miten etenee tästä (ulosotto)?

pinteessä

Olen saanut nyt 4 kirjettä ulosotolta, kaikista lähetin sen "kuittauslomakkeen" allekirjoituksen kanssa takaisin mikä niissä mukana tuli. Käsittääkseni nyt olisi mahdollisuus maksaa laskut pois ilman luottotietojen menetystä, mutta lienee sanomattakin selvää ettei tähän nyt ole mahdollisuutta.

Osaisiko joku kertoa, kuinka kauan suunnilleen menee tästä vaiheesta siihen, että palkkaa aletaan ulosmitata? Entä mitä tarkoittaa tuo kirjallinen ilmoitus josta puhutaan kirjeissä, lukee että sen voi laatia joko itse tai antaa asiamiehen hoitaa asia?

Miten sitten tuo palkan ulosmittaus, käsittääkseni joissain poikkeustapauksissa voi sopia ulosoton kanssa maksavansa itse tietyn summan kuussa, jolloin palkanlaskijalle tai esimiehelle ei mene ilmoitusta. Minkälaisia tapauksia nämä sitten yleensä ovat? Tekisi mieli koittaa sopia tämmöinen järjestely, mutta toisaalta tienaan toistaiseksi hyvin vähän (vasta kesän puolessavälissä alkaa tulla isompaa palkkaa), joten homma menisi hankalaksi kun pitäisi sopia erillisiä summia. Onko sitten vain helpompaa antaa ulosoton ottaa sen mitä ottavat?

Huolettaa myös vähän työpaikan puolesta, kun en yhtään tiedä miten esimieheni tulee suhtautumaan asiaan. Työ itsessään ei sisällä rahankäsittelyä tai muutakaan sellaista mikä antaisi aihetta irtisanomiselle, miten teillä on suhtauduttu vai onko esimies edes ottanut asiaa puheeksi? Ei ole mikään erityisen suuri firma kyseessä.

Vähän nyt jännittää että miten tästä tulee selviämään, varsinkin kun ei ole varmuutta jatkuuko työt enää syksyn jälkeen, mutta jospa se tästä pikkuhiljaa. Velkaa ei onneksi ole mitään järkyttäviä summia, puhutaan muutamasta tonnista, ei mikään mahdottomuus siis. Ja itseaiheutettuahan tämä on. Rohkaisevat sanat silti tervetulleita.

20

2533

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enää 250e velkaa

eipä kuulu pomolle sun velat, eikä mitkään muutkaan siihen liittyvät asiat, koeta sopia, että itse maksat suoraan. kyllä sä pärjäät, jos vain muutama tonttu velkaa..itekin nousin suosta ylös;)

• 2+15

Ulosotolta ei tule mitään "kuittauslomaketta". Vaan käräjäoikeudelta tulee Tiedoksianto paperit, siitä että velka on nyt tullut käräjäoikeudelle. Siihen olet sen allekirjoituksesi antanut, jotta he tietävät että olet tietoinen asiasta. Käräjäoikeus EI sitä merkintää ilmoita, vaan sen joutuu velkoja tekemään, kyllä sulle tulee sieltä Asiakastiedosta aivan näinä päivinä kirjallinen ilmoitus ensimmäisestä luottotietohäiriöstä.

Tuosta tiedoksianto lapun saapumisesta menee vielä noin 2kk ennen kuin velka asia on käsitelty, sitten tulee Ulosotosta vielä viimeinen maksumuistutuslasku koko velalle. Tässä vaiheessa otat yhteyden ulosottovirkailijaa koitat sopia vapaaehtoisen maksusuunnitelman. Ei siinä mitään erillisiä summia makseta, vaan joudut edelleen maksaa vähintään sen mitä se laki velvoittaa, tai sitten voit jopa ehdottaa 50-100€ isomman summan, silloin ainakin suostuu. Työnantajalle tietoa ei saisi luovuttaa, ainoastaan palkanlaskija saa sen tiedon. Mutta tietysti jos pomo hakee postit niin eiköhän se asiasta tiedä heti.

Jos kerran et ole varma työn jatkumisesta, voit vitkuttaa ulosoton alkamista, vaikka 1kk:lla. Sanot että on vuokria rästissä, sen jälkeen jos saat sen vapaaehtoisen maksusuunnitelman tehtyä, voit siinäkän vitkutella, jätät maksamatta vaan. Itselläni ulosottovirkailija katsoi tätä maksamatta jättämistä n.3kk, sen jälkeen irtisanoi maksusuunnitelman ja alkoi palkan ulosmittaus. Tuossa ajassa syksy on jo kerinnyt tulemaan ja olet saanut potkut, silloin ei tartte mitään maksaa ulosottoon..

Ei muuta kuin tsemppiä sulle, ettei velkojasi saa mitään.

• AivanMahtavaa

Loistavia neuovoja. Mitään et pidä maksaa, muta joka kääntessä luvata (=valehdella) vaan kaikenlaista. Ketkuilet vaan niin paljon kuin mahdollista. Ja lisää velkaa ja vippejä jos vaan vielä ehtii.
        Kyllä se siitä iloksi muuttuu ...

• miämaksoin

Kyllä kannattaa yrittää sopia uo:n kanssa kuukausittaisesta summasta, jonka pystyt maksamaan. Pakoileminen hankaloittaa tilannetta ja velka kasvaa itsestään koko ajan. Tilanne vain pahenee ja vie velallisen aina vain vaikeampaan tilanteeseen. Muutaman tonnin velan maksaa aika nopeasti ja sitten on velaton ja voi hengittää taas vapaasti.

Itse aikoinaan sovin sopivan summan ja myös maksoin sen aina. Silloin uo lähetti joka maksusuorituksesta kuitin ja tiedon jäljellä olevasta velasta. Hyi hitto! Oli se aina inhottavaa. Mutta viimein loppui velka ja olin vapaa. Luottotiedotkin on ollut jo vuosia kunnossa.

• 18+9
        AivanMahtavaa kirjoitti:

Loistavia neuovoja. Mitään et pidä maksaa, muta joka kääntessä luvata (=valehdella) vaan kaikenlaista. Ketkuilet vaan niin paljon kuin mahdollista. Ja lisää velkaa ja vippejä jos vaan vielä ehtii.
        Kyllä se siitä iloksi muuttuu ...

Eikös ollutkin. Minulla kyllä riittää näitä neuvoja joka lähtöön, riippuu täysin siitä mitä velallinen haluaa tehdä. Sen takia tekstissäni on neuvoja millä sen velan saa maksettua, sekä neuvoja henkilölle ketä ei haluaisi maksaa.

• ei aina

Kannattaa maksaa ja sopia ulosoton kanssa jos ei tarvitse ikinä sossusta rahaa hakea.Jos siihen joutuu niin silloin ei sovi mitään ulosoton kanssa sillä jos ulosotto vie väkisin tilistä se katsotaan menoksi laskettaessa toimeentulotukea.Jos olet sopinut summan sitä ei lasketa ollenkaan menoksi eli toimeentulotuessa saat paljon vähemmän.

• pinteessä

Kiitos vastauksista ja asioiden selventämistä! Ja pahoittelen että on käsitteet vähän hukassa.

Oma tavoite on todellakin maksaa velka pois niin joutuisasti kuin mahdollista, en usko että kieroilulle/lykkäämiselle on tarvetta. Sossun puoleen ei ole ikinä tarvinut kääntyä, eikä toivottavasti nytkään (jos työt ei syksystä jatku niin alan etsimään muuta paskaduunia niin kauan että jostain hommaa irtoaa, itsellä onneksi tähänastisessa elämässä on ollut niin hyvä tuuri että aina jotain siivoushommaa tai muuta on löytynyt eikä työttömänä ole tarvinnut olla).

• outolintu2013

Miten tomia kun velka on maksettu, riittääkö kun käy ulosotossa näyttämässä tiliotteen että velka maksettu.

• itsekin ulosotossa

Ota heti yhteyttä ulosottoviranomaiseen, kun saat sieltä ensimmäisen kirjeen. Sinulle on nimetty henkilökohtainen ulosottomies, joka hoitaa sinun asioitasi. Eikä kannata hävetä mennä tapaamaan häntä. Mennessäsi selvitä valmiiksi kaikkien velkojen määrä, mitä on tulossa, jos on jotakin rahaksi vaihdettavaa omaisuutta, kerro sekin rehellisesti, samaten pankkitilillä oleva rahamäärä. Näin olet hyvällä pohjalla. Itse voit maksaa ulosottoon kuukausittain, summa on sama mitä menisi palkastasi. Ellet hoida itse omia maksuja, niin siirtyy sitten automaattisesti palkanlaskentaan. Ja sitäkään vaihtoehtoa ei kannata hävetä, sillä palkanlaskijoilla on vaitiolovelvollisuus ja ulosotot ovat tätä päivää palkanlaskennassa. Eli et ole ainoa. Sinulle tulee jäädä kuukaudessa 677,70 euroa ns. suojaosuutta, sitä pienempiä ansioita ei sinulta voida ulosmitata. Ulosmittauksessa suojaosuuden ja käteenjäävän palkan erotuksesta maksetaan 2/3 ulosottoa, tai jos käteenjäävä ansiosi on vähintään kaksikertaa suojaosuuden määrä, silloin nettopalkastasi vähennetään 1/3. Nettopalkka on palkka, joka jää käteen verojen, eläkemaksujen, sotumaksujen jälkeen. Ulosotto saa työllistymistietosi suoraan verottajalta sekä työeläkelaitokselta, joten edellämainittua työhön siirtymisen kertomista ei kannata valehdella. Ulosottoviranomaiset tekevät työtä siinä missä kukatahansa muukin. Ja usein ymmärtävät tilanteesi todella hyvin. Kerro rehellisesti mitään kaunistelematta, miksi olet ottanut velkaa. Vuoden maksettuasi sinulla on mahdollisuus pitää 2 maksuvapaata kuukautta, ei kuitenkaan peräkkäisinä kuukausina, ja jos tulee jotakin yllättävää, niin kannattaa ottaa yhteyttä ulosottoviranomaiseen, heidän kanssaan pystyy neuvottelemaan. Jokaisesta maksusta saat ulosotosta tiliotteen ja saldoerittelyn. Mitä nopeammin pystyt maksamaan takaisin, sitä pienemmäksi korkojen osuus muodostuu. Onnea ja menestystä, asenteellasi pärjätään. Helppoa ei tule olemaan, mutta kyllä sä selviät.

• 20+9

Kertokaahan mulle, että otetaanko asumiskulut kuten esim. vuokra huomioon ulosoton maksuissa? Jos yksin asuvalla pitää jäädä se 677 tjsp kuussa rahaa, niin kuinkas sitten kun maksaa siitä vielä vuokran joka on 600. Ja jos tulot on sen verran että sinne ulosottoon maksaa tosiaan sen kaiken mitä ulosoton laskuri vaatii ja rahaa ei tosiaan jää paljoa ylimääräistä.

• 11+5

Tuo summa on suojaosuus, eli jos tienaat sen alle, sinulta ei ulosmitata mitään. Kun taas sen ylimenevästä osuudesta otetaan 1/3. Eli 1500€ nettoa, niin siitä menee ulosotolle 500€. Jos taas tienaat enemmän, niin silloin voidaan ulosmitata 2/3 palkasta. En muista noita rajoja, mutta ne löytyvät kyllä kun hiukan jaksat googlettaa, itse en jaksa sitä tehdä sinun puolestasi. Ja mitään vuokria ei huomioida ulosotossa, sitä varten on sitten sosiaalitoimisto, jos vuokrasi on liian suuri ettet siitä pysty ulosoton jälkeen suoriutumaan.

• iu887y6t

ei oteta mitään huomioon.
        Suojaosuus maksukieltolaskurin mukaan.

• Hygtfyhj
        iu887y6t kirjoitti:

ei oteta mitään huomioon.
        Suojaosuus maksukieltolaskurin mukaan.

Rekisteröidy Netpostiin, niin ulosoton kirjeet ja kuitit tulee sinne eikä paperisena postilaatikkoon. Minulla oli verovelkaa 3400 e joka ulosottokuluineen ja korkoineen kasvoi lähes 4000 euroon. Maksoin sitä 200 e/kk lähes kaksi vuotta, eli tällaiseen sopimukseen uo ainakin suostui. Kuulin jostain, tai täältäkö luin, että jos yksikin erä jää maksamatta, sopimus purkautuu ja uo alkaa palkasta. Itselläni jäi kerran yksi erä maksamatta eikä mitään tapahtunut.

• 14+15
        Hygtfyhj kirjoitti:

Rekisteröidy Netpostiin, niin ulosoton kirjeet ja kuitit tulee sinne eikä paperisena postilaatikkoon. Minulla oli verovelkaa 3400 e joka ulosottokuluineen ja korkoineen kasvoi lähes 4000 euroon. Maksoin sitä 200 e/kk lähes kaksi vuotta, eli tällaiseen sopimukseen uo ainakin suostui. Kuulin jostain, tai täältäkö luin, että jos yksikin erä jää maksamatta, sopimus purkautuu ja uo alkaa palkasta. Itselläni jäi kerran yksi erä maksamatta eikä mitään tapahtunut.

Juu, ei purkaannu yhdestä.. Sekin varmaan riippuu kuinka veemäisen virkailijan on saanut. Itse jätin 3kk maksamatta ja sitten vasta purkaantui.

• dhhjfdrvhjgr

Itse en ulosottomiehenä tekisi teikäläisten kanssa minkäänlaisia sopimuksia. Työttömät jättäisin suosiolla rauhaan, mutta jos asiakas on työssä, menisin suoraan hänen työpaikalleen kertomaan mikä on tämän pelin henki.

• Anonyymi
        dhhjfdrvhjgr kirjoitti:

Itse en ulosottomiehenä tekisi teikäläisten kanssa minkäänlaisia sopimuksia. Työttömät jättäisin suosiolla rauhaan, mutta jos asiakas on työssä, menisin suoraan hänen työpaikalleen kertomaan mikä on tämän pelin henki.

Päivitys 2,5 vuotta myöhemmin: samoin menettelisin nytkin.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Kuka helvetti kaivaa melkee 10v vanhoja juttuja. Nämä pitäisi lukita niin, että kommentointi on päättynyt niin kuin iltasanomissa. Nostakoon joku sitten aiheen uutena keskusteluun.

Mutta kommentoin jotain. Tottakai ne UO velat kuuluu työnantajalle joka saa käskyn pidättää sen rahan palkanmaksussa.

• Anonyymi

No ei ihan noinkaan, jos työnantajan palaknlaseknnan hoitaa joku 3. osapuoli niin ei työnantaja silloin siitä saa tietää mitään. UO maksukielto menee siien sinnelaskijalle eikä työnantajalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No ei ihan noinkaan, jos työnantajan palaknlaseknnan hoitaa joku 3. osapuoli niin ei työnantaja silloin siitä saa tietää mitään. UO maksukielto menee siien sinnelaskijalle eikä työnantajalle.

Nämä on laissa säädettyjä salassapitoasioita. Eli vaikka se pomo tietäisi niin hänen ei pidä reakoida siihen enempää. Jos hakee uutta työtä, niin jo voi olla syy ettei pääse duuniin vaikkei sitä sanotakkaan suoraan

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe