Olen 60v,yksinäinen,lapseton leski. Muutin vanhustentaloon vuokralle. On sitten valmiina esteetön kulku,luiskat,iso kylppäri.
Ajattelen niin,että tekee itse suunnitelmat valmiiksi,kun järki pelaa ja pystyy liikkumaan.
vanhustentalo
14
568
Vastaukset
- tosiaankin
Olen 58-vuotias ja ei sitä enää ole eilisen teeren poika, mutta muutto jo lopulliseen senioritaloon ei ole velä ajankohtainen. Olen sinkku ja lapseton ja siinä mielessä voisi olla kyllä järkevä ratkaisu hoitaa asiat kuntoon ajoissa.
Äkkiä elämä hurahtaa ohi. - alhainen ikäraja
Vanhusten vuokratalot ovat nykyään ns senioritaloja. Kun vuosikymmeniä sitten perustivat mm vanhustentaloyhtiöitä niiden nimi olisi takuulla senioritaloyhtiö. Mutta vuosikymmeniä sitten ei puhuttu senioreista, en ainakana muista...
Yleensä senioritaloihin on ikärajana 55v, eli tarvitse olla edes ns vanhusikäinen. Jos on 55 vuotiaana vaikka eläkkeellä jostain syystä niin kriteerit täyttyy. Jollain paikkakunnalla on kuulema ikäraja 60 vuotta. Kannattaa kysyä jos on hakemassa mitä ikärajaa tai muita kriteerejä on. - koti paras
pääseekö jo ton ikäsenä? eikö uusi suositus ollut että vanhukset hoidetaan kaiken maailman kotipalveluturvin niin pitkälle kuin mahdollista omassa kodissa , vaikkakin vuokrasellaisessa. Vanhustentalot ovat yleensä muistisairaille, rammoille, mielenterveysongelmaisille ja tosi vanhoille , pitäs olla ainakin 75 v.60 vuotiaan on todellakin täytettävä joitakin erityiskriteeräjä päästäkseen vanhustentaloon....
- normaali vuokratalo
Ei pidä paikkansa. Seniorivuokratalot ovat täysin normaaleja vuokrataloja, joissa on varauduttu asukkaiden mahdollisesti muuttuvaan terveyteen siten, että ei ole kynnyksiä, ei liukastumisvaaraa, kylppäreissä/ wc:ssa on yleensä tuet varalta jos tarvitsee tukea jne...
Olen muuttamassa juuri sellaiseen senioritaloon eräällä paikkakunnalla ja talo on vuokratalo, ei palvelutalo joita niitäkin on ovat puhtaasti palvelutaloja ja niihin hakeutuu huonokuntoiset ja ulkopuolista apua tarvitsevat ikääntyneet.
Veikkaan, että seniorivuokrataloja tullaan rakentamaan enenevässä määrin. Ainakin meidän paikkakunnalla vuokrataso senioritalossa on alhaisempi kuin kaupungin uusissa vuokrataloissa. Ja kysyin millä perusteella asukkaita on valittu, onko ollut ikärajaa tms sain vastauksen, että ei varsinaisesti kun on eläkkeellä. - vanhenen sitä minäkin
normaali vuokratalo kirjoitti:
Ei pidä paikkansa. Seniorivuokratalot ovat täysin normaaleja vuokrataloja, joissa on varauduttu asukkaiden mahdollisesti muuttuvaan terveyteen siten, että ei ole kynnyksiä, ei liukastumisvaaraa, kylppäreissä/ wc:ssa on yleensä tuet varalta jos tarvitsee tukea jne...
Olen muuttamassa juuri sellaiseen senioritaloon eräällä paikkakunnalla ja talo on vuokratalo, ei palvelutalo joita niitäkin on ovat puhtaasti palvelutaloja ja niihin hakeutuu huonokuntoiset ja ulkopuolista apua tarvitsevat ikääntyneet.
Veikkaan, että seniorivuokrataloja tullaan rakentamaan enenevässä määrin. Ainakin meidän paikkakunnalla vuokrataso senioritalossa on alhaisempi kuin kaupungin uusissa vuokrataloissa. Ja kysyin millä perusteella asukkaita on valittu, onko ollut ikärajaa tms sain vastauksen, että ei varsinaisesti kun on eläkkeellä.Ap kirjoittaa. En ole eläkeläinen,olen työtön. Rivitaloasunto 57 neliö, vuokra 487,-€/kk sisältää sähkön ja veden.
Pesutuvassa iso pesukone sekä kuivarumpu ja kuivahuone. Kuuluu vuokraan.
Tämä on ihan normaali vuokra-asunto.
Jos tarvitsee palveluita,hoitajat tulevat kotiin, ruoka tuodaan ja pyykit pestään. Nämä palvelut maksavat,riippuen omista tuloista.
Huonokuntoisimmalla on henkilökohtainen avustaja.
Jotkut sekoittavat vanhainkodin ja vanhustentalon.
Muutin tänne kun halusin maalle. - senioriasunnot
vanhenen sitä minäkin kirjoitti:
Ap kirjoittaa. En ole eläkeläinen,olen työtön. Rivitaloasunto 57 neliö, vuokra 487,-€/kk sisältää sähkön ja veden.
Pesutuvassa iso pesukone sekä kuivarumpu ja kuivahuone. Kuuluu vuokraan.
Tämä on ihan normaali vuokra-asunto.
Jos tarvitsee palveluita,hoitajat tulevat kotiin, ruoka tuodaan ja pyykit pestään. Nämä palvelut maksavat,riippuen omista tuloista.
Huonokuntoisimmalla on henkilökohtainen avustaja.
Jotkut sekoittavat vanhainkodin ja vanhustentalon.
Muutin tänne kun halusin maalle.Pienemmillä paikkakunnilla pääsee varmaan senioriasuntoihin muutkin kuin eläkeläiset jos ei ole tunkua. Olet tosi onnekas, kun olet saanut ko asunnon. Kuten ylempänä on todettu, ikärajakin on yleensä vain 55 vuotta.
http://www.keva.fi/fi/vuokrakohteet/asunnot/kaikki_asunnot/senioritalot/Sivut/Default.aspx - Vanhenen sitä minäkin
senioriasunnot kirjoitti:
Pienemmillä paikkakunnilla pääsee varmaan senioriasuntoihin muutkin kuin eläkeläiset jos ei ole tunkua. Olet tosi onnekas, kun olet saanut ko asunnon. Kuten ylempänä on todettu, ikärajakin on yleensä vain 55 vuotta.
http://www.keva.fi/fi/vuokrakohteet/asunnot/kaikki_asunnot/senioritalot/Sivut/Default.aspxAp vielä jatkaa. Tämä on kirkonkylä ja lähikauppaan on n.1km Sieltä toimitetaan ostokset myös kotiin.
Kaupassa toimii posti. Apteekki auki kerran viikossa.
Kaupunkiin on matkaa 25 km.
Bussi kulkee monesti päivässä,kun kuljettaa koululaisia.
Kun vuokrasin tämän,todettiin ettei omaa saunaa ole. En halunnutkaan.
Yhteissauna on,josta voi varata vuoron.
Monet ihmiset eivät halua muuttaa näin kauas kaupungista. Pitää olla luxusta.
Minä viihdyn täällä.
- en muuttaisi kuin
Huh huh, ett' muuttaa senioritaloon 6-kymppisenä. Työni puolesta juoksen monissa senioritaloissa eikä mieleeni tulisi sellaisiin muuttaa kuin korkeintaan 8-kymppisenä. Mahtaisi masentaa asua sellaisessa vaikka olisi kuinka uusi ja kaunis.
- vanhenemme kaikki
No valintansa kullakin. Olen asunut kahdessa tavallisessa vuokratalossa viimeisen kymmenen vuoden aikana ja niissä ei ole lapsiperheitä juuri näkynyt. Muutama n viiskymppinen, valta-osa ikääntyneitä tai ikääntyviä , yli 60v ja osa yli 70v... joten ei juuri eroa senioritaloihin. Jokainen vanhenee ja niin käy muidenkin talojen asukkaiden kanssa...
- ikä on numeroita
Mitä muuta eroa on siinä, onko 55 v vai 60v, kuin viisi vuotta, jotka voi näkyä toisessa enemmän ja toisessa vähemmän?
Minun tuttava ja ystäväpiirissä ei voi sanoa tai päätellä, kuka on minkäkin ikäinen, ei ainakaan viiden vuoden tarkkudella. Yksi vanheni jo 40 vuotiaan, tukka harmaantui parissä viikossa eikä ole muutenkaan nuorekas. Kun taas yksi on pian 70v ja moni ei usko vielä 60 vuotiaaksi tai menee täysillä 60- vuotiaasta. - nainen5
googleta senioritalo.
- kaikki pääsee
asuuhan senioritaloissa lapsiperheitäkin,,
- vai niin
kylläpä nykyään saadaan lapsia sitten kovin vanhallakin iällä.
- Vanhenen sitä minäkin
Näissä vanhustentaloissa (nimi on harhaanjohtava) asuu nykyisin kaikenikäisiä.
Nimi on jäänne 70-luvulta,kun lähiöihin rakennettiin ns.vanhustentalo.
Kerrostalot rakennettiin ilman hissejä, korkeat kynnykset,kapeat oviaukot.
Oletettiin,että 55-vuotias on hyvässä kunnossa portaita juokseva,elämän ehtoopuolella oleva ihminen.
Tehtiin yhteistilat,jossa myytiin ruokaa ja katsottiin telkkaria.
Pyykkihuone oli yhteinen ja sauna.
Nyt eletään 2000 lukua ja tilanne on totaalisesti muuttunut.
Ihmiset elävät pidempään jne.
Yhdessäkin 3 kerroksisessa, 4 rapun talossa, asuu kolme 75-80 vuotiasta.
Kaikki muut on nuoria aikuisia.
Vuokra on edullinen, nuoret pääsee alkuun elämässään.
Itse asun ns.vanhusten rivitaloissa,joissa yli puolet on 35-50 vuotiaita.
Vanhukset asuvat omassa kodissa,niin kauan kuin pystyvät.
Muuttavat sieltä joko vanhainkotiin ,palvelutaloon tai suoraan saattohoitoon.
Ennen ei ollut palvelutaloja.
Ajat ja käsitteet on muuttunut.
Näitä nimityksiä olisi hyvä päivittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809