kuinka yhtiöissä helb- pohjola-veolia-nobina hoidetaan varapäivä info.Tarkoitan että jos varapäivälle on laitettu joku ajosarja noudatetaanko työvuorolistaan merkittyjä työnalkamis ja ennen kaikkea työnloppumis aikoja.kuviteltu tilanne olisi vaikkapa seuraava.työvuorolistassa on präntätty 06.00-13.00.työnantaja laittaa päivälle ajosarjan joka alkaa 05.30-16.30 sopimatta kysymättä kuljettajalta yhtään mitään.Onko mitään rajaa sille kuinka pitkään voi saada pelkkiä varaolo päiviä työvuorolistaan
työvuorolistoihin laitetut varallaolopäivät
39
376
Vastaukset
- Näin Veolialla
Varapäiviä voi olla tietenkin vaikka 10. Työ alkaa ja päättyy niin kuin se on merkattu työvuorolistaan. Jos pyydetään tekemään pidempi työpäivä niin se on kuljettajasta kiinni suostuuko tekemään.
- linja autossa ...
..olisi hyvä jos varalla olosta voitaisiin keskustella. Helbillä pidetään kuukausi kaupalla ihmisiä varalla, koskaan ei tiedä miten pitkäpäivä on ja mitä linjoja joutuu ajamaan. Linjoja on satakunta. Helbillä myös jotkut saavat pyhät ja toiset eivät koskaan. Vanha HKL:n vasuri meininki päällä...
Ei se kyllä noin mene; Edellisenä päivänä saat tietää mahdollisen ajosarjasi ja jos aamulla tulet vain varalle, päivää ei tarvitse jatkaa listaan merkittyä varapohjaa pidmmälle jos et itse halua niin tehdä. Linjaa et tietenkään voi valita, siksihän varalla siellä ollaan että voit lähteä juuri sinne mistä kuski puuttuu syystä tai toisesta...
- jotain järkeä
helbkuski kirjoitti:
Ei se kyllä noin mene; Edellisenä päivänä saat tietää mahdollisen ajosarjasi ja jos aamulla tulet vain varalle, päivää ei tarvitse jatkaa listaan merkittyä varapohjaa pidmmälle jos et itse halua niin tehdä. Linjaa et tietenkään voi valita, siksihän varalla siellä ollaan että voit lähteä juuri sinne mistä kuski puuttuu syystä tai toisesta...
Eihän kukaan voi muistaa ulkoa sataa eri linjaa joille voi joutua mille tahansa ihan tuosta vaan lähtemään vaikkei olisi ajanut pitkään aikaan sitä linjaa ja saattanut tulla linjasto muutoksiakin välillä!?
- Nih!!!
jotain järkeä kirjoitti:
Eihän kukaan voi muistaa ulkoa sataa eri linjaa joille voi joutua mille tahansa ihan tuosta vaan lähtemään vaikkei olisi ajanut pitkään aikaan sitä linjaa ja saattanut tulla linjasto muutoksiakin välillä!?
Sitä kutsutaan ammattitaidoksi.
jotain järkeä kirjoitti:
Eihän kukaan voi muistaa ulkoa sataa eri linjaa joille voi joutua mille tahansa ihan tuosta vaan lähtemään vaikkei olisi ajanut pitkään aikaan sitä linjaa ja saattanut tulla linjasto muutoksiakin välillä!?
Yleensä kaikki vakituiset varakuljettajat osaavat ainakin kaikki oman varikon linjat...
- Varamiees
Varalla ollaan listaan merkitty aika ja mahdolliset ajot ajetaan kyseisellä aikavälillä. Toki sitä voi hieman joustaa mutta esim.ylitöitä ei tarvitse tehdä. pitkät varapäivät on tasattava listan loppuun kun työntekijä niin vaatii.
- maisteriäo163
Helbissähän ei järkeä käytä kukaan.
- helkuskille
Silloin kun työvuorolista tulee niin siinä on merkitty työajat joita ei kukaan muu pysty muuttamaan kuin kuljettaja. Työnjohdolla ei ole valtuuksia muuttaa ilmoitettuja työaikoja. Ainoastaan jos kuljettaja suostuu muuttamaan työaikoja voidaan niin tehdä.
- roopes
Miten niin ei voi muistaa sataa eri linjaa?? Sehän on meidän työtä!!
Voihan sen noin joustamattomastikin tehdä jos haluaa, turha sitten itkeä kun talo ei jousta yhtään kun pyydät lyhyempää päivää...
- Ikävä kyllä
Yleensä ne joustot tahtoo unohtua kun kuljettaja pyytää niitä. Toimii nykyisin monessa yhtiössä vaan yhteen suuntaan eli kuljettaja joustaa. Tässä on se syy miksi kuljettajat monet kuljettajat ovat kyllästyneet joustamaan.
Hyvin on joustot toiminut kohta 19 vuotta, puolin ja toisin :D Ja kun kuljettaja ei jousta niin talo kyllästyy joustamaan....
- ruha22v
helbkuski kirjoitti:
Hyvin on joustot toiminut kohta 19 vuotta, puolin ja toisin :D Ja kun kuljettaja ei jousta niin talo kyllästyy joustamaan....
Helbkuski se aina nojailee työnjohdon tiskiin ja pitää omista eduistaan huolta. Samalla se onneton pyllistää työkavereiden suuntaa.
- firman etu ?
helbkuski kirjoitti:
Hyvin on joustot toiminut kohta 19 vuotta, puolin ja toisin :D Ja kun kuljettaja ei jousta niin talo kyllästyy joustamaan....
Ei kuljettajalla ole mitään velvollisuutta aina joustaa kun sitä kysytään tai melkeimpä vaaditaan.
- S L N
helbkuski kirjoitti:
Hyvin on joustot toiminut kohta 19 vuotta, puolin ja toisin :D Ja kun kuljettaja ei jousta niin talo kyllästyy joustamaan....
SLURP LIPS NJAM
ruha22v kirjoitti:
Helbkuski se aina nojailee työnjohdon tiskiin ja pitää omista eduistaan huolta. Samalla se onneton pyllistää työkavereiden suuntaa.
Voi kyynel...
- omavaltaisuutta...
..Helb antoi eräälle tutulle potkut," purettiin työsopimus", sen vuoksi, että hän ei tehnyt 2 tunnin ylitystä varalla olo aikaan. Uskomatonta, mitä voidaan noin vain tehdä.
- Nobinan Matti.
helbkuski kirjoitti:
Eiköhän siinä ole muitakin syitä ollut, joita tuttusi ei sinulle maininnut...
Ei osannut nuoleskella kuten eräs Helbbikuski, aika läpinäkyvää:d: Mies ajanut vuosikausia parhaita sarjoja ..
Hebulillahan oli käytäntönä, että jos oli varalista, niin määrättiin soittamaan ja kysymään vuoroa, edellisenä päivävä, siis omalla puhelimella ja vapaapäivänä!!
Talon johto kyykyttää miten vaan porukkaa, vaikka omat tekemisensä ovat miljoonatappioita ja kahvin juontia porukalla. Nobinan Matti. kirjoitti:
Ei osannut nuoleskella kuten eräs Helbbikuski, aika läpinäkyvää:d: Mies ajanut vuosikausia parhaita sarjoja ..
Hebulillahan oli käytäntönä, että jos oli varalista, niin määrättiin soittamaan ja kysymään vuoroa, edellisenä päivävä, siis omalla puhelimella ja vapaapäivänä!!
Talon johto kyykyttää miten vaan porukkaa, vaikka omat tekemisensä ovat miljoonatappioita ja kahvin juontia porukalla.Onhan se kohtuutonta, melkein puoli minuuttia elämästä ja monta senttiä rahassa kun soittaa töihin.... Jos haluaa että töissä on vaikeaa niin mikäs siinä...
- ei varamies
tiukasti ottaen varapäivän työ tulee sopia viimeistään viimeisen työpäivän aikana ennen varapäivää ,ei mitään velvollisuutta vastata tai itse soitella tulevasta työpäivästä vapaalla ollessa.
Näinhän se tarkasti menee, ja kun itse selvität päivän ohjelman edellisenä työpäivänä, kukaan ei sitä ilman lupaasi sen jälkeen muuta. Meillä lukee taukotilan tietokoneiden luona selkeästi että jos työvuorolistaan on merkattu varapäivä, itse kysyt seuraavan päivän mahdollisen ajosarjan ennen kotiin lähtöäsi, ei se niin iso homma ole...
- Ala Vaihdettu
helbkuski kirjoitti:
Näinhän se tarkasti menee, ja kun itse selvität päivän ohjelman edellisenä työpäivänä, kukaan ei sitä ilman lupaasi sen jälkeen muuta. Meillä lukee taukotilan tietokoneiden luona selkeästi että jos työvuorolistaan on merkattu varapäivä, itse kysyt seuraavan päivän mahdollisen ajosarjan ennen kotiin lähtöäsi, ei se niin iso homma ole...
Ainakin ennen oli yhteydensaanti lähes mahdotonta kysyäkseen moista asiaa , ellei halunnut jäädä ajojensa päätyttyä notkumaan taukotilassa olleeseen puhelimeen tuntikausiksi kunnes armollinen työjohtaja ehtisi ,tai sattuisi siihen vastaamaan. Missään muissa työpaikoissa ei omilla puhelimilla soiteta työajan jälkeen ja mikäli ei asianomaisia päättäviä henkilöitä tavoiteta työaikana , jatkuu seuraavan päivän toimet alkperäisten suunnitelmien mukaan ja pomot vastaavat mahdollisista sekaannuksista.
- Lukemalla selviää
Jos ottaa sen noudatettavan työehtosopimuksen käteen ja lukee sinulta 14 niin ei tarvitse kysellä keskustelupalstoilta "oikeita" vastauksia. Paljon on näkemyksiä siitä mitä kenekin mielstä voi tehdä, mutta kukaan ei ole viitsinyt ottaa selvää...
"Sairaus- ja muissa pakottavissa tapauksissa voi työnantaja tehdä työtuntijärjestelmään muutoksia. Vapaapäivää koskevaa muutosta ei saa tehdä ilman työntekijän suostumusta."
Käytännössä varamies tekee joltai auenneen työvuoron joten näin ollen se pitäisi hoitaa ilman mukinoita.- x kuski
Mitä varten siellä helbillä on työnjohto??? Vaikka laki ja pykälät antaisivatkin mahdollisuuden moiseen kuskin orjuuttamiseen olisi korrektia sarjaa tehdessään ottaa kuljettajaan yhteyttä että sun viikonloppus alkaa 3h myöhempään mitä kuvittelit.et peru kaikki suunitelmat.Suunnitelmat jotka olet tehny työvuorolistasi mukaan.
- järkevää
x kuski kirjoitti:
Mitä varten siellä helbillä on työnjohto??? Vaikka laki ja pykälät antaisivatkin mahdollisuuden moiseen kuskin orjuuttamiseen olisi korrektia sarjaa tehdessään ottaa kuljettajaan yhteyttä että sun viikonloppus alkaa 3h myöhempään mitä kuvittelit.et peru kaikki suunitelmat.Suunnitelmat jotka olet tehny työvuorolistasi mukaan.
Seuraukset puuttuvat. Säännön rikkomisesta pitää olla jotain seurauksia, esim tuplapalkka. Jo alkaisi pomoa sääntö kiinnostamaan.
No varapäivä ajat on ohjeellisia kunnes tiedetään mitäajetaan ja palkan saa tehdyn vuoron^työn mukaan. Tällä varapäivä systeemillä jää häly lisät saamatta.
- kannatetaan
Varapäivästä tuplapalkka.
- kannatan
jukni69 kirjoitti:
Tai sit palkka vaikka ei olisikaan ajossa
Aivan. Tuplapalkka varapäivästä. Ajoi tai ei.
kannatan kirjoitti:
Aivan. Tuplapalkka varapäivästä. Ajoi tai ei.
Kaikesta ajasta oikea palkka minkä joutuu olemaan firman töissä/barslla/päivystämään kaikesta sidonaisuuksista täysi palkka !
- vappu tulossa poijjaat
jukni69 kirjoitti:
Kaikesta ajasta oikea palkka minkä joutuu olemaan firman töissä/barslla/päivystämään kaikesta sidonaisuuksista täysi palkka !
Oikein ja silti se palkan tuplaus varalla olosta. Ei näitä liikemiehiä kiinnosta kuin raha.
vappu tulossa poijjaat kirjoitti:
Oikein ja silti se palkan tuplaus varalla olosta. Ei näitä liikemiehiä kiinnosta kuin raha.
Niin ja varsinkin kaikki mitä ei tarvii maksaa ... ... joillekin riittää se että saa olla anustsppina ja kuhan saa ajaa
- Varapäivä
Varapäivä on ohjeellinen ja pitää sopia alkuperäisen merkinnän sisälle.
Jos sovittu vuoro on lyhempi ja et ole työpaikalla alkuperäistä sovittua aikaa niin jäät velkaa talolle ja toisena päivänä tehty ylitys ei ole ylityötä ennekuin tunnit täyttyy.
Sen takia kannattaa jäädä töihin varalle että tunnit tuulee täyteen eikä toisena päivänä tarjota pidempää päivää.
Ennen oli käytäntönä että jos sovittu päivä oli lyhempi niin sai lähteä kotiin ja tunnit oli tehty alkuperäisen merkinnän mukaan.
varapäiv - vappu tosiaan tulossa
Varapäivä kirjoitti:
Varapäivä on ohjeellinen ja pitää sopia alkuperäisen merkinnän sisälle.
Jos sovittu vuoro on lyhempi ja et ole työpaikalla alkuperäistä sovittua aikaa niin jäät velkaa talolle ja toisena päivänä tehty ylitys ei ole ylityötä ennekuin tunnit täyttyy.
Sen takia kannattaa jäädä töihin varalle että tunnit tuulee täyteen eikä toisena päivänä tarjota pidempää päivää.
Ennen oli käytäntönä että jos sovittu päivä oli lyhempi niin sai lähteä kotiin ja tunnit oli tehty alkuperäisen merkinnän mukaan.
varapäivEi muuta kuin bussit portille ja grilli kuumaksi. Saadaan epäselvyys selväksi.
- Tais unohtua
Asiathan on työehtosopimuksissa sovittu. Jos ne ei toteudu niin se johtuu ainoastaan siitä että kuljettaja ei uskalla avata suutaan.
- Alba 22
Helbillä ainakin ennen varapäivä sijoitettiin Vurolistan kellonaikojen raameihin . tietysti jokusen minuutin joustoa kumpaakin suuntaan. katsottiin jos mahdollista edellisenä päivänä koneelta ja sen jälkeen muuteltiin aikoja jos oli aihetta .aika lailla joustot meni jos talo jousti niin kuskitkin jousti .huonompaan suuntaan tosin vuosi vuodelta meni koko lafka.
- Ala Vaihdettu
Äänestäähän voi myös jaloillaan. Ei se mikään pakkosiirtola ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)1159254- 422720
- 1522493
- 222019
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais141776- 111560
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa151527"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla111464- 71340
- 141326