pääkaupunkiseudun kouluissa ET

tunnustaa

Hei,

Lasteni koulussa ET-tunnilla käy vain pari ja he ovat selvästi vaarassa joutua kummallisen leiman alle.

Miten asia menee pääkaupunkiseudulla, jossa kirkkoon kuuluu vain puolet väesät ja lapsia kastetaan alle puolet? Kouluissa ilmeisesti ET-ryhmät ovat yhtä suuria kuin uskonnon ryhmät? Onko näin ja toimiiko opetukset hienosti?

Haluaisin kuulla kokemuksia, niin voisin aktivoitua vaatimaan parempaa Et-opetusta meilläkin ja sitten vapautta lapseni uskonnontunneilta mielestäni rakentavampaan opetukseen.

3

142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totuus esille

Suomessa pitäisi olla myös uskonnoista täysin vapaita kouluja.

Uskonnot saastuttaa aivotoiminnot.

• Aikuinen.......

Uskonnon opetus ei kuulu kouluun. Lahkot opettakoon itse satunsa. Myös ev.lut kirkko lahko.

• Humanistisesti

Nyt ei ole tuoretta kokemusta, mutta kommentoin silti jotai.
      Parantamisen varaa pk-seudulla on, mutta kyllä, on myös isoja ryhmiä tai niin, että on vain parin luokkatason yhdisteryhmiä. Eli ryhmässä ei tarvi olla jopa 1-6 lk oppilaita.. Vaihtelee kouluittain ja alueittain. Asiaan liittyy myös se, miten järjestetään vaihtoehtoista ohjelmaa silloin jos koululla on esim. kirkkokäynti koululaisjumalanpalvelukseen.

Tilanne ei ole ihan ideaali pääkaupukiseudullakaan, sillä et:stä tiedotetaan huonosti Tervetuloa kouluun -oppaissa, ja rehtorit saattavat esittelyllään jujuttaa huoltajat ruksaamaan uskonnonopetuksen jo siinä vaiheessa kun lasta ilmoitetaan kouluun tammikuussa koulunaloittamisvuonna.

Jos vanhemmat eivät myöhemmin aktivoidu, lapsi pysyy uskonnossa 9 vuotta... Eli ET-ryhmät voisivat olla isompiakin.

Kirkosta myöhemmin eronneet turhan harvoin vaivautuvat erottamaan lapsensa kirkosta niin, että lapsi voisi siirtyö et-ryhmään. Näin ainakin tilastojen mukaan, lapsia erotetaan vähän...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3073
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2735
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2345
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1949
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1547
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1390
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1361
    Aihe