EPÄRAAMATULLISTA SELITTTELYÄ "SUURESTA V. 1844 PROFETIASTA"
"Se että babtisti Miller ei heti osannut selittää profetian merkitystä heti ei tee asiaa mitättömäksi. Metodisti Ellen G White selitti profetian 1844 hetkeä myöhemmin.
Suuri profetia oli löytynyt. Viimeiset ajat olivat alkaneet, sillä profetia sanoo että se selviää vasta lopun aikana."
Minun Raamatussani ei lue näin: "Viimeiset ajat olivat alkaneet v. 1844 lähtien."
Adventismissa ollaan erikoistuttu SELITTELYIHIN
43
53
Vastaukset
- tavis hellari
Selittelyn mestareina toimivat adventistipastorit, adventistitohtorit ja heille uskolliset "tavis adventistit".
- hyi teitä
ja sinä olet isästä perkeleestä kuten aloittajakin.
- sinun isäsi
hyi teitä kirjoitti:
Oletko peräti adventistipastori?
- evp. helluntalainen
Niin, helluntaiseurakunnallahan oli selitys, että "Israel itsenäistyi 1948. Se ajan merkkinä laskettuna, Egyptistä lähtö, 40- vuotta erämaata ja luvatussa maassa ts. sukupolvi.
Eli 1948 40 vuotta = on yhtäkuin 1988 vuosi, Jeesus palaa takaisin.
Oliko tavis- hellari tuo parempi selvitys, sillä se on hieman myösäisempää aikajaksoa.
Onko selityksen mestareina toimivat helluntaipastorit, ja uskolliset helluntalaiset sen unohtaneet?
Menikö puntit tasan, oletteko nyt "onnellisia".?
nm. ent. helluntalainen 1974 lähtien saarnoja kuunnellut ja oppinsa harhasta saanut. - Voi hyvät hyssykät,
nytkö se "kopinottaja" muuttuikin yhtäkkiä tavis hellariksi?
Mihin se luterilainen kirkkouskovaisuus nyt katosi?
Vai onko samantekevää, kunhan vain on mukana valehtelijoiden köyrissä ja uskoo mieluummin saatanan valheeseen; "ette suinkaan kuole" ja näinollen tekee Jumalasta valehtelijan, joka sanoistaan;" synninpalkka on kuolema" huolimatta on (teidän oppinne mukaan) antanut paholaiselle vallan pitää ihmistä hengissä vielä hevetissäkin ja Jualan luomaa ihmisolentoa iankaikkisesta iankaikkiseen?
Voi hyvät hyssykät sentään! Eipä voi muuta sanoa tuosta teidän "armon" sanomastanne?????????????????????????? hyi teitä kirjoitti:
«ja sinä olet isästä perkeleestä kuten aloittajakin»
Muistettakoon, että perkele on balttilainen tai suomalais-ugrilainen ylisen jumala, jolla ei ole tuon taivaallisen tekemistä Lähi-idän kansojen tarinoiden kanssa.
Olisi jo aika lopettaa tuo typerän käännösvirheen levittäminen.
- Ilmiselvää.
Tuollainen profetia on selvästi väärä. Raamattu kertoo meille miten tulee suhtautua sellaiseen profeettaan, jonka profetiat eivät toteudu:
"21. Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi: 'Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?' niin huomaa:
22. kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä." " - höpönlöpön
Ei luekaan, mutta Danielin kirjassa ajan viimeinen vaihe alkaa 1844. Ihan sama mitä lässytätte vastaan.
- Missä perusteet?
Missä sinun perustelusi ovat?
Mitä Miller ja White profetoivat tapahtuvaksi 1844? Toteutuiko se? - hyi teitä mussuttaja
Missä perusteet? kirjoitti:
Missä sinun perustelusi ovat?
Mitä Miller ja White profetoivat tapahtuvaksi 1844? Toteutuiko se?Puunatkaahan ensin se helluntaiharhan saarnaajien oppimesta, niin sitten voitte tulla neuvomaan toisten opetusareenoille. Hävetkää nyt vähän.
- oma lehmä
>>Ei luekaan, mutta Danielin kirjassa ajan viimeinen vaihe alkaa 1844. Ihan sama mitä lässytätte vastaan.>>
Höpönlöpön itsellesi! :-) Danielin kirjan kirjoittamisen aikaan ( n. 180 e.a.a.) ei nykyisestä ajanlaskusta tiedetty mitään, joten tuskinpa siitä löytyy viittauksia vuoteen 1844.
- Ajattele näin
Raamatun sanoman ymmärtäminen auttaa ja siksi selitystä tarvitaan.
Ap. t. 8: 27 ... 36
Ja katso, siellä kulki etiopialainen mies, Etiopian kuningattaren Kandaken hoviherra, mahtava mies ja koko hänen aarteistonsa hoitaja; hän oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan ja oli nyt paluumatkalla ja istui vaunuissaan ja luki profeetta Esaiasta.
Niin Henki sanoi Filippukselle: "Käy luo ja pysyttele lähellä noita vaunuja".
Niin Filippus juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: "Ymmärrätkö myös, mitä luet?"
Niin hän sanoi: "Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?" Ja hän pyysi Filippusta nousemaan ja istumaan viereensä.
Ja se kirjoitus, jota hän luki, oli tämä: "Niinkuin lammas hänet viedään teuraaksi; ja niinkuin karitsa on ääneti keritsijänsä edessä, niin ei hänkään suutansa avaa. Hänen alentumisensa kautta hänen tuomionsa otetaan pois.
Kuka kertoo hänen syntyperänsä? Sillä hänen elämänsä otetaan pois maan päältä."
Ja hoviherra kysyi Filippukselta sanoen: "Minä pyydän sinua: sano, kenestä profeetta puhuu näin, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta. Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
------
Kumpi oli täydellinen ja tärkeä, Jeesus vai Filippus? No Jeesus tietenkin..
Samalla tavalla ei Ellen White ole tärkeä, täydellinen tai mitään muutakaan - Filippus ja Ellen vain selittävät asioita Raamatusta .. ja se joka ottaa vastaan tekee aina päätöksensä itse.. samoin kuin se joka ei ota vastaan.
Raamattu on aina tärkein.- Onko oikein
"Filippus ja Ellen vain selittävät asioita Raamatusta .. ja se joka ottaa vastaan tekee aina päätöksensä itse.. samoin kuin se joka ei ota vastaan.
Raamattu on aina tärkein."
Onko oikein soveltaa Ellen Whiten profetioihin Jumalan antamaa ohjetta profetioiden koetteluun?
"21. Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi: 'Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?' niin huomaa:
22. kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä." " - Ilm.18:4
Edellisestä Apt.8:27-36 voidaan myös huomata, että Filippus oli Hengen johdatuksessa eli siis "ymmärtäväinen neitsyt" ja hänen sanomansa ydin oli Evankeliumi Jeesuksesta. Heti sen jälkeen, kun Filippus oli Paavalin tavoin "laskenut perustuksen", kastoi hän Etiopian kuninkaan hoviherran, sillä "muuta perustusta ei voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus". Sen jälkeen he erkanivat toisistaan ja vasta tämän jälkeen alkoi rakentaminen tälle perustukselle. Kastetta ei edeltänyt sapattiluokka ja 28 opinkohdan opiskelu adventismiin, vaan evankeliumi Jeesuksesta riitti. Miten hoviherra sitten elämäänsä tälle Jeesus- perustukselle myöhemmin rakensi, se selviää sitten kerran, onko rakennus jalokivistä, kullasta, hopeasta vai puusta, heinistä tai oljista. Mutta jos hoviherralla on rakennuksessaan oikea perustus, niin hän pelastuu, sillä perustus on ratkaiseva pelastuksen kannalta - ei rakennus. Tämän ajan Babylonin eriseurojen ja lahkojen painotus on "rakennuksen rakentamisessa" eli ne vievät "evankeliumia" omasta lahkostaan, jonka uskovat olevan se pelastuskysymys.
Hei kiitos-
Vastaus löytyy Raamatustasi; Dan 8;:12-14, 17, 12:4, 9-10.
Lue nuo niin löydät Raamatustasi vastauksen jossa sanotaan että profetia on sinetöity "lopun hetkeen saakka" "salatut lopun hetkeen saakka" "Nälky koskee lopun aikaa" ja antaa Danielille vastauksen koska maahan tallattu pyhäkkö nousee taas kunniaan ?
Ikävä kyllä meni Danielin päivistä 2600 vuotta. 2300 vuoden aikajakso lasketaan määrätyst' hetkestä jonka enkeli Danielille ilmoittaa.
Siunausta
Jari Laurila- Mistä siis kyse?
Mitä Ellen White sitten profetioi tapahtuvaksi 1844?
Mistä siis kyse? kirjoitti:
Mitä Ellen White sitten profetioi tapahtuvaksi 1844?
Hei-
Kyse on pyhäkön puhdistamisesta.
yst. t., Siunausta
Jari Laurila- Niinkö profetoi?
jarinhotelli kirjoitti:
Hei-
Kyse on pyhäkön puhdistamisesta.
yst. t., Siunausta
Jari Laurila"Kyse on pyhäkön puhdistamisesta. "
Siis Ellen White profetoi, että pyhäkkö puhdistetaan 1844? Miten sen oli tarkoitus tapahtua? Olisiko sinulla viitettä hänen kirjoituksiinsa? - lässyti lässyti
Niinkö profetoi? kirjoitti:
"Kyse on pyhäkön puhdistamisesta. "
Siis Ellen White profetoi, että pyhäkkö puhdistetaan 1844? Miten sen oli tarkoitus tapahtua? Olisiko sinulla viitettä hänen kirjoituksiinsa?Kyllä sinä sen tiedät. Kunhan vain lässytät.
- Likainen Pyhäkkö
Niinkö profetoi? kirjoitti:
Siis Ellen White profetoi, että pyhäkkö puhdistetaan 1844? Miten sen oli tarkoitus tapahtua? Olisiko sinulla viitettä hänen kirjoituksiinsa?Oliko Taivaallinen Pyhäkkö likainen että se tarvitsi ADVENT-ISMIN puhdistusta?
Adventismilla on erikoiset teoriat joita ei ole muilla kristityillä. Niinkö profetoi? kirjoitti:
Siis Ellen White profetoi, että pyhäkkö puhdistetaan 1844? Miten sen oli tarkoitus tapahtua? Olisiko sinulla viitettä hänen kirjoituksiinsa?Hei-
Olen antanut Sinulle kaiken tarpeellisen. Kaikenlaiset vinkit ja Raamatunpaikat
löytyvät sieltä mitä annoin. Kiitos keskustelusta,.
Kaikkea ei voi tuoda niin kuin kissan maitolautasta tai pussillista tomaatteja kaupassa. > Sait kaiken tarpeellisen ja sitten vaan hiukan vaivannäköä.
Kiitos keskustelusta.
Aamen.
Siunausta
Jari Laurila- Mitä piilottelet
lässyti lässyti kirjoitti:
Kyllä sinä sen tiedät. Kunhan vain lässytät.
"Kyllä sinä sen tiedät. Kunhan vain lässytät."
Jaaha, pastori Lässyn-lässykin päätti osallistua keskusteluun. Mutta kun en tiedä. Olisiko sinulla viite Ellen Whiten kirjoituksiin mitä tulee hänen profetiaansa vuotta 1844 koskien? - Hyvä on
jarinhotelli kirjoitti:
Hei-
Kaikkea ei voi tuoda niin kuin kissan maitolautasta tai pussillista tomaatteja kaupassa. > Sait kaiken tarpeellisen ja sitten vaan hiukan vaivannäköä.
Kiitos keskustelusta.
Aamen.
Siunausta
Jari Laurila"Kaikkea ei voi tuoda niin kuin kissan maitolautasta tai pussillista tomaatteja kaupassa. > Sait kaiken tarpeellisen ja sitten vaan hiukan vaivannäköä."
Muistathan tämän, kun seuraavalla kerralla pyydät keskustelukumppaniasi esittämään lisätietoja. Likainen Pyhäkkö kirjoitti:
Oliko Taivaallinen Pyhäkkö likainen että se tarvitsi ADVENT-ISMIN puhdistusta?
Adventismilla on erikoiset teoriat joita ei ole muilla kristityillä..
'
Kyllä taivaallinen pyhäkkö oli toki tietysti synnistä likainen ja maahan tallattu siihen saakka kunnes enkeli kertoo Danielille pyhäkön puhdistuksen ja pyhäkön uuden kunnian alkaneen.
Dan 8:13-14 mm.
Yst. t. Jari LaurilaHyvä on kirjoitti:
"Kaikkea ei voi tuoda niin kuin kissan maitolautasta tai pussillista tomaatteja kaupassa. > Sait kaiken tarpeellisen ja sitten vaan hiukan vaivannäköä."
Muistathan tämän, kun seuraavalla kerralla pyydät keskustelukumppaniasi esittämään lisätietoja.Ai hei- anteeksi-
.Olin väärässä keskustelussa-
Olin antanut toisaalla linkit missä' päästä perille siitä mistä on kyse
pyhäkön puhdistamisesta.
Täältä>;
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10.8
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10.4
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10.6
Asia on hyvin laaja- ja vaatii perehtymistä ja aikaa-
Eli ei käy aivan samoin kuin maitolautanen kissalle tai pussillinen tomaatteja maitokaupassa.
Olen kysymyksen taivaallisesta pyhäköstä ja 2300 aikaprofetiasta kertonut linkeissä niin että sen voi Raamatun kanssa tutkia.
Yst. t. Jari LaurilaHyvä on kirjoitti:
"Kaikkea ei voi tuoda niin kuin kissan maitolautasta tai pussillista tomaatteja kaupassa. > Sait kaiken tarpeellisen ja sitten vaan hiukan vaivannäköä."
Muistathan tämän, kun seuraavalla kerralla pyydät keskustelukumppaniasi esittämään lisätietoja.Kiitos mielenkiinnosta että jäit kaipaamaan tietoa koskien taivaallisen palvelun asioita.
Asiayhteydestä unohtui tärkeä;
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10
Kysymys on siis melko laaja-alainen- ja vaatii viitseliäisyyttä tutkia- mielenkiintoa asiaan, mutta antamillani tiedoilla pääsee asiasta selvyyteen kunhan vielä huomioi että olen viitannut Raamattuun- eli lukea Raamatunpaikat hyvin.
Raamatunpaikoissa on aina varsinainen sanoma- Minä vain viittaan Raamatunpaikkoihin.
yst. t. Jari Laurila- Ei auta
jarinhotelli kirjoitti:
Hei-
Kiitos keskustelusta.
Aamen.
Siunausta
Jari Laurila"Olen antanut Sinulle kaiken tarpeellisen."
Katsotaan nyt sitten tarkemmin mitä sinulta tässä ketjussa kaikkena tarpeellisena minulle löytyy. Haluan siis tietää mitä Ellen White on profetoinut vuoden 1844 osalta, jotta voisin koetella hänen profetiaansa Jumalan antaman ohjeen mukaisesti.
Vinkkinäsi tarkoitat ilmeisesti tätä:
Tuo ei vie minua kovin pitkälle, koska nuohan eivät ole Ellen Whiten sanoja (ilmeisesti?). Ei tuossa ole mitään koettelemista, ainakaan jos Whitea haluaa profeettana koetella.
Tuon lisäksi annoit minulle Raamatun viitteitä. Kiitos niistä. Tässä mitä niistä viitteistä löytyy:
"12. Myös sotajoukko jokapäiväisen uhrin lisäksi annettiin rikollisesti alttiiksi tuholle. Se sarvi heitti totuuden maahan, ja mitä se teki, siinä se menestyi.
13. Sitten minä kuulin yhden pyhän puhuvan, ja toinen pyhä sanoi sille, joka puhui: "Kuinka pitkää aikaa tarkoittaa näky jokapäiväisestä uhrista ja kauhistavasta rikoksesta: pyhäkön ja sotajoukon alttiiksi antamisesta tallattavaksi?"
14. Ja hän sanoi minulle: "Kahtatuhatta kolmeasataa iltaa ja aamua; sitten pyhäkkö asetetaan jälleen oikeuteensa".
17. Silloin hän tuli aivan lähelle sitä paikkaa, jossa minä seisoin; ja hänen tullessansa minut valtasi pelko, ja minä lankesin kasvoilleni. Ja hän sanoi minulle: "Tarkkaa, ihmislapsi, sillä näky tarkoittaa lopun aikaa".
4. Mutta sinä, Daniel, lukitse nämä sanat ja sinetöi tämä kirja lopun aikaan asti. Monet sitä tutkivat, ja ymmärrys lisääntyy.
9. Niin hän sanoi: "Mene, Daniel, sillä ne sanat pysyvät lukittuina ja sinetöityinä lopun aikaan asti.
10. Monet puhdistetaan, kirkastetaan ja koetellaan, mutta jumalattomat pysyvät jumalattomina, eikä yksikään jumalaton ymmärrä tätä, mutta taidolliset ymmärtävät. "
Tuon Danielin kohdan osalta voisin katsoa onko Ellen White ollut taidollinen ymmärtämään mistä on kyse, vai lukeutuuko hän pikemminkin jumalattomiin.
Ongelma tässä Jari kuitenkin on edelleen se, että minulla ei ole Ellenin varsinaista profetiaa missään. Danielin kirja on Jumalan sanaa, en minä Ellen Whitea voi koetella koettelemalla Jumalan sanaa Danielissa. Kyllä sinä varmaan sen ymmärrät.
Voisitko siis vastata pyyntööni ja ohjata minut Ellen Whiten profetiaan, joka olisi luotettavalla sivustolla. En minä sitä adventistien vastustajien sivulta halua hakea, vaan Adventtikirkon omalta sivulta, jotta tiedän saavani eteeni Whiten sanat vääristelemättöminä. - $etä leikkii27
jarinhotelli kirjoitti:
Hei-
Kiitos keskustelusta.
Aamen.
Siunausta
Jari LaurilaKyllä tulee väkinsinkin hymy huuleen, kun lukee näitä kommentteja täältä! Sille ei mahda mitään, että nämä ovat niin typerän lapsellisia, että ei voi, kuin hymyillä ja pyörittää päätänsä. Niissä ei oikeastaan ole minkäänlaista asiallista teemaa, josta voisi edes yrittää rakentaa jonkinlaista keskustelua. On aivan, kuin lapset riitelisivät leikki palikoilla, että keltä ne parhaat löytyisivät, hu huh, ei voi muuta sanoa?$
- oma lehmä
jarinhotelli kirjoitti:
.
'
Kyllä taivaallinen pyhäkkö oli toki tietysti synnistä likainen ja maahan tallattu siihen saakka kunnes enkeli kertoo Danielille pyhäkön puhdistuksen ja pyhäkön uuden kunnian alkaneen.
Yst. t. Jari Laurila>>Kyllä taivaallinen pyhäkkö oli toki tietysti synnistä likainen ja maahan tallattu siihen saakka kunnes enkeli kertoo Danielille pyhäkön puhdistuksen ja pyhäkön uuden kunnian alkaneen.>>
Ingen pappi Jari! Jos taivaan pyhäkkö on ollut synnistä saastainen vuoteen 1844 asti niin sehän tarkoittaa, että jumala on asunut siellä saastan keskellä tuhansia vuosia. Sopiiko tämä nyt ollenkaan ajatukseen Jumalan pyhyydestä?
Helponpi olisi toki ajatella kyseessä olevan juutalaisten Jerusalemissa sijainneen aivan maallisen pyhäkön jonka Antiokus Epåifanes oli saastuttnut tuomalla sinne Zeuksen patsaan. oma lehmä kirjoitti:
>>Kyllä taivaallinen pyhäkkö oli toki tietysti synnistä likainen ja maahan tallattu siihen saakka kunnes enkeli kertoo Danielille pyhäkön puhdistuksen ja pyhäkön uuden kunnian alkaneen.>>
Ingen pappi Jari! Jos taivaan pyhäkkö on ollut synnistä saastainen vuoteen 1844 asti niin sehän tarkoittaa, että jumala on asunut siellä saastan keskellä tuhansia vuosia. Sopiiko tämä nyt ollenkaan ajatukseen Jumalan pyhyydestä?
Helponpi olisi toki ajatella kyseessä olevan juutalaisten Jerusalemissa sijainneen aivan maallisen pyhäkön jonka Antiokus Epåifanes oli saastuttnut tuomalla sinne Zeuksen patsaan.Hei-
Lehmää ei ingen papilla omaa ole missään- ei ojassa eikä muuallakaan, ei siivillä lennä Lehmistä niityllä tykkään paljon pyöräilymatkoillani- olen maalla kasvanut 5 vuotiaasta 18 vuotiaaksi kesät maaseudulla lehmien seassa ennen lypsykoneiden aikaa- mutta ei silloinkaan omaa lehmää- olen nähnyt lehmiä vain navetassa ja
niityllä.
Meillä ei ole sama ajatus nyt pyhäköstä tässä.
Tässä kohdassa on sellainen asia että pitää huomioida;
- a) Pyhäkkö on ihan oikia jossakin koska maallinen pyhäkkö /telttamajapalvelus on kerrottu olevan vertauskuvaa oikeasta pyhäköstä.
Oikea pyhäkkö on siis pakko olla jossakin. Hebr 9 luku.
- b) Maallisessa pyhäkössä joka oli siis vertausta taivaallisesta oli kaksi huonetta ja kaksivaiheinen palvelus siten- Niin on oltava tietenkin myös oikeassa pyhäkössäkin.
- c) Nyt sitten pitää katsoa mitä tapahtui pyhäkön toisessa huoneessa.
- d) Sitten verrata sitä oikean pyhäkön vastaavaan.
Ratkaisun avain;
>>>> Ylipappi meni kerran vuodessa kaikkein pyhimpään (pyhäkön toinen huone) ja puhdisti kansan kerran vuodessa kerralla kaikesta synnistä.
>>>>> Näin siis tapahtuu oikeankin kaikkein pyhimmän palveluksessa tietenkin!
Mitähän siellä voisi tapahtua ? Maallisessa pyhäkössä synnit pantiin "syntipukin" päälle ja pukki joutui erämaahan mistä pukki ei enää osannut takaisin.
Tämä pukki nimeltä Asasel vertauskuvaa itse paholaista. Paholainen on syypää syntiin.
> Sitten syntien uhriksi uhrattiin viatin karitsa. Vertauskuva on selvä.
> Niinpä oikeassa pyhäkössäkin tapahtuu vastaavaa.
Taistelu syntiä vastaan huipentuu taivaalliseen tehopalveluun Hebr 1:14, 8:1-2, 4:14-16- siellä toimitaan ihmiskunnan ihmisten pelastuksen puolesta suorassa suhteessa 24h/ vrk vuoden ympäri- vanhassa liitossa oli ihminen välittäjänä välissä- Yliappi oli leeviläinen Aaronin jälkeläinen. Ylipappi on siis Jeesus Kristus itse uudessa liitossa, Hebr 8:10, 10:12-17, Jes 31:31-33, Hes 36:25-
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/15.4
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3
Siunausta
Jari Laurila
oikea meikäpoika
ingen pappi
- KaiA
Ehkä pitäisi todeta, ettei EGW profetoinut mitään vuodesta 1844, ei ainakaan mitään oppia.
Kun pettymys syksyllä tapahtui 1844 tapahtui, selityksen asialle antoi Hiram Edson niminen mies. Edson sai seurakseen Crosier ja Hahn nimiset kaverit, joiden kanssa hän esitti ajatuksensa kirjallisesti Day Dawn nimisessä lehdessä. EGW piti heidän selitystään hyvänä.
Koska koko pettymyksen aika pyöri suuren sovintopäivän merkityksen ympärillä John Andrews and Uriah Smith nimiset miehet kokosivat ja laajensivat selitystä kymmenkunta vuotta myöhemmin niin, että pääpaino tuli tuomion ajalle, jonka katsottiin alkaneen 1844.
Tästä selityksestä tuli adventisteille vakiokauraa ja sitä lainasivat ne, jotka aiheesta puhuivat ja kirjoittivat mukaan luettuna EGW ja hänen miehensä James White. Tosin EGW alkoi tätä aineistoa ahkerasti käyttää vasta 1880 luvulla noin 30 vuotta myöhemmin, jolloin hän kirjoitti useita artikkeleita Review ja Signs lehdissä (alkaen 1883) ja sitten kirjan Spirit of Prophecy osassa 4 (1884) ja Suuri Taistelu (1888).
Toisilta lainattua tekstiä, jota kaikki adventistit olivat jo vuosikymmeniä lukeneet voi tuskin pitää varsinaisena profetoimisena. Mitään omintakeista ei tästä EGWn tekstistä etsimälläkään löydä, jos sellaisena ei pidä sitä, että hän antaa aiempaa suuremman merkityksen tähän opetukseen jo aiemmin muiden liittämille Jeesuksen vertauksille kuninkaan pojan häistä ja kymmenestä morsiusneidosta.
Koska jokainen kunnon luterilainen, helluntailainen tai mikä vaan kristitty uskoo näihin Jeesuksen lopunajallisiin vertauksiin, näiden korostaminen antaisi mahdollisuuden paljon Danielin kirjan ja pyhäkön symboliikkaa ymmärrettävämmin selittää tässä kirkon opetuksessa on kysymys. Taidamme kuitenkin olla vähän tyhmiä, kun aina yritämme lähteä vaikeammasta päästä liikkeelle, emmekä siitä, mikä jo on ihmisille tuttua.
Kai (kirjautumatta)Hei- kiitos.
Raamattu vastaa Dan 8:12-13: "niin kauan että 2300 aamua on kulunut"
Helppoa laskea 2300 vuotta- se osuu 1843-1844 hujakoille, siis hujakoille.
Mutta en toki ajattele itsekään että kyse on niin tarkkaan että pitää tuhansien vuosien ajoista ajatella vain yhden vuoden tarkkuudella tällaista asiaa.
"Noilla hujakoilla" piisaa minulle.
yst. t. Jari LaurilaHei-
Minulla on ollut aina alitajunnassa "musta aukko" juuri tällä kohtaa kun olen antanut hatusta että EGW selitti Millerin 1843 erehdyksen hetkeä myöhemmin- ja kun on kaksi vuosilukua kummitellut tässä minulla niin olen itsekseni päätellyt että EGW asialla sitten 1844.
Minusta näyttää että tämä teksti on (kirjautumatta) sen verran tyypillistä kirjoittajan tekstiä -tosin olen hyvin harvoja kirjoituksiasi lukenut- mnutta näyttää että olisi väittäjän kirjoitusta kirjautumatta.
Pitää koettaa yrittää' uskaltaa luottaa ja ottaa nämä tiedot itselleni.
Otan tulosteen tästä ja kirjoitan lyhyesti tiivistelmänä jotakin omaani.
Minun tietoni on sen varassa että olen joskus lukenut kaiken EGW kirjallisuuden mitä armaassa Suomen maassa on suomennettu miss tai mrs kirjoituksia- kirjoja. Ihan tosi metsästin lehti-ilmoituksellakin niitä kunnes sain kaiken suomennetun ja luin joskus kaiken- ja osa oli painettu viimeksi 1940 luvulla- mutta tuli luetuksi ja olen kaiken tuon muistitiedon varassa.
Minulla on ollut tässä hatusta päätelmää ja hyvä että asia selvisi.
Minulla on vaisto joka sanoo mutta en aina sitä kuuntele-
Kiitos.
yst .t. Jari LaurilaKiitos KaiA asiallisesta vastauksestasi !
Toivon, että nämä Ellen G Whiten ja adventismin vääristelijät ja rienaajat edes viitsivät lukea tuon. On tärkeää että sinä olet näillä palstoilla tuomassa Raamatun totuutta.
Siunausta.Mina damer och herrar, ladies and gentelemen;
- Minun kirjoitukseni käyvät vielä kolmannenkin tarkastukseni läpi, niissä on pilkkujen paikkoja väärin ja muutakin pikku fiksaamista-
>>>>>> Minä en merkinnyt lähdettä eli nimimerkkiä tässä ketjussa "Kai(kirjautumattta) " yhden kappaleen tekstini lähteeksi koska lähde on niin epävirallinen, mutta uskon sen tässä nimierkin kirjoituksen.
Tässä kysymys varhaisliikkeen pettymyksestä;
"Varhaisadventtiliike ja 22.10.1844 pettymys
-
Adventti (lat.“adventus“) tarkoittaa Kristuksen tuloa.
“Adventismi” sanan ensimmäisiä käyttäjiä olivat babtistisaarnaaja William Millerin (1782-1849) perustaman liikkeen kannattajat. Nämä julistivat Kristuksen tuloa tapahtuvaksi vuonna 1844.
Heitä on kutsuttu myöhemmin myös "ensimmäisen päivän adventisteiksi."
Nykyisin adventismilla ja adventisteilla tarkoitetaan enimmäkseen “seitsemännen päivän Adventtikirkon” maailmanlaajuista seurakuntaa ja kirkkoa. Lopunajan Kristuksen seurakunnan luonteeseen kuuluu Jeesuksen odotus. Apostolinen alkuseurakunta odotti Jeesusta palaavaksi jo omana aikanaankin. Joh 14:3, Ilm 22:12,20 Paavali hillitsi odottajia; 2 Tess 2:3-4.
Adventtilaiset jatkavat alkuseurakunnan perinteitä Herran tulon odotuksessa ja opetuksessa.
Siksi adventtiliike syntyi kaikkein lähimmäksi alkuseurakunnan perinteitä melkein 1300 vuoden pimeän keskiajan jälkeen.
Martin Luther oli varhaisimpia "adventisteja." Tutkittaessa Lutherin muistiinpanoja havaitaan hänen tukineen Herran paluun yksityiskohtia, ja ymmärtäneen Herran paluun olevan lähellä. Adventtipostillassa (1522) Luther selitti taivaiden voimien järkkymistä, (Luuk 21:26) ja uskoi sen tarkoittavan helmikuussa 1524 tapahtuvaa planeettojen kohtaamista. Planeettojen kohtaamista yleisesti pelättiin odottaa. Luther piti mahdollisena että hän näkee maailman lopun. Luther näki itsensä lopunajan “evankelistana” ja viimeisenä Kristuksen paluuta kuuluttavana torvena. (Matt 24:31, Ilm 11:15) (Arffman 1996, s. 53)
Raamatun tutkimuksen valo on kuitenkin paljastanut ettei Raamatun ilmoittamissa profetioissa päästä ajassa kalenterin mukaan vuotta 1844 pidemmälle. Matt 24:36 mukaan Jeesuksen tuloa ei voida kalenterilla laskea. Jeesuksen ilmoittamia ajan merkkejä, profetioita tarkkailemalla lopun lähestymistä voidaan ymmärtää. (Mark 13:24-37, Ilm 13, Matt 24 luku, Jes 24 luku)
Ellen G White, joka näki lopun odotuksen iloitsi Herran puoleen kääntyvistä, vaikka vastusti aina lopunajan aikalaskelmia. Ellen G White sai profetian lahjan seurakunnan hyväksi vuonna 1844 suuren pettymyksen jälkeen. Ellen G White oli erotettu metodistikirkosta omien käsityksiensä vuoksi. Kun milleriläinen liike (n.100 000 jäsentä) hajosi pettymyksen jälkeen kolmannes heränneistä jatkoi uskon tiellä. Adventtikirkko perustettiin 186. Millerin lopun odotuksen liike koostui useiden seurakuntien jäsenistä; Metodisteista, episkopaaleista, babtisteista, presbyteereistä, kongregationalisteista, luterilaisista, reformoiduista, ym. Heillä ei ollut aikomusta perustaa omaa yhtä kirkkoa. Pohjois-Amerikassa vaikuttivat silloin monet kristilliset piirit, jotka olivat paenneet Euroopasta keskiajan uskontopakkoa. Amerikan perustuslaki 1776 takasi uskonnonvapauden. Siksi Amerikka oli uskonpuhdistusvainojen ainoa mahdollinen pakopaikka pallonpuoliskolla. Amerikasta on siksi lähtöisin uskonpuhdistusliikkeiden seurakuntia ja kirkkoja jotka vaikuttavat vieläkin ja ovat levinneet maailmalle. Jumala on niitä kaikkia siunannut niiden tarkoituksen ja pyrkimyksen vuoksi.
Jatkuu heti alla >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>jarinhotelli kirjoitti:
Mina damer och herrar, ladies and gentelemen;
- Minun kirjoitukseni käyvät vielä kolmannenkin tarkastukseni läpi, niissä on pilkkujen paikkoja väärin ja muutakin pikku fiksaamista-
>>>>>> Minä en merkinnyt lähdettä eli nimimerkkiä tässä ketjussa "Kai(kirjautumattta) " yhden kappaleen tekstini lähteeksi koska lähde on niin epävirallinen, mutta uskon sen tässä nimierkin kirjoituksen.
Tässä kysymys varhaisliikkeen pettymyksestä;
"Varhaisadventtiliike ja 22.10.1844 pettymys
-
Adventti (lat.“adventus“) tarkoittaa Kristuksen tuloa.
“Adventismi” sanan ensimmäisiä käyttäjiä olivat babtistisaarnaaja William Millerin (1782-1849) perustaman liikkeen kannattajat. Nämä julistivat Kristuksen tuloa tapahtuvaksi vuonna 1844.
Heitä on kutsuttu myöhemmin myös "ensimmäisen päivän adventisteiksi."
Nykyisin adventismilla ja adventisteilla tarkoitetaan enimmäkseen “seitsemännen päivän Adventtikirkon” maailmanlaajuista seurakuntaa ja kirkkoa. Lopunajan Kristuksen seurakunnan luonteeseen kuuluu Jeesuksen odotus. Apostolinen alkuseurakunta odotti Jeesusta palaavaksi jo omana aikanaankin. Joh 14:3, Ilm 22:12,20 Paavali hillitsi odottajia; 2 Tess 2:3-4.
Adventtilaiset jatkavat alkuseurakunnan perinteitä Herran tulon odotuksessa ja opetuksessa.
Siksi adventtiliike syntyi kaikkein lähimmäksi alkuseurakunnan perinteitä melkein 1300 vuoden pimeän keskiajan jälkeen.
Martin Luther oli varhaisimpia "adventisteja." Tutkittaessa Lutherin muistiinpanoja havaitaan hänen tukineen Herran paluun yksityiskohtia, ja ymmärtäneen Herran paluun olevan lähellä. Adventtipostillassa (1522) Luther selitti taivaiden voimien järkkymistä, (Luuk 21:26) ja uskoi sen tarkoittavan helmikuussa 1524 tapahtuvaa planeettojen kohtaamista. Planeettojen kohtaamista yleisesti pelättiin odottaa. Luther piti mahdollisena että hän näkee maailman lopun. Luther näki itsensä lopunajan “evankelistana” ja viimeisenä Kristuksen paluuta kuuluttavana torvena. (Matt 24:31, Ilm 11:15) (Arffman 1996, s. 53)
Raamatun tutkimuksen valo on kuitenkin paljastanut ettei Raamatun ilmoittamissa profetioissa päästä ajassa kalenterin mukaan vuotta 1844 pidemmälle. Matt 24:36 mukaan Jeesuksen tuloa ei voida kalenterilla laskea. Jeesuksen ilmoittamia ajan merkkejä, profetioita tarkkailemalla lopun lähestymistä voidaan ymmärtää. (Mark 13:24-37, Ilm 13, Matt 24 luku, Jes 24 luku)
Ellen G White, joka näki lopun odotuksen iloitsi Herran puoleen kääntyvistä, vaikka vastusti aina lopunajan aikalaskelmia. Ellen G White sai profetian lahjan seurakunnan hyväksi vuonna 1844 suuren pettymyksen jälkeen. Ellen G White oli erotettu metodistikirkosta omien käsityksiensä vuoksi. Kun milleriläinen liike (n.100 000 jäsentä) hajosi pettymyksen jälkeen kolmannes heränneistä jatkoi uskon tiellä. Adventtikirkko perustettiin 186. Millerin lopun odotuksen liike koostui useiden seurakuntien jäsenistä; Metodisteista, episkopaaleista, babtisteista, presbyteereistä, kongregationalisteista, luterilaisista, reformoiduista, ym. Heillä ei ollut aikomusta perustaa omaa yhtä kirkkoa. Pohjois-Amerikassa vaikuttivat silloin monet kristilliset piirit, jotka olivat paenneet Euroopasta keskiajan uskontopakkoa. Amerikan perustuslaki 1776 takasi uskonnonvapauden. Siksi Amerikka oli uskonpuhdistusvainojen ainoa mahdollinen pakopaikka pallonpuoliskolla. Amerikasta on siksi lähtöisin uskonpuhdistusliikkeiden seurakuntia ja kirkkoja jotka vaikuttavat vieläkin ja ovat levinneet maailmalle. Jumala on niitä kaikkia siunannut niiden tarkoituksen ja pyrkimyksen vuoksi.
Jatkuu heti alla >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Jatkoa edelliseen >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Babtisti William Miller perusti aikalaskelmansa Raamatun aikaprofetiaan 2300 illasta ja aamusta. (Dan 8:14) Miller löysi varman ja oikean Raamatun profetian ja Miller osasi laskea profetian vuosissa, mutta erehtyi profetian tulkinnassa. Miller luuli “pyhäkön puhdistamisen” tarkoittavan maan puhdistamista ja siten Herran paluuta. Ellen G White joka jatkoi uskonpuhdistuksen perinteitä, sai profetian lahjan kautta valoa, jonka avulla profetia selitettiin loppuun asti. Selvisi että pyhäkön puhdistaminen tarkoittaa taivaallisen pyhäkön puhdistamista. Vanhan liiton pyhäkköpalveluksen suuri sovituspäivä oli esikuvaa pyhäkön puhdistamisesta. (Hebr 8:5)
William Millerin tulkinnan pettymyksen jälkeen Hiram Edsom, Crosier ja Hahn nimiset miehet selittivät Millerin erehtyksen Day Dawn nimisessä lehdessä. Miss Ellen G White piti miesten selitystä hyvänä.
Pettymyksen aikana haettiin selitystä ja noin kymmenen vuotta myöhemmin John Andrews ja Uriah Smith
kokosivat ja laajensivat selitystä noin 1855 että pääpaino tuli tuomion ajalle jonka katsottiin alkaneen 1844.
Tästä on tullut teologiaa jota lainasivat Ellen G White ja hänen miehensä James White. Ellen G White käytti tätä jo olemassa olevaa aineistoa 1880 luvulla ja kirjoitti artikkeleita Rewiew ja Sings lehdessä 1883 lähtien ja kirjansa Spirit of Prophecy vol. 4 (1884) ja kirjassaan Suuri Taistelu. (1888)
Jeesuksen vertaukset kuninkaan pojan häät (Matt 22:1-14) ja kymmenen morsiusneitoa (Matt 25:1-13) on liitetty mielellään vertaamaan ja valaisemaan ajan hetkiä. Danielin kirjan kysymyksen pyhäköstä bymboliikkaa Jeesuksen vertaukset kuvaavat hyvin mistä opetuksessa on kysymys.
Koko Vanhan Testamentin pyhäkköpavelus oli vertauskuva oikeasta taivaallisesta pyhäkköpalveluksesta!
Maallinen pyhäkkö valmistettiin taivaallisen alkuperäisen ja oikean pyhäkön mallin mukaan.
Taivaan Pyhäkkö on Ylipappimme Jeesuksen Kristuksen palveluspaikka Jumalan oikealla puolella. (Hebr 8:1-2, 9:11-12, 7:24-25) Paavalin kirje hebrealaisille, luvut 8-9.
Herran paluun odotus 1844 oli suuri tapahtuma, joka aiheutti paljon polemiikkia ja mediauutisia. Elämä pysähtyi. Viljelijät jättivät satonsa korjaamatta. Teollisuutta pysähtyi ja kauppaliikkeitä suljettiin odottamaan Jeesusta. Poliitikot pitivät rippipuheitaan julkisesti ja pyysivät esirukouksia sieluilleen. Rikkaat lahjoittivat rahaa köyhille.
Jokut saattoivat polttaa seteleitä nuotiolla, - Jeesus tulisi ja rahaa ei enää tarvittaisi.
100 000 ihmistä kokoontui odottamaan Jeesusta. He rukoilivat ja ylistivät kirkoissa ja kokouspaikoissaan. Missään dokumenteissa joita sanomalehdet kirjoittivat, ei kuitenkaan mainita "valkeita maailman lopun odotusvaatteita." Valkeat maailmanlopun odotusvaatteet ovat siis mielikuvituksen tuotetta.
Jeesuksen odotus on tietenkin oltava lopun ajan seurakunnan tuntomerkki. Tämän päivän Raamatun ymmärryksen valon mukaan on selvää ettei aikamääriä kalenterin mukaan voida Herran paluun tapahtumalle asettaa. Ajan merkit tiedämme. Niitä Jeesus kehoitti tarkkailemaan. Myös apostolit. (Apt 1:7) Kaikkia aikoja ja hetkiä ei Jumala ole nähnyt hyväksi ilmoittaa tarkasti.
"Ajan merkit;" Matt 24 luku. Luku kertoo sisäkkäin Jerusalemin hävityksestä, keskiajasta sekä ajan lopusta.
Viimeisien päivien katsotaan alkaneen kun Danielille annettu profetia selvisi josta enkeli Danielille sanoi profetian koskevan lopun aikaa ja selviävän vasta kun lopun ajat alkavat. (Dan 8:13-17, 26, 12:10-13)
Jeesuksen sanat aikojen merkeistä alkoivat täyttyä niihin aikoihin kun suurien maanjäristyksien esiintyminen tiheämmin- sekä maailmansodat, suuri tähtisade, mm.noin 1800 luvun puolesta välistä alkaen ilmestyivät.
Jokainen uskovainen odottaa- uskoo ja saarnaa Jeesuksen II- adventtia, ja on "adventisti" ollakseen yleensä kristitty uuden liiton aikana seurakuntayhteydestä riippumatta.
Kukaan ei tiedä kauanko päivät kestävät. 1 Tess 5:3, Matt 24:36, 43-44,
Päivä yllättää ne jotka eivät ole valmistautuneet. Matt 16:1-4.
Joona oli kolme päivää kalan vatsassa. Jeesus kolme päivää haudassa.
Valmistautuminen merkitsee pyhitystä. Hebr 12:14, Ilm 14:12, 12:17.
Herran päivä ylättää vain ne jotka eivät ole valmistautuneet tuntemalla kirjoituksia ja pyhittyneet, "öljyä lampuissaan." Matt 25:1-13. Tulee hetki jolloin "öljyä" ei ehdi enää ostamaan.
Tässä Jeesuksen vertauksessa öljy merkitsee Pyhää Henkeä.
Jeesuksen odottajat odottavat ja rakastavat Herraansa Jeesusta Kristusta.
- Hetkeä jolloin Jeesus Kristus murskaisi "käärmeen pään" lopullisesti.
1 Moos 3:15"
Täällä kirjoitukseni; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/9.8
Siunausta
Jari Laurila- 1844=eksytyksenvuosi
v. 1844 ????? (jehovilla on v. 1914)
- v. 1844 EI ole kristikunnalle "suuri pettymys" niinkuin se on Kaille ja adventistipastoreille
- v. 1844 on eksytys (Jeesus ei tullut takaisin silloin) Raamatun mukaan
- v. 1844 on lahkohenkisten kokoontuminen Amerikassa
- v. 1844 antoi sysäyksen sapatinviettäjille ja Ellen Whitelle tehdä Jeesusta koskevia aikalaskelmia
- ennen vuotta 1844 Taivaassa ei ole mitään likaista pyhäkköä jota tarvitaan puhdistaa sillä tämäkin on harhaoppia jarinhotelli kirjoitti:
Jatkoa edelliseen >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Babtisti William Miller perusti aikalaskelmansa Raamatun aikaprofetiaan 2300 illasta ja aamusta. (Dan 8:14) Miller löysi varman ja oikean Raamatun profetian ja Miller osasi laskea profetian vuosissa, mutta erehtyi profetian tulkinnassa. Miller luuli “pyhäkön puhdistamisen” tarkoittavan maan puhdistamista ja siten Herran paluuta. Ellen G White joka jatkoi uskonpuhdistuksen perinteitä, sai profetian lahjan kautta valoa, jonka avulla profetia selitettiin loppuun asti. Selvisi että pyhäkön puhdistaminen tarkoittaa taivaallisen pyhäkön puhdistamista. Vanhan liiton pyhäkköpalveluksen suuri sovituspäivä oli esikuvaa pyhäkön puhdistamisesta. (Hebr 8:5)
William Millerin tulkinnan pettymyksen jälkeen Hiram Edsom, Crosier ja Hahn nimiset miehet selittivät Millerin erehtyksen Day Dawn nimisessä lehdessä. Miss Ellen G White piti miesten selitystä hyvänä.
Pettymyksen aikana haettiin selitystä ja noin kymmenen vuotta myöhemmin John Andrews ja Uriah Smith
kokosivat ja laajensivat selitystä noin 1855 että pääpaino tuli tuomion ajalle jonka katsottiin alkaneen 1844.
Tästä on tullut teologiaa jota lainasivat Ellen G White ja hänen miehensä James White. Ellen G White käytti tätä jo olemassa olevaa aineistoa 1880 luvulla ja kirjoitti artikkeleita Rewiew ja Sings lehdessä 1883 lähtien ja kirjansa Spirit of Prophecy vol. 4 (1884) ja kirjassaan Suuri Taistelu. (1888)
Jeesuksen vertaukset kuninkaan pojan häät (Matt 22:1-14) ja kymmenen morsiusneitoa (Matt 25:1-13) on liitetty mielellään vertaamaan ja valaisemaan ajan hetkiä. Danielin kirjan kysymyksen pyhäköstä bymboliikkaa Jeesuksen vertaukset kuvaavat hyvin mistä opetuksessa on kysymys.
Koko Vanhan Testamentin pyhäkköpavelus oli vertauskuva oikeasta taivaallisesta pyhäkköpalveluksesta!
Maallinen pyhäkkö valmistettiin taivaallisen alkuperäisen ja oikean pyhäkön mallin mukaan.
Taivaan Pyhäkkö on Ylipappimme Jeesuksen Kristuksen palveluspaikka Jumalan oikealla puolella. (Hebr 8:1-2, 9:11-12, 7:24-25) Paavalin kirje hebrealaisille, luvut 8-9.
Herran paluun odotus 1844 oli suuri tapahtuma, joka aiheutti paljon polemiikkia ja mediauutisia. Elämä pysähtyi. Viljelijät jättivät satonsa korjaamatta. Teollisuutta pysähtyi ja kauppaliikkeitä suljettiin odottamaan Jeesusta. Poliitikot pitivät rippipuheitaan julkisesti ja pyysivät esirukouksia sieluilleen. Rikkaat lahjoittivat rahaa köyhille.
Jokut saattoivat polttaa seteleitä nuotiolla, - Jeesus tulisi ja rahaa ei enää tarvittaisi.
100 000 ihmistä kokoontui odottamaan Jeesusta. He rukoilivat ja ylistivät kirkoissa ja kokouspaikoissaan. Missään dokumenteissa joita sanomalehdet kirjoittivat, ei kuitenkaan mainita "valkeita maailman lopun odotusvaatteita." Valkeat maailmanlopun odotusvaatteet ovat siis mielikuvituksen tuotetta.
Jeesuksen odotus on tietenkin oltava lopun ajan seurakunnan tuntomerkki. Tämän päivän Raamatun ymmärryksen valon mukaan on selvää ettei aikamääriä kalenterin mukaan voida Herran paluun tapahtumalle asettaa. Ajan merkit tiedämme. Niitä Jeesus kehoitti tarkkailemaan. Myös apostolit. (Apt 1:7) Kaikkia aikoja ja hetkiä ei Jumala ole nähnyt hyväksi ilmoittaa tarkasti.
"Ajan merkit;" Matt 24 luku. Luku kertoo sisäkkäin Jerusalemin hävityksestä, keskiajasta sekä ajan lopusta.
Viimeisien päivien katsotaan alkaneen kun Danielille annettu profetia selvisi josta enkeli Danielille sanoi profetian koskevan lopun aikaa ja selviävän vasta kun lopun ajat alkavat. (Dan 8:13-17, 26, 12:10-13)
Jeesuksen sanat aikojen merkeistä alkoivat täyttyä niihin aikoihin kun suurien maanjäristyksien esiintyminen tiheämmin- sekä maailmansodat, suuri tähtisade, mm.noin 1800 luvun puolesta välistä alkaen ilmestyivät.
Jokainen uskovainen odottaa- uskoo ja saarnaa Jeesuksen II- adventtia, ja on "adventisti" ollakseen yleensä kristitty uuden liiton aikana seurakuntayhteydestä riippumatta.
Kukaan ei tiedä kauanko päivät kestävät. 1 Tess 5:3, Matt 24:36, 43-44,
Päivä yllättää ne jotka eivät ole valmistautuneet. Matt 16:1-4.
Joona oli kolme päivää kalan vatsassa. Jeesus kolme päivää haudassa.
Valmistautuminen merkitsee pyhitystä. Hebr 12:14, Ilm 14:12, 12:17.
Herran päivä ylättää vain ne jotka eivät ole valmistautuneet tuntemalla kirjoituksia ja pyhittyneet, "öljyä lampuissaan." Matt 25:1-13. Tulee hetki jolloin "öljyä" ei ehdi enää ostamaan.
Tässä Jeesuksen vertauksessa öljy merkitsee Pyhää Henkeä.
Jeesuksen odottajat odottavat ja rakastavat Herraansa Jeesusta Kristusta.
- Hetkeä jolloin Jeesus Kristus murskaisi "käärmeen pään" lopullisesti.
1 Moos 3:15"
Täällä kirjoitukseni; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/9.8
Siunausta
Jari LaurilaLisäyskorjaus;
'
'
Siellä oli pikku vuosilukuvirhe; "186" oli ja pitää olla että Adventtikirkko perustettiin
1863.
Jumalan siunausta
Jari Laurila
Hei-
Olen liitttänyt kirjoitukseni "Varhaisadventismi ja 1844 pettymys" tähän viestiketjuun.
Lisäksi muutama linkki jossa olen koettanut kertoa mistä kyse 2300 aikajaksossa, sekä taivaallisessa palveluksessa. Jokunen linkki- niissä on sen verran että valkenee mistä kyse, ja mutta ei ole kaikki mitä olen aiheesta kirjoittanut- eli lisääkin on muualla linkeissäni aiheista- mutta viitseliäs asian tutkija pääsee tässä ketjussa antamillani linkeillä mitä olen 100% yksityille kotisivuilleni kirjoittanut- jos lukee Raamatun paikat, siis jos lukee Raamatunpaikat joihin viittaan- saa hajua siitä mistä on kyse 2300 aikajaksossa ja varhaisliikkeessä- ja taivaallisessa palveluksessa.,
Minulla oli aiheessa yksi musta aukko jonka harmaat aivosoluni yritttivät minulle aina sanoa- vaisto- että otan hatusta EGW teoriaa koskien vuotta 1844 että EGW olisi silloin erehdystä valkaissut uusiksi- mutta nyt selvisi tänään ja musta aukko meni umpeen- ja asia on kasassa melko lailla hyvin.
- Siis pitkä kirjoitukseni ketjussa- ole hyvä- var god- ja täällä sama;
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/9.8
Jumalan siunausta
Jari Laurila- Luin sen
Luepa, Jari, prof.tri Pertti Yli-Luoman (arvostettu adventisti,paljon Adventtikirkossa saarnannut) kirja "Onko Danielin sinetti avautunut"? Saat vastauksia "mustiin aukkoihisi", jotta rytinä käy. Prof. Yli-Luoma on sekä matematiikan että kasvatustieteen tohtori, erittäin älykäs ja on Danielin kirjan pohjalta löytänyt raamatullisia totuuksia, jotka olisi hyödyllistä jokaisen adventistinkin (ja muiden kristittyjen!) lukea. Erittäin suositeltava kirja!
- Luin sen
No johan on tasoton vastaus, Jari! Ihan neutraalisti suosittelin tuon kirjan lukemista jokaiselle kristitylle, sillä se on erittäin hyödyllinen näitä Danielin kirjan ennustuksia pohtiessa. Ei ole paskat housussa (miksi olisi?), ei tuo kirja saa ketään "paskantamaan" ainakaan pelosta, on vaan kovin informatiivinen. Ja mielenkiintoinen. Mutta ei kenenkään sitä pakko ole lukea, ei tietenkään. Yli-Luoma on täysin asiallinen (matemaatikko!). Meikäpoika muuten omaa filosofian maisterin tutkinnon, joten se siitä sivistyksen suosituksesta. Etkä sinä minua millään tavoin saa "pettymään", ei minulla ole sinua kohtaan minkäänlaisia "tunteita", ihan asiakeskustelua vaan haluan käydä. Jos se sinulle sopii?
Luin sen kirjoitti:
No johan on tasoton vastaus, Jari! Ihan neutraalisti suosittelin tuon kirjan lukemista jokaiselle kristitylle, sillä se on erittäin hyödyllinen näitä Danielin kirjan ennustuksia pohtiessa. Ei ole paskat housussa (miksi olisi?), ei tuo kirja saa ketään "paskantamaan" ainakaan pelosta, on vaan kovin informatiivinen. Ja mielenkiintoinen. Mutta ei kenenkään sitä pakko ole lukea, ei tietenkään. Yli-Luoma on täysin asiallinen (matemaatikko!). Meikäpoika muuten omaa filosofian maisterin tutkinnon, joten se siitä sivistyksen suosituksesta. Etkä sinä minua millään tavoin saa "pettymään", ei minulla ole sinua kohtaan minkäänlaisia "tunteita", ihan asiakeskustelua vaan haluan käydä. Jos se sinulle sopii?
Hei.
No Sinä olet oikea meikäpoika, mutta minulla sattuu olemaan hyvät tiedot siitä mitä olen kirjoittanut tosin maallikkona- eikä aikani riitä lukemaan nyt kovin paljoa-
Viisikymmentä opintopistettä olen juuri suorittanut hallintotieteen opintoja-
aika ei riitä kaikkeen- joka kirjaan- hallintotieteen perus- ja aineopinnot antoivat paljon paikkaista siihen mustaan aukkoon mitä tulee yleissivistykseen maamme hallinnollisista asioista- yhteiskunnan toiminnasta- organisatioiden toiminnasta Euroopassa ja maailmalla.
Olen varsin hyvät tiedot maallikkona hankkinut näihin;
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10
Mutta niissä pitää lukea Raamattua mihin viittaan, siis Raamatunpaikat lukea, ei ne muuten aukene.- Olen niissä pyrkinyt antamaan kokonaisvaltaista vastausta siihen mistä otsikko viittaa kysymyksenä- on kesken´minulla siellä- mutta on tarpeelliset tiedot- en ehdi maailman kirjallisuutta lukemaan niin paljon.
Hengellistä kirjallisuutta on yksitoista metriä hyllyssäni.
Siellä on tarpeellinen määrä siitä mistä kirjoitan- mutta toki lisää kirjoja mahtuu hyllykköön.
Ei kukaan täydelliseksi tule- Olen viitannut "mustassa aukossa" vain siihen että 1843-1844 EGW osuus on minulla ollut epäselvä- eikä mikään ihme- ja sain siihen vastauksen. Kaikki muu on selvää pässinlihaa minulle ollut aina viimeiset 10 vuotta.
Olet oikeassa että olin hiukan hauskalla tuulella edellisessä vastauksessani ja avasinkin koneen että poistan sen ennen kuin se luetaan-
Joskus on kiireessä hiukan harkitsematon.
Mutta minun täytyy sanoa että olen ollut ärtynyt siitä että tuiki tutut ihmiset jotka näkivät minua joka viikko katsoivat oikeaksi pitää yhteyttä minuuun ainoastaan nimimerkin takaa foorumeilla- olin siitä hyvin loukkaantunut- ja kehoitin aina keksimään jotakin omaa Matt 28:18-20 metodia vasten- ihan ikiomaa pikku puhdetta että minulla on kyllä moista itsellä kekattu.
> Mutta olen tietenkin ajatellut että ei pidä antaa sellaisen mielipahan näkyä-
mutta nk sanoin joskus hiukan voi lipsahtaa kiireessä.
yst. t. Siunausta
jari laurila- Luin sen
jarinhotelli kirjoitti:
Hei.
No Sinä olet oikea meikäpoika, mutta minulla sattuu olemaan hyvät tiedot siitä mitä olen kirjoittanut tosin maallikkona- eikä aikani riitä lukemaan nyt kovin paljoa-
Viisikymmentä opintopistettä olen juuri suorittanut hallintotieteen opintoja-
aika ei riitä kaikkeen- joka kirjaan- hallintotieteen perus- ja aineopinnot antoivat paljon paikkaista siihen mustaan aukkoon mitä tulee yleissivistykseen maamme hallinnollisista asioista- yhteiskunnan toiminnasta- organisatioiden toiminnasta Euroopassa ja maailmalla.
Olen varsin hyvät tiedot maallikkona hankkinut näihin;
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10
Mutta niissä pitää lukea Raamattua mihin viittaan, siis Raamatunpaikat lukea, ei ne muuten aukene.- Olen niissä pyrkinyt antamaan kokonaisvaltaista vastausta siihen mistä otsikko viittaa kysymyksenä- on kesken´minulla siellä- mutta on tarpeelliset tiedot- en ehdi maailman kirjallisuutta lukemaan niin paljon.
Hengellistä kirjallisuutta on yksitoista metriä hyllyssäni.
Siellä on tarpeellinen määrä siitä mistä kirjoitan- mutta toki lisää kirjoja mahtuu hyllykköön.
Ei kukaan täydelliseksi tule- Olen viitannut "mustassa aukossa" vain siihen että 1843-1844 EGW osuus on minulla ollut epäselvä- eikä mikään ihme- ja sain siihen vastauksen. Kaikki muu on selvää pässinlihaa minulle ollut aina viimeiset 10 vuotta.
Olet oikeassa että olin hiukan hauskalla tuulella edellisessä vastauksessani ja avasinkin koneen että poistan sen ennen kuin se luetaan-
Joskus on kiireessä hiukan harkitsematon.
Mutta minun täytyy sanoa että olen ollut ärtynyt siitä että tuiki tutut ihmiset jotka näkivät minua joka viikko katsoivat oikeaksi pitää yhteyttä minuuun ainoastaan nimimerkin takaa foorumeilla- olin siitä hyvin loukkaantunut- ja kehoitin aina keksimään jotakin omaa Matt 28:18-20 metodia vasten- ihan ikiomaa pikku puhdetta että minulla on kyllä moista itsellä kekattu.
> Mutta olen tietenkin ajatellut että ei pidä antaa sellaisen mielipahan näkyä-
mutta nk sanoin joskus hiukan voi lipsahtaa kiireessä.
yst. t. Siunausta
jari laurilaJarille-- meikäpoika ei ole koskaan tavannut sinua livenä eli ei ole siis tuiki tuttu sen enempää kuin muutenkaan tuttu... En ole täällä henkilöiden takia, vaan asian. Eli teeman. Ja se nyt sattui olemaan jossain kohdin Danielin kirjan sinetti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 25110879
- 1276923
- 955603
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa334898- 414161
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta303709- 613474
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323402Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru212871- 582650