Tuolla laittaessani kotia aamukuntoon, viipyi ajatuksissani ilo palata palstalle kirjoittamaan näin sateisena päivänä.
Koin kuin näkynä palstan olevan kuin silta yhteisöllisyyteen, paikkana jossa voi keskustella ikätovereiden kanssa, joista monet jo ovat tulleet tutuiksikin näinä vuosina.
Vieläkään en kaikkia sillalla kulkijoita tiedä, monet kulkevat ohitsekin lausuen vain jotakin, mutta koskaan ei tiedä onko sama ihminen seuraavalla kerralla kertomassa mielipiteitään.
Kuitenkin on kuin valolyhtyinä he, joiden ajatusmaailmaan on saanut tutustua, yhdessä olemme monesti nojanneet sillan kaiteeseen, joskus ihan kodikkaastikin.
On kuulunut iloa, raikuvaa nauruakin, mutta myös huolia,..kyyneleitäkin. Sitä kaikkea elämä sisältää, hyvä on saada jakaa se muiden kanssa.
Joskus on myrsky pyyhkinyt rajustikin, lähes riisunut suojaavat vaateparretkin kävelijöiltä, mutta on myös kaunis iltaruskokin hellinyt kulkijoita
Ajan virrassa ei ole mitään pysyvää, vain jatkuva muutos pysyy.
Kiitos sillalla kulkijoille!
Kuin astuisi sillalle
33
208
Vastaukset
- pikkupukki ?
Jospa kipittäisin yli tään sillan minäkin, vai heitetäänkös minut jokkeen? Kop kop kopoti kop
- Ramoona*
Kuin astuisi sillalle...kuulostaapa kauniilta !
Osuvan vertauskuvan keksit, siltahan yhdistää vastarannat , ylittää vaikeakulkuiset paikat, kuten vuorensolat ja rotkot. Olen aina innoissani valokuvannut siltoja , pieniä hupaisia puutarhapuron ylittäjiä ja mahtavia alppiteiden laaksosiltoja. Sillanrakentajat ovat arvostettuja, erityisesti vertauskuvallisessa mielessä.
Sillat olivat ennen kylän kokoontumispaikkoja, tanssiksikin niillä pantiin, salaisia kohtaamisia niille sovittiin. Joissakin kaupungeissa olen nähnyt pieniä rakastavaisten lukkoja kiinni sillankaiteissa avaimet heitettyinä veteen, ja ainahan sillankaiteisiin on raapustettu sydämiä ja nimikirjaimia.
Sillan kaiteen yli on hyvä yksinkin katsella joko hiljaa tummana virtaavaa vettä, jäitten mahtavasti ryskävää lähtöä tai kosken kuohuja, peilata omia mielialojaan.
Silta on puolueetonta aluetta, ei-kenenkään-maata, maasta ja vedestä irrallaan, ehkä se siksi antaa irtaantumisen tunnetta , sillalla tekee mieli hetkeksi pysähtyä. Sillalla kohtaamiset ovat tavallaan merkityksellisiä, silloin kuljetaan hetki samaaan suuntaan matkaavien kanssa, joilla on sama päämäärä, tai kohdataan niitä joille minun lähtökohtani on päämäärää. Ohitamme tuntemattomina toisiamme, sivuutamme, mutta myös kohtaamme ja tulemme tutummiksi joka merkinnällämme täällä palstasillalla. Kuvittelen tämän jämäkäksi teräspalkkisillaksi, ei tätä niin vain huojutella kuin jotain huteraa riippusiltaa.
Hyvää sadeiltaa, tuskin täällä nähdään kuun-tai auringonsiltaa tänä iltana, ei sateenkaarisiltaakaan. .- Minkan emäntä
Kun kissani kuoli, sain ystävältä lohdutukseksi pienen tarinan tapaisen Sateenkaarisillasta. Se on paikka jossa kohdataan kuolleet lemmikkimme. Olisiko jollain aikaa siirtää se tänne, en itse osaa.
- tuttu minullekkin
Minkan emäntä kirjoitti:
Kun kissani kuoli, sain ystävältä lohdutukseksi pienen tarinan tapaisen Sateenkaarisillasta. Se on paikka jossa kohdataan kuolleet lemmikkimme. Olisiko jollain aikaa siirtää se tänne, en itse osaa.
- *Kukkahame*
Kiitos Ramonalle moninaisita siltojen kuvista!
Otsikkoa lukiessa tuli mieleeni Äidin ostama syntymäpäivälahja, uskonkin että monen ikäistemme kodissa tuo taulu on ollut seinällä Suojelusenkeli, joka on lasten kanssa ylittämässä jokea.
Taulu on kaunis, ja monen vanhemmat, kuten mekin omien lastemme perustaessa perhettä olemme ajatuksissamme lähettäneet ajatuksia suojelusta ja varjeluksesta.
Joskus voi siltakin pettää.- Liisa S.
meilläkin lastenhuoneen seinällä oli tuo suojelusenkelitaulu.
ja toisella seinällä oli oudoilla kirjaimilla, jotka myöhemmin tiesin fraktuuraksi, goottilaiseksi kirjaintyyliksi,
teksi:
Kiittäkäät Herraa,
sillä Hän on hyvä,
sillä Hänen armonsa
pysyy ijankaikkisesti.
Todellakin j-kirjainkin viimeisessä sanassa.
Silta oli meidänkin kotimme lähellä, äidin lapsuudenkoti oli valkoinen talo joen tuolla puolella, isän koti oli tällä puolella jokea. Sillalla oli hauska katsella jäiden lähtöä keväisin. Niiden heliseminen mennessään tiesi onnea.
Istuimme usein parhaan ystäväni kanssa katselemassa jäiden lähtöä siellä siltarummussa.
Miksiköhän kaikkia vanhoja aikoja on ikävä. - Tulin käväisemään
Liisa S. kirjoitti:
meilläkin lastenhuoneen seinällä oli tuo suojelusenkelitaulu.
ja toisella seinällä oli oudoilla kirjaimilla, jotka myöhemmin tiesin fraktuuraksi, goottilaiseksi kirjaintyyliksi,
teksi:
Kiittäkäät Herraa,
sillä Hän on hyvä,
sillä Hänen armonsa
pysyy ijankaikkisesti.
Todellakin j-kirjainkin viimeisessä sanassa.
Silta oli meidänkin kotimme lähellä, äidin lapsuudenkoti oli valkoinen talo joen tuolla puolella, isän koti oli tällä puolella jokea. Sillalla oli hauska katsella jäiden lähtöä keväisin. Niiden heliseminen mennessään tiesi onnea.
Istuimme usein parhaan ystäväni kanssa katselemassa jäiden lähtöä siellä siltarummussa.
Miksiköhän kaikkia vanhoja aikoja on ikävä.korjaamassa tuon rumpu-sanan, silta-arkku oli se nimi,
tiskatessani vielä kävelin, kävelimme sillalle ja mieleeni tuli tuo sana, se oli vaihtunut maantien alla olevaan rumpuun, siitähän on niin kauan.
Katselimme ja kuuntelimme me ystävykset sillalla jäiden lähtöä keväällä, veden vihertävää ryöppyämistä, jäiden helinää.
. Tulin käväisemään kirjoitti:
korjaamassa tuon rumpu-sanan, silta-arkku oli se nimi,
tiskatessani vielä kävelin, kävelimme sillalle ja mieleeni tuli tuo sana, se oli vaihtunut maantien alla olevaan rumpuun, siitähän on niin kauan.
Katselimme ja kuuntelimme me ystävykset sillalla jäiden lähtöä keväällä, veden vihertävää ryöppyämistä, jäiden helinää.
.Silta-arkkuja oli neljä molemmilla puolilla siltaa, ne olivat puisia, pihkaisista lahoamattomista hirsitä tehtyjä neliskulmaisia 'huoneita' aivan täynnä isoja kiviä, pohjaan saakka ja vielä paljon pinnan yläpuolelle ulottuvia, ja sillan tukipilareina ne olivat.
- sillallakulkija
Tähän aloitukseen sopii Aale Tynnin kaunis ja ajatusta herättävä runo Kaarisilta.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/aale_tynni_kaarisilta_33639.html#media=33642 Kuinka usein kävelimmekään Glims'in joen sillalle mieheni vielä eläessä! Nojasimme valkeaan kaiteeseen ja tarkastelimme veden virtausta.
Usein sain nähdä pinten kalaparvien uivan rykelmässä, ja minua kiehtoi aina nuo 10-15 sm mittaiset pyöreäselkäiset tummat kalat.
Seurasimme joenvartta retkillämme keväisin, ihaillen rentukoiden kirkkaan keltaisia kukintoja, joen yli kaatuneita puita ja syksyisin ajelehtivia värikkäitä lehtiä.
Harvoin enää kuljen sillalle, muistot tulvivat mieleen siellä, ja kaunis kaipaus saa mielen herkistymään.- hyvää yötä
Hieno vaellus suomaisemassa sumun keskellä,
https://www.youtube.com/watch?v=bNPbBGHR504 Kaunista on kulkea käsipuolessasi kuun sillalla. Kovin olet osannut koota yhteisiksi kokemiasi ajatuksia.
Mielikuvassakin voi astella hiljaa pitkin kuun siltaa, pysähtyä nojaamaan sillan kaiteeseen ja luoda katse sillan alitse virtaavaan jokeen.
Kun siltaa ei kyllä taida voida astella, mutta kun jalkani jo sillalle asetin niin en kulkuani perukaan.Mammuttisillat, terästä ja rautaa. Pitkä matka ystävän luo. Voi jalka jo väsyä kesken matkan. Ennättää matkalla miettiä liikaa - eikä miettiminen ole aina tarpeellista.
Oletteko jo kaarisiltanne valmiiksi saaneet?Monet sillan ylittäneet, ovat kirjanneet kauniisti tuntemuksiaan.
Lämmittäviä ajatuksia, josta runoilija kirjoittaa näin:
Tulla lähelle
vaatii sinulta voimaa.
Olla lähellä
vaatii sinulta rakkautta.
Päästä lähelle
sisälle,
vaatii sinulta
vain -
uskoa toiseen ihmiseen.
- Tommy Taberman- Kaunis ketju,
harvinaista täällä.
:) - niiin
Kaunis ketju, kirjoitti:
harvinaista täällä.
:)Jos menee mieli alavireiseksi täällä, kannattaa etsiä tämä ketju lopuksi, sitten taas päivä on hiukan kirkkaampi.
- Muistuuko nuoruus
Kuun sillan virralle aatoksissain
tehdä sain kauniin retken...
http://aluetv.fi/Lasse-Liemola--Kuunvirran-sillalla-id-260.html - Lorena*
Aikoinaan koulussa kirjoitettiin muistoja = värssyjä muistokirjoihin. Sieltä löytyy naapuri Tuulan kirjoittama muisto, arvoitus::
"Rannalle rannattomalle rakennettu silta niin ihmeellinen.
Ei rakentaja siinä ole vaivaa nähnyt, vain häipyvä hetki synnytti sen.
Ei pienen pientä lasta se kestä, ei suurten laivojen kulkua estä,
ei kanneta tullia rannalla sen".
Arvoituksen ratkaisu=sateenkaari.
Otsikon alle, kun astuisi sillalle, sopii sateenkaarikin siltojen joukkoon. - Ramoona*
Tänä aamuna oli uusintana ykkösellä ohjelma Ranskan puutarhahelmiä. Siinä vierailtiin melko lähellä Pariisia sijaitsevassa Givernyn kylässä, jossa on kuuluisa turstikohde Claude Monet´n taiteilijakoti ja satumainen puutarha. Kävin siellä muutama vuosi sitten akukesästä, kun lumpeet aloittivat kukintaansa. Lummemaalauksethan ovat maailmankuuluja, veden kuvajaiset taiturimaisesti kuvattu. Siellä on myös japanilainen silta, joka kaartuu lummelammen yli.
Karjaalla Mustion kartanon puistossa on paljon katseltavaa, romanttisia huvimajoja, patsaita, mutta ihaninta siellä on lummelampi, loppukesällä täynnään suuria valkeita, kermanvärsiä ja punaisia lumpeita. Niiden keskellä kulkee satojen metrien pituinen lähellä veden pintaa puinen polveileva, laiturimainen silta, jolla viimekin kesänä kyyköttelin ottamassa lähikuvia lummekaunottarista.
Pyramidi kysyy, olemmeko kaarisiltamme valmiiksi saaneet. Ymmärrän sen tarkoittavan sitä, olemmeko valmiita...valmiitä lähtöön, tehneet tehtävämme maan päällä. Ihmisen elämää kuvataan kaarena, joka on jossain vaiheessa lakipisteessään ja alkaa sitten vajota. Se pitää paremminkin paikkansa fyysisesti, muuta henkisesti olisi ihanaa ajatella tähdenlentoa. Jos jälkeenjääneet muistaisivat minun edes joskus toimineen sillanrakentajana ihmisten välillä, siinä olisi elämän kaarisiltaa tarpeeksi.Melko valmis olen, tiedän, että kaiken rakkauteni olen antanut, mihin olen pystynyt. Voimat ehtyvät enkä enää muuta voi, yrittää olla kuitenkin vielä tukena omilleni, jotka sitä tarvitsevat. Suurin piirtein alkaa silta olla valmis....." he ymmärtävät sen kyllä, kun sillan rakennat....." Myöhemmin. Jää levollinen olo, kun tietää itsensäkin monesti rikki repien, vain rakastanut.
Pienestä kiireestä huolimatta käväisen ihastelemassa ajatusten rikastamaa siltaa. On kuin jokainen kirjoittaja olisi tuonut soihdun valaisemaan ylikulkua.
Kuinka kaunista on sopu, kuin ruusun terälehdet siroteltuna alla virtaavaan veteen,...matkalla yhä eteenpäin,...- d toistenjussienaho
Huonohappisessa unessa olen jossakin aasiassa. Rotkopaikassa, jonka ainoa ylitystie on köysikaitein varustettu klapisilta. Alhaalla syvimmässä kohtaa virtaa vuolas joki.
Siellä vaanii putoajaa ahnaat jokihirviöt. Pelkään hirveästi, mutta toiselle rannalle on päästävä. Klapisilta on satojametrejä pitkä.
Paikalliset ylittävät sen varmoin askelin, vielä painavia taakkojaan kantaen. Eräällä naisella on kasseja, miehellä elävä lammas hartioillaan.
Astun heiluvalle vaijerisillalle. Siinä on heikkokuntoisen näköisiä 2x4 lankun pätkiä.
Kun pääsen vähän matkaa kulkemaan, alkaa sade kovan tuulen pieksämänä koetella kurjan turistin kanttia.
Päästän ohi takaa tulevia kiireisimpiä. Joku mies virnistää minulle pilkallisesti ja kävelee rennosti ohi. Tapahtuu erikoista.
Vanha kurttuinen nainen näkee pelkoni, hymyilee ja ojentaa kätensä. Erikoisella kielellään hän lohduttaa ja lähtee saattamaan minua rotkon yli.
Hän muistuttaa kummasti kauan sitten edesmennyttä Mari mummiani. Häntä joka haki kylän kaupasta lapsena ollessani Rexportteri limsaa. Oli se hyvää.
Pääsemme siltahökötyksen yli. Ikänainen päästää käteni ja menee tervehtimään omaisiaan. Olen väsynyt ja hikinen. Rojahdan kaljamahoineni maahan.
Tervehdin Sinisirkkua, ketjun aloittajaa. Hänelle ja muille äideille hyvää Äitienpäivää!! - Liisa S.
Minäkin olen käynyt muutamia kertoja nostamassa ketjun yös, ihan lyhyillä viesteillä vain, sillä parvekkeen puisten laattojen pesu ja kaikkinainen muukin pölyn karkoitus on vienyt mehut melko tarkkaan, myös ajan.
Ikkunain pesun kävi siivooja tekenässä, sillä ne ovat korkeat, ja varsinkin verhojen uudelleen paikoilleen laittaminen on liian vaikea työ.
Tämä ketju aina, väsyneenäkin, nostaa mielialaa.
Mukava lukea välillä kaikkien kirjoittajien ajatuksia.
.- P.S.
Hauska huomata, että Lasse Liemolan 'Kuunvirran sillalla' sanat ovat edelleen muistissani. Kaunis laulu.
- veneessä
Joki virtaa kotiinpäin
https://www.youtube.com/watch?v=UEGwWLIJil4Joki virtaa kotiin päin
Hyvin tunteita herättävä ja upea esitys Katri Helenalta (v. 1978) Niin se mieli muuttuu, etten sanoisi kiepsahtaa.
Olen jo kyrsiintynyt K-H: kuviin aikakauslehdissä viimeksi mm. Avussa. Häheltä etten liimannut lehden palasia kuvien päälle.
Amazing Grace on minulle tärkeä musiikkikappale. Soitan sitä suosikkilistaltani usein. Nyt hieno lisäys, että laulua saattaa seurata tekstin kanssa.
Kiitos tämän esilletuojalle.- ???
capt.cöpenick kirjoitti:
Joki virtaa kotiin päin
Hyvin tunteita herättävä ja upea esitys Katri Helenalta (v. 1978) Niin se mieli muuttuu, etten sanoisi kiepsahtaa.
Olen jo kyrsiintynyt K-H: kuviin aikakauslehdissä viimeksi mm. Avussa. Häheltä etten liimannut lehden palasia kuvien päälle.
Amazing Grace on minulle tärkeä musiikkikappale. Soitan sitä suosikkilistaltani usein. Nyt hieno lisäys, että laulua saattaa seurata tekstin kanssa.
Kiitos tämän esilletuojalle.Miksi kyrsiintynyt Katri-Helenan kuvuun?
- capt. cöpenick
??? kirjoitti:
Miksi kyrsiintynyt Katri-Helenan kuvuun?
Liikaa esillä yksinkertaisesti. Vaikka hän hyvä on niin kohtuus kaikessa esiin tuppaamisessa. Me dinosaurukset kun ollaan niin rajoittuneita, että kystä tulee kyllin ja ylikin.
Pieni asia voi muuttaa, lieventää kapeaakin näkemystä. Näin tuo Amazing Gracen suhteen. Olen joskus sen kuunnellut, mutta tuo Joki virtaa kotiin päin on minulle kova juttu.
Voi-voi minua, tänä aamuna olen plarannut kirjoittamani unikirjan läpi, vuodesta 1966 lähtien, elämäni, sisimpäni, alitajuntani. Olihan minulla montakin kertaa tarkoituksena saada siitäkin jonkinlainen kirja aikaan, niin harvinaisia ovat nämä ihmisen symboliikkaa pursuavat unet. Järkyttäviäkin, näin jälkeenpäin monet niistä ymmärtäen, lähes 200 merkityksellistä unta. " Testamenttasin" unikirjani eräälle tyttäreni pojalle, hänkin jo kirjoittaa itse, myös sanoituksia ja sävellyksiä saanut aikaiseksi.
Tuon ´ elämäntarinani´ luettuani, täytyy siitä nyt jotenkin päästä irrottautumaan.
Hyvin sopivat kirjailija-runoilija Harri Kaasalaisen sanat jossain runossaan, muistan vain nämä:
"Miten matalia vaarat ovatkaan
kun on käynyt niiden yli.
Miten matalia virrat
kun on kahlannut ne.
Ja miten korkea mieli
kun tietää kaiken tämän
ja katsoo itseään iltaan. "- Katleija
Istuessani neitokaisena Puolalan puiston penkillä, pelmahti siihen mustalaisnainen. "Anna mie povvaan siul". Se oli ainoa kerta elämässäni, mutta mieleen jäi ennustuksen sanat: "Sie saat miehekseis ensrakkauteis ja työ tuutta elämää ain virtaavan veen varrel."
Povauksen alkuosa toteutui ja oon ajatellut että loppukin voisi pitää paikkansa, koska sekä Tampereella että Turussa virtaavat nuo joet. Niitäkö hän tarkoitti.
Siltoja täällä nykyisessä kotikaupungissa oli kolme kun tänne tulimme -65. Tänä päivän siltoja onkin jo seitsämän, joista tuo onneton Myllysilta on tehty kahdesti.
Minä tarvitsen siltoja päästäkseni tält puol jokke tois puol jokke.
Hyvin on otettu vastaan tuo viime vuonna vihitty Kirjastosiltakin suuresta vastustuksesta huolimatta. Muutti tutun kansallismaisemamme ja rikkoi joenmutkan kaaren näkymän Tuokiokirkolle päin.
Kauniita vertauskuvallisia ajatuksia silloista ihmisten kesken olette kirjoitelleet. Sinisirkulla tuo ilmi omat kokemuksensa palstasta siltana yhteisöllisyyteen. Sillat helpottavat ikkumista niin tämäkin palsta siltana muita tapaamaan.
Nopeasti ja helpostihan tämä käy päästä katsomaan mitä täällä kirjoitellaan.
Minulla on tapana kesäisin torireissulla istahtaa Teattrisillalle ja laittaa polkupyörä penkin viereen. Siinä maistuvat torimansikat tai jäätelö kun katseeni kulkee jokea alajuoksuun päin.
Samalla tavoin voin vain istahtaa ja katsastaa palstan maisemat. - katl....
koettakaa saada selvää näppisvirheistä.
- Anonyymi
Muistojen sillalla yhä kuljemme, jättäen muistoihin jälkemme mekin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1931462
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138923- 85892
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?57883- 53806
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t255693Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,10690Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä334664Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk58654Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol74626