Oksastettu

Joh 15

1. "Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.
2. Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois;
ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa,
että se kantaisi runsaamman hedelmän.
3. Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.
4. Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä.
Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa,
niin ette tekään, ellette pysy minussa.
5. Minä olen viinipuu, te olette oksat.
Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää;
sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
6. Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa,
ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat.
7. Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa,
mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen.
8. Siinä minun Isäni kirkastetaan,
että te kannatte paljon hedelmää ja tulette minun opetuslapsikseni.
9. Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä;
pysykää minun rakkaudessani.
10. Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani,
niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.
11. Tämän minä olen teille puhunut,
että minun iloni olisi teissä ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.
12. Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne,
niinkuin minä olen teitä rakastanut.
13. Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään,
kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä.
14. Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä.
15. En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä,
mitä hänen herransa tekee;
vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki,
mitä minä olen kuullut Isältäni.
16. Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät,
että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi:
että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.
17. Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne.

Kun meidät on oksastettu Jeesukseen, niin me voimme tuottaa satoa.
Mutta jos emme tuota, niin puutarhuri voi poistaa hedelmättömän oksan.
Mutta ei sitä enää takaisin entiseen puuhunsa oksasteta.
Se putoaa maahan yhtenä sen puun oksana, johon se oli oksastettu.

Itse asiasa jokainen oksa putoaa maahan aikanaan.
Mutta tarkoitus on, että sitä ennen me kannamme satoa koko elämämme ajan.
Jos emme kuitenkaan kanna, niin emme saa sitten kerran palkkaakaan.
Mutta pelastus on yksin armosta. Jumalan lahja.

Egyptistä lähteneistä lähes kaikki oksat karsittiin
erämaavaelluksen aikana Moosesta myöten.
Mutta ei se sitä tarkoita, etteikö Mooses ja muut olisi pelastettuja.

PS

Daatanin ja Abiramin tapaus on jatkoa tälle kohtaukselle, kun Mooses rukoilee:
"Anna siis anteeksi tämän kansan pahat teot suuren armosi tähden,
niin kuin olet antanut tälle kansalle anteeksi
koko matkan ajan Egyptistä tänne saakka."
Herra vastasi:
"Minä annan anteeksi, niin kuin olet anonut.
Mutta niin totta kuin minä elän
ja niin totta kuin Herran kirkkaus täyttää kaiken maan,
ei yksikään näistä ihmisistä, jotka ovat nähneet minun kirkkauteni
ja minun Egyptissä ja tässä autiomaassa tekemäni tunnusteot
mutta jotka nyt jo kymmenen kertaa
ovat kiusanneet minua eivätkä ole kuunnelleet minun ääntäni,
ei yksikään heistä ole näkevä sitä maata,
josta minä vannoin valan heidän isilleen.
Yksikään minun pilkkaajistani ei ole sitä maata näkevä."

0

67

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

        Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
        Ruoka ja juoma
        63
        1812
      2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

        Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
        Ikävä
        123
        1344
      3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

        ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
        Ikävä
        128
        1297
      4. Uskaltaisitko vielä

        Lähestyä vai et kaivattuasi?
        Ikävä
        140
        1064
      5. Keitä täällä on??

        Kertokaa nimenne!! 🤔
        Ikävä
        101
        917
      6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

        Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
        Maailman menoa
        340
        854
      7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

        Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
        Ikävä
        82
        744
      8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

        Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
        Iisalmi
        55
        674
      9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

        Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
        Ikävä
        50
        663
      10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

        mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
        Ikävä
        66
        638
      Aihe