Tähän saakka olen käyttänyt 2-tahtiöljyä etanolibensan voiteluaineeksi. Diesel saattaisi käydä samaan tarkoitukseen, koska kyseessä on tavallinen nelitahti bensa. Vapaasti hengittävä, puristussuhde (ollut ainakin uutena) 8.7:1, eli ei kaiketi kovin nirso puristuskestävyydelle.
Millähän sekoituksella lähtisi kokeilemaan? Katsotaanko kieroon jos käy tankkaamassa löpoä? Tuskin bensa-autoja kuitenkaan ratsaillaan.
Optimi 95e10 / diesel suhde?
10
352
Vastaukset
- Ei käy
Ei missään nimessä. Vähäkin määrä dieseliä pesee moottoriöljyt pois sylinterin seinämiltä.
- siis mitä?
Miksi laitat nelitahtikoneeseen öljyä bensaan, sehän vaan karstoittaa konetta ja savuttaa?
ei se ole voitelevuusjuttu, miksi katiskaasi ei suositella E10 käyttöä, vaan ihan muut syyt... - nero
Kun mäntä käy alhaalla sylinterin pintaan jää öljykerros jote ihan sama mitä mämmän päällä palaa, .
se on aivopesun tulosta että bensaa pitäisi holvata moottoriin sylinterin voitelemiseksi.
- rsk
Raskaalla öljyllä pilaisit bensasi vieläkin halvemmalla.
- DGC
Mikä ihme saa ihmiset kuvittelemaan että etanoli bensan joukossa on niin paha juttu. Ja mistähän sekin idea on kotoisin, että jollakin lisäaineella näistä haitoista, kuvitelluista tai todellisista, pääsisi eroon? Ja kolmanneksi: Mikä IHME saa jonkun kuvittelemaan että tämä pelastava lisäaine olisi diesel???
Joka tapauksessa: Diesel ei pala bensan joukossa vaan päätyy kampikammioon pilaamaan moottoriöljyn. Optimi suhde on 100% 95E10 ja 0% dieseliä.
http://www.neste.fi/binary.aspx?path=2589;2655;2698;2707;3248;3304&page=3304&field=FileAttachment&version=2
Jos vielä ahdistaa niin tankkaa pienmoottoribensaa. Ei varmasti ole etanolia.- seuraava cocktail
Etanoli poistaa öljykalvon, kun taas diesel ja kaksitahtiöljy "rasvaisena" voitelevat. Voitelevuuden voi todeta haihtumiskokeella. Tankatessa yli roiskahtanut löpö jää auton kylkeen. Bensa ei jää.
Sama moottoriöljy käy dieseliinkin, joten moottoriöljy ei ainakaan pilaannu dieselistä. Neste saa etanolibensan myyjänä väittää puolestani mitä haluaa. Jos jotkut moottorivalmistajat kieltävät etanolibensan käytön, niin kyllä se etanoli bensan joukossa on silloin paha juttu. - DGC
seuraava cocktail kirjoitti:
Etanoli poistaa öljykalvon, kun taas diesel ja kaksitahtiöljy "rasvaisena" voitelevat. Voitelevuuden voi todeta haihtumiskokeella. Tankatessa yli roiskahtanut löpö jää auton kylkeen. Bensa ei jää.
Sama moottoriöljy käy dieseliinkin, joten moottoriöljy ei ainakaan pilaannu dieselistä. Neste saa etanolibensan myyjänä väittää puolestani mitä haluaa. Jos jotkut moottorivalmistajat kieltävät etanolibensan käytön, niin kyllä se etanoli bensan joukossa on silloin paha juttu.Huoh, minä jo toivoin että tämä oli trolli...
Moottoriöljy ei pilaannu dieselistä sen takia, että dieselmoottorin paineissa ja lämmöissä se polttoaine palaa ja poistuu pakoputken kautta. Kipinäsytytteisessä moottorissa ei näin käy. Jos se etanoli tosiaan on noin paha juttu ettei moottori siedä sitä viittäkään prosenttia niin osta sitä pienmoottoribensaa. Tuliko mieleen sellainen juttu, että tämä etanolin kieltävä moottorivalmistaja on saattanut kieltää etanolin lisäksi myös kaksitahtiöljyn ja dieselin käytön? Saanko muuten udella, mistä moottorista on kyse?
Ja mitä Nesteen väitteisiin tulee, jätä se etanoliosuus lukematta ja lue vain se kohta missä kerrotaan dieselistä bensassa. Minulle ainakin tulee sellainen näkemys että tuo artikkeli on kirjoitettu ihan totuuspohjalta hyvää hyvyyttään puuttumatta lainkaan siihen että se on etanolibensaa valimstaman firman tekemä. - Ei dieseliä bensaan!
DGC kirjoitti:
Huoh, minä jo toivoin että tämä oli trolli...
Moottoriöljy ei pilaannu dieselistä sen takia, että dieselmoottorin paineissa ja lämmöissä se polttoaine palaa ja poistuu pakoputken kautta. Kipinäsytytteisessä moottorissa ei näin käy. Jos se etanoli tosiaan on noin paha juttu ettei moottori siedä sitä viittäkään prosenttia niin osta sitä pienmoottoribensaa. Tuliko mieleen sellainen juttu, että tämä etanolin kieltävä moottorivalmistaja on saattanut kieltää etanolin lisäksi myös kaksitahtiöljyn ja dieselin käytön? Saanko muuten udella, mistä moottorista on kyse?
Ja mitä Nesteen väitteisiin tulee, jätä se etanoliosuus lukematta ja lue vain se kohta missä kerrotaan dieselistä bensassa. Minulle ainakin tulee sellainen näkemys että tuo artikkeli on kirjoitettu ihan totuuspohjalta hyvää hyvyyttään puuttumatta lainkaan siihen että se on etanolibensaa valimstaman firman tekemä.Jos bensassa on dieseliä seassa, se kastelee sylinterin imu- ja puristustahdin aikana ja huuhtelee öljykalvoa pois. Bensahan pitää saada sylinteriin mahdollisimman hyvin höyrystyneenä ja ilman kanssa sekoittuneena, ja pienikin määrä dieselpolttoainetta pilaa tämän.
Dieselmoottorissa imu- ja puristustahdin aikana on vain ilmaa. Polttoaine ruiskutetaan männässä olevaan syvennykseen silloin kun mäntä on ylhäällä eikä polttoaine kastele sylinteriä.
Jos dieselpolttoainetta menee öljyyn, se laimentaa öljyä ja heikentää voitelua, koska dieselpolttoaine ei haihtu pois öljyn lämpötiloissa. Näin käy jos bensassa on dieseliä seassa. Tunnettu asia kokemusperäisesti.
Jos bensaa menee öljyyn niin kuin voi mennä pakkasilla nykyayutoissakin koska niissä on elektroniikan ohjaama "automaattiryyppy", niin bensa haihtuu suurelta osi pois sitten kun öljy lämpenee.
Ei kuulu enää tämän kysymyksen piiriin, mutta jos dieselin hiukkassuodatinta regeneroidaan usein (kaupunkiajo pakkasilla), niin silloin dieselpolttoainetta voi mennä öljyyn. Johtuu siitä, että regeneroinnissa polttoainetta ruiskautetaan erillinen pikkuannos sylinteriin männän ollessa melko alhaalla ja silloin polttoaineruisku voi kastella sylinteriä. Tämän harmin vähentämiseksi Neste toi markkinoille Pro Diesel polttoaineen. Tunnettu ja testattu asia, dokumentit asiasta saa kysymällä Nesteeltä.
- polttoaine jakaja
Pro disel täyttä potaskaa sammaa polttoainetta kuin muutkin diselit.
- Voitelee
Unohda diesel ja käytä vaikkapa tuota:
http://www.roadmachine.fi/redline/SI1.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1818367
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264538- 504108
- 543542
- 513116
- 502870
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262566- 352218
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382033- 292026