Hei!
Mitä mieltä olette siitä, kuuluuko veneen omistajan pitää tarvittavaa reserviä eri kokoisia pelastusliivejä vai olisiko niin, että kuuluu osittain myös matkustajien vastuulle?
En puhu nyt merenkulun säännöistä, sillä täysin selvää on, että kippari vastaa vesillä kaikesta, mutta tarkoitan tilannetta, jos veneelle haluaisi lähteä mukaan muksujen kaverit tai viedä vaikka työkavereita ajelulle. Molemmista on kokemusta. Ei ole 40-60 kg kategorian liivejä tarpeeksi ja toisaalta aikuisten kokosia ei ole kuin yhdet ylimääräiset. Lähinnä etiketti asiaan?
Välillä on se tunne, että oletetaan veneen omistajalla olevan kaikki maailman kokovalikoimat pelastusliiveistä ja näin ei yleensä ole.
pelastusliivien pelisäännöt vesillä, omistajako huolehtii?
12
442
Vastaukset
- Lslsnnssn
Oma veneeni on rekisteröity kuudelle hengelle ja kuudet liivit löytyvät. Minulle ja vaimolle vähän paremmat, loput neljä samanlaisia mallia "motonet". Ei noi ylimääräiset paljoa maksa, ne kun voi aina siirtää veneestä toiseen ja kestävät vähällä käytöllä kauan.
Mielestäni pienveneessä veneen omistajan tulisi pitää riittävästi liivejä veneessä. Jos vastuun vierittää vieraalle, liivit ovat useimmiten unohtuneet ottaa mukaan, ja toisaalta ymmärrän että jos kerran viidessä vuodessa veneilee, omien ostaminen turhaa. Lapset ovat asia erikseen, onneksi vierailulla olleet vanhemmat ovat itse ostaneet oikean kokoiset liivit.
Mutta hyvö on joka tapauksessa,etukäteen ilmoittaa että,veneestä liivit löytyvät, tai ei. Ei tarvitse huolehtia. Ei veneen omistajalla ole mikään velvollisuus kuljettaa mukanaan läjää turhia liivejä. Ne vie jonkun verran tilaakin.
Sitten kun vesille lähdetään, kipparin vastuulla on, että kaikilla on liivit. Ihan sama kuka ne liivit omistaa siinä vaiheessa. Kyytiin ei ole mikään pakko ottaa vieraita.
Eri asia sitten, jos on mökkivene ja tykkää kutsua vieraita mökilleen saareen. Silloin tietty on ihan kätevää, että mökin varastolta löytyy nippu liivejä vieraita varten.- 2 x kad44
Jos sulla haluja ajeluttaa porukoita, niin ei luulis olevan kauhea ongelma ostaa uutena/käytettynä kellunta liivejä. Uusia 50n kellunta liivejä saa 15€:lla ja vaikkapa tori.fi stä käytettynä varmasti paljon edullisemmin.
- Mikä ongelma?
Onpa taas turha ongelma.
Liivejä on veneessä tai ei ole. Asia varmastikin selvitetään vieraiden kanssa etukäteen.
Meillä on kymmenkunta hyvää aikuisten paukkuliiviä, joista puolet valolla. Lasten liivejä ei ole, koska ei ole niitä tarvitsevia lapsiakaan. Ei ole ollut ongelmaa koskaan, vaikka kaikenlaisia vieraita on ollut seilaamassa. Ihmisillä on yleensä suurehko intressi huolehtia lastensa pelastusliiveistä itsekin, ja tietenkin edellytän lapsilla sellaiset olevan, Itselläni on veneessä kahdet max 6 kiloisille tarkoitetut veneilyliivit ja neljät yli 80 kiloisille tarkoitetut veneilyliivit. Lisäksi omien paukkujen lisäksi kahdet 150N paukkuliivit.
Hieman liian isot liivit eivät ole ongelma koska ne saa kyllä hihnaa kiristämällä pysymään päällä, liian pienet ovat. Lasten liiveistä muutenkin vastaavat vanhemmat, minä en niistä ota vastuuta (tosin en kyllä ota lapsia kyytinkään ilman asiallisia liivejä). Jos nuo veneilyliivit ovat liian pienet tai isot, niin paukkuliivit kyllä sopivat kaikille yli 10 vuotiaille, niiden oikeassa säätämisessä pitää vain jaksaa tarkasti avustaa koska muuten niistä ei ole hyötyä.
P.S. Ammattimerenkulkuun käytettävissä veneissä ja laivoissa on tasan tarkaan yhden kokoiset liivit jokaiselle matkustajalle, kelluttavat varmasti mutta eivät kylläkään sovi pikkulapselle. Eli ei kannata liikaa sterssata aiheesta.- BusterXL
Sinulla on veneessä tai mökillä se määrä liivejä, mitä on ja nillä mennään. Ilmoitat mitä on käytettävissä sekä sen, että veneeseen pääsee toki kyytiin useampikin, jos on omat sopivat pelastusliivit mukana.
- gfe789s
Veneen päälikkö vastaa, että kaikilla on sopivan kokoiset pelastusliivit. Se että on jonkillaiset pelastusliivi jokaiselle ei riitä, kun viranomainen tekee tarkistuksen.
Tämä on vähintäin 6 päiväsakon arvoinen puute. - mikä etiketti
Mun mielestä kipparin vastuu on seuraava: ei saa kutsua vieraita veneelle, jos ei itsellä tai vierailla ole liivejä eikä itse tai vieraat ole valmiita niitä hankkimaan.
Jos lähden kaverin mökille tai veneelle niin otan aina omat, ja tietysti muksulle omat. Ei tulisi mieleenkään olettaa että jonkun mökkiveneessä on liivivalikoima vauvasta 120-kiloiselle.
Mitään ongelmaa en asiassa näe, kun ei ne tutut yleensä ihan yllättäen laiturille ilmaannu. - -Mika-
Sanoisin, että lasten/nuorten ollessa kyseessä kuuluu myös matkustajien/heidän vanhempiensa vastuulle.
Mulla kun on kuusi lasta ja lapsenlapsiakin jo, niin mulla on noita liiveja kaikissa kategorioissa joitakin kappaleita. Silti on ollut niin, että jos mun lasten kavereita on ollut tulossa kyytiin ja ne on olleet 6-12 vuotiaita, niin olen kysynyt liivitilanteen heidän vanhemmiltaan ennen reissua. Ja kertonut mitä multa löytyy, jos on ollut ylimääräisiä.
Joskus on jäänyt yhteinen reissu tekemättä, kun liivejä ei ole ollut tarvittavaa määrää oikean kokoisina ja lapsilla ei ole ollut omia ollenkaan. Kauppaan en ole mennyt tuon asian takia.
12-18 vuotiaiden kohdalla en ole enää vanhemmilta asiaa kysynyt, vaan nuorilta itseltään. Ja joiltain on löytynyt liivejä, joiltain ei. Mutta nuorten kohdalla on ollut helpompi "säätää" ja käyttää isoimilla sitten aikuisten liivejä.
Työporukka ym vastaavat on sitten menneet sen mukaan, että jos olen tiennyt etteivät ole veneilijöitä, niin olen varannut liivit. Purjehtijat (aktiiviset kisaajat jne) tulee kyllä yleensä omien paukkuliiviensä kanssa veneelle. SIlti olen saattanut kysyä, että onko sulla omat liivit vai kelpaako mun veneilyliivit...
Tapauskohtaista kaikenkaikkiaan aina...- norppa 9
Kannattaa tarkistaa että kaikista liiveistä löytyy CE merkintä. Muuten voi olla luvassa maksullista neuvontaa virkavallan taholta.
- Ei tarvita merkintöj
norppa 9 kirjoitti:
Kannattaa tarkistaa että kaikista liiveistä löytyy CE merkintä. Muuten voi olla luvassa maksullista neuvontaa virkavallan taholta.
Ei pidä paikkaansa.
Liiveissä ei tarvitse olla mitään merkintöjä, saavat olla vaikka itse tehdyt.
Näin siis ei-kaupallisessa yksityiskäytössä.
Sama koskee muitakin venevarusteita, paitsi palosammutinta ja kulkuvaloja, joissa on tarkat määritelmät hyväksytyistä malleista,
- MerenkulkijaHKI
No niin, taas menee väittelyksi tai voi olla niin, että on väärää tietoa liikkeellä. Selvyyden vuoksi hyvä oikaista tieto oikeaksi.
Vesiliikenneasetus vuodelta 1997 määrää kalenterivuotta aiemmin vahvistetun lain (463/1996) 9, 10 ja 26 §:n nojalla:
2 § Liikkeellä olevassa moottorilla tai yli viiden metrin pituisessa purjeella varustetussa vesikulkuneuvossa on oltava seuraavat käyttökuntoiset varusteet:
1) merenkulkuhallituksen päätöksen mukaisesti hyväksytty pelastusliivi, kelluntapukine tai pelastuspuku kullekin vesikulkuneuvossa olijalle; pelastusliivin, kelluntapukineen ja pelastuspuvun tulee kokoluokaltaan ja kantavuudeltaan vastata henkilön kokoa ja painoa.
Jos käytössä on edelleen yli 20 vuotta vanhoja (CE-merkintä tuli käyttöön Suomessa 1994) käyttökuntoisia liivejä, joista käy ilmi Merenkulkuhallituksen hyväksyntä, ovat ne kelvollisia tarkoitukseen.
Kaupallisessa käytössä on lisäksi muita vaatimuksia, mutta tässä oli kyse huviveneilystä. Toivottavati et huku itsevalmistamiesi liivien kanssa.
Ja varsinaiseen asiaan: Parasta on, kun kertoo tarjolla olevien liivien lukumäärän ja minkä kokoisille käyttäjille niitä on tarjolla. Meillä on toiminut hyvin se, että nuoret tuovat omat liivit mukanaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401440Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981365Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2971280- 1091115
- 191061
- 651048
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161029- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841