Sortamattoman yksirunkoisen sloopin määritelmä

määrittelijä

Veneen pituus noin 25 jalkaa, lys 1.14 tai parempi.
Veneen pituus noin 30 jalkaa, lys 1.22 tai parempi.
Veneen pituss noin 35 jalkaa, lys 1.26 tai parempi.
Veneen pituus noin 40 jalkaa, lys 1.34 tai parempi

Jos veneesi ei täytä näitä kriteereitä. jauhat tähän aloitukseen roskaa.

73

414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jodlarin roskaa

      Jauhat roskaasi. Sortamatonta ei ole

      • grgewg

        3 minsaa meni ja ilman perusteluja, hyvä hyvä. Ensi kerralla nopeampi reagointi ja paremmilla perusteluilla.


      • heh,
        grgewg kirjoitti:

        3 minsaa meni ja ilman perusteluja, hyvä hyvä. Ensi kerralla nopeampi reagointi ja paremmilla perusteluilla.

        Muodostaessaan nostetta kölii aina sortaa liikkuessaan veden läpi, jos köli ei sortaisi ei se myöskään saisi aikaan nostetta. Jos sitten yrität korjata asian kääntämällä kölin veneen keskilinjasta niin kölisi sortaa edelleen mutta keulasi osoittaa vielä alemmas.


      • i67gg
        heh, kirjoitti:

        Muodostaessaan nostetta kölii aina sortaa liikkuessaan veden läpi, jos köli ei sortaisi ei se myöskään saisi aikaan nostetta. Jos sitten yrität korjata asian kääntämällä kölin veneen keskilinjasta niin kölisi sortaa edelleen mutta keulasi osoittaa vielä alemmas.

        "Muodostaessaan nostetta kölii aina sortaa liikkuessaan veden läpi, jos köli ei sortaisi ei se myöskään saisi aikaan nostetta"

        Noste ja sorto kumoavat toisensa ja siksi nopea purjevene menee suoraan. Katso:

        http://www.physics.unsw.edu.au/~jw/sailing.html
        " Why doesn't the boat drift sideways? Well it does a little, but when it does, the keel, a large nearly flat area under the boat, has to push a lot of water sideways. The water resists this, and exerts the sideways force Fk on the keel.

        picture of keel

        This cancels the sideways component of Fw. As to the forwards component: it accelerates the boat until the drag force Fd holding it back is big enough so that

        Fw = -{Fk Fd}.

        So a boat can sail close to the wind: typically 45°, although many high performance boats go closer than that. "


      • bcvbxcvb
        heh, kirjoitti:

        Muodostaessaan nostetta kölii aina sortaa liikkuessaan veden läpi, jos köli ei sortaisi ei se myöskään saisi aikaan nostetta. Jos sitten yrität korjata asian kääntämällä kölin veneen keskilinjasta niin kölisi sortaa edelleen mutta keulasi osoittaa vielä alemmas.

        Muodostaessaan nostetta lentokoneen siipi aina sakkaa liikkuessaan ilman läpi, jos siipi ei sakkaisi ei se myöskään saisi aikaan nostetta.

        Aivan järjetön lause, huomatko.


      • 20+15
        i67gg kirjoitti:

        "Muodostaessaan nostetta kölii aina sortaa liikkuessaan veden läpi, jos köli ei sortaisi ei se myöskään saisi aikaan nostetta"

        Noste ja sorto kumoavat toisensa ja siksi nopea purjevene menee suoraan. Katso:

        http://www.physics.unsw.edu.au/~jw/sailing.html
        " Why doesn't the boat drift sideways? Well it does a little, but when it does, the keel, a large nearly flat area under the boat, has to push a lot of water sideways. The water resists this, and exerts the sideways force Fk on the keel.

        picture of keel

        This cancels the sideways component of Fw. As to the forwards component: it accelerates the boat until the drag force Fd holding it back is big enough so that

        Fw = -{Fk Fd}.

        So a boat can sail close to the wind: typically 45°, although many high performance boats go closer than that. "

        Jos kölin nostovoima olisi yhtä suuri kuin purjeen vastakkaiseen suuntaan painava voima niin veneesi ei liikkuisi lainkaan.


      • vvdwfv
        20+15 kirjoitti:

        Jos kölin nostovoima olisi yhtä suuri kuin purjeen vastakkaiseen suuntaan painava voima niin veneesi ei liikkuisi lainkaan.

        Jos kölin nostovoima olisi yhtä suuri kuin purjeen vastakkaiseen suuntaan painava voima niin veneesi ei liikkuisi lainkaan. "

        Purjeesta tulee yksinkertaisesti esitettynä kaksi voimakomponenttia, nopean purjeveneen köli kumoaa sivuttaisliikkeen ja jäljelle jää eteenpäin vievä voima.

        http://physicsofsailing.wikispaces.com/file/view/IMAGE_002.png/54019710/IMAGE_002.png


      • Aina sortaa
        bcvbxcvb kirjoitti:

        Muodostaessaan nostetta lentokoneen siipi aina sakkaa liikkuessaan ilman läpi, jos siipi ei sakkaisi ei se myöskään saisi aikaan nostetta.

        Aivan järjetön lause, huomatko.

        Purjelentokone sortaa lentäessään aina, eli se kulkee alaspäin ilmassa. Pysyäkseen ilmassa ja noustakseen ylöspäin sen täytyy pysytellä nousevassa ilmavirtauksessa, mutta siipi sortaa koko ajan.


      • efhnwh
        Aina sortaa kirjoitti:

        Purjelentokone sortaa lentäessään aina, eli se kulkee alaspäin ilmassa. Pysyäkseen ilmassa ja noustakseen ylöspäin sen täytyy pysytellä nousevassa ilmavirtauksessa, mutta siipi sortaa koko ajan.

        Purjelentokone tarvitsee paljon ulkoista energiaa päästäkseen liikkeelle. Energia on varastoitu korkeuteen jota nostavat ilmavirtaukset pitävät yllä. Analogia ei sovi purjehdukseen.


      • hgderfjjjk
        Aina sortaa kirjoitti:

        Purjelentokone sortaa lentäessään aina, eli se kulkee alaspäin ilmassa. Pysyäkseen ilmassa ja noustakseen ylöspäin sen täytyy pysytellä nousevassa ilmavirtauksessa, mutta siipi sortaa koko ajan.

        Iso ero, purjelentokone ei liiku mihinkään 3 m/s tuulella maassa, purjevene vedessä kulkee yli 5 solmua.

        http://www.yachtingaustralia.com.au/site/yachting/ayf/downloads/Technical/Measurement/2012 ORC Forms/7140 ORC Certificate.pdf


      • jodlarin analogia
        efhnwh kirjoitti:

        Purjelentokone tarvitsee paljon ulkoista energiaa päästäkseen liikkeelle. Energia on varastoitu korkeuteen jota nostavat ilmavirtaukset pitävät yllä. Analogia ei sovi purjehdukseen.

        Olet ihan jodlari. Purjelentoon lähdet pahvivuoren päältä. Purjelentokoneen eteenpäin vievä voima syntyy painovoimasta, se vastaa purjeveneeseen kohdistuvaa tuulivoimaa. Siipi sortaa ilmavirrassa mutta muodostaa myös nostetta joten putoaminen (sortaminen) on hidasta. Nousevassa virtauksessa purjelentokone pysyy ilmassa vaikka kuinka kauan mutta silti siipi sortaa koko ajan. Ilman nousevaa virtausta kone laskee (sortaa) maahan asti.


      • palaute1234
        jodlarin analogia kirjoitti:

        Olet ihan jodlari. Purjelentoon lähdet pahvivuoren päältä. Purjelentokoneen eteenpäin vievä voima syntyy painovoimasta, se vastaa purjeveneeseen kohdistuvaa tuulivoimaa. Siipi sortaa ilmavirrassa mutta muodostaa myös nostetta joten putoaminen (sortaminen) on hidasta. Nousevassa virtauksessa purjelentokone pysyy ilmassa vaikka kuinka kauan mutta silti siipi sortaa koko ajan. Ilman nousevaa virtausta kone laskee (sortaa) maahan asti.

        http://www.blur.se/polar/first367_performance_prediction.pdf

        pure utv Lee saraketta ja lopeta skeidanjauhaminen


      • Sortaa aina
        palaute1234 kirjoitti:

        http://www.blur.se/polar/first367_performance_prediction.pdf

        pure utv Lee saraketta ja lopeta skeidanjauhaminen

        - Leeway Angle. A leeway angle of zero degrees indicates that the craft drifts directly downwind.
        - Leeway Velocity Vector The magnitude of the leeway velocity. Leeway speed is always positive.
        Leeway speed and angle are the polar coordinates for the leeway velocity vector.

        Leeway Angle nolla tarkoittaa vene menee suoraan myötätuuleen.

        Leeway Velocity Vector on aina positiivinen. Tarkoittaa että sortaa aina.


      • sulla sortaa aina
        Sortaa aina kirjoitti:

        - Leeway Angle. A leeway angle of zero degrees indicates that the craft drifts directly downwind.
        - Leeway Velocity Vector The magnitude of the leeway velocity. Leeway speed is always positive.
        Leeway speed and angle are the polar coordinates for the leeway velocity vector.

        Leeway Angle nolla tarkoittaa vene menee suoraan myötätuuleen.

        Leeway Velocity Vector on aina positiivinen. Tarkoittaa että sortaa aina.

        http://www.blur.se/polar/first367_performance_prediction.pdf
        Enimmäkseen sorto on 0-2 astetta, ei pysty ohjaamaan edes niin tarkasti.


      • this is the top!
        i67gg kirjoitti:

        "Muodostaessaan nostetta kölii aina sortaa liikkuessaan veden läpi, jos köli ei sortaisi ei se myöskään saisi aikaan nostetta"

        Noste ja sorto kumoavat toisensa ja siksi nopea purjevene menee suoraan. Katso:

        http://www.physics.unsw.edu.au/~jw/sailing.html
        " Why doesn't the boat drift sideways? Well it does a little, but when it does, the keel, a large nearly flat area under the boat, has to push a lot of water sideways. The water resists this, and exerts the sideways force Fk on the keel.

        picture of keel

        This cancels the sideways component of Fw. As to the forwards component: it accelerates the boat until the drag force Fd holding it back is big enough so that

        Fw = -{Fk Fd}.

        So a boat can sail close to the wind: typically 45°, although many high performance boats go closer than that. "

        Tää oli aivan huippua: "Noste ja sorto kumoavat toisensa ja siksi nopea purjevene menee suoraan".

        Pistämättömän täydellistä hölynpölyä, joka kertoo, että sen kirjoittaja on pihalla kuin toissavuotinen lumiukko. Täydellinen tietämättömyys ei tietenkään ikinä ole estänyt jänkkäämästä tappiin saakka.


      • purjelento/purjehdus
        hgderfjjjk kirjoitti:

        Iso ero, purjelentokone ei liiku mihinkään 3 m/s tuulella maassa, purjevene vedessä kulkee yli 5 solmua.

        http://www.yachtingaustralia.com.au/site/yachting/ayf/downloads/Technical/Measurement/2012 ORC Forms/7140 ORC Certificate.pdf

        Tää purjelentovertaus on täysin relevantti. Mutta osoittaa myös, jodlarin ymmärrys aiheesta tuskin poikkeaa nollasta. Ja jos poikkeaa, niin kumpaan suuntaan.

        Muuta olipa yhdessä kohtaa jodlarikin oikeassa. Maassa oleva purjelentokone lähes poikkeuksetta ei liiku mihinkään. Ei edes 10 m/s tuulessa, koska se tuulessa sidotaan paikalleen maahan. Ja liikkuu maassa lopulta vain vetämällä.


      • Sortaa
        sulla sortaa aina kirjoitti:

        http://www.blur.se/polar/first367_performance_prediction.pdf
        Enimmäkseen sorto on 0-2 astetta, ei pysty ohjaamaan edes niin tarkasti.

        Sortaa vastatuulessa enemmän, ymmärtäisit edes mikä on myötätuulisorto ja mikä vastatuulisorto.


      • sulla sortaa aina

      • ,.oo00
        this is the top! kirjoitti:

        Tää oli aivan huippua: "Noste ja sorto kumoavat toisensa ja siksi nopea purjevene menee suoraan".

        Pistämättömän täydellistä hölynpölyä, joka kertoo, että sen kirjoittaja on pihalla kuin toissavuotinen lumiukko. Täydellinen tietämättömyys ei tietenkään ikinä ole estänyt jänkkäämästä tappiin saakka.

        Noin upputkkivenelijät vastaavat, koska ei ole esittää tietellistä vasta-argumenttia ja on uppotukit myymättä. Sitä odotellessa Noste ja sorto kumoavat toisensa ja siksi nopea purjevene menee suoraan.


      • plento/koskenlasku
        purjelento/purjehdus kirjoitti:

        Tää purjelentovertaus on täysin relevantti. Mutta osoittaa myös, jodlarin ymmärrys aiheesta tuskin poikkeaa nollasta. Ja jos poikkeaa, niin kumpaan suuntaan.

        Muuta olipa yhdessä kohtaa jodlarikin oikeassa. Maassa oleva purjelentokone lähes poikkeuksetta ei liiku mihinkään. Ei edes 10 m/s tuulessa, koska se tuulessa sidotaan paikalleen maahan. Ja liikkuu maassa lopulta vain vetämällä.

        "Tää purjelentovertaus on täysin relevantti. "

        utv puppua tuo.


      • minimaalinen oppimää
        ,.oo00 kirjoitti:

        Noin upputkkivenelijät vastaavat, koska ei ole esittää tietellistä vasta-argumenttia ja on uppotukit myymättä. Sitä odotellessa Noste ja sorto kumoavat toisensa ja siksi nopea purjevene menee suoraan.

        Menee takuuvarmasti helmiä jodlarille, mutta menköön. Sorto tuottaa köliin nostovoiman. Ja tämän tietämiseen ei tarvittaisi peruskoulufysiikan pidempää oppimäärää virtaustekniikasta.

        Tai ehkä jodlarin kölissä onkin epäsymmetrinen profiili ja venettä purjehditaan vain yhdellä halssilla odotellen järkeviä olosuhteita?


      • Sorto on välttämätön
        vvdwfv kirjoitti:

        Jos kölin nostovoima olisi yhtä suuri kuin purjeen vastakkaiseen suuntaan painava voima niin veneesi ei liikkuisi lainkaan. "

        Purjeesta tulee yksinkertaisesti esitettynä kaksi voimakomponenttia, nopean purjeveneen köli kumoaa sivuttaisliikkeen ja jäljelle jää eteenpäin vievä voima.

        http://physicsofsailing.wikispaces.com/file/view/IMAGE_002.png/54019710/IMAGE_002.png

        Purjeveneen köli kumoaa sivuttaisliikkeen sortamalla. Koska köli muodostaa nostetta vain kohtauskulmalla on sorto on välttämätöntä. Sortamaton köli ei toimi muuta kuin ankkuroimalla se meren pohjaan ja silloin veneesi ei liiku.


      • huumoriahan tuo
        minimaalinen oppimää kirjoitti:

        Menee takuuvarmasti helmiä jodlarille, mutta menköön. Sorto tuottaa köliin nostovoiman. Ja tämän tietämiseen ei tarvittaisi peruskoulufysiikan pidempää oppimäärää virtaustekniikasta.

        Tai ehkä jodlarin kölissä onkin epäsymmetrinen profiili ja venettä purjehditaan vain yhdellä halssilla odotellen järkeviä olosuhteita?

        Fiktiivisessä veneessä voi olla köli vaikka menosuuntaan poikittain :) Jodlarin pitäisi harkita uraa sketsitaiteilijana.... paljonko veloitat jos tulet meidän seuran seuraaviin kekkereihin esiintyjäksi? Voit päästä jopa astumaan ihan oikeaan purjeveneeseen jos lupaat olla oksentamatta sitlooraan kun alkaa keinua.


      • mietipä tätä
        Sorto on välttämätön kirjoitti:

        Purjeveneen köli kumoaa sivuttaisliikkeen sortamalla. Koska köli muodostaa nostetta vain kohtauskulmalla on sorto on välttämätöntä. Sortamaton köli ei toimi muuta kuin ankkuroimalla se meren pohjaan ja silloin veneesi ei liiku.

        "Sorto on välttämätön"
        http://www.blur.se/polar/first367_performance_prediction.pdf

        TWA 90-180, niin sorto on 0-1 astetta.


      • mietipä tätä
        minimaalinen oppimää kirjoitti:

        Menee takuuvarmasti helmiä jodlarille, mutta menköön. Sorto tuottaa köliin nostovoiman. Ja tämän tietämiseen ei tarvittaisi peruskoulufysiikan pidempää oppimäärää virtaustekniikasta.

        Tai ehkä jodlarin kölissä onkin epäsymmetrinen profiili ja venettä purjehditaan vain yhdellä halssilla odotellen järkeviä olosuhteita?

        "Sorto tuottaa köliin nostovoiman. "

        http://www.blur.se/polar/first367_performance_prediction.pdf

        TWA 90-180, niin sorto on 0-1 astetta.


    • Joakim_

      LYS-luvulla ja sorrolla on melko vähän tekemistä toistensa kanssa. Tietysti ääripäänä joku moottoripurjehtija sortaa tolkuttomasti, jos sillä pyrkii edes kohtuullisiin nousukulmiin. Sivutuulessa ja siitä myötätuuleen mikään normaali purjevene ei sorra merkittävästi lukuunottamatta suoraan sivutuuleen spinnulla ajamista, jolloin sorto voi olla 2-3 astetta.

      Toisaalta luovilla ja lähellä sitä kaikki veneet sortavat 2-6 astetta. Tässä taulukot, josta näkee myös sorron. Kaikki veneet ovat kohtuu nopeita, mutta niistäkin jo näkee, ettei nopeuden lisääntyminen vähennä sortoa.

      First 36.7: http://www.blur.se/polar/first367_performance_prediction.pdf

      Farr 36 (huomattavasti nopeampi, mutta sorto suurempi alle 12 solmun tuulissa): http://www.blur.se/polar/farr36_performance_prediction.pdf

      Hitaammista veneistä en löytänyt polaareita, joissa olisi myös sortokulma, mutta kokemuksesta tiedän, että vaikkapa S&S Swanit sortavat kutakuinkin saman verran kuin First 36.7.

      • hwrjhwrj

      • Ylpeä veneenOMISTAJA
        hwrjhwrj kirjoitti:

        "
        First 36.7: http://www.blur.se/polar/first367_performance_prediction.pdf"

        Nyt on mustaa valkoisella, että purjevene voi purjehtia sortamatta moneen suuntaan. Kyseessä on siis Lee -sarake yo. taulukossa (Leeway Angle). Joko loppuu utveiden skeidanjauhanta aiheesta?

        Utv: n ja jodlarin ero löytyy veneenomistussuhteesta. Jodlarilla EI OLE venettä ja sehän syö miestä/pikkupoikaa. Niinkuin näillä palstoilla yötäpäivää tapahtuu. Onneksi hän saa pikkujöpötyksen aikaiseksi loputtomilla plaanauksilla juutuubissa. Hän on virtuaalipurjehduksen kruunaamaton kuningas.


      • nernnemh
        Ylpeä veneenOMISTAJA kirjoitti:

        Utv: n ja jodlarin ero löytyy veneenomistussuhteesta. Jodlarilla EI OLE venettä ja sehän syö miestä/pikkupoikaa. Niinkuin näillä palstoilla yötäpäivää tapahtuu. Onneksi hän saa pikkujöpötyksen aikaiseksi loputtomilla plaanauksilla juutuubissa. Hän on virtuaalipurjehduksen kruunaamaton kuningas.

        Ei loppunut näköjään skeidanjauhanta. Sitä se uppotukkiveneily teettää. On utveilla huono olo töissä, vapaa-ajalla, veneessä, koko ajan.

        Avuksi:

        http://www.rogersyachtdesign.com/

        Tuolta eräs suomalainen ex-uppotukkiveneilijäkin sai apua. Olivat joutuneet kellumaan lapsiparat 10 vuotta vanhempien uppotukilla.


      • Oikeaanlaitaan
        nernnemh kirjoitti:

        Ei loppunut näköjään skeidanjauhanta. Sitä se uppotukkiveneily teettää. On utveilla huono olo töissä, vapaa-ajalla, veneessä, koko ajan.

        Avuksi:

        http://www.rogersyachtdesign.com/

        Tuolta eräs suomalainen ex-uppotukkiveneilijäkin sai apua. Olivat joutuneet kellumaan lapsiparat 10 vuotta vanhempien uppotukilla.

        Työt ei paljoa työtöntä rasita. Kelpaa olla Jodlar, vapaa herrasmies. Ei työtä, ei vaimoa tai perhettä, ei venettä, ei kunnon autoa, kyllä kelpaa olla jodlari! Toteutumattomien haaveiden järjestys oli muistaakseni: X-79, jod-35 ( josta sain syntymänimensä, jodlari,) sunfast 3200, pogo. Mikä noista antaa parhaan peräsintuntuman netissä?


      • bsgh
        Oikeaanlaitaan kirjoitti:

        Työt ei paljoa työtöntä rasita. Kelpaa olla Jodlar, vapaa herrasmies. Ei työtä, ei vaimoa tai perhettä, ei venettä, ei kunnon autoa, kyllä kelpaa olla jodlari! Toteutumattomien haaveiden järjestys oli muistaakseni: X-79, jod-35 ( josta sain syntymänimensä, jodlari,) sunfast 3200, pogo. Mikä noista antaa parhaan peräsintuntuman netissä?

        "Mikä noista antaa parhaan peräsintuntuman netissä? "

        Utveiden kannattaa aloittaa tästä:
        http://www.virtualskipper.com/


      • vavfav
        Oikeaanlaitaan kirjoitti:

        Työt ei paljoa työtöntä rasita. Kelpaa olla Jodlar, vapaa herrasmies. Ei työtä, ei vaimoa tai perhettä, ei venettä, ei kunnon autoa, kyllä kelpaa olla jodlari! Toteutumattomien haaveiden järjestys oli muistaakseni: X-79, jod-35 ( josta sain syntymänimensä, jodlari,) sunfast 3200, pogo. Mikä noista antaa parhaan peräsintuntuman netissä?

        Ei uskoisi,että aikuiset tällä palstalla kirjoittaa.


      • 45t6
        Ylpeä veneenOMISTAJA kirjoitti:

        Utv: n ja jodlarin ero löytyy veneenomistussuhteesta. Jodlarilla EI OLE venettä ja sehän syö miestä/pikkupoikaa. Niinkuin näillä palstoilla yötäpäivää tapahtuu. Onneksi hän saa pikkujöpötyksen aikaiseksi loputtomilla plaanauksilla juutuubissa. Hän on virtuaalipurjehduksen kruunaamaton kuningas.

        Nyt utvt ovat päässet töistä ja matkalla kotiin. Illalla ja yöllä alkaa tulla taas pahan olo purkaksia tänne.


      • 12354432554
        hwrjhwrj kirjoitti:

        "
        First 36.7: http://www.blur.se/polar/first367_performance_prediction.pdf"

        Nyt on mustaa valkoisella, että purjevene voi purjehtia sortamatta moneen suuntaan. Kyseessä on siis Lee -sarake yo. taulukossa (Leeway Angle). Joko loppuu utveiden skeidanjauhanta aiheesta?

        Sinä katsot tuosta taulukosta sortoa myötätuuleen ;) Katsopa tuo "up.leeway" niin saat vaihteluväliksi 2,6 - 6 astetta..... että se siitä jauhannasta


      • kojj
        12354432554 kirjoitti:

        Sinä katsot tuosta taulukosta sortoa myötätuuleen ;) Katsopa tuo "up.leeway" niin saat vaihteluväliksi 2,6 - 6 astetta..... että se siitä jauhannasta

        Alle 8 m/s tuulessa sorto on alle 4 astetta, avomerellä aallokossa ko tuulessa ei pysty 4 asteen tarkuudella ohjaamaan ja hyvinpurjehtiva vene kulkee riitävän nopeasti, joloin sortoa ei tarvitse ottaa ohjailukurssissa huomioon.


    • Yodlaladiuu

      Lehtikuusesta tehty Folkkari on suorituskyvyltään aivan riittävä purjevene.

    • 12+9

      Esim melges 24 jalkaa lys 1.27. Sortaa melkoisesti. Sitä on vaikea havaita, kun istuu kyytillä. Tuntuu, että nousee todellista ylemmäksi ja laylinelle pitää kääntää riittävän aikaisin.

    • kanpela

      Millä perusteella veneen suhteellinen nopeus pituuteen nähden poistaa sorron?

    • kanpela

      Millä perusteella veneen suhteellinen nopeus pituuteen nähden poistaa sorron?

      • h2tyh24

        Kuten melgeskuski tuossa esittää, tarpeeksi vauhtia niin kölin noste on suurempi kuin sorto.


      • aitopurjehtija
        h2tyh24 kirjoitti:

        Kuten melgeskuski tuossa esittää, tarpeeksi vauhtia niin kölin noste on suurempi kuin sorto.

        kumpi siis on mielestäsi suurempi:
        4,63 m/s = 9 solmua vai
        5 kN
        ???

        Edelliset edustavat vauhtia, jälkimmäinen sortoa.
        Onko siis niin, että koska 5 > 4,63 nostetta on enemmän, vai onko kuitenkin niin, että koska 9>5 vauhtia on enemmän ?


      • 234565
        aitopurjehtija kirjoitti:

        kumpi siis on mielestäsi suurempi:
        4,63 m/s = 9 solmua vai
        5 kN
        ???

        Edelliset edustavat vauhtia, jälkimmäinen sortoa.
        Onko siis niin, että koska 5 > 4,63 nostetta on enemmän, vai onko kuitenkin niin, että koska 9>5 vauhtia on enemmän ?

        Tuollaisen pohtimisen sijaan kannattaa mennä vaikka purjelautailemaan, niin saa käsityksen sorron olemattomuudesta.

        http://www.youtube.com/watch?v=ugK_mLTN18U


      • 12+9
        h2tyh24 kirjoitti:

        Kuten melgeskuski tuossa esittää, tarpeeksi vauhtia niin kölin noste on suurempi kuin sorto.

        Melges kulkee luovilla jotain 6.2-6.4 solmua, purjetta muistaakseni noin 30 m2. Kölin lateraalipilta on pieni. Siis väkisinkin sortoa on. Sanoisin, että enemmän kuin perinteisissä veneissä.

        Oleellista on, että kölin toiminnan sallimaa maksimi sortoa ei ylitetä. Voi olla, että kapea köli sallii suuremman sorron kuin leveä. Jos sorto on ongelma, purjehtijan täytyy opetella tuntemaan vene ja ajamaan sitä pienemmällä sorrolla. Ehkäpä normaalin veneen köliä ei saa sakkaamaan, jos kallistus pidetään kurissa...


      • Joakim_
        12+9 kirjoitti:

        Melges kulkee luovilla jotain 6.2-6.4 solmua, purjetta muistaakseni noin 30 m2. Kölin lateraalipilta on pieni. Siis väkisinkin sortoa on. Sanoisin, että enemmän kuin perinteisissä veneissä.

        Oleellista on, että kölin toiminnan sallimaa maksimi sortoa ei ylitetä. Voi olla, että kapea köli sallii suuremman sorron kuin leveä. Jos sorto on ongelma, purjehtijan täytyy opetella tuntemaan vene ja ajamaan sitä pienemmällä sorrolla. Ehkäpä normaalin veneen köliä ei saa sakkaamaan, jos kallistus pidetään kurissa...

        Sorrot eivät ole lähelläkään sakkauskulmia (yli 10 astetta) missään jatkuvassa tilanteessa. Huonon vendan jälkeen tai startissa tilanne voi olla toinen. Samoin peräsimen saa sakkaamaan, kun sille laittaa liikaa painetta. Yleensä peräsin on mitttasuhteeltaan paljon syvempi ja kapeampi kuin köli. Tästä seuraa parempi tehokkuus, mutta myös suurempi herkkyys sakkaukselle, jota kompensoidaan yleensä käyttämällä vähemmän sakkausherkkää profiilia (esim. perinteistä 00-sarjaa 12-18% paksuudella).

        Köli (ja symmetriset siipiprofiilit yleensäkin) toimii parhaiten suuruusluokkaa 4 asteen kohtauskulmalla eli sorrolla. Veneen rungon kannalta tilanne taas voi olla hyvinkin erilainen runkomuodosta riippuen. Usein rungon vastus kasvaa liikaa sorron kasvaessa, jolloin sen optimi on alempi sorto, Siksi joissain veneissä käytetään säädetttäviä eviä, joilla saadaan eri kohtauskulma rungolle ja evälle.

        Kölin pinta-alaa optimoimalla haetaan sopiva sortokulma kokonaisuuden kannalta. Suuri pinta-ala jarruttaa, varsinkin avotuulilla täysin turhaan, mutta tietysti myös vähentää sortoa.

        Syväyksen kasvattaminen parantaa evien tehoa eli samalla pinta-alalla sorto vähenee ja myös vastus vähenee. Bulbista taas on vain haittaa (muussa kuin oikaisevan momentin kannalta). Se heikentä evien tehoa ja aiheuttaa itsessään vastusta.


      • fghjdhhfh
        h2tyh24 kirjoitti:

        Kuten melgeskuski tuossa esittää, tarpeeksi vauhtia niin kölin noste on suurempi kuin sorto.

        "Kuten melgeskuski tuossa esittää, tarpeeksi vauhtia niin kölin noste on suurempi kuin sorto"... Miettikääs hetki mitä tuo tarkoittaisi jos olisi totta ;)


      • mietityttää...
        fghjdhhfh kirjoitti:

        "Kuten melgeskuski tuossa esittää, tarpeeksi vauhtia niin kölin noste on suurempi kuin sorto"... Miettikääs hetki mitä tuo tarkoittaisi jos olisi totta ;)

        Montakohan Newtonia onkaan edes yksi aste?


      • kuten esittää, heh
        fghjdhhfh kirjoitti:

        "Kuten melgeskuski tuossa esittää, tarpeeksi vauhtia niin kölin noste on suurempi kuin sorto"... Miettikääs hetki mitä tuo tarkoittaisi jos olisi totta ;)

        Se olikin Jodlarin pieru :D Todellisuudessa kölin noste loppuu silloin kun sortaminen loppuu. Kölissä joka ei sorra ei myöskään ole yhtään nostetta, joten nostaakseen köli sortaa aina.


      • Joakim_
        kuten esittää, heh kirjoitti:

        Se olikin Jodlarin pieru :D Todellisuudessa kölin noste loppuu silloin kun sortaminen loppuu. Kölissä joka ei sorra ei myöskään ole yhtään nostetta, joten nostaakseen köli sortaa aina.

        Pienenä pilkunviilauksena "noste" (bouyant force) tarkoittaa nesteen aiheuttamaa staattista Archimedeksen lain mukaista voimaa. Siipiprofiilin aiheuttama virtaussuuntaan nähden sivuttaisvoimaa kutsutaan "nostovoimaksi" (lift force) johtuen teorioiden lentokonehistoriasta. Se on taas dynaaminen virtauksesta syntyvä voima, joka nostaa lentokoneen ilmaan.

        Kölin sivuttaisvoima (=kölin nostovoima, jos sivuttaisvoima on määritelty kulkusuunnan mukaan ei kölisuunnan) on tasapainossa purjeiden sivuttaisvoiman kanssa (ei nostovoiman, joka on määritelty suhteellisen tuulen mukaan). Purjeiden ja kölin sivuttaisvoimat aiheuttavat momentin, joka havaitaan kallistumisena. Toisin sanoen kun on kallistavia voimia on myös sortoa.

        Sorron määrä on kutakuinkin suoraan verrannollinen sivuttaisvoimiin ja kutakuinkin kääntäen verrannollinen nopeuden toiseen potenssiin. Kallistuminen sinänsä ei kohtuullisissa määrin juurikaan vaikuta sortoon eli miehistön siirto laidalla vähentää kallistumista muttei (juurikaan) sortoa.

        Nopeusriippuvuudesta johtuen sorto on huomattavasti pienempää spinnuslöörillä kuin kryssillä, vaikka kallistuma ja sivuttaisvoimat olisivat samat.

        Veneen suunnittelija tietää veneen nopeuspotentiaalin ja suunnittelee sen mukaiset evät. Tästä syystä venetyypin nopeudella ja sorrolla ei ole yhteyttä.


      • dhbwrnb
        Joakim_ kirjoitti:

        Pienenä pilkunviilauksena "noste" (bouyant force) tarkoittaa nesteen aiheuttamaa staattista Archimedeksen lain mukaista voimaa. Siipiprofiilin aiheuttama virtaussuuntaan nähden sivuttaisvoimaa kutsutaan "nostovoimaksi" (lift force) johtuen teorioiden lentokonehistoriasta. Se on taas dynaaminen virtauksesta syntyvä voima, joka nostaa lentokoneen ilmaan.

        Kölin sivuttaisvoima (=kölin nostovoima, jos sivuttaisvoima on määritelty kulkusuunnan mukaan ei kölisuunnan) on tasapainossa purjeiden sivuttaisvoiman kanssa (ei nostovoiman, joka on määritelty suhteellisen tuulen mukaan). Purjeiden ja kölin sivuttaisvoimat aiheuttavat momentin, joka havaitaan kallistumisena. Toisin sanoen kun on kallistavia voimia on myös sortoa.

        Sorron määrä on kutakuinkin suoraan verrannollinen sivuttaisvoimiin ja kutakuinkin kääntäen verrannollinen nopeuden toiseen potenssiin. Kallistuminen sinänsä ei kohtuullisissa määrin juurikaan vaikuta sortoon eli miehistön siirto laidalla vähentää kallistumista muttei (juurikaan) sortoa.

        Nopeusriippuvuudesta johtuen sorto on huomattavasti pienempää spinnuslöörillä kuin kryssillä, vaikka kallistuma ja sivuttaisvoimat olisivat samat.

        Veneen suunnittelija tietää veneen nopeuspotentiaalin ja suunnittelee sen mukaiset evät. Tästä syystä venetyypin nopeudella ja sorrolla ei ole yhteyttä.

        "Tästä syystä venetyypin nopeudella ja sorrolla ei ole yhteyttä. "

        Maalaisjärkikin sanoo, etä mitä nopeammin evä vedessä liikkuu eteenpäin, sitä vähemmän se ehtii sortaa. Jos vene on paikallaan se sortaa 100% varmasti, tuuli ja aallot vievät mennessään. Mitä kovempaa alus kulkee eteenpäin, sitä vähemmän aallot ja tuuli aiheuttaa sortoa.


      • voi pientä
        dhbwrnb kirjoitti:

        "Tästä syystä venetyypin nopeudella ja sorrolla ei ole yhteyttä. "

        Maalaisjärkikin sanoo, etä mitä nopeammin evä vedessä liikkuu eteenpäin, sitä vähemmän se ehtii sortaa. Jos vene on paikallaan se sortaa 100% varmasti, tuuli ja aallot vievät mennessään. Mitä kovempaa alus kulkee eteenpäin, sitä vähemmän aallot ja tuuli aiheuttaa sortoa.

        Jopa maalaisjärki voisi sanoa jotain, joskin virtaustekniikan kyseessä ollen maalaisjärki on useimmiten väärässä. Tietyn tahon maalaistollojärki on aina väärässä, kuten tässäkin.


      • Bossu
        Joakim_ kirjoitti:

        Pienenä pilkunviilauksena "noste" (bouyant force) tarkoittaa nesteen aiheuttamaa staattista Archimedeksen lain mukaista voimaa. Siipiprofiilin aiheuttama virtaussuuntaan nähden sivuttaisvoimaa kutsutaan "nostovoimaksi" (lift force) johtuen teorioiden lentokonehistoriasta. Se on taas dynaaminen virtauksesta syntyvä voima, joka nostaa lentokoneen ilmaan.

        Kölin sivuttaisvoima (=kölin nostovoima, jos sivuttaisvoima on määritelty kulkusuunnan mukaan ei kölisuunnan) on tasapainossa purjeiden sivuttaisvoiman kanssa (ei nostovoiman, joka on määritelty suhteellisen tuulen mukaan). Purjeiden ja kölin sivuttaisvoimat aiheuttavat momentin, joka havaitaan kallistumisena. Toisin sanoen kun on kallistavia voimia on myös sortoa.

        Sorron määrä on kutakuinkin suoraan verrannollinen sivuttaisvoimiin ja kutakuinkin kääntäen verrannollinen nopeuden toiseen potenssiin. Kallistuminen sinänsä ei kohtuullisissa määrin juurikaan vaikuta sortoon eli miehistön siirto laidalla vähentää kallistumista muttei (juurikaan) sortoa.

        Nopeusriippuvuudesta johtuen sorto on huomattavasti pienempää spinnuslöörillä kuin kryssillä, vaikka kallistuma ja sivuttaisvoimat olisivat samat.

        Veneen suunnittelija tietää veneen nopeuspotentiaalin ja suunnittelee sen mukaiset evät. Tästä syystä venetyypin nopeudella ja sorrolla ei ole yhteyttä.

        Eikö sortaessa myös veneen runko vastusta sivuttaisvoimia, silloinhan venekin etenee vähän sivuttain? Mitkäköhän on kölin ja rungon sivuttaisvoimien suhteet?


      • Joakim_
        Bossu kirjoitti:

        Eikö sortaessa myös veneen runko vastusta sivuttaisvoimia, silloinhan venekin etenee vähän sivuttain? Mitkäköhän on kölin ja rungon sivuttaisvoimien suhteet?

        Rungon, kölin ja peräsimen sivuttaisvoimien suhde riippuu hyvin paljon veneestä. Nykyisissä C/R, erityisesti kilpa-veneissä ja myös useissa matkaveneissä rungon osuus on hyvin pieni (10-20%) ja peräsimen osuus varsin merkittävä (suurempi kuin rungon). Perinteisemmissä, varsinkin pitkäkölisissä, rungon osuus on paljon suurempi (20-40%?)ja peräsimen varsin vaatimaton. Toisaalta noissa on usein vaikea kunnolla sanoa missä on rungon ja kölin rajapinta. Ääriesimerkkinä jotkut matkakatamaraanit tai perinneveneet, joissa ei ole varsinaista köliä lainkaan ja silloin tietysti runko (ja peräsin) kantaa kaiken sivuttaisvoiman.

        Köli ja erityisesti peräsin on huomattavan tehokas nostovoiman tuottamiseen eli vastusta syntyy vähän sivuttaisvoimaan nähden. Siksi niille on siirretty kuormaa rungolta.


      • 2323
        Joakim_ kirjoitti:

        Pienenä pilkunviilauksena "noste" (bouyant force) tarkoittaa nesteen aiheuttamaa staattista Archimedeksen lain mukaista voimaa. Siipiprofiilin aiheuttama virtaussuuntaan nähden sivuttaisvoimaa kutsutaan "nostovoimaksi" (lift force) johtuen teorioiden lentokonehistoriasta. Se on taas dynaaminen virtauksesta syntyvä voima, joka nostaa lentokoneen ilmaan.

        Kölin sivuttaisvoima (=kölin nostovoima, jos sivuttaisvoima on määritelty kulkusuunnan mukaan ei kölisuunnan) on tasapainossa purjeiden sivuttaisvoiman kanssa (ei nostovoiman, joka on määritelty suhteellisen tuulen mukaan). Purjeiden ja kölin sivuttaisvoimat aiheuttavat momentin, joka havaitaan kallistumisena. Toisin sanoen kun on kallistavia voimia on myös sortoa.

        Sorron määrä on kutakuinkin suoraan verrannollinen sivuttaisvoimiin ja kutakuinkin kääntäen verrannollinen nopeuden toiseen potenssiin. Kallistuminen sinänsä ei kohtuullisissa määrin juurikaan vaikuta sortoon eli miehistön siirto laidalla vähentää kallistumista muttei (juurikaan) sortoa.

        Nopeusriippuvuudesta johtuen sorto on huomattavasti pienempää spinnuslöörillä kuin kryssillä, vaikka kallistuma ja sivuttaisvoimat olisivat samat.

        Veneen suunnittelija tietää veneen nopeuspotentiaalin ja suunnittelee sen mukaiset evät. Tästä syystä venetyypin nopeudella ja sorrolla ei ole yhteyttä.

        Joakim kirjoittaa ristiin tässä:
        "Nopeusriippuvuudesta johtuen sorto on huomattavasti pienempää spinnuslöörillä kuin kryssillä, vaikka kallistuma ja sivuttaisvoimat olisivat samat.

        Veneen suunnittelija tietää veneen nopeuspotentiaalin ja suunnittelee sen mukaiset evät. Tästä syystä venetyypin nopeudella ja sorrolla ei ole yhteyttä. "

        Ensin kertoo sorron riippuvan nopeudesta ja sitten kertoo että nopeudella ja sorrolla ei ole yhteyttä.


      • Joakim_
        2323 kirjoitti:

        Joakim kirjoittaa ristiin tässä:
        "Nopeusriippuvuudesta johtuen sorto on huomattavasti pienempää spinnuslöörillä kuin kryssillä, vaikka kallistuma ja sivuttaisvoimat olisivat samat.

        Veneen suunnittelija tietää veneen nopeuspotentiaalin ja suunnittelee sen mukaiset evät. Tästä syystä venetyypin nopeudella ja sorrolla ei ole yhteyttä. "

        Ensin kertoo sorron riippuvan nopeudesta ja sitten kertoo että nopeudella ja sorrolla ei ole yhteyttä.

        Luetun ymmärtäminen! Nopeus vaikuttaa sortoon, jos mikään muu ei muutu. Mutta suunnittelija tietää tämän ja siksi hän laittaa suuremman kölin hitaampaan veneeseen ja kompensoi sillä nopeuseron vaikutuksen sortoon.

        Vastaavasti nopeaan veneeseen laitetaan hyvin pieni (lyhyt) köli (ja peräsin), jotta se saadaan sortamaan kölin tehokkaan toiminnan kannalta riittävästi ja samalla päästään minimoimaan pois turha pinta-ala, joka vain jarruttaisi avotuulilla, jolloin nostovoiman tarve on minimaalinen.

        Ehkä olet havainnut, että 60/70 luvun veneissä kölit olivat erittäin suuria nykyisiin verrattuna? 80-luvullla jo selvästi pienempiä ja nykyään joissain kilpaveneissä todella pieniä.

        Katso myös saman veneen eri köliversioita. Kölin madaltuessa pinta-ala kasvaa. Osa tästä johtuu matalamman kölin huonommasta toiminnasta, mutta osa tulee siitä, että vene hidastuu ja vaatii "pitävämmän" kölin.


      • bdfsb
        Joakim_ kirjoitti:

        Luetun ymmärtäminen! Nopeus vaikuttaa sortoon, jos mikään muu ei muutu. Mutta suunnittelija tietää tämän ja siksi hän laittaa suuremman kölin hitaampaan veneeseen ja kompensoi sillä nopeuseron vaikutuksen sortoon.

        Vastaavasti nopeaan veneeseen laitetaan hyvin pieni (lyhyt) köli (ja peräsin), jotta se saadaan sortamaan kölin tehokkaan toiminnan kannalta riittävästi ja samalla päästään minimoimaan pois turha pinta-ala, joka vain jarruttaisi avotuulilla, jolloin nostovoiman tarve on minimaalinen.

        Ehkä olet havainnut, että 60/70 luvun veneissä kölit olivat erittäin suuria nykyisiin verrattuna? 80-luvullla jo selvästi pienempiä ja nykyään joissain kilpaveneissä todella pieniä.

        Katso myös saman veneen eri köliversioita. Kölin madaltuessa pinta-ala kasvaa. Osa tästä johtuu matalamman kölin huonommasta toiminnasta, mutta osa tulee siitä, että vene hidastuu ja vaatii "pitävämmän" kölin.

        "Mutta suunnittelija tietää tämän ja siksi hän laittaa suuremman kölin hitaampaan veneeseen ja kompensoi sillä nopeuseron vaikutuksen sortoon. "

        Kovin on vaatimattomat kölit hitaissa matkapursissa, kuten tässä:
        http://photos.inautia.com/barcosNuevosOferta/7/8/5/2/beneteau-espana-sa-beneteau-oceanis-50-66376070123068566653576666554548x.JPG

        Draft (deep/standard) 6’ 11”/5’ 9” (2.1/1.7 m.)

        ja vastaavissa.


      • Joakim_
        bdfsb kirjoitti:

        "Mutta suunnittelija tietää tämän ja siksi hän laittaa suuremman kölin hitaampaan veneeseen ja kompensoi sillä nopeuseron vaikutuksen sortoon. "

        Kovin on vaatimattomat kölit hitaissa matkapursissa, kuten tässä:
        http://photos.inautia.com/barcosNuevosOferta/7/8/5/2/beneteau-espana-sa-beneteau-oceanis-50-66376070123068566653576666554548x.JPG

        Draft (deep/standard) 6’ 11”/5’ 9” (2.1/1.7 m.)

        ja vastaavissa.

        Vertaa nyt vaikkapa Farr 40: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTUPerKk-eTV21gbI40a_pYC7JWXX9EZ4zqrg7TuXHCa1hs8L34lQ

        vs.

        Sun Odysseu 40:http://www.blackrockyachting.co.uk/wp-content/uploads/2012/11/SO-40-aground-in-Hamble-lr1.jpg

        Edellisessä kölin pinta-ala on alle 2,2 m2 ja jälkimmäisessä 2,9 m2 eli jälkimmäisessä on reilut 30% suurempi köli. Nopeuseroa on alle 20%, joten pinta-ala/V^2 pysyy kutakuinkin vakiona.


      • fdgeqrg4
        Joakim_ kirjoitti:

        Vertaa nyt vaikkapa Farr 40: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTUPerKk-eTV21gbI40a_pYC7JWXX9EZ4zqrg7TuXHCa1hs8L34lQ

        vs.

        Sun Odysseu 40:http://www.blackrockyachting.co.uk/wp-content/uploads/2012/11/SO-40-aground-in-Hamble-lr1.jpg

        Edellisessä kölin pinta-ala on alle 2,2 m2 ja jälkimmäisessä 2,9 m2 eli jälkimmäisessä on reilut 30% suurempi köli. Nopeuseroa on alle 20%, joten pinta-ala/V^2 pysyy kutakuinkin vakiona.

        Voit varmaankin etsiä samasta tietokannasta köliparin jossa asia ei ole noin.


      • Joakim_
        fdgeqrg4 kirjoitti:

        Voit varmaankin etsiä samasta tietokannasta köliparin jossa asia ei ole noin.

        Ei pinta-ala/V^2 tietenkään ole kaikissa sama, mutta kyllä täysin selvä trendi on se, että sporttisissa veneissä kölin pinta-ala on pienempi. Vertailua toki sotkee hiukan bulbit, jotka ovat mukana noissa pinta-aloissa.

        Yhden esimerkin löysin toiseen suuntaan. FG43:n syvässä kölisssä pinta-alaa on peräti 3,2 m2. Toki se on hiukan isompi ja paljon jäykempi vene kuin nuo kaksi. Nopeudeltaan pitäisi kuitenkin olla lähellä Farr 40:stä, mistä tosin puuttuu käytännön osoitus. Ero on aika merkittävä vaikkapa verrattuna FG 44 ja FG 46:een, joissa köli on 2,9 m2, ja FG 41:n 2,4 m2:een.


      • Bossu
        bdfsb kirjoitti:

        "Mutta suunnittelija tietää tämän ja siksi hän laittaa suuremman kölin hitaampaan veneeseen ja kompensoi sillä nopeuseron vaikutuksen sortoon. "

        Kovin on vaatimattomat kölit hitaissa matkapursissa, kuten tässä:
        http://photos.inautia.com/barcosNuevosOferta/7/8/5/2/beneteau-espana-sa-beneteau-oceanis-50-66376070123068566653576666554548x.JPG

        Draft (deep/standard) 6’ 11”/5’ 9” (2.1/1.7 m.)

        ja vastaavissa.

        Eihän suunnittelija tietysti pyri yhtä hyvään suorituskykyyn kaikissa veneissä. Cruiser saa nousta huonommin tuuleen, kunhan ei tartte jollalla soutaa yli 100 metriä.


      • vdfwfe
        Bossu kirjoitti:

        Eihän suunnittelija tietysti pyri yhtä hyvään suorituskykyyn kaikissa veneissä. Cruiser saa nousta huonommin tuuleen, kunhan ei tartte jollalla soutaa yli 100 metriä.

        "Cruiser saa nousta huonommin tuuleen, kunhan ei tartte jollalla soutaa yli 100 metriä. "

        Farr 40 veneellä (syväys 2.60m) voi mennä vaikka Stora Hästöön (http://www.luontoon.fi/retkikohteet/kansallispuistot/saaristomeri/palvelut/Sivut/storahasto.aspx). Rantaan pääsee kiinni kallion kulmaan infotaulusta noin 70 metriä luoteeseen. Syvemmälle lahteen ei kannata mennä ja mahdollisimman pienisäteinen käännös, ettei osu 1.8m matalaan joka on kaakkoispuolella kiinnityspaikasta. Hitaalla vauhdilla kaikua seuraten tullaan lahteen.

        Syviä kalliorantoja Itämerellä riittää.


      • 233444
        Joakim_ kirjoitti:

        Ei pinta-ala/V^2 tietenkään ole kaikissa sama, mutta kyllä täysin selvä trendi on se, että sporttisissa veneissä kölin pinta-ala on pienempi. Vertailua toki sotkee hiukan bulbit, jotka ovat mukana noissa pinta-aloissa.

        Yhden esimerkin löysin toiseen suuntaan. FG43:n syvässä kölisssä pinta-alaa on peräti 3,2 m2. Toki se on hiukan isompi ja paljon jäykempi vene kuin nuo kaksi. Nopeudeltaan pitäisi kuitenkin olla lähellä Farr 40:stä, mistä tosin puuttuu käytännön osoitus. Ero on aika merkittävä vaikkapa verrattuna FG 44 ja FG 46:een, joissa köli on 2,9 m2, ja FG 41:n 2,4 m2:een.

        "FG43:n syvässä kölisssä pinta-alaa on peräti 3,2 m2. Toki se on hiukan isompi ja paljon jäykempi vene kuin nuo kaksi. Nopeudeltaan pitäisi kuitenkin olla lähellä Farr 40:stä,"

        Tuokin on eräs uusissa matkapursissa vallitseva trendi, hyvä köli ja runko, mutta onneton purjeala ja siksi vaatimattomampi suorituskyky.


      • Bossu
        vdfwfe kirjoitti:

        "Cruiser saa nousta huonommin tuuleen, kunhan ei tartte jollalla soutaa yli 100 metriä. "

        Farr 40 veneellä (syväys 2.60m) voi mennä vaikka Stora Hästöön (http://www.luontoon.fi/retkikohteet/kansallispuistot/saaristomeri/palvelut/Sivut/storahasto.aspx). Rantaan pääsee kiinni kallion kulmaan infotaulusta noin 70 metriä luoteeseen. Syvemmälle lahteen ei kannata mennä ja mahdollisimman pienisäteinen käännös, ettei osu 1.8m matalaan joka on kaakkoispuolella kiinnityspaikasta. Hitaalla vauhdilla kaikua seuraten tullaan lahteen.

        Syviä kalliorantoja Itämerellä riittää.

        Riittää toki, mutta harva vene suunnitellaan Suomen olosuhteisiin.


      • wtr2935th
        Bossu kirjoitti:

        Riittää toki, mutta harva vene suunnitellaan Suomen olosuhteisiin.

        "harva vene suunnitellaan Suomen olosuhteisiin. "

        Niinpä, markkinoilla soisi olevan enemmän keveitä ja kunnon purjealalla varustettuja veneitä. On suorastaan hölmöä, että painavia ja alirikattuja matkapursia ylipäätään valmistetaan. Hyvät purjehdusominaisuudet luodaan suunniteluvaiheessa ja jälkeen päin muutoksien tekeminen on hankalaa.


      • kädestä pitäen
        dhbwrnb kirjoitti:

        "Tästä syystä venetyypin nopeudella ja sorrolla ei ole yhteyttä. "

        Maalaisjärkikin sanoo, etä mitä nopeammin evä vedessä liikkuu eteenpäin, sitä vähemmän se ehtii sortaa. Jos vene on paikallaan se sortaa 100% varmasti, tuuli ja aallot vievät mennessään. Mitä kovempaa alus kulkee eteenpäin, sitä vähemmän aallot ja tuuli aiheuttaa sortoa.

        "Maalaisjärkikin sanoo, etä mitä nopeammin evä vedessä liikkuu eteenpäin, sitä vähemmän se ehtii sortaa"

        Tämän maalaisjärjettömyyden takana on teoria, että sorto tapahtuu aina jolla vakionopeudella, joten sen osuus pienenee nopeuden kasvaessa. Ja siihen loppui järki.

        Jos kuitenkin kölin nostovoiman ja vastuksen suhteen optimi on 4 asteen kohtauskulma, miksi sen enempää purjehtija kuin suunnittelijakaan edes yrittäisi pyrkiä pienempään? Kohtauskulma tarkoittaa samaa kuin sorto.

        Koska olosuhteet vaihtelevat ja veneessä on muitakin osia kuin köli, on mahdotonta pysyä aina optimissa. Tyypillisesti Farr on m.m. 36.7:n suunnitellut 2-6 asteen sorroille optimin kahta puolta. Avotuulilla köli sitten taas on pelkkää jarrua.


      • ehkä niin
        233444 kirjoitti:

        "FG43:n syvässä kölisssä pinta-alaa on peräti 3,2 m2. Toki se on hiukan isompi ja paljon jäykempi vene kuin nuo kaksi. Nopeudeltaan pitäisi kuitenkin olla lähellä Farr 40:stä,"

        Tuokin on eräs uusissa matkapursissa vallitseva trendi, hyvä köli ja runko, mutta onneton purjeala ja siksi vaatimattomampi suorituskyky.

        Näinhän on todettu esimerkiksi JOD-35:n kohdalla käyneen.


      • utv roskaa
        ehkä niin kirjoitti:

        Näinhän on todettu esimerkiksi JOD-35:n kohdalla käyneen.

        Jod 35, painoa 4000 kg ja purjeala kryssillä 70m2. Aivan tätä päivää purjehdusominaisuuksiltaan yksirunkoiseksi sloopiksi.


    • 92+pnpwn

      Jos jodlari ymmärtäisi jotain virtausmekaniikasta, saattaisi hän oivaltaa, että koska köli on profiililtaan symmetrinen, syntyy sen nostovoima (ei noste) kohtauskulmasta. Jos kohtauskulma on nolla (ei sortoa) on kölin nostovoima niinikään nolla.

      Lentokoneen siiven profiili ei muuten ole symmetrinen, joten sillä on nostovoimaa myös ilman kohtaukulmaa...

      • Eero L

        Sanat "jodlari" ja "ymmärtää" sopivat hyvin harvaan lauseeseen yhtäaikaa.


      • fgjfdj
        Eero L kirjoitti:

        Sanat "jodlari" ja "ymmärtää" sopivat hyvin harvaan lauseeseen yhtäaikaa.

        UTVeillä on koko ajan paha olo, esim iltaisin klo 20.48 - 21.09. Kannattaa siis ostaa vain hyvinprujehtivia veneitä.


      • otan osaa
        fgjfdj kirjoitti:

        UTVeillä on koko ajan paha olo, esim iltaisin klo 20.48 - 21.09. Kannattaa siis ostaa vain hyvinprujehtivia veneitä.

        Aika pientä, jos utv:llä on paha olo parikymmentä minuuttia vuorokaudessa. Jodlari pinnistelee tietämättömyyden tuottamassa vakavassa pahassa olossa ympäri vuorokauden. Ymmärtäähän sen, sanoo mitä hyvänsä, niin aina joku oikein todistaa sanomisen vääräksi. Ja silti on sanottava jotain sanomasta päästyäänkin. Tuskin siihen auttaisi edes hyvä vene, koska tietämättömyys estää sen käytön. Johan siinä utv:llekin tulee paha olo poloisen puolesta, vaikka vain vartiksikin.


      • purjehdusvalmentaja
        otan osaa kirjoitti:

        Aika pientä, jos utv:llä on paha olo parikymmentä minuuttia vuorokaudessa. Jodlari pinnistelee tietämättömyyden tuottamassa vakavassa pahassa olossa ympäri vuorokauden. Ymmärtäähän sen, sanoo mitä hyvänsä, niin aina joku oikein todistaa sanomisen vääräksi. Ja silti on sanottava jotain sanomasta päästyäänkin. Tuskin siihen auttaisi edes hyvä vene, koska tietämättömyys estää sen käytön. Johan siinä utv:llekin tulee paha olo poloisen puolesta, vaikka vain vartiksikin.

        Aurinko paistaa, kannattaa mennä ulos tuollaisen tekstin kirjoittamisen sijaan.


      • Jolodaiduu
        purjehdusvalmentaja kirjoitti:

        Aurinko paistaa, kannattaa mennä ulos tuollaisen tekstin kirjoittamisen sijaan.

        Jodipoju tsekkasi sään just netistä... On se hölmö.


      • v3r1bb
        Jolodaiduu kirjoitti:

        Jodipoju tsekkasi sään just netistä... On se hölmö.

        Utv:t kuuntelevat bresheniviläiseen tyyliin VHF:llä säätiedot, vai?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1060
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1036
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      965
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..

      Mitä sinä minusta haluat?
      Ikävä
      70
      779
    Aihe