Teboil Gold S fosforipitoisuus?

256246

Tietääkö kukaan paljonko fosforia Gold S 5w-40 sisältää? En löytänyt Teboilin sivuilta mitää tietoja. Ainakin täyttää "vain" API SL luokituksen joka oli viimeinen API luokitus joka salli kunnon määrän kulumiselta suojaavan fosforin käytön.

Tähän asti olen käyttänyt mobil 1 5w-50 joka ainakin sisältää 1000ppm fosforia (http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Files/Mobil_1_Product_Guide.pdf) mikä on kunnon määrä fosforia nykyöljyissä.

Ja fosfori siis liittyy näihin ZDDP sinkkiyhdisteisiin joita on rajusti vähennetty uusien pakokaasunpuhdistusjärjestelmien takia. Samalla kuitenkin johtanut siihen että vanhoissa autoissa nokat kuluu pyöreiksi alta aikayksikön kun käyttää uusia öljyjyä missä ZDDP yhdisteet on minimoitu.

30

1840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käytä PAO-öljyjä !
    • Ei krakattu

      4 grammaa 4l kannussa.

      • äskettäin luin netis

        tä artikkelin, jonka mukaan uusissa öljyissä, joissa "perinteisiä" kulumissuojia vähennetty, jotta ympäristönhoitolaitteet toimisivat, on perinteisten tilalle laitettu uudempiaikaisia vaihtoehtoja, joten ne eivät kuluta nokkia yms sen enempää...


    • LuuloEiooTietoo

      Olet lukenut nettitietoa, mikä ei pidä paikkaansa.

      Sama juttu nämä PAO-peelot, jotka ovat noin kymmenen vuotta jäljessä alalla tapahtuneesta kehityksestä mm. lisäaineteknologiassa.

    • PAO on aitoa
      • LuuloEiooTietoo

        Sisäistäpä vielä omasta linkistä tämä:

        "... Well, wear protection has little to do with the base oil type and everything to do with the additive (all else being equal). If the wrong antiwear additive is used (and this did inflict a brand of synthetic oil not that long ago) then it does not matter how good the rest of the oil is, wear will occur."

        Voin vapaasti kääntää sen sulle jos et ymmärrä:

        "Kulumisensuoja ei liity mitenkään perusöljytyyppiin vaan on täysin lisäaineriippuvainen, kun kaikki muut muuttujat pysyvät samana. Jos valitaan väärä lisäaine niin ei ole merkitystä mitä loppu öljy on, kulumista tapahtuu varmasti."

        Voi kun PAO-peelot ovat tyhmiä, eivätkä tajua, että nykyaikainen moottoriöljy on enemmän kuin osiensa summa.


    • kyllästynyt

      Jälleen kerran viestiketju jossa viestin aloittaja ja kysymyksiin vastaava on YKSI JA SAMA HENKILÖ.

      = PALSTAN LUOTSI = PAO POJU.

      • 4626

        Hyvin kuvittelet tietäväsi asioita mutta ketjun aloittaja ei todellakaan ole tämä PAO-poju.


      • kyllästynyt
        4626 kirjoitti:

        Hyvin kuvittelet tietäväsi asioita mutta ketjun aloittaja ei todellakaan ole tämä PAO-poju.

        Aivan sama, mutta tämä asiantuntijamme pao-poju luotsaa näitä suoli24 iltasatuja. Tällainen mutu muodostunut. Parempi olisi olla lukematta näitä, tai meneehän nämä iltasatuina.


    • TB-KURAA

      Jo 1940 luvulla tiedettiin PAO:n ylivertaisuus. Krakattujen mineraaliöljyjen laatu on parantunut, mutta ne EIVÄT voi korvata PAO:n kestävyyttä. Neste toisisti tätä mantraa vielä 2005.

      Neste teki virheen, kun möi PAO-tehtaansa amerikkalaisille.

      Neste aloitti suuressa mittakaavassa PAO:ta korvaavan halvan krakatun mieraaliöljylaatujen valmistuksen. Silloin Neste muutti politiikkansa PAO;n ylivertaisuudesta .

      Samoin Teboil. Myös Mobil. joutuu vielä ottamaan PAO:n käyttöön.

      Moottoritekniikka ja ympäristösyiden takia. Krakatut mineraaliöljyt eivät nykymoottoreissa yksinkertaisesti kestä. PAO:n kysyntä räjähti. Samoin korkealaatuisen I- ryhmän mineraaliöljyn kysyntä.

      Krakatuista mineraaliöljyistä on ylitarjontaa.

      • voiknittusentään

        Miksi Haminaan ajetaan PAO-kontteja edelleen, ja ajettu viimeiset 20 vuotta? Ehkä ne sitten rasvaa pyllyaukon sillä siellä.


      • Liquimoly kuraa
        voiknittusentään kirjoitti:

        Miksi Haminaan ajetaan PAO-kontteja edelleen, ja ajettu viimeiset 20 vuotta? Ehkä ne sitten rasvaa pyllyaukon sillä siellä.

        Palstan paohåmå se vaan rasvaa pyllyreikäänsä.


      • Paot
        voiknittusentään kirjoitti:

        Miksi Haminaan ajetaan PAO-kontteja edelleen, ja ajettu viimeiset 20 vuotta? Ehkä ne sitten rasvaa pyllyaukon sillä siellä.

        Neuvostoliistako ne niitä PAO kontteja ajavat?


      • voiknittusentään
        Paot kirjoitti:

        Neuvostoliistako ne niitä PAO kontteja ajavat?

        Kontit tulevat laivalla Vuosaaren satamaan Euroopasta Teboilin valitsemalta toimittajalta. Huolintaliike sitten hakee kontin ja ajaa Haminaan.

        Sama homma muuten Mobilin Naantalin tehtaalle.

        Outoa kun täällä PAO-nysvät väittävät ihan silmät kirkkaina, että niitä ei ko. merkit käytä enää ollenkaan.


    • Älä maksa tyhjää

      Sitä käytetään minimimäärä. Muuten voitot jää saamatta.

      Tilaan aitosynteettistä tavaraa Saksasta, koska minulla on saksalainen auto.


      http://www.levoil.de/

      http://www.juingoil.de

      https://oeldepot24.de/

      • pao jaskaa pauhaa

        Eiköhän tämä jaskan pauhanta jo riitä. Minimimäärä löytyy ainoastaan pao pellen pääkopasta. Eikös se niin ollu että herra pao luotsi tuolla aiemmassa topicissa osasi kertoa paon osuudet teebeen öljyissä ihan oikein????
        Perus diamondissa sitä ei pitänyt olla ollenkaan.
        Mitäs mieltä olet nyt, olisiko nyt minimimäärä vai vähän enemmän, hitto ihan jännittää.
        Jospa ne sinun saksalaiseen autoon tilaamat öljyt ottaisikin oikeassa vertailussa turpiin teebeen öljyiltä. Suosittelen tutustumaan saksalaiseen yrityskulttuuriin, sielläkin yritykset pyrkivät tekemään tuotteillaan maximivoiton, varmaan vaikea ymmärtää pienen ihmisen lapsen tällaista...
        Tuontitavaran täytyy olla väkisin parempaa kuin kotimaisen. eikö niin??
        Espanjalainen mansikka makeampaa.. on on.


    • Öljy.toimi.livakasti

      Otin risiiniöljyä ——> pieraisin ——> kurat tuli pöksyyn

    • trans-oil

      Transoilin sivuilta löytyy Teboil öljyjen speksit

      Ca, wt% 0,31
      Zn, wt% 0,10
      P, w t% 0,09

      • 3634643

        Tuo on vaan vuodelta 2001 joten vaikea sanoa päteekö tänä päivänä. Toisaalta API SL pysynyt samana joten API luokituksen puolesta ei tarvetta vähentää ZDDP:tä.

        1000ppm on kyllä hyvä määrä, sama kuin Mobil 1 5w50 joten kulumiskesto pitäisi olla kunnossa jos Gold sisältää tuon verran ZDDP:tä.


      • periaatteetjoustaa
        3634643 kirjoitti:

        Tuo on vaan vuodelta 2001 joten vaikea sanoa päteekö tänä päivänä. Toisaalta API SL pysynyt samana joten API luokituksen puolesta ei tarvetta vähentää ZDDP:tä.

        1000ppm on kyllä hyvä määrä, sama kuin Mobil 1 5w50 joten kulumiskesto pitäisi olla kunnossa jos Gold sisältää tuon verran ZDDP:tä.

        Jossakin toisessa ketjussa kuitenkin väität esimerkiksi 2006 öljytestin tuloksien pätevän tänäkin päivänä.


      • 2354353453
        periaatteetjoustaa kirjoitti:

        Jossakin toisessa ketjussa kuitenkin väität esimerkiksi 2006 öljytestin tuloksien pätevän tänäkin päivänä.

        Vertailu mihin eri öljymerkit panostavat on vähän paremmin suuntaa antava kuin pilkulleen tarkka ZDDP määrä.

        Tuskin esim se on muuttunut että Suomessa kehitetyt Teboilit edelleen panostavat paremmin kylmäominaisuuksiin. Uusimpienkin datalehtien mukaan Teboil Gold S ja Diamond kärkeä kylmäjuoksevuudessa 5w40 öljyistä. Esim Shellillä edelleen heikoimmat jähmepisteet, kuten 2006 testissäkin todettiin että Shellillä heikot kylmäominaisuudet.

        Sitä taas on vaikeampi arvailla onko Goldissa edelleen hyvä 1000ppm ZDDP määrä, nämä ekohössötykset leviävät sellaisella vauhdilla ettei tiedä onko Goldissakin vähennetty kulumissuojaa ettei vain vahingottaisi mitään katalysaattoria.


      • Kävisit.Koulusi
        2354353453 kirjoitti:

        Vertailu mihin eri öljymerkit panostavat on vähän paremmin suuntaa antava kuin pilkulleen tarkka ZDDP määrä.

        Tuskin esim se on muuttunut että Suomessa kehitetyt Teboilit edelleen panostavat paremmin kylmäominaisuuksiin. Uusimpienkin datalehtien mukaan Teboil Gold S ja Diamond kärkeä kylmäjuoksevuudessa 5w40 öljyistä. Esim Shellillä edelleen heikoimmat jähmepisteet, kuten 2006 testissäkin todettiin että Shellillä heikot kylmäominaisuudet.

        Sitä taas on vaikeampi arvailla onko Goldissa edelleen hyvä 1000ppm ZDDP määrä, nämä ekohössötykset leviävät sellaisella vauhdilla ettei tiedä onko Goldissakin vähennetty kulumissuojaa ettei vain vahingottaisi mitään katalysaattoria.

        Väitteesi shellin öljyjen yleisesti heikommista kylmäominaisuuksista muihin öljyihin verrattuna ei pidä paikkaansa sillä PDS:ien ja MSDS:ien mukaan niiden kulloisenkin nimellisen viskositeettialueen jähmepisteet ovat täysin linjassa muiden saman nimellisen viskositeettialueen öljyjen kanssa ja monilla öljyillä jähmepiste on huomattavasti korkeampi. Ei kannata levitellä omia pakkomielteitä ja esson baarin juttuja totena koska ne eivät sitä ole.

        "Shellillä edelleen heikoimmat jähmepisteet, kuten 2006 testissäkin todettiin että Shellillä heikot kylmäominaisuudet"

        "Tuo on vaan vuodelta 2001 joten vaikea sanoa päteekö tänä päivänä."

        Jutuissasi ei ole mitään logiikkaa ja olet periaatteissasi epärehellinen jopa itsellesi, vääntelet asioita sen mukaan mitä itse haluat uskoa, vastoin faktoja. Sitä sanotaan myös uskovaisuudeksi.


      • 4353534
        Kävisit.Koulusi kirjoitti:

        Väitteesi shellin öljyjen yleisesti heikommista kylmäominaisuuksista muihin öljyihin verrattuna ei pidä paikkaansa sillä PDS:ien ja MSDS:ien mukaan niiden kulloisenkin nimellisen viskositeettialueen jähmepisteet ovat täysin linjassa muiden saman nimellisen viskositeettialueen öljyjen kanssa ja monilla öljyillä jähmepiste on huomattavasti korkeampi. Ei kannata levitellä omia pakkomielteitä ja esson baarin juttuja totena koska ne eivät sitä ole.

        "Shellillä edelleen heikoimmat jähmepisteet, kuten 2006 testissäkin todettiin että Shellillä heikot kylmäominaisuudet"

        "Tuo on vaan vuodelta 2001 joten vaikea sanoa päteekö tänä päivänä."

        Jutuissasi ei ole mitään logiikkaa ja olet periaatteissasi epärehellinen jopa itsellesi, vääntelet asioita sen mukaan mitä itse haluat uskoa, vastoin faktoja. Sitä sanotaan myös uskovaisuudeksi.

        Helix 0w40 -42
        Edge 0w40 -51
        Diamond 0w40 -51
        Mobil 0w40 -54

        Aika paksua on Shell jos haluaa juoksevaa 0w40 öljyä. Monessa 5w30 öljyssäkin alhaisempi jähmepiste kuin Shellin 0w40.


      • Menisit.kouluun
        4353534 kirjoitti:

        Helix 0w40 -42
        Edge 0w40 -51
        Diamond 0w40 -51
        Mobil 0w40 -54

        Aika paksua on Shell jos haluaa juoksevaa 0w40 öljyä. Monessa 5w30 öljyssäkin alhaisempi jähmepiste kuin Shellin 0w40.

        Voisit toki laittaa referenssit luvuistasi ettei tarvitsisi epäillä sinun kiskoneen ne hatustasi. Yhtäkaikki, kun jähmepiste on niin alhainen kuin -42, ei enää ole merkitystä muutaman asteen erolla. Valtaosa koko suomen henkilöautokannan vuosittaisesta ajosuoritteesta ajetaan ihan tavallisilla vetykrakatuilla öljyillä joissa on vielä korkeampi jähmepiste, ja tämä ajosuorite on muutamia kymmeniä miljardeja ajokilometrejä per vuosi. Siltikään mitään ongelmia tai kulumista jotka johtuisivat öljyjen jähmepisteistä, ei esiinny. Sorrut tyypilliseen amatöörin virheeseen, yhden arvon tuijottamiseen ja siitä hölmöjen johtopäätösten ja uskomusten kehittelyyn. Jos viitsisit opiskella, olisit tietoinen siitä että pelkkä jähmepiste ei kerro kaikkea eikä oikeastaan paljoakaan öljyn kylmäominaisuuksista, vaan myös pumpattavuus joka ei kulje käsi kädessä jähmepisteen kanssa. Voin antaa vinkiksi sellaiset sanat kuin paine ja kidehila, niin voit tutkia asiaa enemmän, jos osaat. Tosin jossakin toisessa ketjussa kerroit että jouduit keskeyttämään ammattikoulunkin etkä sen jälkeen ole hankkinut enempää koulutusta, joten juttujesi maallikkomainen jääräpäisyys ja suoranainen henkinen laiskuus on siksi jollakin tavalla ymmärrettävissä.


        Sitten: Mobil ei muuten ilmoita tänä päivänä jähmepistettä, ja 0W-40- laatujakin sillä on muutama, joten mistä piposta lukusi oikein tempaisit vai käytätkö jälleen lähteenäsi jotakin 14 vuotta vanhaa TM:n vertailua?

        https://www.mobil.com/finnish-fi/passenger-vehicle-lube/pds/glxxmobil-1-new-life-0w40

        Sitten toinen juttu: Shellin jähmepiste on mitattu menetelmällä IP15. Oletko varma että muiden öljyjen arvo on mitattu samalla menetelmällä?

        http://hand.net.pl/wp-content/uploads/2014/02/GPCDOC_Local_TDS_Georgia_Shell_Helix_Ultra_0W-40_SN_CF_A3_B4_ka-GE_TDS_v2.pdf

        Voin kertoa eri menetelmien eroista jähmepisteen mittaamisessa ja siitä johtuvasta erosta nimellisissä arvoissa myöhemmin. Nyt täytyy tehdä töitä nimen omaan niiden öljyjen kanssa ja ostella niitä sisään ;)


      • 4334634
        Menisit.kouluun kirjoitti:

        Voisit toki laittaa referenssit luvuistasi ettei tarvitsisi epäillä sinun kiskoneen ne hatustasi. Yhtäkaikki, kun jähmepiste on niin alhainen kuin -42, ei enää ole merkitystä muutaman asteen erolla. Valtaosa koko suomen henkilöautokannan vuosittaisesta ajosuoritteesta ajetaan ihan tavallisilla vetykrakatuilla öljyillä joissa on vielä korkeampi jähmepiste, ja tämä ajosuorite on muutamia kymmeniä miljardeja ajokilometrejä per vuosi. Siltikään mitään ongelmia tai kulumista jotka johtuisivat öljyjen jähmepisteistä, ei esiinny. Sorrut tyypilliseen amatöörin virheeseen, yhden arvon tuijottamiseen ja siitä hölmöjen johtopäätösten ja uskomusten kehittelyyn. Jos viitsisit opiskella, olisit tietoinen siitä että pelkkä jähmepiste ei kerro kaikkea eikä oikeastaan paljoakaan öljyn kylmäominaisuuksista, vaan myös pumpattavuus joka ei kulje käsi kädessä jähmepisteen kanssa. Voin antaa vinkiksi sellaiset sanat kuin paine ja kidehila, niin voit tutkia asiaa enemmän, jos osaat. Tosin jossakin toisessa ketjussa kerroit että jouduit keskeyttämään ammattikoulunkin etkä sen jälkeen ole hankkinut enempää koulutusta, joten juttujesi maallikkomainen jääräpäisyys ja suoranainen henkinen laiskuus on siksi jollakin tavalla ymmärrettävissä.


        Sitten: Mobil ei muuten ilmoita tänä päivänä jähmepistettä, ja 0W-40- laatujakin sillä on muutama, joten mistä piposta lukusi oikein tempaisit vai käytätkö jälleen lähteenäsi jotakin 14 vuotta vanhaa TM:n vertailua?

        https://www.mobil.com/finnish-fi/passenger-vehicle-lube/pds/glxxmobil-1-new-life-0w40

        Sitten toinen juttu: Shellin jähmepiste on mitattu menetelmällä IP15. Oletko varma että muiden öljyjen arvo on mitattu samalla menetelmällä?

        http://hand.net.pl/wp-content/uploads/2014/02/GPCDOC_Local_TDS_Georgia_Shell_Helix_Ultra_0W-40_SN_CF_A3_B4_ka-GE_TDS_v2.pdf

        Voin kertoa eri menetelmien eroista jähmepisteen mittaamisessa ja siitä johtuvasta erosta nimellisissä arvoissa myöhemmin. Nyt täytyy tehdä töitä nimen omaan niiden öljyjen kanssa ja ostella niitä sisään ;)

        Sama -42 on ASTM D97 testillä mitä muutkin käyttää.

        Mobilin jähmepiste löytyy kyllä googlettamalla, -54.

        "Tosin jossakin toisessa ketjussa kerroit että jouduit keskeyttämään ammattikoulunkin etkä sen jälkeen ole hankkinut enempää koulutusta"
        Nyt alkaa jo todellisuus ja mielikuvituksesi menemään sekaisin.

        Ei jähmepiste kaikkea kerro mutta antaa suuntaa siitä koska öljy paksuuntuu pahemmin. Öljy ei ole kiteinen aine joka jähmettyy kertaheitolla, siksi paksuuntuminen alkaa jo ennen jähmepistettä.


    • mobil-zddpt
      • fdsfdsfds

        Superit eivät ole Mobil 1 öljyjä, ovat vain Mobil öljyjä. Tavallaan Mobilin "kakkosöljyjä" jotka halvempia ja ei ihan yhtä laadukkaista perusöljyistä tehtyjä. Esim hieman vanhempiin autoihin tarkoitettuja.


    • Anonyymi

      Olin kolmisen vuotta sitten korjaamomessuilla kuuntelemassa eri öljy-yhtiöiden esitelmiä. Teboiln öljyinsinööri varoitti työntämästä näitä Low Saps-öljyjä vanhempiin moottoreihin. Samasta aiheesta tuli puhetta myös muiden esitelmien yhteydessä. Vanhempien moottorien venttiilikoneistot materiaaleineen ja pintakäsittlyineen on suunniteltu sen aikaisia öljyjä silmällä pitäen.

      Tuo edellinenkin on puhtaasti Liqui Molyn markkinointimainos. Vetykratut mineraaliöljyt eivät millään lailla päihitä hyviä synteettisiä öljyjä. Jätti vielä mainitsematta esteriöljyt, koska hekään eivät niitä valmista, kuten ei suurin osa muistakaan öljy-yhtiöistä. Lisäksi kannattaa olla hieman kriittinen öljy-yhtiön suhteen joka markkinoi suurta määrää erilaisia öljyjen lisäaineita parantamaan voitelua. Luulisi että ne on jo valmiiksi öljyssä vai myyvätkö tee se itse öljyjä.:-)

      Näiden besservisserien kannattaa joskus käydä autoalan ammattitapahtumissa sekä perehtyä ammattikirjalisuuteen eikä täällä selvittää omaa MuTi ja VaTi tietouttaan. (=Musta tuntuu ja vaimo tietää.)

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe