Tämähän on ikuisuuskysymys ja näkemyksiä on vähintään yhtä paljon kuin kuljettajalupia Suomenmaassa, mutta.
Ajatellaanpa asiaa. Kuljettaja, kyyti, maksu. Näistähän taksimatka aika pitkälle alkaa muodostua. Maksu on yhtä kuin ely keskuksen kilometriin tai tuntiin perustuva kulu. OK. Kyyti. Kuljettajan järjestämä siirtymä mistä varsinainen maksu tulee. Tasainen vai äkkinäinen. Pelottava vai rauhallinen. Kuljettaja. Jossei mies osaan pukeutua ammatinsa edellyttämään asuun hänellä ei myöskään ole ammattiylpeyttä. Alku vähän hairahtui otsikosta, mutta olkaa ylpeitä mitä ja miten teette. tai älkää tehkö ollenkaan.
Kuljettajan pukeutuminen
19
2248
Vastaukset
- Taksipingviini
En ole chauffeur, vaan taksikuski. Mielestäni nämä ovat kaksi eri asiaa. Ainakin nämä kaksi tulisi Suomessakin erottaa toisistaan. Chauffeur on palvelijakuljettaja ja taksikuski on palvelukuljettaja. Huomaatte varmaan eron palvelija ja palvelu. Palvelija pukeutuu palvelijan asuun, johon kuuluu tumma puku ja valkoinen paita ja kravatti sekä joskus kuljettajan koppalakki. Taksikuskin asua ei ole maailmalla oikeastaan missään muualla määritelty näin lähelle palvelijan asua kuin Suomessa. Taksikuskit tekevät pidempiä työvuoroja ja joutuvat viettämään autoissaan pidempiä aikoja sekä joutuvat päivittäin useasti rehkimään hikisinä pyörätuolien kanssa ja useiden perättäisien asiakkaiden mm. laukkujen kanssa. Siksi taksikuskin asun tulisi olla myös mukavampi ja rennompi ja helppohoitoisempi, aivan kuin muualla maailmassa ovat jo oivaltaneetkin. Esimerkiksi joustamattomat pukupaita ja pukuhousut ovat hikisenä erittäin epämiellyttäviä varsinkin kravatin kanssa. Ne ovat materiaaleina kylmiä talvella ja kuumia kesällä. En tarkoita, että taksikuskit voisivat alkaa käyttämään verkkareita, ei, mutta miellyttävämpiä ja käytännöllisempiä asuja jokatapauksessa. Esimerkiksi siistit tummansiniset puuvillaiset reisitaskuhousut ja taksilogoilla merkatut pikeepaita tai vaikka kollegepaita olisivat mukavammat ja käytännöllisemmät sekä ammatin vaihtelevuuden takia käytännöllisemmät. Ei ole varmaankaan myöskään tarkoitus, että me näytämme pingviineiltä aivan kuin nyt.
- pavlejia
mistä näitä pilkunviilaajia aina löytäää????
- fhffhfhr
ja asiakkaille vois kanssa laatia jonkunnäköisen pukukoodin? ei teräviä niittejä ei ketjuja puhtaat vaatteet ois ihan pakko jne jne.....
- Freeworker
Taksista ja taksiyhtiöistä näitä löytää. Joukkomielipiteeseen pelottelemalla pakoitettuja alipalkattuja kyynisiä ressukoita. Alkaisitte jo itse ajattelemaan. Nuo typerät pukeutumis säännöt ovat jo turhana taaksejäänyttä elämää kaikkialla muualla maailmassa. Ei ne kravatit tuo teille yhtään enempää kuljetettavia, olette vain asuissanne ja persaukisina sekä mustine silmänalusinenne todella säälittävän näköisiä. Ettekö te uskalla olla ihmisiä?
- Hien sininen
Freeworker kirjoitti:
Taksista ja taksiyhtiöistä näitä löytää. Joukkomielipiteeseen pelottelemalla pakoitettuja alipalkattuja kyynisiä ressukoita. Alkaisitte jo itse ajattelemaan. Nuo typerät pukeutumis säännöt ovat jo turhana taaksejäänyttä elämää kaikkialla muualla maailmassa. Ei ne kravatit tuo teille yhtään enempää kuljetettavia, olette vain asuissanne ja persaukisina sekä mustine silmänalusinenne todella säälittävän näköisiä. Ettekö te uskalla olla ihmisiä?
Ihmettelin aikani näitä pukeutumis sääntöjä kanssa. Kunnes sulkivat datan ja tulot tippuivat. Nyt en enään ihmettele. Leikin apinaa ja haisen pahalle. Oma mielipiteeni oli että aivan sama mitkä vaatteet kunhan siistit ja puhtaat. Olisi asiakkaallekin mielyttävämpää.
- puhtinen pldd
Vaikka kraka ei pakollinen olekaan niin itse käyätn sitä aina kesähelteilläkin. Kyllä se kravatti vaan kuuluu hyvän kuljettajan asuun. Sen verran pitää olla ammattiylpeyttä että solmio löytyy.
- KameliKameli
Näin on ja itsellä on. Aina.
- hörökorva
Kraka varmasti myös ikäkysymys. Nuoret ei käytä, mutta me vähän vanhempi polvi emme oikein osaa olla pukupaidassa ilman krakaa. Ainakaan minä. Molempi parempi, mutta housut kyllä pitää olla jotain muuta kuin farkut ja verkkarit. Tuota minä ihmettelen, miten voi olla niin urpo, että istuu joku lippalakki päässä taksissa sisällä päivän? Kuljettaja näyttää ja vaikuttaa tuolloin ihan naurettavalta! Tuo päähine on pahempi kuin siistit tummat farkut.
- Aasi.
KameliKameli kirjoitti:
Näin on ja itsellä on. Aina.
Herää jo.....Kamelin kusettaja.
- Lätsä
hörökorva kirjoitti:
Kraka varmasti myös ikäkysymys. Nuoret ei käytä, mutta me vähän vanhempi polvi emme oikein osaa olla pukupaidassa ilman krakaa. Ainakaan minä. Molempi parempi, mutta housut kyllä pitää olla jotain muuta kuin farkut ja verkkarit. Tuota minä ihmettelen, miten voi olla niin urpo, että istuu joku lippalakki päässä taksissa sisällä päivän? Kuljettaja näyttää ja vaikuttaa tuolloin ihan naurettavalta! Tuo päähine on pahempi kuin siistit tummat farkut.
Lakki on aina kuulunut kuljettajan perusvarustukseen hevoskärry- eli vossikkakuskeista alkaen. Jopa siinä mittakaavassa, että englanniksi tietyn tyyppinen lippalakki tunnetaan nimellä 'cabbie hat/cap' eli taksinkuljettajan hattu.
Autoa ei pidetä sisätilana eli normaali pukeutumisetikettikään ei estä lakin pitämistä autossa. Sen sijaan perinteinen etiketti kyllä velvoittaa herrasmiestä pitämään lakkia AINA ulkona eli kun se taksinkuljettaja nousee avaamaan asiakkaalleen oven (kuten tietysti tekee, vai mitä?) niin siinä pitäisi aina sorvata hattu päähän, jos ei se jo valmiina ole. Helpompi pitää lakki päässä koko työvuoron ajan. Kuuluu työasuun, nääs. - KameliKameli
Aasi. kirjoitti:
Herää jo.....Kamelin kusettaja.
No nyt olen hereillä taas. Mitä sitten pitäisi tapahtua?
- ölpoilo
Lätsä kirjoitti:
Lakki on aina kuulunut kuljettajan perusvarustukseen hevoskärry- eli vossikkakuskeista alkaen. Jopa siinä mittakaavassa, että englanniksi tietyn tyyppinen lippalakki tunnetaan nimellä 'cabbie hat/cap' eli taksinkuljettajan hattu.
Autoa ei pidetä sisätilana eli normaali pukeutumisetikettikään ei estä lakin pitämistä autossa. Sen sijaan perinteinen etiketti kyllä velvoittaa herrasmiestä pitämään lakkia AINA ulkona eli kun se taksinkuljettaja nousee avaamaan asiakkaalleen oven (kuten tietysti tekee, vai mitä?) niin siinä pitäisi aina sorvata hattu päähän, jos ei se jo valmiina ole. Helpompi pitää lakki päässä koko työvuoron ajan. Kuuluu työasuun, nääs.lakki vs. lippis. mieti vähän...
- Taksipingviini
Pukeutukaa aivan kuinka haluatte, kunhan pukeutuminen on taksilain mukainen. Taksilaissa ei vaadita kravattia ei prässihousuja ei pukupaitaa. Vain väri ja siisteys on tuossa laissa määrätty. Nuo taksiyhtiöiden naurettavat laatutavoite sopimukset voitte unohtaa kokonaan, sillä ne ovat vain TAVOITE SOPIMUKSIA ei LAATU SOPIMUKSIA. Jos ei saavuta tavoitetta, niin ei siitä taksiyhtiö voi ketään rangaista millään tavalla. Vain taksilaki on sitova, eikä senkään rikkojaa voi taksiyhtiöt rangaista, koska lain rikkojaa voi rangaista vain viranomainen. Taksiyhtiöiden antamat sanktiot ovat siis Suomen lain vastaisia, eli laittomia ja siten rangaistava teko. Tehkää tarvittaessa rikosilmoitukset poliisille, niin loppuu tuo työrauhan rikkominen ja mielivallan käyttö.
- capish?
Kovin olet pihalla. Sopimuksen allekirjoituksella sitoudut noudattamaan välityskeskuksen sääntöjä, kun ne eivät ole ilmeisen lainvastaisia kuten nyt ei ole. Jos rikot saat penaltia. koska olet syyllistynyt sopimusrikkomukseen.
- Taksipingviini
Laatutavoite sopimus on erillinen tilausvälitys sopimuksen ulkopuolinen sopimus, jonka autoilija voi yksipuolisesti lopettaa, jolloin se ei tietenkään voi aiheuttaa tilausvälityksen keskeyttämistä. Laatutavoite voi sinänsä kuulua välityskeskuksen kanssa tehtyyn sopimukseen, mutta edelleenkin se on nimensäkin mukaisesti vain TAVOITE, eikä tuon tavoitteen saavuttamisesta ole asetettu pakkoa.
- Taksisuvun pää
Kannattaa muuten erota kokonaan tuollaisesta mielivaltaisia kalliita sopimushässäköitä tehtailevasta yhtiöstä. Tuosta ei tule kuin harmia. Eikös sen yhtiön pitänyt alunperin olla teidän yrittäjäautoilijoiden työkalu, eikä yrittäjäautoilijat yhtiön työkaluja. Kyllä on yhtiön johdolla noussut pissi raakana päähän. Nyt oman arvon tuntevat yrittäjät huom. perustakaa nopeasti uusi tilausvälityskeskus. Uuden monipuolisen ja edullisen tekniikan avulla siitä tulee halvempi ja helponpi käyttöinen, eikä noita idiootteja tarvitse elättää. Nyt on aika alkaa pudottamaan pois ylimääräisiä kustannuksia ja nopeasti.
- txttaxia
kymenlaaksossa ainakin valkoista ja viirullista paitaa saa käyttää kunhan on jonkun korkeamman tason kaveri. muut rangaistaan siniseen auta armias jos ei oo sininen niin huuto kuuluu
- yhdenvertaisuuslaki
Työpaikallakin on yhdenvertainen kohtelu pakollista, olkootpa asema sitten mikä hyvänsä ja työ sama. Anna huutajan huutaa ja naureskele vain. Ota raitapaita "johtajasta" kuva ja jos vain sinulle annetaan sanktioita, niin vie asia kuvan kanssa oikeuteen. Saat ainakin huutelijan kyykkyyn ja hiljaiseksi.
- jorman jortikka
Vittu että te ootte rumia iihmisiä niissä manne vaatteissa. Sitten joku t-h omo puhuu ammattiylpeydestä. Minua ainakin hävettäis ihan saatanasti olla tuollaisissa vaatteissa .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760