Kotiolut käymään

cooperia

6

2647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • In vino veritas

      Yök, ei sokeria oluen valmistuksessa käytetä. Kilju tehdään sokerista, olut maltaista.

      Ja kyllä, teen jonkin verran olutta. Enimmäkseen double-IPA tyyppisiä ja lisäksi aina välillä jotain "kausiolutta".

      • vettähiivaasokeria

        Kyllä oluessa voi varsin hyvin käyttää sokeriakin keventämään mallasprofiilia. Hyvin moni belgialainen olut olis jäänyt tekemättä jos ei sokeria / kandisiirappia sais käyttää. Maltillisissa määrin toki. Sakemannit erikseen hölmöine puhtausvaatimuksineen joilla toki joskus oli ihan merkittävä tarkoituskin mutta jotka nykyään ovat lähinnä haitakkeita joita insinööri kiertää minkä keksii.

        Niinkun esim hiivaravinne jota reinheitsgebotin mukaan ei saa käyttää, siksipä teemme niin että syötämme hiivalle helvetisti ravinteita ja tapamme sen ja lykkäämme lopputuotteen oluseen, sehän on HIIVAA, ei ravinnetta, toki kuollutta hiivaa. Ideana siis on se että se kuollut hiivasakka valuu pohjalle ja ravinteet vapautuu sen halutun aktiivisen hiivan käyttöön. Samaa metodia voi käyttää myös muiden lisäaineiden olueen annosteluun , eikä tartte merkata edes etikettiin, onkosse nyt sitten fiksua häh ja jengi juo puhtausvaatimusten mukaista olutta suu virneessä.


    • Hiski Viiva

      Minä en ole saanut mallasmössöjä käymään juuri mitenkään lisäämättä sokeria.

    • vettähiivaasokeria

      Halvoissa mallasmössöissä on ihan liian vähän sitä mössöä. Lisää fermentointikelpoisia sokereita tarvitaan.
      Kalliimmissa, esim Weyermanin uutepaketeissa on 4kg uutetta. Siihen ei tarvitse enää sokereita sotkea.

      Voitte käyttää spraymallasta, useamman uutepaketin tai vähemmän vettä jos haluatte täysmallasolutta halvasta mössöstä. Uutemäärän lisääminen tai veden vähentäminen vaikuttaa humalointiasteeseen joka kohoaa, joten lisättäväksi uutteeksi kannattaisi valita humaloimaton uute. Spraymallas on spraykuivattua mallasuutetta ja se on humaloimatonta.

    • kaljottelija

      Tätä minäkin olen Norjassa asuvana miettinyt, että kuka Suomessa viitsii enää tehdä olutta. Täällä 0,5 l tölkki norjalaista alea maksaa kaupassa 4-5 euroa ja halvin laageri on 2,5 eur ja prosenteiltaan 4,5. Norjalaiset tekeekin kaikkea alkoholia itse ja välineitä myydään paljon.

      Itse olen taas alkanut tehdä uutteesta ja hyvää on tullut. Suosikki Muntons Traditional Bitter tai sitten cooperin vehnäolut ja niihin olen käyttänyt sprey mallasta sokerin sijasta. Ihan älyttömän hyvää on tullut omasta ja muidenkin maistajien mielestä. Viimeksi ostin piruuttani halpaa Geordie's bitteriä, jonka pitäisi arvostelujen mukaan olla ihan kuraa ja siihen kilo sokeria. Tämä on halvin mitä täältä löytyy.

      Minusta kaksi kiloa sokeria on liikaa. Max. kilo tai sitten sprey mallasta.

      Ärsyttää pullonpesu ja korkittaminen. Onko kukaan teistä käyttänyt kegejä tms?

      • Näin se on

        Kyllästyin myös pullotustouhuihin ja ostin oluttarvikeliikkeestä hanallisen tynnörin, siihen mahtuu satsi mukavasti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe