Itserakennettu kone, mitä ihmettä?!

Vaadin vastauksen

Missään muussa maassa kuin Suomessa ei tuollaisia Jämijärven kuolemanloukkuja saa käyttää laskuvarjohyppäyksessä. Kuka tästä on vastuussa?!

39

318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oI5eG3

      Olet tyhmä hörhö ja huutelet älyttömyyksiä.

      • Vaadin vastauksen

        Faktat ovat faktoja. Esim. Yhdysvalloissa tuollaista kuolemanloukkua ei saa käyttää.


      • Armoton totuus
        Vaadin vastauksen kirjoitti:

        Faktat ovat faktoja. Esim. Yhdysvalloissa tuollaista kuolemanloukkua ei saa käyttää.

        Suomessa turvallisuuskulttuuri on aivan lapsenkengissä verrattuna vanhoihin sivistysmaihin. Jämijärven turma on tästä karmaiseva osoitus. Katsotaan vaan niin kaikki valkopestään, kukaan ei muka ole syyllinen.


      • Suomi takaperoilee
        Armoton totuus kirjoitti:

        Suomessa turvallisuuskulttuuri on aivan lapsenkengissä verrattuna vanhoihin sivistysmaihin. Jämijärven turma on tästä karmaiseva osoitus. Katsotaan vaan niin kaikki valkopestään, kukaan ei muka ole syyllinen.

        Suomella on mielenkiintoinen tapa tulkita ilmailumääräyksiä, jopa eurooppalaisittain.

        Comp air ei täytä edes Euroopan ilmailumääräyksiä, etenkään ihmisten kuljettamisessa ja silti Suomessa sillä jostakin syystä saa lentää hyppylentoja. Siksi toiseksi kun JAR-määräyksiä oikein tarkkaan katsotaan niin kaupallinen lentäminen (maksettu lentäminen, jokainen hyppylento maksetaan) yksimoottorisella koneella on EU-alueella täysin kiellettyä. Tästä syystä kaikki pikkufirmat lentävät esim. King airia, joka on kaksimoottorinen.

        Comp air on säännöissä kielletty, ilmailumääräysten vastainen, se on experimentaali ja lisäksi rakennussarjasta tehty = kelvoton hyppytoimintaan, jopa kielletty, paitsi tietysti Suomessa.

        Suomi tulkitsee ilmailumääräyksiä takaperoisesti ja byrokraattisesti, jolloin niiden oikea tarkoitus turvallisuuden parantamiseksi unohtuu.

        USA:ssa comp airilla laskuvarjohyppääjien kuljettaminen on täysin kiellettyä, laitonta ja rikollista. Comp airin saa USA:ssa experimentaalina rekisteriin yhdelle lentäjälle ja silloinkin kovin rajoituksin.

        Muu maailma on ihmetellyt jämijärven tapauksessa juuri sitä miksi Comp air 8:lla on ylipäätään ketään kuskattu taivaalle kun sen käyttäminen on niin monissa maissa täysin kiellettyä.


      • Aika ihmeellistä
        Suomi takaperoilee kirjoitti:

        Suomella on mielenkiintoinen tapa tulkita ilmailumääräyksiä, jopa eurooppalaisittain.

        Comp air ei täytä edes Euroopan ilmailumääräyksiä, etenkään ihmisten kuljettamisessa ja silti Suomessa sillä jostakin syystä saa lentää hyppylentoja. Siksi toiseksi kun JAR-määräyksiä oikein tarkkaan katsotaan niin kaupallinen lentäminen (maksettu lentäminen, jokainen hyppylento maksetaan) yksimoottorisella koneella on EU-alueella täysin kiellettyä. Tästä syystä kaikki pikkufirmat lentävät esim. King airia, joka on kaksimoottorinen.

        Comp air on säännöissä kielletty, ilmailumääräysten vastainen, se on experimentaali ja lisäksi rakennussarjasta tehty = kelvoton hyppytoimintaan, jopa kielletty, paitsi tietysti Suomessa.

        Suomi tulkitsee ilmailumääräyksiä takaperoisesti ja byrokraattisesti, jolloin niiden oikea tarkoitus turvallisuuden parantamiseksi unohtuu.

        USA:ssa comp airilla laskuvarjohyppääjien kuljettaminen on täysin kiellettyä, laitonta ja rikollista. Comp airin saa USA:ssa experimentaalina rekisteriin yhdelle lentäjälle ja silloinkin kovin rajoituksin.

        Muu maailma on ihmetellyt jämijärven tapauksessa juuri sitä miksi Comp air 8:lla on ylipäätään ketään kuskattu taivaalle kun sen käyttäminen on niin monissa maissa täysin kiellettyä.

        Luulisi Jämijärven uhrien omaisten olevan raivoissaan Suomen viranomaistoimintaan. Meno on kuin jossain banaanitasavallassa.


      • Ministeri ulos
        Aika ihmeellistä kirjoitti:

        Luulisi Jämijärven uhrien omaisten olevan raivoissaan Suomen viranomaistoimintaan. Meno on kuin jossain banaanitasavallassa.

        Ministeti Päivi Räsänen ei ole tehtäviensä tasalla kun ilmailulakia voi rikkoa vapaasti eikä edes trafi vahdi mitenkään.


      • Ministeri ulos
        Aika ihmeellistä kirjoitti:

        Luulisi Jämijärven uhrien omaisten olevan raivoissaan Suomen viranomaistoimintaan. Meno on kuin jossain banaanitasavallassa.

        Suomessa saa rekisteriin sellaisen katiskan, ettei mene läpi missään muualla. Sitten sillä katiskalla voi kuskata Suomessa vieläpä ihmisiä. FAA olisi ihmeissään jos kuulisi Suomen ilmailukäytännöistä.

        Siksi toiseksi Suomi määrää jopa experimentaaleille katsastuksen kolmen vuoden välein. Miksei kerran vuodessa?

        Räsäsen ministerikaudella harrasteilmailun turvallisuus Suomessa on romahtanut ja on ilmennyt kummallisuuksia käytännöissä.


      • VaadinAmmattitaitoa
        Ministeri ulos kirjoitti:

        Ministeti Päivi Räsänen ei ole tehtäviensä tasalla kun ilmailulakia voi rikkoa vapaasti eikä edes trafi vahdi mitenkään.

        Ministeri Päivi on ehdottomasti patistettava vähintään vuodeksi Ilmasotakouluun opettelemaan ilmailun aakkoset.


      • Kyllönen syytteeseen
        Ministeri ulos kirjoitti:

        Ministeti Päivi Räsänen ei ole tehtäviensä tasalla kun ilmailulakia voi rikkoa vapaasti eikä edes trafi vahdi mitenkään.

        Räsäs-foobikolle:
        "– Suomessa Trafi on päättänyt, että koneen kanssa voi tehdä hyppylentoja ja sallinut sen käytännössä kaikille hyppääjille."
        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/jamijarven-turma--comp-air-8--kone-hyppykaytossa-vain-suomessa/3176350

        Etkö tiedä, vai etkö ole tietävinäsi, että Trafin asiat ja ilmailuasiat EIVÄT kuulu sisäministerille, vaan LIIKENNEMINISTERILLE? Se SINUN vasemmistoliittolainen Kyllösesi on siis ollut kaiken aikaa vastuussa, sen aikaa kun ministerinä oli!


      • no . .
        Aika ihmeellistä kirjoitti:

        Luulisi Jämijärven uhrien omaisten olevan raivoissaan Suomen viranomaistoimintaan. Meno on kuin jossain banaanitasavallassa.

        On ne hyppääjät tienneet millaiseen koneeseen menneet ja halpaa kyytiä halunneet.


    • Normi juttu

      Experimental koneet ovat käytössä kaikkialla maailmassa eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Tässä oli tosin kyseessä tehdasvalmisteinen rakennussarja.

      • USA kieltää

        Eivät ole. USA kieltää ilmailulaissaan käyttämästä experimentalia elävän ihmisen kuljettamiseen. Laskuvarjourheilu comp airilla tai sen kaltaisilla koneilla on USA:ssa täysin kiellettyä, jopa rikollista.


      • Aika ihmeellistä
        USA kieltää kirjoitti:

        Eivät ole. USA kieltää ilmailulaissaan käyttämästä experimentalia elävän ihmisen kuljettamiseen. Laskuvarjourheilu comp airilla tai sen kaltaisilla koneilla on USA:ssa täysin kiellettyä, jopa rikollista.

        Aivan uskomatonta että konetyyppi joka on kaikkialla muualla kielletty on Suomessa käytössä!


      • Älä jankuta
        USA kieltää kirjoitti:

        Eivät ole. USA kieltää ilmailulaissaan käyttämästä experimentalia elävän ihmisen kuljettamiseen. Laskuvarjourheilu comp airilla tai sen kaltaisilla koneilla on USA:ssa täysin kiellettyä, jopa rikollista.

        Älä jauha passskaa. Ota selvää asioista niin tiedät. Kaikkialla maailmassa on joukko ihmisiä jotka rakentavat itse koneensa. Usa,ssa on eniten rakennussarjoja tarjolla ja sieltä niitä ostetaan Suomenkin ilmailukerhoihin. Itserakentelu on ollut aina mahdollista missä tahansa. Koneet pitää vain katsastaa ennen käyttöönottoa.


      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
        USA kieltää kirjoitti:

        Eivät ole. USA kieltää ilmailulaissaan käyttämästä experimentalia elävän ihmisen kuljettamiseen. Laskuvarjourheilu comp airilla tai sen kaltaisilla koneilla on USA:ssa täysin kiellettyä, jopa rikollista.

        Lue tuosta ensialkajaisiksi.
        http://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&docid=CZfN9g4nWFiTHM&tbnid=OiXJQtc78dzUgM:&ved=0CAMQjhw&url=http://www.fisherflying.com/&ei=G2BXU4fjHo-GyQOK-YCoAQ&bvm=bv.65177938,d.bGQ&psig=AFQjCNGlhTBzYn6L8K0bqjN_pKkAnEyt4Q&ust=1398321493576469


      • Aika ihmeellistä
        Älä jankuta kirjoitti:

        Älä jauha passskaa. Ota selvää asioista niin tiedät. Kaikkialla maailmassa on joukko ihmisiä jotka rakentavat itse koneensa. Usa,ssa on eniten rakennussarjoja tarjolla ja sieltä niitä ostetaan Suomenkin ilmailukerhoihin. Itserakentelu on ollut aina mahdollista missä tahansa. Koneet pitää vain katsastaa ennen käyttöönottoa.

        Yhdysvalloissa tuollaista Jämijärven konetta ei saa käyttää elävien ihmisten kuljetukseen!


      • Ei edes kuollutta
        Aika ihmeellistä kirjoitti:

        Yhdysvalloissa tuollaista Jämijärven konetta ei saa käyttää elävien ihmisten kuljetukseen!

        Nyt jos oikein saivarrellaan niin ei comp air 8:lla saa kuljettaa jenkkilässä myöskään kuolleita ihmisiä. Vainajien lentokuljetuksille on omat lakinsa ja sääntönsä.


      • Ei onnistu
        Älä jankuta kirjoitti:

        Älä jauha passskaa. Ota selvää asioista niin tiedät. Kaikkialla maailmassa on joukko ihmisiä jotka rakentavat itse koneensa. Usa,ssa on eniten rakennussarjoja tarjolla ja sieltä niitä ostetaan Suomenkin ilmailukerhoihin. Itserakentelu on ollut aina mahdollista missä tahansa. Koneet pitää vain katsastaa ennen käyttöönottoa.

        Usa:ssa ei voi lentää experimentaalilla laskuvarjourheilulentoja eikä kuskata maksavia asiakkaita. Se on rikos.


      • Aika ihmeellistä
        Ei edes kuollutta kirjoitti:

        Nyt jos oikein saivarrellaan niin ei comp air 8:lla saa kuljettaa jenkkilässä myöskään kuolleita ihmisiä. Vainajien lentokuljetuksille on omat lakinsa ja sääntönsä.

        Ei saa käyttää edes kuolleiden kuljetukseen! Suomessa kuljetettiin eläviä ja ruumiita tuli. Joku tästä pitää saada vastuuseen!


      • olisiko syyllinen?
        Aika ihmeellistä kirjoitti:

        Ei saa käyttää edes kuolleiden kuljetukseen! Suomessa kuljetettiin eläviä ja ruumiita tuli. Joku tästä pitää saada vastuuseen!

        Miten olisi näitä asioita valvova ja niistä vastaava sisäministerimme ja poliisiministerimme Päivi Räsänen? Hän ei ole huolehtinut eurooppalaisten ilmailumääräysten ja lakien toteutumisen tapahtumista Suomessa, mistä syystä Comp air 8:n kaltainen kone on meillä hyppykäytössä vastoin määräyksiä ja lakeja.

        Jos viranomainen ei valvo lentolupa-asioita niin silloin viranomaista hallinnoiva ministeri on syypää noin lopulta.

        Myös Trafi olisi syytä asettaa vastuuseen ilmailumääräysten selkeästä rikkomisesta.


      • Monkey Man
        Aika ihmeellistä kirjoitti:

        Yhdysvalloissa tuollaista Jämijärven konetta ei saa käyttää elävien ihmisten kuljetukseen!

        Saakos sillä kuljetta apinoja?


      • tässäratkaisu
        Aika ihmeellistä kirjoitti:

        Ei saa käyttää edes kuolleiden kuljetukseen! Suomessa kuljetettiin eläviä ja ruumiita tuli. Joku tästä pitää saada vastuuseen!

        Minusta sinä kävisit siihen rooliin oivasti, julkinen teloitus olisi sopiva rangaistus, tulisipa kaksi kärpästä yhdellä iskulla: kusipää inisijä saisi tahtonsa läpi ja samalla muut pääsisivät kusipää inisijästä.


      • Kaikkialla?
        Aika ihmeellistä kirjoitti:

        Aivan uskomatonta että konetyyppi joka on kaikkialla muualla kielletty on Suomessa käytössä!

        Yhdessä valtiossa, USAssa! Noin 180 muussa ei ole kielletty.


      • Älä lässytä!
        olisiko syyllinen? kirjoitti:

        Miten olisi näitä asioita valvova ja niistä vastaava sisäministerimme ja poliisiministerimme Päivi Räsänen? Hän ei ole huolehtinut eurooppalaisten ilmailumääräysten ja lakien toteutumisen tapahtumista Suomessa, mistä syystä Comp air 8:n kaltainen kone on meillä hyppykäytössä vastoin määräyksiä ja lakeja.

        Jos viranomainen ei valvo lentolupa-asioita niin silloin viranomaista hallinnoiva ministeri on syypää noin lopulta.

        Myös Trafi olisi syytä asettaa vastuuseen ilmailumääräysten selkeästä rikkomisesta.

        Jaaha, Räsäsen vainoaja taas asialla. Tiedoksesi, että ilmailuasioista vastaa LIIKENNEMINISTERI, ei sisäministeri!


      • Tämä tiedoksi
        Älä lässytä! kirjoitti:

        Jaaha, Räsäsen vainoaja taas asialla. Tiedoksesi, että ilmailuasioista vastaa LIIKENNEMINISTERI, ei sisäministeri!

        Otapa rauhallisesti. Räsänen valvoo poliisiministerinä viranomaistoimintaa ja lain toteuttamista tässä maassa.


    • wtf?

      Kestääkö siivet?

      I`M LEARNING TO FLY, BUT I GOT NO WINGS, COMING DOWN IS THE HARDEST THING. YOU BET YOUR BOOTS MAN!

      • Kohta ilmassa

        Minäkin teen lentokoneen ja lähden lentämään!


    • Late Lapista.

      Telkkarissa juuri puolustusvoimien entinen koelentäjä kertoi koelentäneensä tuon onnettomuuskoneen, ja kehui jotta se oli hyvin rakennettu ja helppo lennettävä! eli kaikinpuolin hyvä lentsikka !


      Late Lapista. SSSS Ry!

      • Sirosky

        Late
        Eks säkin ole helikopterilentäjä . Hyvin toi lapa pyörii .En tiedä pysyykö ilmassa. Onko toi mäntä jussuf merkkinen ?
        http://www.homostelu.info


    • vain Suomessa!!!!

      http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/jamijarven-turma--comp-air-8--kone-hyppykaytossa-vain-suomessa/3176350

      Comp air 8 ei ole missään muualla Euroopassa hyppykäytössä paitsi Suomessa, missä kukaan ei valvo ilmailulakien toteutumista käytännössä.

      Jämijärven onnettomuuskone oli itserakennettu experimental-kone. Comp Air 8 -koneita käytetään laskuvarjohyppäämiseen Euroopan maista ainoastaan Suomessa.

      Laskuvarjohyppyjä tarjoavan SkyXperience-yhtiön toimitusjohtaja Pasi Siimeksen mukaan Comp Air 8 -koneita ei käytetä esimerkiksi Yhdysvalloissa laskuvarjohyppyihin. Myöskään Euroopassa konetta ei käytetä hyppylentoihin.

      – Suomessa Trafi on päättänyt, että koneen kanssa voi tehdä hyppylentoja ja sallinut sen käytännössä kaikille hyppääjille. Toivon, että päätös on perustunut jonkinlaiseen riskianalyysiin ja arviointiin. Me olemme sitä pari kertaa Trafilta kysyneet, mutta emme ole toistaiseksi saaneet vastausta.

      Asia nousi esille MTV:n Uutislivessä tänään. Trafin liikenteen analyysit -osaston johtaja Heli Koivun mukaan asia on kesken

      • 222222

        Mitkä on oikeat onnettomuustilastot? Onko comp air 8 sitten paljonkin vaarallisempi kuin "viralliset" koneet joilla lentäminen maksaakin moninverroin enemmän? Numeroita olisi kiva nähdä kun muuten pistää epäilemään että tuollaiset kielletään lähinnä lobbaussyistä ettei tulis tervettä kilpailua


      • vaarallinen vekotin
        222222 kirjoitti:

        Mitkä on oikeat onnettomuustilastot? Onko comp air 8 sitten paljonkin vaarallisempi kuin "viralliset" koneet joilla lentäminen maksaakin moninverroin enemmän? Numeroita olisi kiva nähdä kun muuten pistää epäilemään että tuollaiset kielletään lähinnä lobbaussyistä ettei tulis tervettä kilpailua

        Comp air 8 on niittänyt varsin synkkää satoa viime vuosina:

        http://aviation-safety.net/wikibase/dblist.php?AcType=CA8


        acc. date type reg. operator fat. location dmg
        08-MAR-2007 Comp Air 8 N2411B David Quinones 0 Cali-Alfonso Bonilla Aragón w/o
        19-JUL-2010 Comp Air 8 N882X Bogco Aviation Inc. 1 Mount Pleasant (KLRO), SC w/o
        06-APR-2012 Comp Air 8SF N548SF Spanish Fly Enterprises Inc. 1 Everglades Airpark (X01), FL w/o
        28-NOV-2012 Comp Air 8 N155JD Bog Hog Mud Motors Inc 0 Merritt Island Airport (KCOI), FL sub
        29-MAY-2013 Aerocomp Comp Air 8 PP-XLR Private 2 Sorocaba, São Paulo state w/o
        20-APR-2014 Aerocomp Comp Air 8 Turbine OH-XDZ Suomen Urheiluilmailijat ry 8 2 km from Jämijärvi airfield EFJM, Satakunta w/o
        1

        Tuossa ei sitten ole edes mukana edeltävän mallisarjan eli Comp air 7:n turmia. 8 on käytännössä vain päivitys.


      • sekojen palsta

        Saatiinko palstalle uusi hörhö, experimental pienkoneista raivoava hullu? Vai vaihtuiko raivoamisen kohde tuulimyllyistä lentokoneisiin?


      • 323333
        vaarallinen vekotin kirjoitti:

        Comp air 8 on niittänyt varsin synkkää satoa viime vuosina:

        http://aviation-safety.net/wikibase/dblist.php?AcType=CA8


        acc. date type reg. operator fat. location dmg
        08-MAR-2007 Comp Air 8 N2411B David Quinones 0 Cali-Alfonso Bonilla Aragón w/o
        19-JUL-2010 Comp Air 8 N882X Bogco Aviation Inc. 1 Mount Pleasant (KLRO), SC w/o
        06-APR-2012 Comp Air 8SF N548SF Spanish Fly Enterprises Inc. 1 Everglades Airpark (X01), FL w/o
        28-NOV-2012 Comp Air 8 N155JD Bog Hog Mud Motors Inc 0 Merritt Island Airport (KCOI), FL sub
        29-MAY-2013 Aerocomp Comp Air 8 PP-XLR Private 2 Sorocaba, São Paulo state w/o
        20-APR-2014 Aerocomp Comp Air 8 Turbine OH-XDZ Suomen Urheiluilmailijat ry 8 2 km from Jämijärvi airfield EFJM, Satakunta w/o
        1

        Tuossa ei sitten ole edes mukana edeltävän mallisarjan eli Comp air 7:n turmia. 8 on käytännössä vain päivitys.

        Ei tuolla yksinään vielä mitään tee. Pitäisi olla vertailukohdat että se oikeasti kertoisi jotain. Samankokoiset ja vastaavassa käytössä olevat koenet ja niiden määrät yms. Eipä sellaista löydy mistään ja ei asia itseä niin kosketa että alkaisin sellaista värkkäämäänkään :)


    • USA Sikorsky

      >>Siksi toiseksi kun JAR-määräyksiä oikein tarkkaan katsotaan niin kaupallinen lentäminen (maksettu lentäminen, jokainen hyppylento maksetaan) yksimoottorisella koneella on EU-alueella täysin kiellettyä. Tästä syystä kaikki pikkufirmat lentävät esim. King airia, joka on kaksimoottorinen.>>

      Puhut aivan potaskaa, joka on helposti todettavissa tietämättömän kirjoitelmiksi. Useimmat suomalaiset laskuvarjokerhot lentävät 1-moottorisilla koneilla. http://www.vaasanlaskuvarjokerho.net/lentokone
      Aika lailla samanlainen on tilanne muissakin Euroopan maissa.

      >>Tästä syystä kaikki pikkufirmat lentävät esim. King airia, joka on kaksimoottorinen.>>

      Jämijärven kone ei edes tipahtanut minkäänlaisen moottoriongelman vuoksi. Yksimoottorisilla koneilla lennetään jatkuvasti ympäri maailmaa.

      >>USA:ssa comp airilla laskuvarjohyppääjien kuljettaminen on täysin kiellettyä, laitonta ja rikollista. Comp airin saa USA:ssa experimentaalina rekisteriin yhdelle lentäjälle ja silloinkin kovin rajoituksin.>>

      USA:lla ei ihan oikeesti ole mikään kovin kummoinen maine lentoturvallisuuden määräyksien kanssa. Jenkkien turvamääräyksillä toteutetty Sikorsky-helikopteri tappoi Suomenlahdella 14 suomalaista v. 2005.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Copterlinen_onnettomuus_2005

      Kyseessä oli Sukorskyn ja lentoviranomaisten tietämä ja tuntema servovika. Samanlaisia Sikorskyjä oli tipahtanut mereen mm. Pohjanmeren ja Meksikonlahden öljyalueilla. Silti viasta ei tiedotettu, ja Suomalaiset 14 henkeä saivat tuntea jenkkien löperyyden nahkoissaan.

    • ymmärrä tämä

      Puhut aivan potaskaa, joka on helposti todettavissa tietämättömän kirjoitelmiksi. Useimmat suomalaiset laskuvarjokerhot lentävät 1-moottorisilla koneilla. http://www.vaasanlaskuvarjokerho.net/lentokone
      Aika lailla samanlainen on tilanne muissakin Euroopan maissa.

      -Joo, mutta MIKÄÄN muu lentokerho ei lennä SUOMESSAKAAN ketään hyppylennolle jollain kotitekoisella vajaasti toteutetulla experimental-rekisteröidyllä koneella, eikä myöskään MISSÄÄN päin Eurooppaa näin tapahdu.

      Lentokerhot muuten rikkovat JAR-määräyksiä lentämällä kaupallisia lentoja yksimoottorisella koneella, jos edelleen katsotaan niitä sääntöjä tarkasti.

    • Ne sun Jarrit

      >>Lentokerhot muuten rikkovat JAR-määräyksiä lentämällä kaupallisia
      lentoja yksimoottorisella koneella, jos edelleen katsotaan niitä sääntöjä tarkasti.>>

      Lienet joku vanha, aikoinaan 1990 luvulla lentoalalla jossakin hommassa ollut, historiassa jankkaajan typerys. Jostakin olet aikanaan kuullut “JAR-määräyksistä”, ja sitä sanaa vatkaat joka paikkaan koettaessasi tehdä vaikutusta.

      Kuitenkin EU-alueella “JAR OPS” nimiset lentoalan määräykset on korvattu “EU OPS” nimisellä ohjeistuksella jo vuonna 1997.

      Säännöt olivat alkuaikoina melko identtiset sisällöltään, mutta eroavuuksia nykyversioissa jo löytyy.

    • TTeee

      Kun toi onnttomuus oli, hain kuvia kyseisestä koneesta. Siellä oli sellasia kuvia, jossa nuo hyppääjät itse roikkuivat koneensa siiven tukitangossa kiinni ilmassa. Ei tarvii ihmetellä miksi tuki petti ja murtumia löytyi kanssa. Kyllä se tuki on tarkoitettu vain sen siiven kannattamiseen, ei siiven alla roikkumiseen. Tätäkö seikkaa ei tutkijat ole vielä 2 vuoteen löytäneet?

    • mitä.lässytät

      Voi kuule, samanlaisia experimental-koneita on myös siellä jenkeissä ja kaikkialla muuallakin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7790
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4360
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      3983
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3902
    5. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3300
    6. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3208
    7. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      3195
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2913
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2721
    10. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2484
    Aihe