Perinnönjako

malttamatonko?

Sain tällä viikolla verohallinnolta perintöverotusta koskevan päätöksen. Perunkirja saapui marraskuun alussa ja tilitiedot pyydettiin minulta vuoden lopussa. Päätöksestä käy ilmi, etten joudu maksamaan osuudestani veroja. Nyt herääkin kysymys, milloin tämä perinnönjako sitten oikein suoritetaan? Tulenko saamaan vielä erillisen ilmoituksen rahojen siirtymisestä tililleni? Ainakaan tässä päätöksessä ei sanottu mitään päivämääriä, mikä vähän ihmetyttää. Mietin, meneeköhän tässä vielä kuukausia? Päätös perintöverosta on siis tullut, mutta milloin itse perintö (raha) jaetaan tileille?

6

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qqqqqq11

      "Perunkirjoituksen jälkeen osakkailla on kuolinpesän hoitamiseksi seuraavat vaihtoehdot:
      1.Pitää kuolinpesä jakamattomana
      2.Sopimusjako, eli jakaa koko pesä osakkaiden välisellä sopimuksella
      3.Osittainen perinnönjako, eli sama kuin edellä, mutta jaetaan vain osa omaisuudesta (esim. rahavarat)
      4.Pesänjakajan toimittama virallisjako eli toimitusjako, jos osakkaat eivät pääse yhteisymmärrykseen jaon toteuttamisesta.

      Perinnönjakoa ei tarvita, jos kuolinpesässä on vain yksi perillinen."
      http://www.easiakirjat.fi/index.php?cat=7

      • malttamatonko?

        Tuo nyt ei vastannut ollenkaan kysymykseeni.

        Olen siis viimein saanut verohallinnolta ilmoituksen perintöosuuteni määrästä ja mahdollista veroista (mutta mitään maksettavaa ei siis minulle tullut). Mutta minulla ei vieläkään mitään hajua, milloin tuo summa siirtyy tililleni. Mietin, voiko prosessi vielä kestää kuinka kauan.


    • NuorikoOlet

      Perintövero on määrätty perimäsi osuuden arvosta. Ei verottaja tee perinnönjakoa. Se teidän perillisten on itse hoidettava. Ota yhteys muihin perillisiin ja sopikaa asiasta keskenänne.

    • uskomatonta mutta to

      Tiedätkö kenet edes olet perimässä ? Ota yhteyttä perunkirjoituksen tehneeseen henkilöön tai kuolinpesän hoitajaan. Ei verottaja kenenkään tileille maksa perintöjä. Pesänhoitaja sen tekee.

    • Hei nimim. "malttamatonko"!

      Kiitos kysymyksestä. Asia on kuten edellinen vastaaja jo toteaa: verottaja ei tee perinnönjakoa. Kuolinpesän osakkaat sopivat keskenään mahdollisesta perinnönjaosta. Ota siis yhteyttä siihen henkilöön, joka hoitaa kuolinpesän asioita (pesänhoitaja, pesän ilmoittaja tms) selvittääksesi miten jakamisasia etenee.

      aurinkoista kevättä Satu V. Verotiimistä

    • vastauksiaa

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/12183338

      Täällä saman tyyppistä kyselyä... Aloittajalle: perintö jaetaan silloin, kun sinä itse sitä olet jakamassa muiden osakkaiden kanssa.

      Prosessissa kestää niin kauan, kun teillä kestää. Jonkun osakkaista on täytynyt ryhtyä pesän selvittäjäksi; kysy häneltä, mitä tapahtuu seuraavaksi, sillä hän tietää parhaiten tilanteenne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      246
      2399
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      173
      1529
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1376
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1095
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1089
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      980
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      967
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      875
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      700
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      699
    Aihe