Avoliitto

Isän tyhmä lapsi

Hei!
Pyydän nyt tietoa enemmän Raamattua lukeneilta, että mitä avioliitolla tarkemmin ottaen tarkoitetaan? Miten avioliitto Raamatussa määritellään, onko ollut jotain vihkimistä siihen aikaan Kristityillä?
Olen nimittäin tilanteessa että olen uskova ja elänyt n. 15 vuotta rakkaan avomieheni kanssa. Koen että hän on Herran minulle antama lahja, vastaus rukouksiinikin, rakkaimpani. Olemme kihloissa mutta naimisiin ei halua erinäisistä syistä,minäkään en muuten kuin että tämä asia askarruttaa.

Olen rukouksissa sanonut Herralle että annan itseni vaimoksi tälle miehelle ja otan hänet miehekseni.
Käytännössä olemme mies ja vaimo.
Mieheni ei ole uskossa, olen sitä hänelle rukoillut kyllä ja Hän varmasti kutsuu, mutta vapaa tahtohan meille on annettu.
Miten on, olemmeko mies ja vaimo Jumalan silmissä?
Kaipaisin otteita Raamatun Uudesta Testamentista,enkä niinkään omia mielipiteitä,mutta saa niitäkin laittaa.
Erosta seuraisi paljon surua ja tuskaa. Herra ei halua surua vaan rakkautta. Eikö ole niin että toisilleen lupautuneet mies ja nainen ovat mies ja vaimo, ilman papin sanojakin. Olemme uskollisia toisillemme niin myötä ja vastamäessä.
Mieheni on kiltein mies jonka tiedän ja uskon että Hän on meidät toisillemme antanut.
Tunsin niin jo alusta asti ja kiitin jumalaa hänestä.

7

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+1

      Hyvä kysymys sinulta. Ei taida avioliiton solmiminen olla tarkemmin määritelty. Suullinen lupaus Kaikkivaltiaalle lienee kuitenkin pitävä - Älkää vannoko Raamatussa varoitellaan.

      Kenties voisit miettiä miten suhtautuisit suuhteenne mahdollisesti kariutuessa Uuden Testamentin avioeroa ja uudelleen naimista käsitteleviin Raamatun kohtiin kuten:

      Naimississa oleville annan käskyn en minä vaan Herra, että vaimo ei saa erota miehestään eikä mies hylätä vaimoaan. Muille sanon minä, ei Herra: Älköön mies tai vaimo hylätkö kanssaan asumaan suostuvaa ei uskovaa puolisoaan, mutta jos puoliso, joka ei ole uskova, eroaa, erotkoon – Veli tai sisar ei tällaisissa tapauksissa ole sidottu, sillä Jumala on kutsunut teidät rauhaan. [1. Kor. 7:10...15]

      Jokainen, joka hylkää vaimonsa ja nai toisen, tekee huorin, ja joka nai miehensä hylkäämän, tekee huorin. [Luuk. 16:18]

      Joka hylkää vaimonsa ja menee naimisiin toisen kanssa, tekee aviorikoksen vaimoaan kohtaan. [Mark. 10:11]

      Jos vaimo hylkää miehensä ja menee naimisiin toisen kanssa, hänkin tekee aviorikoksen. [Mark. 10:12]

      Vaimo on sidoksissa mieheensä niin kauan kuin tämä elää. Mutta jos mies kuolee, vaimo on vapaa menemään naimisiin kenen kanssa tahtoo, kunhan se vain tapahtuu Herrassa. [1. Kor. 7:39...40]

      Jos mies kuolee, vaimo on vapaa siitä laista eikä ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle. [Room. 7:3]

      PS: Perehdythän myös itse henkilökohtaisesti Testamentin ehtoihin. Pyrkimys elää kristittynä ilman tietoa siitä, mistä kristinuskossa on kysymys, on tuomittu epäonnistumaan. Todellisen kristityn täytyy tuntea ainakin jotakin siitä totuudesta, jonka Pyhät Kirjoitukset paljastavat riittävän selkeästi pukeakseen sen sanoiksi ja puolustaakseen lausumaansa.

    • Isän tyhmä lapsi

      Kiitos! Taidetaan siis olla mies ja vaimo,jee! Yritän itsekin lukea Raamattua mutta en oikein ymmärrä sitä. Täytyy rukoilla että Herra antaisi ymmärrystä siihen.
      Kiitos avusta!
      Minusta Raamatusta on vaikea löytää specifiä tietoa johonkin tiettyyn kysymykseen, koska se ei ole hakuteos.
      Vastatkaa muutkin jos löydätte asiaan liittyvää.

      • Suoraa puhetta

        Ei sitä kannata lukea, paska kirja. Voit kyllä käyttää saunan tai nuotion sytykkeenä.


    • Kyllä Raamatussa on

      myös Paavalin omia mielipiteitä ja Herran käskyjä samoin. Yleensä ei ole eroteltu näitä kirjoituksissaan. Jeesus opetti ja luomistyössä nähdään miehen ja naisen avioliitto ja lapset sen siunauksena, kuten on myös Raamatussa kerrottu Jumalan tahtona että ihminen täyttää maan kokonansa. Koska erokirjakäytäntö oli ihmisestä, niin Jumalan tahto on se, että mies eroaa vanhemmistaan ja yhtyy vaimoonsa, joka myös eroaa vanhemmistaan tässä samassa avioliiton solmimisessa. Jaakobin häistä on kerrottu 1. Moos. 29:21-30. Toki tässä Jaakobille tuli kaksi vaimoa ja tietysti Jumalan tahto on vain yksi vaimo.

    • Riipustus

      Itseäni askarruttaa sama kysymys, itse olen ollut 10 vuotta avoliitossa ja meillä on kohta neljä lasta. Mieheni on ateisti ja vastustaa kaikkia "uskonnollisia" sääntöjä, siksi ei halua naimisiinkaan. Itse olen vasta uudestisyntynyt ja kovasti koen synnintuntoa avoliittoamme kohtaan, kumpi silti olisi pienempi paha, jatkaa avoliitossa vai erota? Olen rukoillut johdatusta, mutta en ole vielä löytänyt vastausta. Puolestamme saa rukoilla.

    • en löydä sitä

      Ns. avoliittoa kyllä rajusti vastustetaan ja uskoon tullutta vaaditaan eroamaan jopa vuosien mittaisesta avoliitosta. Tätä en ymmärrä enkä hyväksy sillä ei Raamattu määrittele millä tavoin miehen ja naisen yhteenmeno tulee vahvistaa tai tarviiko sitä vahvistaa mitenkään.

      • ..........

        Jos seurakunta vaatii eroamaan se ei ole oikein.
        Avioliitto on raamatullisesti kahden ihmisen välinen sitoumus, eikä kuulu muille.
        Kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti.
        Synnintuntoa paha lietsoa koska kukaan ei ole täydellinen.
        Ehkä tuhatvuotisessa valtakunnassa voi olla heitä jotka tosiaan ovat vain yhdessä suhteessa, en tunne yhtä ainoatakaan ihmistä joka olisi tähän pystynyt.
        Raamatussahan ei erotella miestä ja naista, kummankin huorinteko on saman väärti.

        Jos eroat miehestä uskon tähden, teet väärin. Jumala ei tarkoittanut tekopyhä seurakunnan johtaja hallitsisi omaatuntoasi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2342
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1970
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      175
      1766
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1747
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1651
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1629
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1524
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe