...N.....
...palautteestasi:-) ------vähän riskipeliä" oli kylläkin rakentaa tarina, kuin useamman kerroksen läpi ja kokeilinkin vieläkö edes jotenkin osaisin, kun noveleiden kirjoittamisesta on jo vierähtänyt aikaa. Tarkoitukseni oli saada juttu sellaiseksi , ettei kaikki olisikaan, niin itsestään selvää , edes kolmenkaan lukemisen jälkeen:-) Tarinatkin voivat olla, kuin naiset* ei nyt ihan eka yrittämällä kaikki ole valoitettu....( naiset tän just tajuukin)
......hymyilee sisäänpäin........ - A..N....
A...N..... kirjoitti:
...palautteestasi:-) ------vähän riskipeliä" oli kylläkin rakentaa tarina, kuin useamman kerroksen läpi ja kokeilinkin vieläkö edes jotenkin osaisin, kun noveleiden kirjoittamisesta on jo vierähtänyt aikaa. Tarkoitukseni oli saada juttu sellaiseksi , ettei kaikki olisikaan, niin itsestään selvää , edes kolmenkaan lukemisen jälkeen:-) Tarinatkin voivat olla, kuin naiset* ei nyt ihan eka yrittämällä kaikki ole valoitettu....( naiset tän just tajuukin)
......hymyilee sisäänpäin...........jäi vielä jotain sanomatta......
Suudelma on varma viesti mieheltä naiselle ja jos mies lopettaa sutelemasta naistaan, niin hän on mitä ilmeisemmin lakannut myös rakastamasta....
...tai alkanut pitään naista itsestään selvänä....
- Ano-Nyymi
...kirjoittaa" meihin tuhansia tarinoita ja kirjoittamalla niitä julki, voimme jakaa kokemustamme ja lukemalla toisiemme tarinoita voimme lukiessamme kurkistaa hetken toisen ihmisen tunteiden-ja ajatustenmaailmaan. Kirjoittamalla saatamme myös eläytyä muiden ihmisten sisäisen kokemukseen. Kiintoisaa-----
ja vuorovaikutteista , eikö vain?
Voisi ehkä ajatella elämän elävän meitä ja me taas eläessämme elämää pyrimme sitä tulkitsemaan ja ymmärtämään.
........hyviä kirjoitus-inspiksiä kaikille.....
........toivoo. Anonyymi- LadyGrue
vaatii kuitenkin jonkin verran rohkeutta kirjoittaa omia ajatuksiaan ja tuntemuksiaan muiden luettavaksi.
muistan ensimmäiset runoni, jotka syvää ylpeyttä tuntien annoin muutaman ystäväni luettavaksi ja sen valtavan pettymyksen, kun he eivät sittenkään ymmärtäneet niitä niin, kuin minä.
lopulta ymmärsin, ettei sillä ole väliä, he löysivät niistä jotain, mitä itse en kirjoittaessani edes huomannut.
lukijoita on myös monenlaisia, toiset yksinkertaisesti lukevat ja ymmärtävät kirjoitetut sanat.
toiset lukiessaan eläytyvät ja löytävät sanojen takaa tunnelman ja ehkä jotain muutakin. - LadyGrue
LadyGrue kirjoitti:
vaatii kuitenkin jonkin verran rohkeutta kirjoittaa omia ajatuksiaan ja tuntemuksiaan muiden luettavaksi.
muistan ensimmäiset runoni, jotka syvää ylpeyttä tuntien annoin muutaman ystäväni luettavaksi ja sen valtavan pettymyksen, kun he eivät sittenkään ymmärtäneet niitä niin, kuin minä.
lopulta ymmärsin, ettei sillä ole väliä, he löysivät niistä jotain, mitä itse en kirjoittaessani edes huomannut.
lukijoita on myös monenlaisia, toiset yksinkertaisesti lukevat ja ymmärtävät kirjoitetut sanat.
toiset lukiessaan eläytyvät ja löytävät sanojen takaa tunnelman ja ehkä jotain muutakin.vielä lukijoista ja heidän kommenteistaan.
"osaat kirjoittaa..." kommentti on ehkä harhaanjohtava, pelkkinä sanoina.
toki jokainen osaa kirjoittaa, arvostelussahan on kyse siitä miten itse suhtaudumme tekstiin.
eli tällä ilmoittaa pitävänsä kirjoituksesta, tai kirjoituksen aiheesta.
"et osaa kirjoittaa, olet surkea..." tämä viestii vain sen, ettei henkilökohtaisesti pidä kirjoituksesta.tämänlaatuinen kommentti on siinä mielessä ikävä, että se voi saada kirjoittelijan luovuttamaan.
näin uusille kirjoittajille rohkaisuksi.
jokainen tosiaan osaa kirjoittaa.
kaikkia ei voi, eikä ole tarkoituskaan miellyttää. - hurlumHei
LadyGrue kirjoitti:
vielä lukijoista ja heidän kommenteistaan.
"osaat kirjoittaa..." kommentti on ehkä harhaanjohtava, pelkkinä sanoina.
toki jokainen osaa kirjoittaa, arvostelussahan on kyse siitä miten itse suhtaudumme tekstiin.
eli tällä ilmoittaa pitävänsä kirjoituksesta, tai kirjoituksen aiheesta.
"et osaa kirjoittaa, olet surkea..." tämä viestii vain sen, ettei henkilökohtaisesti pidä kirjoituksesta.tämänlaatuinen kommentti on siinä mielessä ikävä, että se voi saada kirjoittelijan luovuttamaan.
näin uusille kirjoittajille rohkaisuksi.
jokainen tosiaan osaa kirjoittaa.
kaikkia ei voi, eikä ole tarkoituskaan miellyttää....faktahan on myös, että toiset lukevat/kirjoittavat enemmän ja kritisointi lähtee siitä. Ja kaikki ovat oppineet toki kirjoittamaan, mutta kaikki eivät kykene välittämään kirjoituksellaan juuri sitä tunnelmaa, autenttisuutta, fiktiota.. whatever. Eivätkä ymmärtämään/pitämään lukemaansa samalla tavoin. Ja se autuas ero saa toiset pitämään reginanovelleista, toiset Kafkasta; kehittymään niin kirjoittajina kuin lukijoinakin.
Hyvä toki, että tällaisia kirjoitusfoorumeita löytyy. Luovuuden hurmassaan ja maanisessa uutuuden viehätyksessään ei siltikään saisi sortua ylilyönteihin ja suoltamaan tekstiä aiheesta kuin aiheesta vailla mitään itsekontrollia tai edes välttävää oikeinkirjoitusta. - Ano-Nyymi
LadyGrue kirjoitti:
toiset lukiessaan eläytyvät ja löytävät sanojen takaa tunnelman ja ehkä jotain muutakin....kirjoittamiseen voi liittyä moniakin jopa draumattisiakin muistoja.Yksi unohtumattomista kokemuksistani oli seuraava, murkku- iässä tapahtunut:
Olin unohtanut päiväkirjani koulussa pulpettini ja joku ilkimys sen oli sieltä esiin kaivanut.
Luokan pojat (JENGI) teki minulle mitä noloimman tempun.
He tarttuivat kiinni käsiini ja eivät päästäneet välitunnille.
Yksi kovis, sitten kipusi open pöydän taakse ja alkoi lukea ääneen kirjoituksiani.
Muut nureskelivat ja kuulin kuinka tuo "ihastukseni" pilkallisesti jatkoi:
" Kuulkaas täällä keskuudessamme on oikea Juulia joka kirjoittaa Roomeostaan."
Muutamia rivejä luettuaan hän tajusi, että tämä Roomeo olikin kuvaus hänestä.Hän oli jegin johtaja ja minut päästettin vapaaksi hänen käskystään. Hän nakkasi päiväkirjani pulpetilleni ja sanoi vielä: " Pidä tuo roska kotonasi."
Sinä päivänä lähdin kesken päivän kotiin ja olin kaksi viikkoa pois koulusta. - Ano-Nyymi
Ano-Nyymi kirjoitti:
...kirjoittamiseen voi liittyä moniakin jopa draumattisiakin muistoja.Yksi unohtumattomista kokemuksistani oli seuraava, murkku- iässä tapahtunut:
Olin unohtanut päiväkirjani koulussa pulpettini ja joku ilkimys sen oli sieltä esiin kaivanut.
Luokan pojat (JENGI) teki minulle mitä noloimman tempun.
He tarttuivat kiinni käsiini ja eivät päästäneet välitunnille.
Yksi kovis, sitten kipusi open pöydän taakse ja alkoi lukea ääneen kirjoituksiani.
Muut nureskelivat ja kuulin kuinka tuo "ihastukseni" pilkallisesti jatkoi:
" Kuulkaas täällä keskuudessamme on oikea Juulia joka kirjoittaa Roomeostaan."
Muutamia rivejä luettuaan hän tajusi, että tämä Roomeo olikin kuvaus hänestä.Hän oli jegin johtaja ja minut päästettin vapaaksi hänen käskystään. Hän nakkasi päiväkirjani pulpetilleni ja sanoi vielä: " Pidä tuo roska kotonasi."
Sinä päivänä lähdin kesken päivän kotiin ja olin kaksi viikkoa pois koulusta....piti olla naureskelivat....
.....sori ki*ROTUSVIRHE....saa nauraa:-))) - syvägurggu
hurlumHei kirjoitti:
...faktahan on myös, että toiset lukevat/kirjoittavat enemmän ja kritisointi lähtee siitä. Ja kaikki ovat oppineet toki kirjoittamaan, mutta kaikki eivät kykene välittämään kirjoituksellaan juuri sitä tunnelmaa, autenttisuutta, fiktiota.. whatever. Eivätkä ymmärtämään/pitämään lukemaansa samalla tavoin. Ja se autuas ero saa toiset pitämään reginanovelleista, toiset Kafkasta; kehittymään niin kirjoittajina kuin lukijoinakin.
Hyvä toki, että tällaisia kirjoitusfoorumeita löytyy. Luovuuden hurmassaan ja maanisessa uutuuden viehätyksessään ei siltikään saisi sortua ylilyönteihin ja suoltamaan tekstiä aiheesta kuin aiheesta vailla mitään itsekontrollia tai edes välttävää oikeinkirjoitusta.En missään tapauksessa tarkoita tätä tarinaa (josta pidin), mutta olen ihan samaa mieltä, varsinkin tuosta oikeinkirjoituksesta.
On kurjaa lukea novellia, jonka aihe on hyvä mutta se vilisee kirjoitusvirheitä, siitä puuttuu sanoja sieltä sun täältä tai kappalejaot loistavat poissaolollaan.
Sellainen pystyy pilaamaan muuten hyvin kirjoitetun tarinan täydellisesti, ainakin minun kohdallani. Tavallisissa (lyhyissä) kommenteissa tuollainen ei häiritse, mutta pitemmissä teksteissä kyllä. Oikolukuun luulisi jokaisella olevan aikaa. - LadyGrue
hurlumHei kirjoitti:
...faktahan on myös, että toiset lukevat/kirjoittavat enemmän ja kritisointi lähtee siitä. Ja kaikki ovat oppineet toki kirjoittamaan, mutta kaikki eivät kykene välittämään kirjoituksellaan juuri sitä tunnelmaa, autenttisuutta, fiktiota.. whatever. Eivätkä ymmärtämään/pitämään lukemaansa samalla tavoin. Ja se autuas ero saa toiset pitämään reginanovelleista, toiset Kafkasta; kehittymään niin kirjoittajina kuin lukijoinakin.
Hyvä toki, että tällaisia kirjoitusfoorumeita löytyy. Luovuuden hurmassaan ja maanisessa uutuuden viehätyksessään ei siltikään saisi sortua ylilyönteihin ja suoltamaan tekstiä aiheesta kuin aiheesta vailla mitään itsekontrollia tai edes välttävää oikeinkirjoitusta.onkin tärkeää ja selkeästi ilmaistuna, jos
perustelee kantansa, vielä parempi.
sanonta,kukaan ei ole seppä syntyessään pitää paikkansa.
harjoittelun avulla on mahdollista kehittyä myös kirjoittajana.
luovuuden huuma voi yllättää muissakin tuotoksissa.
kymmeniä pareja kaikenvärisiä villasukkia todisteena:D - Ano-Nyymi
syvägurggu kirjoitti:
En missään tapauksessa tarkoita tätä tarinaa (josta pidin), mutta olen ihan samaa mieltä, varsinkin tuosta oikeinkirjoituksesta.
On kurjaa lukea novellia, jonka aihe on hyvä mutta se vilisee kirjoitusvirheitä, siitä puuttuu sanoja sieltä sun täältä tai kappalejaot loistavat poissaolollaan.
Sellainen pystyy pilaamaan muuten hyvin kirjoitetun tarinan täydellisesti, ainakin minun kohdallani. Tavallisissa (lyhyissä) kommenteissa tuollainen ei häiritse, mutta pitemmissä teksteissä kyllä. Oikolukuun luulisi jokaisella olevan aikaa...on minun kohdallani ollut yksi kirjoittamiseen liittyviä naurun aiheita. Tosin suomenkielen opet eivät siitä välittäneet, mutta vieraiden kielten kohdalla se muodostui pahemmaksi ongelmaksi. Kun sana oli kokeissa kirjoitettu väärin, niin se oli silloin väärin.Edelleenkin koen vaikeaksi puhua vaikkapa englannin kielellä, koska mietin ymmärsinkö sanan kuitenkaan oikein.Ruotsiksi en edellenkään halua puhua ja saksan kielestäkään en muista juuri mitään. Italiaa opiskelin joskus myöhemmin. Pitäisikköhän siirtyä kiinan kielen opiskeluun:-)))
Useinkin silti ymmärrän , mutta puhuessa se tuottaa hankaluutta ja se häpeä, mikä koulussa jäi alitajuntaani, ei niin vain poistu. - wirnix
Ano-Nyymi kirjoitti:
..on minun kohdallani ollut yksi kirjoittamiseen liittyviä naurun aiheita. Tosin suomenkielen opet eivät siitä välittäneet, mutta vieraiden kielten kohdalla se muodostui pahemmaksi ongelmaksi. Kun sana oli kokeissa kirjoitettu väärin, niin se oli silloin väärin.Edelleenkin koen vaikeaksi puhua vaikkapa englannin kielellä, koska mietin ymmärsinkö sanan kuitenkaan oikein.Ruotsiksi en edellenkään halua puhua ja saksan kielestäkään en muista juuri mitään. Italiaa opiskelin joskus myöhemmin. Pitäisikköhän siirtyä kiinan kielen opiskeluun:-)))
Useinkin silti ymmärrän , mutta puhuessa se tuottaa hankaluutta ja se häpeä, mikä koulussa jäi alitajuntaani, ei niin vain poistu.löytyy jokaisen kirjoituksista, vaikka kuinka yrittäisi niitä välttää. Keskusteluhan täällä on pääosassa, mutta jotenkin nimenomaan novelleilta ja tarinoilta toivoisin enemmän virheettömyyttä kuin muilta jutuilta. Kieliopin oikeellisuus taitaa olla jokaisella vähän niin ja näin, mutta pahimmat mokat kyllä huomaa oikoluvussa.
Jos silmiini osuu virheitä vilisevä tarina niin ensimmäisenä tulee mieleen lukijan aliarviointi. Toiseksi tietysti se, että jollain on ollut kiire laittaa juttunsa eteenpäin. Kolmanneksi, minusta ei tarvitse välittää koska tuo äidinkieli taitaa olla meikäläiselle vähän pakkomielle. :D - A...N...
wirnix kirjoitti:
löytyy jokaisen kirjoituksista, vaikka kuinka yrittäisi niitä välttää. Keskusteluhan täällä on pääosassa, mutta jotenkin nimenomaan novelleilta ja tarinoilta toivoisin enemmän virheettömyyttä kuin muilta jutuilta. Kieliopin oikeellisuus taitaa olla jokaisella vähän niin ja näin, mutta pahimmat mokat kyllä huomaa oikoluvussa.
Jos silmiini osuu virheitä vilisevä tarina niin ensimmäisenä tulee mieleen lukijan aliarviointi. Toiseksi tietysti se, että jollain on ollut kiire laittaa juttunsa eteenpäin. Kolmanneksi, minusta ei tarvitse välittää koska tuo äidinkieli taitaa olla meikäläiselle vähän pakkomielle. :D....että kouluaikana olin suomenkielten opettajien lellikki*. He vain antoivat ki'rotus virheiden valua läpi sormiensa, minun kohdallani.
Vetelin kielioppin kokeista kymmppejä ja ainekirjoituksessa samoin. Jopa jotkut opet antoivat minun itseni valitakin aiheet aineisiini.
Isäni´, joka on kirjoittanut paljon, laittoi minut yhden kesän ajaksi kirjoittamaan sivukaupalla tekstiä, karsiakseen kirjoituksessa olevat virheet.
Ne muut tekstini, joita muualle kirjoitan, korjaan aina ensin koneella ja sitten korjautan ystävälläni ja lopuksi ne tulevat korjatuksi oikolukijalla.
Ihmettelen itsekkin lopputulosta.)))
Totta, että myöskin tänne julkaistuksi kirjoitettujen tekstien lukuarvo on juhlallisempi ja kivampaa lukea, kun tekstit ovat oikein asetettuina kappaleisiin ja kieli virheetöntä.
....onhan se toki lukijoiden kunniottamista sekin....oikolukijani ei kuitenkaan täällä ole suorittamassa palveluksiaan:-) - oikolukija
A...N... kirjoitti:
....että kouluaikana olin suomenkielten opettajien lellikki*. He vain antoivat ki'rotus virheiden valua läpi sormiensa, minun kohdallani.
Vetelin kielioppin kokeista kymmppejä ja ainekirjoituksessa samoin. Jopa jotkut opet antoivat minun itseni valitakin aiheet aineisiini.
Isäni´, joka on kirjoittanut paljon, laittoi minut yhden kesän ajaksi kirjoittamaan sivukaupalla tekstiä, karsiakseen kirjoituksessa olevat virheet.
Ne muut tekstini, joita muualle kirjoitan, korjaan aina ensin koneella ja sitten korjautan ystävälläni ja lopuksi ne tulevat korjatuksi oikolukijalla.
Totta, että myöskin tänne julkaistuksi kirjoitettujen tekstien lukuarvo on juhlallisempi ja kivampaa lukea, kun tekstit ovat oikein asetettuina kappaleisiin ja kieli virheetöntä.
....onhan se toki lukijoiden kunniottamista sekin....oikolukijani ei kuitenkaan täällä ole suorittamassa palveluksiaan:-)kielioppin, kymmppejä, itsekkin, kivampaa, kunniottamista
ps. ei auttanut potkut, luurailen vielä täällä puskissa - wirnix
A...N... kirjoitti:
....että kouluaikana olin suomenkielten opettajien lellikki*. He vain antoivat ki'rotus virheiden valua läpi sormiensa, minun kohdallani.
....onhan se toki lukijoiden kunniottamista sekin....oikolukijani ei kuitenkaan täällä ole suorittamassa palveluksiaan:-)se on lukijoiden kunnioittamista.
Minun opettajani oli ns. ikävä ihminen, joka ei koskaan antanut kymppiä edes minulle, yhdeksikköön oli tyytyminen. Hän oli nimittäin kovasti sitä mieltä, että kukaan ei ole täydellinen. Plääh... - Ano-Nyymi
oikolukija kirjoitti:
kielioppin, kymmppejä, itsekkin, kivampaa, kunniottamista
ps. ei auttanut potkut, luurailen vielä täällä puskissa...lukihäiriö on oikeasti todettu aivoissa olevaksi viaksi" ...tosin tätä ei osata selittää, mistä se johtuu, mutta lukihäiriöiset eivät silti ole älyssään viallisia!!!!!
.....sille ei voi mitään.......
.....olen sen omalla kohdallani ajatellut johtuvaksi siitä, että yritin syntyä jalat edellä ja kätilö kuitenkin väkisin käänsi oikeinpäin....
....kätilön syy... ei taida olla enää täällä maisemissa..... - Ano-Nyymi
wirnix kirjoitti:
se on lukijoiden kunnioittamista.
Minun opettajani oli ns. ikävä ihminen, joka ei koskaan antanut kymppiä edes minulle, yhdeksikköön oli tyytyminen. Hän oli nimittäin kovasti sitä mieltä, että kukaan ei ole täydellinen. Plääh......syytä ja en kyllä tiedä sitä vieläkään:-)
.....monien muidenkaan numeroiden kohdalla en ole ratkaissut, miksi juuri tuo numero.....?????
.....oikeastaan opettajan syytä,,,, olikohan edes pätevä???????
- ffffu
ahaa elämys.
- Kyttien paja
elämys...
- Diffusioni
Hyvä että sentään 10 vuoden sisään sait ahaa-elämyksesi
kuin et koskaan :))))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h52742Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062571Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv172291Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.461874- 321453
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141443- 1771163
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81948