Suomessa ja tuntea olevansa "yksi meistä". Romanit, oman tunnustuksena mukaan eivät ole suomalaisia eivätkä tunne olevansa osa Suomen kansaa. Olen ihmetellyt, mistä se johtuu.
Nyt maahamme on syystä tai toisesta parinkymmenen vuoden ajan tullut maahanmuuttajia joiden uskontoa, niin kuin kaikkia uskontoja tasapuolisesti luonnehdin toisaalla:
"uskonto on mitä on ja sitä noudattaa kuka noudattaa ja niitä on kuin sieniä sateella. Niillä on sama arvo kuin sienillä: lahottaa ja elää muiden kasvusta."
Sain vastauksen Moverilta:" Minä en sentin merkin ohella nyt ymmärtänyt viestiäsi." Tämä ei ole ensimmäinen kerta jolloin ihan vakavasti kysyin onko Moverilla jokin muu kotikieli kuin suomi...
Sitten asiaan:
Todetusti siis äidinkielen osaaminen näyttää Suomessa olevan retuperällä. Kaksi ednistä ryhmää, maahanmuuttajat ja romanit jäävät ulkopuolisiksi mm kielitaidon ohuuden takia. Romaneista tiedämme mitä he meille antaa/ ottaa mutta saammeko ednisen ryhmän joukon jatkoksi?
Jokainen tietää miten paljon pitää oppia äidin maidosta jotta ymmärtää isäimme kieltä ja mieltä. Muuttuko maamme nyt muutenkin kuin ulkoisesti?
Suomen kielen ymmärtäminen on tärkeää jos haluaa viihtyä
24
138
Vastaukset
- ¢
koiratkin ymmärtävät kaiken mitä puhumme.
http://www.youtube.com/watch?v=BSK_dPAzshE
. - mette.soderman
Maahanmuuttajien kohdalla on koko ajan korostettu kielenopetuksen tärkeyttä. Valitettavasti kieliopetus on varsin retuperällä viralliselta taholta. Tärkeää onkin, että kaikki osallistuvat tähän opetukseen, työnantajat, työtoverit, naapurit yms. Eli hankkikaa maahanmuuttajaystäviä ja puhukaa heille! Autatte heitä ja maatamme.
Sain itse hyvää opetusta aiheesta, kun tututuin naapurin venäjnkieliseen vaimoon. Hän hankki itse kaikki saamansa kurssit, mutta neuvoin ja opastin kaikessa mahdollisessa - aviomies yritti lähinnä pitää vaimon nyrkin ja hellan välissä. Alkaen siitä, mitä kaikkea löytyy puhelinluettelosta (sellaista ei Venäjällä ollut) siihen tietoon, että appelsiinit eivät todellakaan ole kalliita Suomessa (aviomiehen antama harhaanjohtava tieto). Lopulta päädyin avustavaksi tulkiksi mielenterveystoimistoon ja oikesaputoimistoon ja vaimo sai eron, opiskeli ammattikoulussa ja sai pysyvän työpaikan erään firman Venäjä-suhteita hoitavan dirikan konsulttna.
Samaan aikaan hänen edellisen avioliiton maahan tuomansa noin 9-vuotias tytär oppi koulussa ja kavereilta niin täydellisen Tampereen murteen kahdessa vuodessa, etten silmät kiinni erottanut, puhuiko Marina vai hänen suomalainen tyttökaverinsa. Puhukaa heille!- hgdghfhgf
Mulla on maahanmuuttajataustaisia kavereita. somalin ja mannen kanssa en halua olla missään tekemisissä (paitsi ehkä sitten jos elättää itsensä ja kakaralaumansa ilman veronmaksajaa.)
- kissa kissa
Vaikeaa suomea Jeesuksen siunauksella
Joskus itsestään selvä pysähdyttää miettimään koska se on niin
itsestään selvää ettei sitä osaa ihmetellä. Tässä minä taas mongerran sitä suomea jota ei ymmärretä. Kauniin päivä kunniaksi sallin se itselleni.
Hesarissa oli mielenkiitoinen artikkeli:
"Ostopäätöksiä Jeesuksen siunauksella
Yhdysvaltalainen liikemies kuuluttaa yrityksille vanhoillisten kristittyjen viestiä."
Asian ydin oli se, että osa maan kansalaisista haluaa, että USA on sellainen kulttuurisesti mitä he arvostaa. Liian monta tuomittavaa aatetta tai elintapaa saa
rahaa kuluttajien kukkaroista.
Lain mukaan toimitaan, totta kai.
Kukaan ei vaadi ostoboikotteja tai maalaa liikkeiden ikkunoihin hakaristejä tai seiso ovella sanomassa: Juutalainen kauppa! Älä osta täältä!
Liikutuin kyyneliin huomatessani kuinka suoraselkäinen vakaumus saa jalansijaa ja samalla vakaumuksen ihmiset muistaa yhden selkeän perussäännön:
LAKIA EI SAA RIKKOA!!! - kissa kissa
mette
Älä viitsi olla lapsellinen. Sanoin aikanani samaa monta monituista kertaa...!
Kirjoitin kirjoittamasta päästyäni tutustumisen hyödyllisyydestä.
Vastaus oli virallisen viisauden jakajan kirjoittamana:
maahanmuuttajan pitää vain noudattaa lakia, muuta heiltä ei voi eikä tarvitse odottaa.
Koska olet nainen ja ymmärrät vähemmän kuin Mover, joka on mies ja olet eri mieltä hänen kanssaan, valitsen Moverin totuuden mieluummin kuin sinun- kissa kissa
PS avain san oli minulla " pihatalkoot ja pyykkitupapalaverit"
- mette.soderman
Kissa kissa: jos haluat tietää, miksi Suomen romanit eivät tunne olevansa osa Suomen kansaa, lue heidän historiastaan vaikka Googlesta. Kieliongelmaa heillä ei ole, he puhuvat normaalisti suomea, päinvastoin romanikielet ovat vaarassa kokonaan hävitä. He ovat olleet suomalaisia 500 vuotta ja heitä on aina kohdeltu vieraina ja muukalaisina. Viime aikoina tilanne on parantumassa.
Suomeen tulevat Romanian, Bulgarian ja Moldovan romanit puhuvat eri kieliä kuin Suomen romanit eivätkä tunne kuuluvansa samaan kansaan. Suomen romanien pukeutumiskulttuuri eroaa kaikkien muiden romanien kulttuurista.- kissa kissa
Kissa kissa: jos haluat tietää, miksi Suomen romanit eivät tunne olevansa osa Suomen kansaa
Tiedän kyllä miksi he eivät jne..
Kielitaito vaatii aktiivisuuta. Jos ei lue ja kirjoita ei opi vaan sanasto jää 7-vuotiaan tasolle Samalla jää myös ymmärrys koska sitä kehittää vain lukemalla. Jos suomalaiset eivät koe heitä suomalaisina, niin ei sitä voi nyt ihmisiltä vaatia tuntemaan jotain, mitä ei tunne. On se syy mikä tahansa. Minäkään en itse koe heitä suomalaisina..Suomessa asuvina romaneina kyllä.
- olen raczer
Pukeutumiskulttuurinsa eroaa koska suomalaiset ovat ainoa lammaskansa, joka haluaa maksaa romaneille juhlavat työvaatteet.
- mette.soderman
olen raczer kirjoitti:
Pukeutumiskulttuurinsa eroaa koska suomalaiset ovat ainoa lammaskansa, joka haluaa maksaa romaneille juhlavat työvaatteet.
Sosiaalihuolto maksaa vain ja ainoastaan romaninaisen samettihameen kustannuksista osan, koska romanivaatetta kantava nainen ei voi esiintyä ilman sitä - kyseessä on ehdoton, kulttuuriin kuuluva vaatekappale. MItään muuta romaniasun osaa (esim. puseroa) ei makseta, ja hameestakin vain tietty summa ja vain tietyn ajanjakson välein (esimerkiksi 3 vuotta).
- poor gypsy
mette.soderman kirjoitti:
Sosiaalihuolto maksaa vain ja ainoastaan romaninaisen samettihameen kustannuksista osan, koska romanivaatetta kantava nainen ei voi esiintyä ilman sitä - kyseessä on ehdoton, kulttuuriin kuuluva vaatekappale. MItään muuta romaniasun osaa (esim. puseroa) ei makseta, ja hameestakin vain tietty summa ja vain tietyn ajanjakson välein (esimerkiksi 3 vuotta).
Miksi mä en sitten saa rahaa kledjuihin, koska alastomanakin on aika vaikea liikkua, varsinkin talvet tuppaavat olemaan vähän hankalia.
Mitäs jos mustalaiset menis vaikka töihin ja ostais ihan ite kledjunsa, niin kuin joutuu tekemään köyhin valkolainenkin. Mikä tässä yhtälössä oikein mättää? - sitroen.
kissa kissa kirjoitti:
Kissa kissa: jos haluat tietää, miksi Suomen romanit eivät tunne olevansa osa Suomen kansaa
Tiedän kyllä miksi he eivät jne..
Kielitaito vaatii aktiivisuuta. Jos ei lue ja kirjoita ei opi vaan sanasto jää 7-vuotiaan tasolle Samalla jää myös ymmärrys koska sitä kehittää vain lukemalla.Työn tekeminen kehittää myös kielitaitoa. Siinä joutuu useimmiten puhumaan toisten kanssa ja samalla oppii kieltä. Nämä kaksi ihmisryhmää kuitenkin välttävät työn tekemistä viimeiseen asti ja sitten mökeltävät rasismista.
Ihan muutama poikkeus vahvistaa ylläolevan perusperiaatteen. - totta puhuen
On romaninaisia, jotka eivät pidä samettihametta - ehkä he eivät ole kuulleet meten määräyksestä mitään.
http://yle.fi/vintti/yle.fi/aamusydamella/aamusydamella/node/104.htm
Sitä paitsi, sossu maksaa hameesta 410 euroa joka vuosi.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/58476-helsinki-myontaa-410-euroa-romanihameen-ostoon - sdgsfgrjhm
Voi sinua Sötte Mederman, ovatko mannet muka tyhmempiä kuin me kun eivät muka pärjää samassa koulussa suomalaisten kanssa. 500 vuotta ovat jo 'yrittäneet' sopeutua eikä siitä tule hevon paskaa. Sen vuoksi ne muualla sivistysmaissa tonkivat kaatopaikkoja. Sama pitäisi tehdä meillä eikä kustantaa niille rahtihameita myöden kaikkea.
- mette.soderman
totta puhuen kirjoitti:
On romaninaisia, jotka eivät pidä samettihametta - ehkä he eivät ole kuulleet meten määräyksestä mitään.
http://yle.fi/vintti/yle.fi/aamusydamella/aamusydamella/node/104.htm
Sitä paitsi, sossu maksaa hameesta 410 euroa joka vuosi.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/58476-helsinki-myontaa-410-euroa-romanihameen-ostoonKunnat maksavat eri tavoin.
Kaikki romaninaiset eivät noudata heimotapoja eivätkä pidä heimoasua; toiset noudattavat. Pukuun kuuluu koko säännöstö samaan pakettiin, joten varsinkin nuoret naiset pitävät sitä hankalana.
Kun romanien koulutus paranee, on mahdollista, että puvusta ja koko kulttuurista luovutaan. Minusta se olisi oikeastaan vahinko, mutta he itse päättävät.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_romanit#Romanikulttuuri - mette.soderman
sdgsfgrjhm kirjoitti:
Voi sinua Sötte Mederman, ovatko mannet muka tyhmempiä kuin me kun eivät muka pärjää samassa koulussa suomalaisten kanssa. 500 vuotta ovat jo 'yrittäneet' sopeutua eikä siitä tule hevon paskaa. Sen vuoksi ne muualla sivistysmaissa tonkivat kaatopaikkoja. Sama pitäisi tehdä meillä eikä kustantaa niille rahtihameita myöden kaikkea.
Voisi luulla, että mielestäsi Suomen romanit ovat aina olleet samanarvoisia suomalaisten kanssa ja on ollut vain heistä itsetään kiinni, miten suomalaisia he ovat. Ikävä kyllä asia ei ole näin.
Kirkon kanta romaneihin oli menneinä vuosisatoina jyrkän kielteinen: romaneilta kiellettiin kaikki kirkolliset toimitukset sekä sairaanhoito, joka oli pitkään yksin kirkon tehtävänä.
Työ- ja elinkeinoministeriön 2008 tekemän tutkimuksen mukaan romanien työllistymistä jarruttaa pahiten koulutuksen ja työkokemuksen puute. Suurella osalla työttömänä olevista romaneista on koulutuksena pelkästään peruskoulu.
Työllistymistä vaikeuttavat myös työnantajien asenteet, sillä vain hieman yli puolet työnantajista olisi valmiita palkkaamaan romanin. Työharjoitteluun suhtaudutaan myönteisemmin, mutta siihenkään romania ei ottaisi 15 prosenttia työnantajista.
Opetushallituksen maaliskuussa 2012 julkaisemasta selvityksestä käy kuitenkin ilmi, että romaninuorten koulumenestys on parantunut viime vuosina huomattavasti. Selvitykseen haastatellut 1 300 rehtoria arvioivat, että 70%nbsp;prosentilla oppilaista koulu sujuu erinomaisesti, hyvin tai vähintään tyydyttävästi. Lisäksi yhteistyö koulun ja vanhempien välillä on muodostunut niin sujuvaksi, että opetushallitus pitää sitä jopa läpimurtona romanien koulunkäynnin historiassa.
Ammatilliseen koulutukseen hakeutuvien määrä on yli kaksinkertaistunut edelliseen, kymmenen vuotta sitten tehtyyn selvitykseen verrattuna. Lukion aloittavien romaninuorten määrä on kuitenkin silti erittäin vähäine
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_romanit#Historia - olen raskaana
Voisi luulla, että mielestäsi Suomen romanit ovat aina olleet samanarvoisia suomalaisten kanssa ja on ollut vain heistä itsetään kiinni, miten suomalaisia he ovat. Ikävä kyllä asia ei ole näin.
Kirkon kanta romaneihin oli menneinä vuosisatoina jyrkän kielteinen: romaneilta kiellettiin kaikki kirkolliset toimitukset sekä sairaanhoito, joka oli pitkään yksin kirkon tehtävänä.
Työ- ja elinkeinoministeriön 2008 tekemän tutkimuksen mukaan romanien työllistymistä jarruttaa pahiten koulutuksen ja työkokemuksen puute. Suurella osalla työttömänä olevista romaneista on koulutuksena pelkästään peruskoulu.
Työllistymistä vaikeuttavat myös työnantajien asenteet, sillä vain hieman yli puolet työnantajista olisi valmiita palkkaamaan romanin. Työharjoitteluun suhtaudutaan myönteisemmin, mutta siihenkään romania ei ottaisi 15 prosenttia työnantajista.
Opetushallituksen maaliskuussa 2012 julkaisemasta selvityksestä käy kuitenkin ilmi, että romaninuorten koulumenestys on parantunut viime vuosina huomattavasti. Selvitykseen haastatellut 1 300 rehtoria arvioivat, että 70%nbsp;prosentilla oppilaista koulu sujuu erinomaisesti, hyvin tai vähintään tyydyttävästi. Lisäksi yhteistyö koulun ja vanhempien välillä on muodostunut niin sujuvaksi, että opetushallitus pitää sitä jopa läpimurtona romanien koulunkäynnin historiassa.
Ammatilliseen koulutukseen hakeutuvien määrä on yli kaksinkertaistunut edelliseen, kymmenen vuotta sitten tehtyyn selvitykseen verrattuna. Lukion aloittavien romaninuorten määrä on kuitenkin silti erittäin vähäine
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_romanit#HistoriaJa kun romanit eivät pääse juuri niihin 15% työharjoittelupaikkoihin, syrjäytyvät he kaikki.
Ehkä entisaikaan kirkolla ym. oli vielä joku roti romaniongelman hoidossa. Ainakin ongelma on saatu pidettyä kohtuullisesti kurissa, kun 500 vuoden jälkeen romaneita on vain 10 000.
Jännä muuten tuo hyysärin logiikka: koska romaneita on joskus syrjitty (todennäköisesti ansaitusti), niin on ymmärrettävää, että ovat rikollisia loisia.
Mutta vaikka minua itseäni ovat romanit ainakin 50% kohtaamisistani kohdelleet sikamaisesti, niin ei se saisi vaikuttaa suhtautumiseeni heihin jatkossa.
Mainittakoon vielä, että noin parikymppiseksi asti lapsuudesta alkaen ihailin romaneita. Mutta aikuisiällä olen oppinut kantapään kautta mistä heissä on kyse. Ei siis taaskaan ole kyse ennakkoluuloista ja kokemattomuudesta, vaan nimenomaan elämänkokemuksen tarjoamista opeista. - olen rasismi
Kunnat maksavat eri tavoin.
Kaikki romaninaiset eivät noudata heimotapoja eivätkä pidä heimoasua; toiset noudattavat. Pukuun kuuluu koko säännöstö samaan pakettiin, joten varsinkin nuoret naiset pitävät sitä hankalana.
Kun romanien koulutus paranee, on mahdollista, että puvusta ja koko kulttuurista luovutaan. Minusta se olisi oikeastaan vahinko, mutta he itse päättävät.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_romanit#RomanikulttuuriPuku on täysin teennäinen kulttuurin merkki, keksitty arkikäyttöön vain koska suomalaiset lampaat sen sallivat ja kustantavat. Eivät romaniakat kulkeneet päivittäin rahtihameissa vielä 1800-luvulla, kun sossu ei maksanut ja piti yrittää elättää itsensä. Silloin romanimiehetkin pukeutuivat aika samoin kuin muutkin.
Missään muualla maailmalla romaneilla ei myöskään ole moista pukeutumiskulttuuria. Oikeammin romanien puvut siis kertovatkin suomalaisesta kulttuurista, kuinka maailman laidalta löytyy sinisilmäisin lammaskansa. - olen rasismi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_romanit#RomanikulttuuriJa tokihan nekin romanit, jotka eivät hametta pidä, nostavat 400e hamerahan.
- Kaksoisstandardi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_romanit#RomanikulttuuriHmm... "romanivaatetta kantava nainen ei voi esiintyä ilman sitä - kyseessä on ehdoton, kulttuuriin kuuluva vaatekappale", ja "Kaikki romaninaiset eivät noudata heimotapoja eivätkä pidä heimoasua". Onko näissä kirjoittamissasi lauseissa jotain ristiriitaista?
Minun mielestäni on tasavertaisuusperiaatteen vastaista että veronmaksajien varoista kustannetaan vaatetusta etnisen taustan perusteella. -
Kaksoisstandardi kirjoitti:
Hmm... "romanivaatetta kantava nainen ei voi esiintyä ilman sitä - kyseessä on ehdoton, kulttuuriin kuuluva vaatekappale", ja "Kaikki romaninaiset eivät noudata heimotapoja eivätkä pidä heimoasua". Onko näissä kirjoittamissasi lauseissa jotain ristiriitaista?
Minun mielestäni on tasavertaisuusperiaatteen vastaista että veronmaksajien varoista kustannetaan vaatetusta etnisen taustan perusteella.kysehän on kaiken lisäksi rikoksentekovälineestä. Hameen sisällä kuljetetaan varastettu tavara ulos kaupasta.
- KIITOS 1939
MINÄ TÄSSÄ RUNKKAAN NÄILLE KETJUILLE! TULEN IHAN KOHTA OOOH AAHHH NYT TULI ISO MÄLLI MONITORILLE!
KIITOS 1939!- peruss
hommanatsi
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4233631Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181612- 1141432
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n851399Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991368Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591316- 501246
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi891159Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331027- 39960