JO KOHTUUPÖSSYTTELY MUUTTAA AIVOJA!

Huutavanääni

On hyvä laittaa tämä linkki myös Päihdepolitiikan palstalle.



Jo kohtuupössyttely muuttaa aivoja
Kannabis voi olla hyvä lääke, mutta viihdekäyttöä on vaikea pitää riskittömänä. Hampun kuva: Wikimedia Commons

Tutkija ei suosittelisi kannabista alle kolmekymppisille.

Kannabiksen käyttäminen vain kerran tai pari viikossa riittää muuttamaan aivojen tunne- ja motivaatioalueiden rakennetta, raportoivat yhdysvaltalaiset tutkijat Journal of Neurosciencessa.

Hans Breiter Northwestern-yliopistosta Illinoisista työtovereineen värväsi tutkimukseen 40 bostonilaista 18–25-vuotiasta college-opiskelijaa, joista puolet poltti kannabista ja puolet ei.

Tarkoituksena oli tutkia kohtuullisen viihdekäytön vaikutuksia, joten aluksi psykiatri varmisti, ettei kukaan koehenkilöistä ollut riippuvainen kannabiksesta. Lisäksi varmistettiin, ettei kenelläkään ollut taustaa muiden huumeiden käyttäjänä.

Tutkijat vertasivat aivokuvauksilla koehenkilöiden aivojen mantelitumaketta ja accumbens-tumaketta. Ne ovat tärkeitä tunteissa ja motivaatioissa ja ovat kytköksissä riippuvuuksiin. Kummastakin katsottiin kokoa, muotoa ja harmaan aineen eli hermosolukeskusten määrää.

Kannabiksen käyttäjillä tumakkeet olivat erilaisia kuin muilla. Erityisen selvästi ero näkyi accumbens-tumakkeessa, joka oli pössyttelijöillä epätavallisen suuri – sitä suurempi, mitä useammin koehenkilö oli polttanut kannabista.

Tumakkeen suureneminen sopii aiempiin eläinkoehavaintoihin, joiden mukaan kannabiksen vaikuttava aine tetrahydrokannabinoli saa aivot muuttamaan hermokytkentöjään ja muodostamaan uusia. Sillä tavoin aivot sopeutuvat kannabiksen aiheuttamaan tavallista runsaampaan stimulaatioon ja tyydytyksentunteeseen. Sopeutumisen myötä muista asioista, kuten ruoasta, seksistä sai sosiaalisesta kanssakäymisestä, saatava tyydytys laimenee.

Breiterin ja kollegoiden tulosten perusteella vähäinenkin kannabiksen käyttö käynnistää aivoissa sopeutumismuutoksia, joista voi olla myöhemmin elämässä haittaa.

Siksi esimerkiksi Breiter ei pidä ainakaan alle kolmekymppisten ihmisten kannabiksenkäyttöä hyvänä ajatuksena, jolleivät he ole parantumattomasti sairaita kipupotilaita.


http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/jo_kohtuupossyttely_muuttaa_aivoja?utm_source=hs.fi&utm_medium=tf-desktop&utm_campaign=tf-tiede

21

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuuluuko pestä

      Voi sentään, tuolla allaolevassa linkissä on oikeata keskusteluakin asiasta. Muistahan jättää taas usein vastaamatta, siinä kun olet erittäin hyvä, vaikka et kyennytkään millään todistamaan kannabista Raamatun kielletyksi kasviksi. Sen todistit sentään, että olet itsensä Saatanan asialla, ja valheita on riittänyt ja riittää enemmän mitä olen kenenkään koskaan nähnyt netissä tuottavan. Alakerran musta herrasi kiittää varmasti sinua.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/12193176#comment-67344745-view

    • ylösalas

      Tarvi sitten tehdä toinen ketju samasta aiheesta? Paska tutkimus niinkun edeltäjänsäkkin.

      • Tiedonanto425

        Tämä uutinen on ankka. Tutkijat itse eivät myönnä moista väittäneensä, eivätkä tiedä mikä on syy ja mikä seuraus. Tutkijaryhmän todellinen lopputulema oli että ihmisiä ei pitäisi rangaista kannabiksen käytöstä. Lehdistö poimi tutkimuksesta yksittäisen epävarman tiedon ja tekivät siitä ison lööpin. Koko asia on irrotettu yhteydestään ja alkuperäisestä merkityksestään.


      • ghghgljgljgljglj
        Tiedonanto425 kirjoitti:

        Tämä uutinen on ankka. Tutkijat itse eivät myönnä moista väittäneensä, eivätkä tiedä mikä on syy ja mikä seuraus. Tutkijaryhmän todellinen lopputulema oli että ihmisiä ei pitäisi rangaista kannabiksen käytöstä. Lehdistö poimi tutkimuksesta yksittäisen epävarman tiedon ja tekivät siitä ison lööpin. Koko asia on irrotettu yhteydestään ja alkuperäisestä merkityksestään.

        Suomen median puolueellisuus on silmiinpistävää. Kannabiksesta ei osata tai haluta uutisoida realistisesti


    • Mari1100

      Kyllä sen niin täytyykin tehdä. Se on tarkoitettu juuri sitä varten.
      Aivot huomaavat olleensa unenomaisessa tilassa ja siitä herättyään ne alkavat prosessoida tätä muutosta parempaan.
      Aivot hakevat sitä harmonista tilaa jossa ihmisen on paras olla ja toimia. Jos siihen on lääke niin miksei sitä käyttäisi?

      • Pajatsoo

        Ai alkaa prosessoimaan parempaan no en menis nyt niin sanomaan. Itseni kohdalla kun oon plaadannut enemmän kun ne muutamat paukut viikossa niin ei voi ainakaan mun ja eikä monen monen muunkaan kohdalla voi sanoa parempaan päin menemisestä, ja yleensä lähes kaikilla polttajilla esiintyy jonkin asteista psykoosia mikä voi viedä aika pienellä % polttajista useita vuosia selvitäkseen matkastaan ja jotkut ei palaa enää ikinä takas eli psykoosistaan. Itsellä taas asianlaita on se että jos poltan pariviikkoa putkeen niin kun lopetan plaadaamisen siis parinviikon jälkeen niin kyllä mulla tulee psyykkisiä vaikeuksia mikä kyllä menee ajan myötä ohi... En kuitenkaan paheksu lääke käytön muodossa mutta viihdekäyttö ei ole välttämättä hyvä asia, ainakaan niille jotka ovat ns. herkempiä kuin toiset!


      • wewweeww

        sinä voit vetää heroeenia hihaan varmasti tulee hyvä olo.


    • Hujarus

      Kannabis on siis erittäin turvallista lääkekäytössä, kun sitä käytetään useita grammoja päivässä, mutta kovin haitallista satunnaisessa päihdekäytössä? Joopa joo. Onhan tosiaan todella uskottavaa.

    • fakta 1

      Jo yksi kannabissätkä tuhoaa aivot, sen huomaa pössyttelijöistä ja hipeistä.

      • Ylimsym

        Kyll sää niin mahrottoman viksu vaan olet. Hippejäkään ei ole pahemmin ollut enää viiteenkymmeneen vuoteen.


      • Juippelikko

        Kannabis on keskiluokkaistunut siinä määrin, että on aika mahdoton tunnistaa kannabiksenkäyttäjiä ulkonäöltä.


      • Hölömö mikä hölömö
        Juippelikko kirjoitti:

        Kannabis on keskiluokkaistunut siinä määrin, että on aika mahdoton tunnistaa kannabiksenkäyttäjiä ulkonäöltä.

        Ei niinkään näöltä, mutta puheista, ...hölömöt puheet ja toiminnat. Siitä ne tuntee.


      • Junis per
        Hölömö mikä hölömö kirjoitti:

        Ei niinkään näöltä, mutta puheista, ...hölömöt puheet ja toiminnat. Siitä ne tuntee.

        Kerros nyt ihmeessä lisää.


      • MorJoh
        Hölömö mikä hölömö kirjoitti:

        Ei niinkään näöltä, mutta puheista, ...hölömöt puheet ja toiminnat. Siitä ne tuntee.

        Huumevalistajan omat hölömön puheet ja toiminnat:

        "Sinussa puhuu saatana luciferin korkein musta enkeli. Kaikki kannabista maistaneet ovat saatanan mustassa messussa mukana. Tarkoitus on Suomessa tuhota johto, antaa Suomi Luciferille ja myydä mökit ismaelilaisille jotka kansainvaeltavat tänne Etelä-Amerikan suurimpien moskeijoiden laulussa- sama laulu jota lucifer osaa. Hänellä on yhdeksäspää laulupää, tällä laulaa niin kaunista musiikkia, jonka vain kannabiksen osaajat käyttävät. Nyt on kuudes sinetti murrettu, nyt jääneet Jeesuksen pojat eli sinetit, koskevat suurta painetta ja seuraavat sinetit menevät nopeammin ja nopeammin vähemmässä ajassa murroksiin. Silloin kannabiksen ottajat syövät ihmiset ja muuttuvat islamiin!!!!!

        OLETTE PASKANARKOMAANEJA KANNABIS ON PAHOLAISEN PASKAA JA TE OTATTE SITÄ!!! HÄHÄHÄHÄÄÄÄ

        PASKANARKOMAANIENPASKAKEUHKOT JOISSA SAATANA ASUU!

        AINOA JÄRKEVÄT TIE ON AMPUA KAIKKI JOTKA PITÄVÄT NUORISOMUOTIA JA LAITTELEVAT RAP KAPPALEITA SOIMAAN, JOISSA HALUTAAN, ETTÄ KAIKKI OTTAA PASKANARKOMAANIKANNABISTA!!!!!!

        MINULLE EI MUUTEN HAUKUTA JATKUVASTI, OLEN JUMALAN TAHDON PUOLELLA JA JOS JUMALA KERTOO KORVAANI, ETTÄ TAPA JA SYÖ TUO IHMINEN NIIN MINÄ SEN TULEN TEKEMÄÄN JA SE KERTOO ETTÄ KANNABIKSEN KÄYTTÄJÄT TUHOTAAN. MINULLA ON YHTEYS JUMALAAN, OLEN NIITÄ HARVOJA, JOILLA ON KORKEIN TASO MAAILMASSA IHMISENÄ, OSAAN PUHUA ENKELTEN KANSSA JA HE VÄLITTÄVÄT ASIANI SUORAAN JUMALALLE!!!

        HUOM! OLEN SUORASSA YHTEYDESSÄ LUOJAAN!!!! "

        Tuosta ylläolevasta tekstistä tuntee ainakin täyden seinähullun.


      • äö1
        Juippelikko kirjoitti:

        Kannabis on keskiluokkaistunut siinä määrin, että on aika mahdoton tunnistaa kannabiksenkäyttäjiä ulkonäöltä.

        huomaahan kannabiksen käyttäjän kun kulkee pää alaspäin omalaatuisena ja hitaana ( ja jos ei muuten huppu päässä). varmat tuntomerkit


      • aaaaaaaaaaaaaaaasd
        Ylimsym kirjoitti:

        Kyll sää niin mahrottoman viksu vaan olet. Hippejäkään ei ole pahemmin ollut enää viiteenkymmeneen vuoteen.

        ehkä sinä vaan et tunnista niitä enää.


    • hyväuutinen!

      Mulla kannabis kyl vie ajatusmaailmaa parempaan suuntaan :)

      Toihan sit sopis btw laihdutukseen, seksiaddiktioihin, läheisriippuvuteen yms. lääkkeeksi! Porukanha pitäs sit pajautella vähä enemmä, noiha on mun mielest aika terveit muutoksii mitä luettelit!

      • Vkkvl

        Toisille sopii ja toisille ei. Itse tykkään olla ihan selvinpäin. Se on hieno tila kun sen oivaltaa.


    • Alkoholikkooo

      Eikös kohtuullinenkin alkoholinkäyttö muuta aivoja myös?

      • gggghrhres

        hahahaha puhutaan kannabiksesta ja aina joku lähtee lässyttään alkoholista XD XD XD XD XD


      • Vnkkl

        Aivot muuttuu kun katsoo telkkaria. Aivot muuttuu kun lukee kirjaa.. Viinan juonti ei pelkästään muuta aivoja; Se myös tuhoaa niitä, kuten muitakin elimiä, onhan se liuotin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      2300
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1902
    3. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1203
    4. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1192
    5. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      359
      1176
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      57
      942
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      869
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      847
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      239
      765
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      369
      757
    Aihe