Kärsin tässä hieman yli kahden kuukauden verran ahdistuksesta, paniikkikohtauksista ja masennusoireista. Sain terveyskeskuslääkäriltä lääkkeet ahdistukseen ja masennukseen(Sepram), joita olen käyttänyt reilun kuukauden ja oireet tuntuvat helpottavan, vaikka aluksi tuntui ettei lääkkeet vaikuttaneet mitenkään.
Mietin vain, että saattoiko tuo ahdistus ja masennus olla merkki sekamuotoisesta jaksosta? Minulla on elämässäni ollut tuollaisia kausia, jolloin käytös ja ajatukset ovat saattaneet täyttää ainakin hypomanian tunnusmerkit, mutta niitä on näin jälkeenpäin melko vaikea arvioida.
Ahdistus ja masennus = sekamuotoinen jakso?
16
451
Vastaukset
- näin itsellä
Itselläni oli ainakin nuo oireet selkeästi sekatilaan liittyviä. Mulle ei sitten sepram sopinut koska ampui vähän yli mutta tasaava lääkitys auttoi.
- voiko olla
Itselläni tuntui Sepram ainakin alkuun vain lisäävän ahdistusta ja paniikkia. Helpotus alkoi parin viikon päästä lääkkeen aloituksesta, mutta sitten sain taas pari rajua paniikkikohtausta muutaman viikon päästä ja masennusoireet alkoivat tulla takaisin. Nyt olo on taas helpottamassa, en ole saanut paniikkikohtauksia eikä masenna.
Kaksisuuntaisellehan SSRI-lääkitys voi aiheuttaa manian/hypomania, mutta näinhän ei kai kaikille välttämättä käy? - näin itsellä
voiko olla kirjoitti:
Itselläni tuntui Sepram ainakin alkuun vain lisäävän ahdistusta ja paniikkia. Helpotus alkoi parin viikon päästä lääkkeen aloituksesta, mutta sitten sain taas pari rajua paniikkikohtausta muutaman viikon päästä ja masennusoireet alkoivat tulla takaisin. Nyt olo on taas helpottamassa, en ole saanut paniikkikohtauksia eikä masenna.
Kaksisuuntaisellehan SSRI-lääkitys voi aiheuttaa manian/hypomania, mutta näinhän ei kai kaikille välttämättä käy?Niin noh..vaikea sanoa miten tuo ssri-lääkitys kaikille sopii mutta pääsääntöisesti sitä ei saisi bipolaariseen sellaisenaan antaa. Joskus tasaavan kanssa sopii hyvin.
Ole varovainen tuon sepramin kanssa, lupaathan? - Pilvessä poutaa
voiko olla kirjoitti:
Kaksisuuntaisellehan SSRI-lääkitys voi aiheuttaa manian/hypomania, mutta näinhän ei kai kaikille välttämättä käy?SSRI-lääkitys voi aiheuttaa "manian/hypomanian" ihan kaikille ihmisille. Kaikille ei. Riippuu annostuksesta jne.
- voiko olla
näin itsellä kirjoitti:
Niin noh..vaikea sanoa miten tuo ssri-lääkitys kaikille sopii mutta pääsääntöisesti sitä ei saisi bipolaariseen sellaisenaan antaa. Joskus tasaavan kanssa sopii hyvin.
Ole varovainen tuon sepramin kanssa, lupaathan?Juu, lupaan olla varovainen. Ei ole annetukaan sellaisenaan bipolaarisuuteen, lääkäri ei edes kysellyt mitään mahdollisista maniaoireista tai muista sellaisista. Bipolaarihäiriötä ei siis ole diagnosoitu, jos minulla sitä edes siis on.
Täytin netissä tuon mielialahäiriökyselyn(MDQ) ja seula oli negatiivinen, tosin jos olisin laittanut siihen, että kyseiset oireet olisivat aiheuttaneet kohtalaisia haittoja vähäisten haittojen sijaan, niin tulos olisi ollut positiivinen. Sulkeeko tuo testi sellaisenaan bipolaarihäiriön mahdollisuuden pois? Siis jos vaikkapa psykiatri teettäisi minulle saman testin ja vastaisin samalla tavalla? - näin itsellä
voiko olla kirjoitti:
Juu, lupaan olla varovainen. Ei ole annetukaan sellaisenaan bipolaarisuuteen, lääkäri ei edes kysellyt mitään mahdollisista maniaoireista tai muista sellaisista. Bipolaarihäiriötä ei siis ole diagnosoitu, jos minulla sitä edes siis on.
Täytin netissä tuon mielialahäiriökyselyn(MDQ) ja seula oli negatiivinen, tosin jos olisin laittanut siihen, että kyseiset oireet olisivat aiheuttaneet kohtalaisia haittoja vähäisten haittojen sijaan, niin tulos olisi ollut positiivinen. Sulkeeko tuo testi sellaisenaan bipolaarihäiriön mahdollisuuden pois? Siis jos vaikkapa psykiatri teettäisi minulle saman testin ja vastaisin samalla tavalla?Sulla tuskin on bipolaarista jos testasit ihan ajatuksella ton läpi. Siispä onnittelujen paikka(?) :D
- voiko olla
näin itsellä kirjoitti:
Sulla tuskin on bipolaarista jos testasit ihan ajatuksella ton läpi. Siispä onnittelujen paikka(?) :D
Okei, selvä? Ajattelin vaan että saattaisi mahdollisesti olla 2-tyypin bipo tai syklotymia, koska hypomaniahan ei aiheuta niin pahoja haittoja(rahan tuhlausta jne.) kuin varsinainen mania?
- näin itsellä
voiko olla kirjoitti:
Okei, selvä? Ajattelin vaan että saattaisi mahdollisesti olla 2-tyypin bipo tai syklotymia, koska hypomaniahan ei aiheuta niin pahoja haittoja(rahan tuhlausta jne.) kuin varsinainen mania?
Mulla on II-tyypin bipo ja enemmänkin on kahlattu masiksen puolella. Joskus ollut semmosia euforisia piikkejä. Nuo tunnistan parhaiten yksittäisinä ja vahvempina tunteina mutta välillä tuntuis että mulla on taipumusta sellaiseen tiheään vaihteluun. Yksihän kutsui omaa kaksisuuntaisuuttaan "kaksisataasuuntaiseksi" inhimillisessä tekijässä telkkarissa, niin monien tunnetilojen vuoksi.
No näillä mennään. - näin itsellä
voiko olla kirjoitti:
ja joo hypomania ei auheuta niin pahoja haittoja kuten just tuo tuhlaaminen jne.
- sanoisin näin
näin itsellä kirjoitti:
ja joo hypomania ei auheuta niin pahoja haittoja kuten just tuo tuhlaaminen jne.
Tuo testi ei tosiaankaan sulje bipolaarihäiriön mahdollisuutta pois, eikä sen avulla myöskään voi diagnosoida kyseistä häiriötä. Itse sanoisin kyllä, että jos tuossa testissä vastaa useimpiin kohtiin kyllä, niin silloin on syytä epäillä bipolaarihäiriötä, vaikka haitat siis olisivatkin lieviä.
- puutunpas tähän
sanoisin näin kirjoitti:
Tuo testi ei tosiaankaan sulje bipolaarihäiriön mahdollisuutta pois, eikä sen avulla myöskään voi diagnosoida kyseistä häiriötä. Itse sanoisin kyllä, että jos tuossa testissä vastaa useimpiin kohtiin kyllä, niin silloin on syytä epäillä bipolaarihäiriötä, vaikka haitat siis olisivatkin lieviä.
Kyllä se nyt melko selvästi vaan sulkee pois. Ihan normikäytössä on psyk.hoidossa ja testin tuloksiin nojaamme. hyvin selkeästi voi sulkea vastausten perusteella bipolaarisen häiriön pois jos aihetta.
- gmwg203k2
voiko olla kirjoitti:
Eikö se mene niin, että 2 tyypin bipoon ei sisälly sekamuotoisia jaksoja?
- ajatelkaaas nyt tätä
puutunpas tähän kirjoitti:
Kyllä se nyt melko selvästi vaan sulkee pois. Ihan normikäytössä on psyk.hoidossa ja testin tuloksiin nojaamme. hyvin selkeästi voi sulkea vastausten perusteella bipolaarisen häiriön pois jos aihetta.
"hyvin selkeästi voi sulkea vastausten perusteella bipolaarisen häiriön pois jos aihetta."
Jos henkilöllä esiintyy vaikkapa kaikki testissä kysytyt oireet saman jakson aikana, mutta niiden aiheuttamat haitat ovat vähäisiä, niin sulkeeko se silti bipolaarihäiriön mahdollisuuden pois?
Tuo haittojen arviointi on vähän vaikeaa, koska joku voi nähdä kyseisen haitan hyvin vakavana ja toinen taas lievänä. Haitat riippuvat vähän myös tuurista, ajatellaanpa nyt paria esimerkkiä:
- Agressiivisuus: joku ärähtää/raivoaa kaverilleen ja joku toinen taas lyö kaveria puukolla mahaan suuttuessaan
- Holtiton päihteidenkäyttö: joku ryyppää pari viikkoa putkeen ja toinen taas tarttuu heroiinipiikkiin tuhoten samalla koko elämänsä - ......
gmwg203k2 kirjoitti:
Eikö se mene niin, että 2 tyypin bipoon ei sisälly sekamuotoisia jaksoja?
Ei mene.
- julia23
Pitääkö paikkansa, että kakkostyypin bipossa pitää masennusjakson olla vakava, että se diagnosoidaan? näin jossakin sanotaan.
- gw23gy32g4hewh4
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksisuuntainen_mielialahäiriö#Tyyppi_II
"Tyypin II kaksisuuntaista mielialahäiriötä luonnehtii vakavien masennusjaksojen ja hypomaanisten jaksojen vaihtelu, ja kliinistä kuvaa hallitsevat yleensä toistuvat masennusjaksot ja mielialan ailahtelevuus"
Siltä vaikuttaisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu463516- 1362525
Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti172494Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett151973- 161436
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731337- 1061324
Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1531043- 931027
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon21969