Kevään juhlaa, jolloin ylioppilaat kännipäissään hoilaa rullaati rullaati...korjailevat oksennuksensa jälkiä aamulla...ja taas ryyppäämään "vappulounaalle" Ja on se ylevää olla valkolakki päässä. Näyttää kokouksiaan pitäville punikeille olevan parempaa sorttia kansasta. Nää duunarit sitten kuuntelevat kuka enemmän tai vähemmän rapulassa oikeuksiaan saarnaavan akitaattorinsa ylevää puhetta.
Vappumuistoja minullakin on siitä entisestä "ihanasta " nuoruuden ajasta. En ole mikää vappusaarnojen paras kuuntelija, vaikka duunari olen ollutkin josku, vähän aikaa.
Se vaatii muuten pokkaa kun menee marssimaan puolueensa puolesta vappuna.Minulle sattui kerran, oliko se ny erehdys vai kohtalon oikku. Jouduin vappumarssille. Se oli joskus kuuskymmentäluvun vaihteessa olin vierailulla sukulaisissani vappuna eräässä kaupungissa. Tää talon isäntä oli kova kommunisti
Otettiin siinä illalla hieman hapanta ja aamulla sitte lähdettiin isännän toimesta kaupungille marssia katsomaan. Kun olin vieraana kylässä ja isäntä sanoi, että nyt lähdemme marssimaan, niin en kehdannut pahoittaa isännän mieltä ja ajattelin, Eihän minua kukaan tunne voin näin pienessä krapulassa vaikka marssia. No marssittiinhan sitä, mutta arvatkaas kuinka minua hävetti, olin vielä siinä laitimmainen urhojen rivissä. En hävennyt toisten vaan itseni puolesta. Marssinhan vikaporukassa.No nää ovat vain pahoja muistoja. Nykyään en vietä vappua mitenkään. Olen täysraitis, mutta politiikasta vielä kovin kiinnostunut.
En sitten tiedä, hävettäisikö minua istua lestadiolaisetn kokouksissa, jossa minua tuijoteettaisiin outona syntiolijona tukeutumassa heidän ainutlaatuisee ainoaan taivaaseen pääsyn esittely ja tiedoitustilaisuuteen. Tuntuu siltä, että sen vuoksi sinne teidän joukkonne jatkoksi kukaan juuri viitsi, kehtaa tai uskalla tulla. Te olette siellä omassa karsinassanne pässinenne ja kuttunenne. Se on vain sillee, että se paimen on meillä sama. Se voi olla karsinanne ulkopuolella ilman paimen sauvaa jota se monasti tarvitsee siellä karsinassa.
Hyvää vappua kevään juhlaa kaikille. Älkää tukehtuko syntisten syömiin tippaleipiin!
Miten on, viettääkö lestadiolaisuus vappua.
14
224
Vastaukset
Hyvää vappua vaan su:llekin.
Vappu on työn juhla, se tarkoittaa että vappua vietetään ainakin täälläpäin perinteisen kevätsiivouksen merkeissä.Vapun vietossa on ollut eroavaisuutta. Jossain piireissä on ollut kunnioituksen puutetta. Olen kuullut kymmeniä vuosia sitten tarinan miten jollekkin isännälle tuli vapun päivänä tarve tyhjentaa naveta virtsakaivoa ja ajella sitä tietä, jota kulkue käytti ja tietenkin vähän löysällä tapilla.
Meillä on joskus kansalaisoikeus olla ilkeitä jollekkin, joka ei ole kaltaiseni. Minusta sellainen on pahinta kunnioituksenpuutetta. Jokainen joka halua itseään kunnioitettavan edes vähän, opetelkoon ensin itse kunnioittamaan toisia.
Uskoveien keskuudessa on ollut sellaista suhtautumista, että juuri sinä päivänä pitää tehdä näyttävästi hommia, tai sitten kunnioitetaan melkein kuin pyhäpäivää.- hei haloo !
Miksi jotain kommarien stalinleninparaatia pitäisi kunnioittaa? Tai jotain itserakkaita teekkariörveltäjiä Mantan altaalla ? Kunnioitatko sinä?
- su***
Aivan oikein. Maalla ennen nuoruudessani vielä ollessa, vappu oli maanvilelijälle tavallinen arkipäivä. Ensiksi toukotyöt, ja just ne lannan ajot sattui just sopivasti vapun päivälle. Se oli myös vastalause työläisten juhlille. Ylioppilaat ovat aina juhlineet keväistä vappua.
Tänään jopa liputetaan Suomen lipulla vappua. Ja kaikki poliittiset puolueet pitävät tilannekatsauksensa poliitiikasta. Vappu on joka tapauksessa kevään juhla.- su***
....vielä siitä likakaivon tyhjentämisestä vapunpäivän. Se kuului silloisten maalaisliittolaisten maalaisten eleeksi tyhjentää likakaivoja. He olivat päätekijöitä 18 jolloin likakaivoja tyhjensivät. Mutta siinä he sotkivat myös omat vaatteensa, joiden paha haju ei ole vieläkään lähtenyt.
Minä olen vanhemmiten alkanut käsittää, että ihmisellä on ihmisarvo. Jos minä en kunnioita toisia ihmisiä, ei miuakaan kunnioiteta.
- su***
Minä olen vanhemmiten alkanut ymmätää, että miksi vanhempia ei ymmärretä ja miksi ei kaikki vanhemmat ymmärrä miten ymmärtäminmen vanhemmiten on ymmärrettävissä.
Ymmärrän nyt vanhemmiten miten en naisten päälle enää ymmärrä ja ymmärtämättömyydessäni en ymmärrä vieläkään miten ymmärtämättömiä ovat tämänkin palstan ymmästämättömät minun ymmärtämättömyydestäni
Ymmärrän kyllä miksi ymmärrykseni on ymmärtämättömyyttäni minua ymmärtämättömiä lestadiolaisymmärrystä vastaan. Koska he ymmärtämättömyydessään eivät ymmärrä, että Jumala minuakin ymmärtää vaikka olen ymmärtämätön ymmärtämättömyydessäni.
Koetan kuitenkin illalla ymmärtää rukoilla, että Jumala ymmärtäisi meidän kaikkien ymmärtämättömyytemme toistemme ymmärtämättömyyteen,että ymmärtäisimme ymmärtää kuinka samanlaisia ymmärtämättömiä Herran edessä olemme. - teu,
Ymmärätkö "su"" Tälläistä . Minä kuulin kerran kun kaksi vanhaa pappaa
kertoivat , puiston penkillä , muistatatko kun ajettiin tyttöjä takaa , toinen
sanoi, joo muistan minä , sen mutta en muista enää miksi. .- su***
tuo teu on vanha vitsi.
Mutta kerron aivan siistin vitsin, vaikka kaikki täällä siitä ei tykkääkkään.
Mies ajeli yöllä maantiellä ja hänen autostaan puhkesi rengas. No, hän rupesi sitä vaihtamaan vararengasta, mutta huomasi että hänellä oli tunkki jäänyt autotalliin.
Niimpähän lähti kulkemaan maantietä, jospa joku talotulisi näkyviin. No aikansa hänsiinä pimeässä tallusteli ja nyt hän huomasi kaukaa talon jonka ikkunasta paistoi valo.
Hän lähti taloa kohden mutta arveli, että jospa he eivät lainaakkaan tunkkia. No meni ettenpän ja taas arveli jospa heillä ei olekkaan tunkkia. Ja taas hän meni eteenpäin ja arveli jos heillä on tunkki, niin lainaaisiko he sitä. Näin epätoivoisesti hän asteli taloa kohden ja pääsi jo nurkalle,Silloin hänelle tuli suuri epäillys, että ei he sittenkään lainaa tunkkia . Hän hermostui ja heitti tunkin kohti talon ikkunaa ja sanoi kiukkuisesti. PITÄKÄÄ TUNKKINNE.
Taisi vähä olla ontuva vitsi. Mutta onhan se su ymmärtämätön vitsi, että anteeksi! - teu,
su*** kirjoitti:
tuo teu on vanha vitsi.
Mutta kerron aivan siistin vitsin, vaikka kaikki täällä siitä ei tykkääkkään.
Mies ajeli yöllä maantiellä ja hänen autostaan puhkesi rengas. No, hän rupesi sitä vaihtamaan vararengasta, mutta huomasi että hänellä oli tunkki jäänyt autotalliin.
Niimpähän lähti kulkemaan maantietä, jospa joku talotulisi näkyviin. No aikansa hänsiinä pimeässä tallusteli ja nyt hän huomasi kaukaa talon jonka ikkunasta paistoi valo.
Hän lähti taloa kohden mutta arveli, että jospa he eivät lainaakkaan tunkkia. No meni ettenpän ja taas arveli jospa heillä ei olekkaan tunkkia. Ja taas hän meni eteenpäin ja arveli jos heillä on tunkki, niin lainaaisiko he sitä. Näin epätoivoisesti hän asteli taloa kohden ja pääsi jo nurkalle,Silloin hänelle tuli suuri epäillys, että ei he sittenkään lainaa tunkkia . Hän hermostui ja heitti tunkin kohti talon ikkunaa ja sanoi kiukkuisesti. PITÄKÄÄ TUNKKINNE.
Taisi vähä olla ontuva vitsi. Mutta onhan se su ymmärtämätön vitsi, että anteeksi!No niin tämä'hän oli varmaan 50 vuotta vanha , muttei se mitään ,jos se nauru tulee jälestä päin asia on ok.
- tgeu,
teu, kirjoitti:
No niin tämä'hän oli varmaan 50 vuotta vanha , muttei se mitään ,jos se nauru tulee jälestä päin asia on ok.
Tässä ,uusi , P=appa meni Lääkärille , koska hänen "aseensa "ei oikein toiminut
toivotulla tavalla,, Tohtori tutki ja hetken päästä tuumasi: Ei aseessa ollut vikaa , vaan
se sattuu olemaan niin vanhaa mallia , ettei siuihen saa enää panoksia.. - teu,
tgeu, kirjoitti:
Tässä ,uusi , P=appa meni Lääkärille , koska hänen "aseensa "ei oikein toiminut
toivotulla tavalla,, Tohtori tutki ja hetken päästä tuumasi: Ei aseessa ollut vikaa , vaan
se sattuu olemaan niin vanhaa mallia , ettei siuihen saa enää panoksia..Kaveri oli tuonut muutaman kultakalan , kun hän jälleen näki Barren ,hän kysyi
Piditko niistä kultakaloista joita toin ,
Tottakai mutta niitä oli aika vähän kun meitä on sentään 3 henkeä . - teu,
teu, kirjoitti:
Kaveri oli tuonut muutaman kultakalan , kun hän jälleen näki Barren ,hän kysyi
Piditko niistä kultakaloista joita toin ,
Tottakai mutta niitä oli aika vähän kun meitä on sentään 3 henkeä .Kysyi ,aloituksessa viettääkä Lestaadiolaisuus ,vappua väärä kysysymys .
Kysymys pitää asettaa niin että siihen voi vastata .
Minä kuuleen Es /lestoihin ja vion vastavain siltäosin , katsos ethän sinäkään voi vasta kaikkien Savolaisten puolesta. ethän.. - teu,
teu, kirjoitti:
Kysyi ,aloituksessa viettääkä Lestaadiolaisuus ,vappua väärä kysysymys .
Kysymys pitää asettaa niin että siihen voi vastata .
Minä kuuleen Es /lestoihin ja vion vastavain siltäosin , katsos ethän sinäkään voi vasta kaikkien Savolaisten puolesta. ethän..Pentti, etkös sinä perinnyt tätisi tässä askettäin ,
Kyllä mutta en tiedä , voinko pitää hänet , sillä hän haisee jo aika pahalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 964799
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1684343Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?854179Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1162668Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1372658- 442197
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282087Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2261870- 881749
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91737