Onko Kansanlähetys harhaoppinen?

Neuvoja_kaipaava

Aloitimme puolisoni kanssa käymään Kansanlähetyksen tilaisuuksissa edellisvuonna. Sitä suositteli eräs pappi. Sitä ennen minulla ei ollut seurakuntayhteyttä minnekään. Olin vain ja ainoastaan evankelisluterilaisen kirkon jäsen.

Raamatussa sanotaan: "Jos puu on hyvä, sen hedelmäkin on hyvä, mutta jos puu on huono, sen hedelmäkin on huono. Hedelmästään puu tunnetaan". Nyt olen aika kriitisesti alkanut suhtautua Kansanlähetykseen, koska parin vuoden siellä ravaamiseen jälkeen avioliittoni on hajoamispisteessä, ja puolisosta on tullut päihderiippuvainen, ja kaikenlaiset onnettomuudet ovat seuranneet toinen toistaan.

Jotenkin olin aina kuvitellut, että seurakuntaelämä on siunakseksi. Tämän seurakuntaelämän hedelmät ovat olleet jotain aivan muuta. Elämäni on aivan sikin sokin, vaikka olen elänyt Raamatun ohjeiden mukaan, ja pitäytynyt synnistä erossa niin paljon kuin olen siihen kyennyt. Synnitöntä elämää ei pystykään elämään - olemmehan kaikki perisynnin alaisia. Joka tapauksessa.

Tapahtumat ovat yllättäneet minut täysin. Olen kyllä kiinnittänyt huomiota tietynlaiseen kurittomuuteen, joka vallitsee seurakunnan tilaisuuksissa. Onko jollain antaa nyt tervehenkinen varoitus tai opetus Kansanlähetyksestä? Itseäni siellä häiritsee se, että naiset jakavat ehtoollista, ja että naiset opettavat. Myös juhlapäivien juhlimattomuus häiritsee minua. Seurakunta itsessään tuntuu olevan kovin hajanainen, ja tietynlainen yhteishenki puuttuu.

Haluaako Jumala varoittaa minua ja perhettäni jostain vai mistä ihmeestä on kysymys? Pelkäänpä, että kohta on liian myöhäistä. Mies on vihjannut pistävänsä avioeropaperit vetämään ja asumme eri osoitteissa...MItä teen?

15

656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En tiedä missä päin Suomea asutte, joten en voi paljon sanoa. Kyllä minäkin olen joskus käynyt niissä KL:n tilaisuuksissa. Mutta en ole kotiutunut lainkaan. Eikä meidän paikkakunnalla sitä olekaan, vain lähikaupungissa joskus kävin. ei minun henkeni levännyt ollenkaan. Koin ilmapriirin kylmäksi ja kyräileväksi. Kukaan ei toivottanut tervetulleeksi, kukaan ei ottanut katsekontaktia vaikka kuinka yritin. Enpä viitsi enää tuppautua. Jos vain mahdollista suosittelisin osallistumaan Lähetyshiippakunnan (siis Luther-säätiön) toimintaan. Itse olen kokenut sen kaikkein rakentavimmaksi ja ruokkivaksi. Aina kun mahdollista menen sinne Messuun. Katso netistä paikkakunnat ja yhteystiedot. Siellä saat myös tarvitetessa sielunhoitoa. Suositteln lämpimästi. Toivon että pääset selvyyteen ja perhe-elämäsi helpottuu. Siunaten sinua, ystävä

      • TROLLIVAROITUS!

        Aloittaja on TROLLI eli PROVO, ettekö jo kirjoitustyylistä saati sitten "asia"sisällöstä huomaa? Sama tyyppi provoilee myös mm. Iltalehden keskustelupalstoilla sekä Vauva-lehden palstoilla. Tuttu tyyli.


      • Anti-Charismatic

        Partajukasta eli Partalasta ovat monet vakaat veljet varoittaneet, että hän profetoi lähinnä naisten korvaasyyhyyn lipeviä sanoja äärikarismaattisella vireellä. Hän kokoontui aikoinaan Tampereella jopa niinkin harhassa olevien kuin Adventistien tiloissa ja jätin menemättä sinne kymmenen vuotta sitten, kun eräs baptisti varoitti vakavasti näistä illoista. Kansanlähetys on mennyt joissakin seurakunnissa äärikarismaattisuuteen mukaan ja toisissa ei, Pohjanmaalla ehkä äärikarismaattisin, koska aikoinaan oli yhteyksissä Sateet Lähetä-kuraan, Nokia Mössöön, Riku Rinteeseen ja Pirkko Jalovaaraan evankelista Matti Karin kautta. Evankeliumiopintoyhdistyksen ja Malkin porukoissa ei ole hihhulointia ja Kristus-päiviä voi ainakin suositella! Armo Riittää-lehti kannattaa tilata ja kiertää karismapillipiiparit/-pirut kaukaa...


      • 1234567...
        Anti-Charismatic kirjoitti:

        Partajukasta eli Partalasta ovat monet vakaat veljet varoittaneet, että hän profetoi lähinnä naisten korvaasyyhyyn lipeviä sanoja äärikarismaattisella vireellä. Hän kokoontui aikoinaan Tampereella jopa niinkin harhassa olevien kuin Adventistien tiloissa ja jätin menemättä sinne kymmenen vuotta sitten, kun eräs baptisti varoitti vakavasti näistä illoista. Kansanlähetys on mennyt joissakin seurakunnissa äärikarismaattisuuteen mukaan ja toisissa ei, Pohjanmaalla ehkä äärikarismaattisin, koska aikoinaan oli yhteyksissä Sateet Lähetä-kuraan, Nokia Mössöön, Riku Rinteeseen ja Pirkko Jalovaaraan evankelista Matti Karin kautta. Evankeliumiopintoyhdistyksen ja Malkin porukoissa ei ole hihhulointia ja Kristus-päiviä voi ainakin suositella! Armo Riittää-lehti kannattaa tilata ja kiertää karismapillipiiparit/-pirut kaukaa...

        Anti-Charismatic. . . Sinä varmaankin olet totuudessa ja pidät Jumalan siunaaman ja pyhittämän sapatinpäivän pyhänäpäivänä.
        Nythän on niin, että suuri osa niinsanotuista kristityistä kulkee paksu peite silmillään, ja opettavat, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille.

        Jumalan kymmenenkäskyä ovat kuitenkin ikuiset ja muuttamattomat, ja ovat kasvattaja Kristukseen.


      • 1234567... kirjoitti:

        Anti-Charismatic. . . Sinä varmaankin olet totuudessa ja pidät Jumalan siunaaman ja pyhittämän sapatinpäivän pyhänäpäivänä.
        Nythän on niin, että suuri osa niinsanotuista kristityistä kulkee paksu peite silmillään, ja opettavat, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille.

        Jumalan kymmenenkäskyä ovat kuitenkin ikuiset ja muuttamattomat, ja ovat kasvattaja Kristukseen.

        1. Gal. 3:12
        2. Gal. 3:25
        3. Room. 8:2


      • 1234567...
        jari-pek-ka kirjoitti:

        1. Gal. 3:12
        2. Gal. 3:25
        3. Room. 8:2

        jari-pek-ka. . . Paavalin kirje Roomalaisille 7:12. Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
        Tämän ovat tienneet myöskin Luterilaiset 1700-luvulla. Vanhat 1700-luvun Luterilaiset virret sen kertovat.
        Virsi 135.1. Nää käskysanaa kymmenen ne meille kautta Mooseksen Jumala itse ilmoitti ja Siinailla kirjoitti. Ah Herra armahda.
        136.1. Ken tahtoo olla kristitty ja kristittynä kuolla, ei sille outo, PEITETTY, SAA HERRAN LAKI OLLA, jonk' antoi itse Jumala.

        Voittajat pääsevät lasimerelle veisaamaan Mooseksen, Jumalan palvelijan, virttä, ja Karitsan virttä Ilmestyskirjan mukaan.

        Kuten tiedetään Mooses piti Jumalan pyhittämän sapatinpäivän pyhänäpäivänä. Jeesus piti myös sapatin pyhänäpäivänä. Jeesus sanoikin: Isäni käskyt minä olen pitänyt.


      • Anti-Charismatic
        1234567... kirjoitti:

        Anti-Charismatic. . . Sinä varmaankin olet totuudessa ja pidät Jumalan siunaaman ja pyhittämän sapatinpäivän pyhänäpäivänä.
        Nythän on niin, että suuri osa niinsanotuista kristityistä kulkee paksu peite silmillään, ja opettavat, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille.

        Jumalan kymmenenkäskyä ovat kuitenkin ikuiset ja muuttamattomat, ja ovat kasvattaja Kristukseen.

        Adventisteista erkaantuneet Jehovan Todistajat ovat saman puun eri hedelmiä. Lakihenkinen ja galatialainen suorituskristillisyys saattaa tuntua ja näyttää hyvältä, mutta se on hengellisesti kuollutta. Samaa tekoihin perustuvaa soopaa edustaa karismaattinen pakkoylistysalistushalpahallikristillisyys ihmeet ja merkit-painotteineen, jossa ns. armolahjat ohittavat lahja-armon.

        Harvoin kuulemme ristin ja veren evankeliumia kun sitä ei enää maassamme julista monikaan. Luterilainen kirkkomme avaa ovensa sateenkaaren värissä ja vapaat suunnat hamuavat ihmemiehiä milloin mistäkin viihdyttämään ja kiihdyttämään kristikansaa, joka ei erota Toronton/Hinnin antikristuksen valhehenkeä Jumalan Pyhästä Hengestä.


      • voe voe
        Anti-Charismatic kirjoitti:

        Adventisteista erkaantuneet Jehovan Todistajat ovat saman puun eri hedelmiä. Lakihenkinen ja galatialainen suorituskristillisyys saattaa tuntua ja näyttää hyvältä, mutta se on hengellisesti kuollutta. Samaa tekoihin perustuvaa soopaa edustaa karismaattinen pakkoylistysalistushalpahallikristillisyys ihmeet ja merkit-painotteineen, jossa ns. armolahjat ohittavat lahja-armon.

        Harvoin kuulemme ristin ja veren evankeliumia kun sitä ei enää maassamme julista monikaan. Luterilainen kirkkomme avaa ovensa sateenkaaren värissä ja vapaat suunnat hamuavat ihmemiehiä milloin mistäkin viihdyttämään ja kiihdyttämään kristikansaa, joka ei erota Toronton/Hinnin antikristuksen valhehenkeä Jumalan Pyhästä Hengestä.

        Pieleen meni.

        Jehovan todistajat eivät ole erkaantuneet seitsemännen päivän adventisteista (Suomessa Adventisteista). Opetteleppa kuule faktat ennen kuin lauot tuollaista.

        Eikä adventismi mitään lakihenkistä suorituskristillisyyttä ole. Ihme väitteitä sulla.


      • 1234567...
        Anti-Charismatic kirjoitti:

        Adventisteista erkaantuneet Jehovan Todistajat ovat saman puun eri hedelmiä. Lakihenkinen ja galatialainen suorituskristillisyys saattaa tuntua ja näyttää hyvältä, mutta se on hengellisesti kuollutta. Samaa tekoihin perustuvaa soopaa edustaa karismaattinen pakkoylistysalistushalpahallikristillisyys ihmeet ja merkit-painotteineen, jossa ns. armolahjat ohittavat lahja-armon.

        Harvoin kuulemme ristin ja veren evankeliumia kun sitä ei enää maassamme julista monikaan. Luterilainen kirkkomme avaa ovensa sateenkaaren värissä ja vapaat suunnat hamuavat ihmemiehiä milloin mistäkin viihdyttämään ja kiihdyttämään kristikansaa, joka ei erota Toronton/Hinnin antikristuksen valhehenkeä Jumalan Pyhästä Hengestä.

        Anti-Charismatic. . . . . Jumala on lain antaja. Jumala on lakihenkinen, ja se on aivan oikein. Jumala kirjoitti kymmenkäskyä kahteen kivitauluun. Kymmenenkäskyn laki ei ole missään kohden meitä vastaan.


    • en kuulu KL:ään

      "Nyt olen aika kriitisesti alkanut suhtautua Kansanlähetykseen, koska parin vuoden siellä ravaamiseen jälkeen avioliittoni on hajoamispisteessä, ja puolisosta on tullut päihderiippuvainen, ja kaikenlaiset onnettomuudet ovat seuranneet toinen toistaan."

      Nuo ovat ikäviä asioita, mutta liittyvätkö ne nyt nimenomaan Kansanlähetyksen kokouksissa käymiseen?

      • Neuvoja_kaipaava

        Niin no, ei se KL välttämättä liity. Mutta neuvot, mitä nyt tähän tilanteeseen olen saanut, ovat jotkut ihan outoja.

        Mitä tulee seurakunnan kokouksiin, niin kylmän oloisia, ja -henkisiä. Ollaan käyty nyt tosiaan tosiaan toista vuotta. En osaa oikein selittää. En oikein tiedä missä olen mukana? Onko KL osa körttiläisyyttä? Pukeutuiko körttiläiset ennen vanhaan mustiin? Mitä tarkoittaa, kun sanotaan, että körttiläiset on aika vapaamielisiä?

        Päädyimme tuonne lähinnä siksi, kun lähikirkon kirkkoherrasta tuli homomyönteinen ja itse uskomme Raamatun sanaan asiassa eli homous on Jumalalle kauhistus. Käsittääkseni Kansanlähetys ei ole lähtenyt vääntämään tästä, vaan pitäytyy Raamatun sanassa.

        Saarnat ovat aika kuivakoita, kaipaan sellaista elävään elämään ja nykyhetkeen tarttumista. Eikös nyt jos koska olisi aika saarnata asioista, joista ihmiset Suomessa kärsivät joka päivä? Pelkkä teologinen pohtiminen ei minua ainakaan sytytä. Ja en ole provo vaikka joku ehkä luuli.


      • Samaa kokenut
        Neuvoja_kaipaava kirjoitti:

        Niin no, ei se KL välttämättä liity. Mutta neuvot, mitä nyt tähän tilanteeseen olen saanut, ovat jotkut ihan outoja.

        Mitä tulee seurakunnan kokouksiin, niin kylmän oloisia, ja -henkisiä. Ollaan käyty nyt tosiaan tosiaan toista vuotta. En osaa oikein selittää. En oikein tiedä missä olen mukana? Onko KL osa körttiläisyyttä? Pukeutuiko körttiläiset ennen vanhaan mustiin? Mitä tarkoittaa, kun sanotaan, että körttiläiset on aika vapaamielisiä?

        Päädyimme tuonne lähinnä siksi, kun lähikirkon kirkkoherrasta tuli homomyönteinen ja itse uskomme Raamatun sanaan asiassa eli homous on Jumalalle kauhistus. Käsittääkseni Kansanlähetys ei ole lähtenyt vääntämään tästä, vaan pitäytyy Raamatun sanassa.

        Saarnat ovat aika kuivakoita, kaipaan sellaista elävään elämään ja nykyhetkeen tarttumista. Eikös nyt jos koska olisi aika saarnata asioista, joista ihmiset Suomessa kärsivät joka päivä? Pelkkä teologinen pohtiminen ei minua ainakaan sytytä. Ja en ole provo vaikka joku ehkä luuli.

        Ymmärrän ajatuksesi Kansanlähetyksestä, sillä minulla on samankaltaisia kokemuksia. Tällä tarkoitan sitä, että KL on yhteisö, jossa en ole kokenut sitä, että minut otettaisiin iloiten vastaan, minuun haluttaisiin tutustua ja löytää minulle armolahjojeni mukainen paikka yhteisössä. Ihmiset tuntuvat kaukaisilta. Muualla päin Suomea asuva ystäväni on lähtenyt pois KL:sta koettuaan siellä toimivat ihmiset jotenkin koviksi. KL ei ole hengellisesti epäraitis eikä siellä suosita kurittomuutta, vaan puheissa on mukana sekä lakia, että armoa. Pyrkimys raamatullisuuteen näkyy kaikessa toiminnassa ja opetuksellisesti yhteisö onkin lähinnä Suomen Raamattuopistoa.

        Ymmärtääkseni KL:ssä on ollut historiansa aikana varsin paljon ns. lakihenkisyyttä, jossa uskovia vaaditaan tiettyyn muottiin, tiettyihin asioihin elämässä, jotta he voisivat saada Jumalan siunauksen. Lakihenkisyys on eri asia kuin kuuliaisuus Jumalan Sanalle. Lakihenkisyydessä ihminen alkaa ajatella olevansa hyvä uskova ja näin hän tiedostamattaan asettuu niiden yläpuolelle, jotka eivät mittaa täytä. Lakihenkisyyteen mukaan lähtevästä tulee kova – järjestön muottiin kelpaamattomaksi itsensä tunteva sen sijaan masentuu. Eräs uskova lähti KL:stä perustellen asiaa juuri noin – hän koki yhteisön ihmisissä kovasydämisyyttä ja rakkaudettomuutta. Surukseni oma kokemukseni on samanlainen. On hyvä muistaa kuitenkin, että monien meidän kokemuksista huolimatta Kansanlähetys on opissaan hyvin raamatullinen.

        Kansanlähetys ei arvioni mukaan ole erityisen kuriton. Se on osa luterilaista kirkkoa, ja taloudellisen riippuvuuden takia se on sopeutunut moniin kirkon oppeihin, jotka eivät Raamatun edessä kestä. KL ei hyväksy suoraan mm. naispappeutta, mutta naiset toimivat järjestössä tavalla, joka on hyvin lähellä papeille kuuluvaa tehtävää. Kansanlähetys ei liikkeenä ole hajanainen, eikä se olemukseltaan ole varsinaisesti seurakunta. Opillista yksimielisyyttä tukee järjestön julkistama yhteinen oppi, johon kaikki KL:n piirit sitoutuvat ja sen mukaan toimivat. KL:ssä vietetään kristillisiä juhlapäiviä ja järjestön jumalanpalveluksissa käydään läpi ajankohtaisia kirkon päivän tekstikohtia. Yhteishengen puuttuminen voi merkitä sitä, että elämme laajemminkin kuivaa, Sanasta luopumisen aikaa ja raamatullisuuteen pyrkivä KL:kin on ajautunut vähitellen järjestöksi, jossa evankelioiva työnäky ei enää pala kirkkaana.

        Kirjoitit: ”Saarnat ovat aika kuivakoita, kaipaan sellaista elävään elämään ja nykyhetkeen tarttumista. Eikös nyt jos koska olisi aika saarnata asioista, joista ihmiset Suomessa kärsivät joka päivä? Pelkkä teologinen pohtiminen ei minua ainakaan sytytä.”
        Tuossa kirjoitit hyvin. KL on opillisesti raamatullinen, mutta teologisesti oikeassa saarnassa julistaja puhuu Jumalasta, mutta hengen virvoittamassa ihmisille suoraan suuntautuvassa saarnassa Jumala puhuu julistajan kautta. Itse olen jäänyt vaille todellista kotiseurakuntaa ja olen siitä hyvin surullinen. Kristillisyys on hyvin laajasti pappis- ja työntekijäkeskeistä, eikä seurakuntalaisille juurikaan etsitä heidän armolahjojensa mukaista paikkaa ja tehtävää.


    • klpo

      Pitkäton hoitovälit Kansanlähetyksessä vaikka raamatullisia opissaan,eli virvoittumisia kerannkymnessä vuodess. TOISTA SE ON VANHOILLISLASESTADIOLAISUUDESSA, jossa saman virvoituksen saa joka kerran, kun käy seuroissa. Osoite löytyy seurailmoituksista kirkollisista lehdistä!

    • Retu3

      Neuvoja kaipaava...
      Sinulle pitäisi tapahtua uudesti syntyminen, ei ihminen jaksa omissa voimissaan. Tarvitseisit sitä vettä mitä Jeesus antaa. Ei Jeesusta voi ottaa, hänet annetaan taivaasta syntejään anteeksi janoavalle. Kaikki teemme syntiä joka päivä ja tarvitsemme jokahetkistä anteeksi saamista. Pelastettu elää armosta ja armossa koko ajan. Siunausta sinulle, että pääsisit katselemaan ja ihmettelemään Jeesusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2803
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2380
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1944
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1796
    6. 152
      1782
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      131
      1510
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe