Pelikorteilla pelaaminen

Nuori&vanha

Jos pelaa ristiseiskaa, pata-akkaa, paskahousua, läpsyä ym. pelejä, niin onko se syntiä? Jos ei pelaa rahasta eikä ennusta.

Ja kertokaa minulle Raamatusta kohtia, joissa kerrotaan pelikorteista, kiitos!:)

Koen itseni uskovaiseksi, enkä ymmärrä miten pelikorteilla pelaaminen on syntiä. Kuulemma monet uskoon tulleet ovat repineet korttinsa tai heittäneet ne roskien joukkoon.

16

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi ei ammattina

      voi olla? Onko jossakin listat sallituista ja kielletyistä ammateista? Mitä vahinkoa on kortinpeluusta ammattina? Mitä rakkauden lain käskyä se rikkoo? Tietenkään ei saa valhetella korttia pelastessa, kuten ei muutenkaan elämässä. Voisiko uskova olla viinimaistajan ammatissa? Siis ei juovu vaan testaa makuja.

    • Saisiko uskovan

      ammattina olla kilpatanssija ja en nyt kysy saako uskova tanssia yleensäkkään?

    • Entäs vaatetusasiat?

      Onko uimarannalle tai -halliin mentävä millaisessa asussa? Entäs saako saunassa käydä vieraiden tai yleensä toisten ihmisten kanssa ja kenen? Saako ajaa ylinopeutta epähuomiossaan tai ihan välinpitämättömyyttään? Pitääkö uskovan elantonsa hankkia omalla työllään ja jos on vankilassa, kuten Paavali, niin onko silti itse elantonsa hankittava omalla työllään jos mahdollista?

      Pelejä on myös erilaisia ja onko niitä luvallista pelata ja onko hyviä kriteereitä tässä asiassa?

    • Onko poliittinen työ

      mahdollista uskovalle ja jos on niin tuleeko enemmän rakastaa toisia uskovia toisissa puolueissa kuin oman puolueen uskottomia? Jeesuksen omat tunnistetaan nimenomaan keskinäisestä rakkaudesta Herran oman opetuksen mukaan, toki tilanne voi olla erilainen käytännössä monissakin suhteissa jopa samassa seurakunnassa, tietenkin Jumalan tahto on eri asia kuin ihmisten suhteen elämässä. Ihminen myös voi aina ajatella, että onkohan tuo toinen millaisessa uskossa.

    • itse olen

      sitä mieltä että kortti peleissä on sekä hyviä että huonoja pelejä eli hyviä pelejä voi pelata ja huonoja ei!

      semmoset on pahoja jossa fuskataan valehteleminen on syntiä ja näitä ei pidä sen takia pelata...

      hyvät pelit on niitä jossa ei huijata...

      raamatussa ei korteistä mainita muistaakseni mutta nämä asiat selviää kun kasvaa uskossa ja kysyy rukouksessa Herralta mikä on sallittua ja mikä ei...

      • itse olen

        niin unohtu mainita että korttia ei saa pelata mistään omaisuudesta leikilläkään esim. vaikka tulitikuilla...

        eikä myös saa ennustaa edes leikilläkään...


      • Nuori&vanha
        itse olen kirjoitti:

        niin unohtu mainita että korttia ei saa pelata mistään omaisuudesta leikilläkään esim. vaikka tulitikuilla...

        eikä myös saa ennustaa edes leikilläkään...

        No se tuntuu selvältä ja ihan ymmärrettävältä... mut onko korteissa joku paholaisen pyhä tai joku semmone? Mikälie


      • Onko sattumat
        Nuori&vanha kirjoitti:

        No se tuntuu selvältä ja ihan ymmärrettävältä... mut onko korteissa joku paholaisen pyhä tai joku semmone? Mikälie

        kaikessa vai tahtooko Jumala jotakin vaikuttaa vai vastustajansa ja toki ihmisen sekoittaessa yleensä käsillä se tehdään ja lopetetaan johonkin myös.

        Millainen on maailmankuvamme ja käsityksemme Jumalasta ja vastustajastaan? Tämä on kyllä tärkeä aihe.

        Paavali opettaa myös synnin olevan sellaista mitä pidämme sellaisena, kuten epäjumalista ja niille uhratun ruuan syömisestä.

        On vain yksi Jumala, joka on luonut maan ja taivaan ja kaiken täällä maan päällä ja vesissä ja ilmassa ja maan allakin on elämää.


      • itse olen
        Nuori&vanha kirjoitti:

        No se tuntuu selvältä ja ihan ymmärrettävältä... mut onko korteissa joku paholaisen pyhä tai joku semmone? Mikälie

        "mut onko korteissa joku paholaisen pyhä tai joku semmone?"

        en nytten täysin kyllä ymmärrä kysymystäsi ja mitä sillä tarkotat mutta luulen ymmärtäväni?

        kyllähän se vaan on niin että joka asiassa on hyvä ja huono puoli kuten korteissakin, onhan ruokakin ihmiselle tarpeellista mutta mitäs sitten kun sorrutaan ylensyöntiin eikö ruoka ole sillloin pahasta ja eikö ruoka pitäisi silloin heittää roskiin ettei sorru ylensyöntiin?

        selvittikö yhtään asiaa?


      • Ylensyönti myös
        itse olen kirjoitti:

        "mut onko korteissa joku paholaisen pyhä tai joku semmone?"

        en nytten täysin kyllä ymmärrä kysymystäsi ja mitä sillä tarkotat mutta luulen ymmärtäväni?

        kyllähän se vaan on niin että joka asiassa on hyvä ja huono puoli kuten korteissakin, onhan ruokakin ihmiselle tarpeellista mutta mitäs sitten kun sorrutaan ylensyöntiin eikö ruoka ole sillloin pahasta ja eikö ruoka pitäisi silloin heittää roskiin ettei sorru ylensyöntiin?

        selvittikö yhtään asiaa?

        on kyllä aika suuresti näkemys asia ja ihmisen geenit ja hormoonit ovat erilaiset tässä asiassa ja ohjaavat myös sitä miten syömäämme energiaa käsitellään ja nälän tunnetta myös ohjaa ihmisen biologia ja erilaisia tässäkin selvästi yksilöstä riippuen.

        Onko jälleen Jumalalla ja vastustajallaan minkäläiset osuudet näissä asioissa on mielenkiintoinen kysymys ihan yksilöihmisen kohdalla? Samalla tavalla ne eivät ole kaikilla vaan hyvinkin erilaiset lähtökohdat ja tilanteet elämässään.

        Yleensä ruoka voidaan vastaanottaa kiitoksella eikä siinä ole kysymys Jumalan valtakunnasta laisinkaan eikä myöskään vanhurskaudesta tai pyhityksestä.


      • ....
        Ylensyönti myös kirjoitti:

        on kyllä aika suuresti näkemys asia ja ihmisen geenit ja hormoonit ovat erilaiset tässä asiassa ja ohjaavat myös sitä miten syömäämme energiaa käsitellään ja nälän tunnetta myös ohjaa ihmisen biologia ja erilaisia tässäkin selvästi yksilöstä riippuen.

        Onko jälleen Jumalalla ja vastustajallaan minkäläiset osuudet näissä asioissa on mielenkiintoinen kysymys ihan yksilöihmisen kohdalla? Samalla tavalla ne eivät ole kaikilla vaan hyvinkin erilaiset lähtökohdat ja tilanteet elämässään.

        Yleensä ruoka voidaan vastaanottaa kiitoksella eikä siinä ole kysymys Jumalan valtakunnasta laisinkaan eikä myöskään vanhurskaudesta tai pyhityksestä.

        "on kyllä aika suuresti näkemys asia ja ihmisen geenit ja hormoonit ovat erilaiset tässä asiassa ja ohjaavat myös sitä miten syömäämme energiaa käsitellään ja nälän tunnetta myös ohjaa ihmisen biologia ja erilaisia tässäkin selvästi yksilöstä riippuen."

        en kyllä voi allekirjoittaa tätä koska ensinnäkin edelleenkin ylensyöntikin johtuu vaan synnistä ja himosta ruokaakin voi himoita ja juomaa tiesitkö?

        kuten tuolla profetiapalstalla kirjoitin noista lääkkeistä...

        ei herra ole ketään luonut lihakvaksi kuten ei homoksikaan kyllä se vaan on synti joka ihmisen ajaa homouteen ja lihavuuteen...

        oletko ikinä paastonnut Herralle? esim. vaikka pelkällä vedellä viikon?

        jos et ole niin silloin et varmaankaan tiedä paljoakaan nälästä ja nälän tunteesta saati janosta ja janotunteesta ja ruuan ja juoman himosta...?

        entäs oletko ikinä paastonnut Herralle niin että olet syömättä ja juomatta?

        esim. 3 päivää ja 3 yötä?

        tai jos on semmosella paastolla jossa ollaan niukalla ruualla ja juomalla niin paastossa huomaa kuinka vähällä ihminen pärjää ja miloin tuleesyötyä vaan himosta ja mielenjohteesta ja milloin tulee syötyä ja juotua silloin kuin sitä tarvitsee...

        selvensikö yhtään?


      • raaamatusta
        .... kirjoitti:

        "on kyllä aika suuresti näkemys asia ja ihmisen geenit ja hormoonit ovat erilaiset tässä asiassa ja ohjaavat myös sitä miten syömäämme energiaa käsitellään ja nälän tunnetta myös ohjaa ihmisen biologia ja erilaisia tässäkin selvästi yksilöstä riippuen."

        en kyllä voi allekirjoittaa tätä koska ensinnäkin edelleenkin ylensyöntikin johtuu vaan synnistä ja himosta ruokaakin voi himoita ja juomaa tiesitkö?

        kuten tuolla profetiapalstalla kirjoitin noista lääkkeistä...

        ei herra ole ketään luonut lihakvaksi kuten ei homoksikaan kyllä se vaan on synti joka ihmisen ajaa homouteen ja lihavuuteen...

        oletko ikinä paastonnut Herralle? esim. vaikka pelkällä vedellä viikon?

        jos et ole niin silloin et varmaankaan tiedä paljoakaan nälästä ja nälän tunteesta saati janosta ja janotunteesta ja ruuan ja juoman himosta...?

        entäs oletko ikinä paastonnut Herralle niin että olet syömättä ja juomatta?

        esim. 3 päivää ja 3 yötä?

        tai jos on semmosella paastolla jossa ollaan niukalla ruualla ja juomalla niin paastossa huomaa kuinka vähällä ihminen pärjää ja miloin tuleesyötyä vaan himosta ja mielenjohteesta ja milloin tulee syötyä ja juotua silloin kuin sitä tarvitsee...

        selvensikö yhtään?

        Fil. 3:18 ja 19

        18 Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
        19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.

        1. Kor. 6:13

        13 Ruoka on vatsaa varten ja vatsa ruokaa varten; ja Jumala on tekevä lopun niin toisesta kuin toisestakin. Mutta ruumis ei ole haureutta varten, vaan Herraa varten, ja Herra ruumista varten;

        1. Kor. 8:8

        8 Mutta ruoka ei lähennä meitä Jumalaan; jos olemme syömättä, emme siitä vahingoitu; jos syömme, emme siitä hyödy.


      • raamatusta
        raaamatusta kirjoitti:

        Fil. 3:18 ja 19

        18 Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
        19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.

        1. Kor. 6:13

        13 Ruoka on vatsaa varten ja vatsa ruokaa varten; ja Jumala on tekevä lopun niin toisesta kuin toisestakin. Mutta ruumis ei ole haureutta varten, vaan Herraa varten, ja Herra ruumista varten;

        1. Kor. 8:8

        8 Mutta ruoka ei lähennä meitä Jumalaan; jos olemme syömättä, emme siitä vahingoitu; jos syömme, emme siitä hyödy.

        2. Mooseksen kirja

        luku 16

        2 Ja koko Israelin kansa napisi Moosesta ja Aaronia vastaan erämaassa;
        3 ja israelilaiset sanoivat heille: "Jospa olisimme saaneet surmamme Herran kädestä Egyptin maassa, jossa istuimme lihapatain ääressä ja leipää oli kyllin syödäksemme! Mutta te olette tuoneet meidät tähän erämaahan antaaksenne koko tämän joukon kuolla nälkään."
        4 Niin Herra sanoi Moosekselle: "Katso, minä annan sataa teille leipää taivaasta. Ja kansa menköön ja kootkoon kunakin päivänä sen päivän tarpeen. Näin minä koettelen heitä, vaeltavatko he minun lakini mukaan vai eivät.
        5 Ja kun he kuudentena päivänä valmistavat sen, mitä ovat tuoneet kotiin, niin sitä on oleva kaksi kertaa niin paljon, kuin mitä he muutoin joka päivä kokoavat."
        6 Ja Mooses ja Aaron sanoivat kaikille israelilaisille: "Tänä iltana te tulette tietämään, että Herra on vienyt teidät pois Egyptin maasta,
        7 ja huomenaamuna te tulette näkemään Herran kunnian, koska Herra on kuullut teidän napinanne häntä vastaan. Sillä mitä olemme me, että te meitä vastaan napisette?"
        8 Ja Mooses sanoi vielä: "Herra antaa teille tänä iltana lihaa syödäksenne ja huomenna leipää yltäkyllin ravinnoksenne, koska Herra on kuullut teidän napinanne, kun olette napisseet häntä vastaan. Sillä mitä olemme me? Ette ole napisseet meitä vastaan, vaan Herraa vastaan."
        9 Ja Mooses sanoi Aaronille: "Sano koko Israelin kansalle: Astukaa Herran eteen, sillä hän on kuullut teidän napinanne".
        10 Ja kun Aaron oli puhunut tämän koko Israelin seurakunnalle, kääntyivät he erämaahan päin, ja katso, Herran kunnia näkyi pilvessä.
        11 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
        12 "Minä olen kuullut israelilaisten napinan. Puhu heille ja sano: Iltahämärässä teillä on oleva lihaa syödäksenne, ja huomenna on teillä leipää yltäkyllin; niin te tulette tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne."
        13 Ja illalla tuli viiriäisiä, ja ne peittivät leirin, ja aamulla laskeutui kastesumu leirin ympärille.
        14 Ja kun kastesumu oli haihtunut, katso, erämaassa oli maan pinnalla jotakin hienoa, suomujen tapaista, jotakin hienoa niinkuin härmä.
        15 Kun israelilaiset näkivät sen, kyselivät he toisiltansa: "Mitä tämä on?" Sillä he eivät tienneet, mitä se oli. Ja Mooses sanoi heille: "Tämä on se leipä, jonka Herra on antanut teille syötäväksi.
        16 Ja näin on Herra käskenyt: Kootkaa sitä, jokainen tarpeenne mukaan; ottakaa goomer-mitta mieheen perheenne pääluvun mukaan, kukin niin monelle, kuin kullakin majassansa on."
        17 Ja israelilaiset tekivät niin, ja he kokosivat, yksi enemmän, toinen vähemmän.


      • raamatusta
        raamatusta kirjoitti:

        2. Mooseksen kirja

        luku 16

        2 Ja koko Israelin kansa napisi Moosesta ja Aaronia vastaan erämaassa;
        3 ja israelilaiset sanoivat heille: "Jospa olisimme saaneet surmamme Herran kädestä Egyptin maassa, jossa istuimme lihapatain ääressä ja leipää oli kyllin syödäksemme! Mutta te olette tuoneet meidät tähän erämaahan antaaksenne koko tämän joukon kuolla nälkään."
        4 Niin Herra sanoi Moosekselle: "Katso, minä annan sataa teille leipää taivaasta. Ja kansa menköön ja kootkoon kunakin päivänä sen päivän tarpeen. Näin minä koettelen heitä, vaeltavatko he minun lakini mukaan vai eivät.
        5 Ja kun he kuudentena päivänä valmistavat sen, mitä ovat tuoneet kotiin, niin sitä on oleva kaksi kertaa niin paljon, kuin mitä he muutoin joka päivä kokoavat."
        6 Ja Mooses ja Aaron sanoivat kaikille israelilaisille: "Tänä iltana te tulette tietämään, että Herra on vienyt teidät pois Egyptin maasta,
        7 ja huomenaamuna te tulette näkemään Herran kunnian, koska Herra on kuullut teidän napinanne häntä vastaan. Sillä mitä olemme me, että te meitä vastaan napisette?"
        8 Ja Mooses sanoi vielä: "Herra antaa teille tänä iltana lihaa syödäksenne ja huomenna leipää yltäkyllin ravinnoksenne, koska Herra on kuullut teidän napinanne, kun olette napisseet häntä vastaan. Sillä mitä olemme me? Ette ole napisseet meitä vastaan, vaan Herraa vastaan."
        9 Ja Mooses sanoi Aaronille: "Sano koko Israelin kansalle: Astukaa Herran eteen, sillä hän on kuullut teidän napinanne".
        10 Ja kun Aaron oli puhunut tämän koko Israelin seurakunnalle, kääntyivät he erämaahan päin, ja katso, Herran kunnia näkyi pilvessä.
        11 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
        12 "Minä olen kuullut israelilaisten napinan. Puhu heille ja sano: Iltahämärässä teillä on oleva lihaa syödäksenne, ja huomenna on teillä leipää yltäkyllin; niin te tulette tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne."
        13 Ja illalla tuli viiriäisiä, ja ne peittivät leirin, ja aamulla laskeutui kastesumu leirin ympärille.
        14 Ja kun kastesumu oli haihtunut, katso, erämaassa oli maan pinnalla jotakin hienoa, suomujen tapaista, jotakin hienoa niinkuin härmä.
        15 Kun israelilaiset näkivät sen, kyselivät he toisiltansa: "Mitä tämä on?" Sillä he eivät tienneet, mitä se oli. Ja Mooses sanoi heille: "Tämä on se leipä, jonka Herra on antanut teille syötäväksi.
        16 Ja näin on Herra käskenyt: Kootkaa sitä, jokainen tarpeenne mukaan; ottakaa goomer-mitta mieheen perheenne pääluvun mukaan, kukin niin monelle, kuin kullakin majassansa on."
        17 Ja israelilaiset tekivät niin, ja he kokosivat, yksi enemmän, toinen vähemmän.

        18 Mutta kun he mittasivat sen goomer-mitalla, niin ei sille jäänyt liikaa, joka oli koonnut enemmän, eikä siltä puuttunut, joka oli koonnut vähemmän; jokainen oli koonnut niin paljon, kuin hän tarvitsi.
        19 Ja Mooses sanoi heille: "Älköön kukaan jättäkö siitä mitään huomiseksi".
        20 Mutta he eivät kuulleet Moosesta, vaan muutamat jättivät siitä jotakin huomiseksi. Niin siihen kasvoi matoja, ja se rupesi haisemaan; ja Mooses vihastui heihin.
        21 Ja he kokosivat sitä joka aamu sen verran, kuin kukin tarvitsi; mutta kun aurinko alkoi paahtaa, niin se suli.
        22 Mutta kuudentena päivänä he kokosivat sitä leipää kaksinkertaisesti, kaksi goomeria kullekin. Ja kaikki kansan päämiehet tulivat ja ilmoittivat sen Moosekselle.
        23 Niin hän sanoi heille: "Tämä tapahtuu Herran sanan mukaan; huomenna on levon päivä, Herralle pyhitetty sapatti. Mitä leivotte, se leipokaa, ja mitä keitätte, se keittäkää; mutta kaikki, mitä tähteeksi jää, pankaa talteen huomiseksi."
        24 Ja he panivat sen talteen huomiseksi, niinkuin Mooses oli käskenyt, eikä se ruvennut haisemaan, eikä siihen tullut matoja.
        25 Ja Mooses sanoi: "Syökää se tänä päivänä, sillä tänä päivänä on Herran sapatti; tänään ette löydä kedolta mitään.
        26 Kuutena päivänä on teidän sitä koottava, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti; silloin ei sitä ole."
        27 Kuitenkin muutamat kansasta lähtivät seitsemäntenä päivänä kokoamaan sitä, mutta he eivät löytäneet mitään.
        28 Niin Herra sanoi Moosekselle: "Kuinka kauan aiotte kieltäytyä noudattamasta minun käskyjäni ja lakejani?
        29 Katsokaa, Herra on antanut teille sapatin; sentähden hän antaa teille kuudentena päivänä kahden päivän leivän. Olkoon jokainen alallaan, älköönkä kukaan lähtekö paikaltansa seitsemäntenä päivänä."
        30 Ja kansa lepäsi seitsemäntenä päivänä.
        31 Ja Israelin heimo antoi sille nimen manna. Ja se oli valkean korianderinsiemenen kaltaista ja maistui hunajakakulta.
        32 Ja Mooses sanoi: "Näin on Herra käskenyt: Ota sitä goomerin täysi säilytettäväksi sukupolvesta sukupolveen, että he näkisivät sen leivän, jolla minä olen ravinnut teitä erämaassa, johdattaessani teitä Egyptin maasta".
        33 Ja Mooses sanoi Aaronille: "Ota astia ja pane siihen goomerin täysi mannaa ja aseta se Herran eteen säilytettäväksi sukupolvesta sukupolveen".
        34 Ja Aaron asetti sen talteen lain arkin eteen, niinkuin Herra oli Moosekselle käskyn antanut.
        35 Ja israelilaiset söivät mannaa neljäkymmentä vuotta, kunnes he tulivat asuttuun maahan; he söivät mannaa siihen asti, kunnes tulivat Kanaanin maan rajalle. -
        36 Goomer on kymmenesosa eefaa.


      • raamatusta
        raamatusta kirjoitti:

        18 Mutta kun he mittasivat sen goomer-mitalla, niin ei sille jäänyt liikaa, joka oli koonnut enemmän, eikä siltä puuttunut, joka oli koonnut vähemmän; jokainen oli koonnut niin paljon, kuin hän tarvitsi.
        19 Ja Mooses sanoi heille: "Älköön kukaan jättäkö siitä mitään huomiseksi".
        20 Mutta he eivät kuulleet Moosesta, vaan muutamat jättivät siitä jotakin huomiseksi. Niin siihen kasvoi matoja, ja se rupesi haisemaan; ja Mooses vihastui heihin.
        21 Ja he kokosivat sitä joka aamu sen verran, kuin kukin tarvitsi; mutta kun aurinko alkoi paahtaa, niin se suli.
        22 Mutta kuudentena päivänä he kokosivat sitä leipää kaksinkertaisesti, kaksi goomeria kullekin. Ja kaikki kansan päämiehet tulivat ja ilmoittivat sen Moosekselle.
        23 Niin hän sanoi heille: "Tämä tapahtuu Herran sanan mukaan; huomenna on levon päivä, Herralle pyhitetty sapatti. Mitä leivotte, se leipokaa, ja mitä keitätte, se keittäkää; mutta kaikki, mitä tähteeksi jää, pankaa talteen huomiseksi."
        24 Ja he panivat sen talteen huomiseksi, niinkuin Mooses oli käskenyt, eikä se ruvennut haisemaan, eikä siihen tullut matoja.
        25 Ja Mooses sanoi: "Syökää se tänä päivänä, sillä tänä päivänä on Herran sapatti; tänään ette löydä kedolta mitään.
        26 Kuutena päivänä on teidän sitä koottava, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti; silloin ei sitä ole."
        27 Kuitenkin muutamat kansasta lähtivät seitsemäntenä päivänä kokoamaan sitä, mutta he eivät löytäneet mitään.
        28 Niin Herra sanoi Moosekselle: "Kuinka kauan aiotte kieltäytyä noudattamasta minun käskyjäni ja lakejani?
        29 Katsokaa, Herra on antanut teille sapatin; sentähden hän antaa teille kuudentena päivänä kahden päivän leivän. Olkoon jokainen alallaan, älköönkä kukaan lähtekö paikaltansa seitsemäntenä päivänä."
        30 Ja kansa lepäsi seitsemäntenä päivänä.
        31 Ja Israelin heimo antoi sille nimen manna. Ja se oli valkean korianderinsiemenen kaltaista ja maistui hunajakakulta.
        32 Ja Mooses sanoi: "Näin on Herra käskenyt: Ota sitä goomerin täysi säilytettäväksi sukupolvesta sukupolveen, että he näkisivät sen leivän, jolla minä olen ravinnut teitä erämaassa, johdattaessani teitä Egyptin maasta".
        33 Ja Mooses sanoi Aaronille: "Ota astia ja pane siihen goomerin täysi mannaa ja aseta se Herran eteen säilytettäväksi sukupolvesta sukupolveen".
        34 Ja Aaron asetti sen talteen lain arkin eteen, niinkuin Herra oli Moosekselle käskyn antanut.
        35 Ja israelilaiset söivät mannaa neljäkymmentä vuotta, kunnes he tulivat asuttuun maahan; he söivät mannaa siihen asti, kunnes tulivat Kanaanin maan rajalle. -
        36 Goomer on kymmenesosa eefaa.

        4. Mooseksen kirja

        luku 11

        4 Mutta heidän keskuuteensa kerääntyneessä hylkyväessä heräsivät himot,

        ja niin israelilaisetkin rupesivat jälleen itkemään, sanoen: "Voi jospa meillä olisi lihaa syödäksemme!


        5 Me muistelemme kaloja, joita söimme Egyptissä ilmaiseksi, kurkkuja, melooneja, ruoholaukkaa, sipulia ja kynsilaukkaa.
        6 Mutta nyt me näännymme, sillä eihän täällä ole mitään; emme saa nähdäkään muuta kuin tuota mannaa."
        7 Ja manna oli korianderin siemenen kaltaista ja bedellion-pihkan näköistä.
        8 Kansa samoili sitä kokoamassa ja jauhoi sitä käsikivillä tai survoi huhmaressa; sitten he keittivät sitä padassa ja valmistivat siitä kaltiaisia. Ja sen maku oli samanlainen kuin öljyleivoksen.
        9 Ja kasteen laskeutuessa yöllä leiriin laskeutui mannakin siihen.
        10 Ja Mooses kuuli, kuinka kansa, joka suku, itki, kukin majansa ovella; niin Herra vihastui kovin, ja myös Mooseksen silmissä se oli paha.
        11 Ja Mooses sanoi Herralle: "Miksi olet tehnyt niin pahoin palvelijallesi, ja miksi en ole saanut armoa sinun silmiesi edessä, koska olet pannut kaiken tämän kansan minun taakakseni?
        12 Olenko minä kaiken tämän kansan äiti tai isä, koska käsket minua kantamaan sitä sylissäni, niinkuin hoitaja kantaa imeväistä lasta, siihen maahan, jonka olet valalla vannoen luvannut heidän isillensä?
        13 Mistä minulla on lihaa antaa kaikelle tälle kansalle, kun he ahdistavat minua itkullaan sanoen: 'Anna meille lihaa syödäksemme'?
        14 En minä jaksa yksinäni kantaa koko tätä kansaa, sillä se on minulle liian raskas.
        15 Ja jos näin aiot kohdella minua, niin surmaa minut mieluummin, jos olen saanut armon sinun silmiesi edessä, ja päästä minut näkemästä tätä kurjuutta."
        16 Silloin Herra puhui Moosekselle: "Kutsu kokoon minua varten seitsemänkymmentä miestä Israelin vanhimpia, jotka tiedät kansan vanhimmiksi ja päällysmiehiksi; tuo heidät ilmestysmajalle, ja he asettukoot sinne sinun kanssasi.
        17 Minä sitten astun alas ja puhun siellä sinun kanssasi ja otan henkeä, joka sinussa on, ja annan heille; siten he voivat auttaa sinua tuon kansataakan kantamisessa, ettei sinun tarvitse sitä yksinäsi kantaa.
        18 Mutta kansalle sano: Pyhittäytykää huomiseksi, niin saatte syödä lihaa, koska itkitte Herran kuullen, sanoen: 'Voi, jospa meillä olisi lihaa syödäksemme! Egyptissä meidän oli hyvä olla.' Herra antaa nyt teille lihaa syödäksenne.


      • raamatusta
        raamatusta kirjoitti:

        4. Mooseksen kirja

        luku 11

        4 Mutta heidän keskuuteensa kerääntyneessä hylkyväessä heräsivät himot,

        ja niin israelilaisetkin rupesivat jälleen itkemään, sanoen: "Voi jospa meillä olisi lihaa syödäksemme!


        5 Me muistelemme kaloja, joita söimme Egyptissä ilmaiseksi, kurkkuja, melooneja, ruoholaukkaa, sipulia ja kynsilaukkaa.
        6 Mutta nyt me näännymme, sillä eihän täällä ole mitään; emme saa nähdäkään muuta kuin tuota mannaa."
        7 Ja manna oli korianderin siemenen kaltaista ja bedellion-pihkan näköistä.
        8 Kansa samoili sitä kokoamassa ja jauhoi sitä käsikivillä tai survoi huhmaressa; sitten he keittivät sitä padassa ja valmistivat siitä kaltiaisia. Ja sen maku oli samanlainen kuin öljyleivoksen.
        9 Ja kasteen laskeutuessa yöllä leiriin laskeutui mannakin siihen.
        10 Ja Mooses kuuli, kuinka kansa, joka suku, itki, kukin majansa ovella; niin Herra vihastui kovin, ja myös Mooseksen silmissä se oli paha.
        11 Ja Mooses sanoi Herralle: "Miksi olet tehnyt niin pahoin palvelijallesi, ja miksi en ole saanut armoa sinun silmiesi edessä, koska olet pannut kaiken tämän kansan minun taakakseni?
        12 Olenko minä kaiken tämän kansan äiti tai isä, koska käsket minua kantamaan sitä sylissäni, niinkuin hoitaja kantaa imeväistä lasta, siihen maahan, jonka olet valalla vannoen luvannut heidän isillensä?
        13 Mistä minulla on lihaa antaa kaikelle tälle kansalle, kun he ahdistavat minua itkullaan sanoen: 'Anna meille lihaa syödäksemme'?
        14 En minä jaksa yksinäni kantaa koko tätä kansaa, sillä se on minulle liian raskas.
        15 Ja jos näin aiot kohdella minua, niin surmaa minut mieluummin, jos olen saanut armon sinun silmiesi edessä, ja päästä minut näkemästä tätä kurjuutta."
        16 Silloin Herra puhui Moosekselle: "Kutsu kokoon minua varten seitsemänkymmentä miestä Israelin vanhimpia, jotka tiedät kansan vanhimmiksi ja päällysmiehiksi; tuo heidät ilmestysmajalle, ja he asettukoot sinne sinun kanssasi.
        17 Minä sitten astun alas ja puhun siellä sinun kanssasi ja otan henkeä, joka sinussa on, ja annan heille; siten he voivat auttaa sinua tuon kansataakan kantamisessa, ettei sinun tarvitse sitä yksinäsi kantaa.
        18 Mutta kansalle sano: Pyhittäytykää huomiseksi, niin saatte syödä lihaa, koska itkitte Herran kuullen, sanoen: 'Voi, jospa meillä olisi lihaa syödäksemme! Egyptissä meidän oli hyvä olla.' Herra antaa nyt teille lihaa syödäksenne.

        19 Eikä siinä ole teille syömistä ainoastaan päiväksi tai kahdeksi, tai viideksi tai kymmeneksi tai kahdeksikymmeneksi päiväksi,
        20 vaan kuukauden päiviksi, kunnes ette enää siedä sen hajua ja se iljettää teitä. Sillä te olette pitäneet halpana Herran, joka on teidän keskellänne, ja itkeneet hänen edessänsä sanoen: 'Miksi lähdimmekään Egyptistä!"
        21 Mooses vastasi: "Kuusisataa tuhatta jalkamiestä on sitä kansaa, jonka keskuudessa minä elän, ja kuitenkin sinä sanot: 'Minä annan heille lihaa, niin että heillä on sitä syödä kuukauden päivät'.
        22 Onko lampaita ja raavaita teurastettaviksi heille, niin että heille riittää, vai kootaanko heille kaikki meren kalat, niin että heille riittää?"
        23 Mutta Herra sanoi Moosekselle: "Onko Herran käsi lyhyt? Nyt saat nähdä, toteutuuko sinulle minun sanani vai eikö."
        24 Niin Mooses meni ulos ja kertoi kansalle Herran sanat. Sitten hän kutsui kokoon seitsemänkymmentä miestä kansan vanhimpia ja asetti heidät majan ympärille.
        25 Silloin Herra astui alas pilvessä ja puhutteli häntä, otti henkeä, joka hänessä oli, ja antoi sitä niille seitsemällekymmenelle vanhimmalle. Kun henki laskeutui heihin, niin he joutuivat hurmoksiin, mutta sen jälkeen he eivät enää siihen joutuneet.
        26 Mutta leiriin oli heitä jäänyt kaksi miestä, toisen nimi oli Eldad ja toisen nimi Meedad. Heihinkin henki laskeutui, sillä hekin olivat luetteloon merkityt, vaikka eivät olleet lähteneet majalle; nämä joutuivat leirissä hurmoksiin.
        27 Silloin riensi muuan nuorukainen ja ilmoitti Moosekselle sanoen: "Eldad ja Meedad ovat joutuneet hurmoksiin leirissä".
        28 Mutta Joosua, Nuunin poika, joka oli ollut Mooseksen palvelija nuoruudestaan asti, puuttui puheeseen sanoen: "Oi, herrani Mooses, kiellä heitä!"
        29 Mutta Mooses vastasi hänelle: "Oletko kateellinen minun puolestani? Oi, jospa koko Herran kansa olisi profeettoja, niin että Herra antaisi henkensä heihin!"
        30 Sitten Mooses siirtyi takaisin leiriin ja hänen kanssaan Israelin vanhimmat.
        31 Mutta Herran lähettämä tuuli nousi ja ajoi edellään viiriäisiä mereltä päin ja painoi niitä leiriin päivänmatkan laajuudelta joka suunnalle leiristä, lähes kahden kyynärän korkeuteen maasta.
        32 Silloin kansa ryhtyi kokoamaan viiriäisiä ja kokosi niitä koko sen päivän ja koko yön ja koko seuraavan päivän. Vähin määrä, jonka joku sai kootuksi, oli kymmenen hoomer-mittaa. Ja he levittivät niitä pitkin leiriä kuivamaan.
        33 Mutta lihan vielä ollessa heidän hampaissaan, ennenkuin se oli syöty loppuun, syttyi Herran viha kansaa kohtaan, ja Herra tuotti kansalle hyvin suuren surman.
        34 Ja sen paikan nimeksi pantiin Kibrot-Hattaava, koska sinne haudattiin kansasta ne, jotka olivat antautuneet halunsa valtaan.
        35 Kibrot-Hattaavasta kansa lähti liikkeelle Haserotia kohti ja pysähtyi Haserotiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2163
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1821
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1669
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1597
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1576
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1494
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      125
      1425
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1347
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1306
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1203
    Aihe