Tämä nainen laiminlöi omien lastensa hoidon

pienten lasten äiti

Tältä adventistinaiselta kuoli kaksi lasta koska hän laiminlöi omien lastensa hoidon rakkaan adventismin takia.
Varmasti adventismilla on osasyynsä tähän surulliseen tapahtumaan mutta valinta oli äidin adventismin ja sinun hyväksi.
Miksi naisella joka luultavasti osasi kirjoittaa / tai sitten ei oli enemmän siihteereitä kirjureina kuin silloisella USA:n presidentillä?

http://atheistoasis.files.wordpress.com/2012/09/ellen-white3.jpg

36

127

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kristus on Lunastaja

Joko taas sama valhe ja lähimäisen halventaminen?

Ellen G Whiteltä kuoli ne lapset kulkutautiin. Sinunkin lapsesi voivat kuolla ihan mihin vain, vaikka vahtisit niitä kellon ympäri ja toisella voi lapset pysyä hengissä vaikka kerjuukelka perässä. Annas kun arvaan: Sinulla ei ole lapsia ollenkaan, muutoin et uskaltaisi noin ilkeää, törkeätä juorua ja valhetta levittää lähimäisestäsi.

Tämä ei ollut ensimäinen varoitus, mutta varoitan sinua, muista että elämä on Jumalan lahja.

• ennenkin kuultu

Uskova 1 taas laulaa sitä vanhaa virttä! Hän kun on niin täydellinen, niin hän voi toisia kivittää.

• Jumalan rangaistus

Sorry vaan, Ellen Whitellä oli "KULKUTAUTI".
        Eikö Jumala rankaise vääriä profeettoja?

• Vink. vain naisille
        ennenkin kuultu kirjoitti:

Uskova 1 taas laulaa sitä vanhaa virttä! Hän kun on niin täydellinen, niin hän voi toisia kivittää.

Adventistinainen älä laimilyö lapsiasi, perhettäsi ja itseäsi.
        Sinäkin nainen saat olla itsellesi ja miehellesi armollinen.

Vinkkejä piristykseksi ja piristyk-SEKSI. Adventistinainen saa olla kaunis ja haluttava ja kiihkeä kuin Ellen White lapsenteossa. Kysy vaikka pastoriltasi jos et minua usko.
        http://www.suomi24.fi/yhteisö/elle.fi

• pyh!
        Jumalan rangaistus kirjoitti:

Puhut täyttä potaskaa.

• Jumala rankaisi
        pyh! kirjoitti:

Puhut täyttä potaskaa.

Ellen White oli kova kulkemaan ja toi kyliltä pöpöjä omaan kotiinsa tartuttaen lapsensa kuolettavasti.
        Taidat pALVOA IHAN TOSISSASI eLLENIÄSI.

• Jumalan rangaistus kirjoitti:

Sori vaan, mutta Jeesuksella myös oli KULKUTAUTI, lopussa 3½ vuoden ajan - siihen hän kuolikin, meidän hyväksemme. Ihmisten ja Jumalan hylkäämänä menehtyi tautiinsa - meidän hyväksemme.
        Vanhemmat ja vanhimmat kovasti toppuuttelivat, mutta Jeesus ei tunnustanut vanhempiaan eikä vanhimpia tiukan paikan tullen.
        Sekavannäköisenä ja -oloisena tuijotti ensin nuorta Johannesta ja sitten omaa äitiään, sanoen ensin Johannekselle: tämä on äitisi, ja sitten äidilleen: nainen, tämä on poikasi.
        Muutamat ehkä päättelivät siitä, että profeetta Jeesus paljasti äpärälapsisalaisuuden. Mutta Jeesus siinä ennustikin HUOLENPITOA. Me ihmiset valitettavasti TAHDOMME päätellä pahaa, emme hyvää.

Mark.3:
        Jeesuksen oikeat omaiset
        31 Jeesuksen äiti ja veljet olivat saapuneet paikalle. He jäivät ulos seisomaan ja lähettivät hakemaan häntä.
        32 Hänen ympärillään istui paljon ihmisiä, ja hänelle tuotiin sana: "Äitisi ja veljesi ovat tuolla ulkona ja kysyvät sinua."
        33 Mutta Jeesus vastasi heille: "Kuka on äitini? Ketkä ovat veljiäni?"
        34 Hän katsoi ihmisiin, joita istui joka puolella hänen ympärillään, ja sanoi: "Tässä ovat minun äitini ja veljeni.
        35 Se, joka tekee Jumalan tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini."

Mark. 15:34
        Yhdeksännellä tunnilla Jeesus huusi kovalla äänellä: "Elohi, Elohi, lema sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?

Vääristä profeetoista puheenollen . . . Joona ennusti senaikaisen suurimman kaupungin, Niiniven täystuhoa. Sitä ei tullut, ei alkuunkaan.
        Joonan nukkuessa Jumala järjesti hänen viereensä lämmintä leipää ja viherkasvin.
        Jeesus viittaa Joonaan yhtenä suurista esikuvistaan.
        Mahdammeko useinkin tulkita profeettoja väärin ja niinollen ollakin itse vääriä. Joku saattaa tokaista, että Joonan profetia oli ehdollinen, mutta ei ollut.
        Eikä edes Joona rukoillut Niiniven puolesta.

antti

• ihmisten palvonta :(
        AnttiVKantola kirjoitti:

Sori vaan, mutta Jeesuksella myös oli KULKUTAUTI, lopussa 3½ vuoden ajan - siihen hän kuolikin, meidän hyväksemme. Ihmisten ja Jumalan hylkäämänä menehtyi tautiinsa - meidän hyväksemme.
        Vanhemmat ja vanhimmat kovasti toppuuttelivat, mutta Jeesus ei tunnustanut vanhempiaan eikä vanhimpia tiukan paikan tullen.
        Sekavannäköisenä ja -oloisena tuijotti ensin nuorta Johannesta ja sitten omaa äitiään, sanoen ensin Johannekselle: tämä on äitisi, ja sitten äidilleen: nainen, tämä on poikasi.
        Muutamat ehkä päättelivät siitä, että profeetta Jeesus paljasti äpärälapsisalaisuuden. Mutta Jeesus siinä ennustikin HUOLENPITOA. Me ihmiset valitettavasti TAHDOMME päätellä pahaa, emme hyvää.

Mark.3:
        Jeesuksen oikeat omaiset
        31 Jeesuksen äiti ja veljet olivat saapuneet paikalle. He jäivät ulos seisomaan ja lähettivät hakemaan häntä.
        32 Hänen ympärillään istui paljon ihmisiä, ja hänelle tuotiin sana: "Äitisi ja veljesi ovat tuolla ulkona ja kysyvät sinua."
        33 Mutta Jeesus vastasi heille: "Kuka on äitini? Ketkä ovat veljiäni?"
        34 Hän katsoi ihmisiin, joita istui joka puolella hänen ympärillään, ja sanoi: "Tässä ovat minun äitini ja veljeni.
        35 Se, joka tekee Jumalan tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini."

Mark. 15:34
        Yhdeksännellä tunnilla Jeesus huusi kovalla äänellä: "Elohi, Elohi, lema sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?

Vääristä profeetoista puheenollen . . . Joona ennusti senaikaisen suurimman kaupungin, Niiniven täystuhoa. Sitä ei tullut, ei alkuunkaan.
        Joonan nukkuessa Jumala järjesti hänen viereensä lämmintä leipää ja viherkasvin.
        Jeesus viittaa Joonaan yhtenä suurista esikuvistaan.
        Mahdammeko useinkin tulkita profeettoja väärin ja niinollen ollakin itse vääriä. Joku saattaa tokaista, että Joonan profetia oli ehdollinen, mutta ei ollut.
        Eikä edes Joona rukoillut Niiniven puolesta.

antti

Ellen White ei ole kristittyjen profeetta vain adventistit palvovat häntä puolustaen mustasukkaisesti.
        EGW yli 2100 profetaallista unta ja näkyä, enemmän kuin Raamatussa yhteensä.

Ompa naivia verrata Jeesusta Elleniin.

• Nainen aina syylline

Todennäköisin syin luterilaiset kristityt naiset, vuosittain surmaavat 10.000-14.000 lasta, jotka eivät ehdi kohdunsuulle, kun lapsen rakas äiti vetää lapsensa verisenä,
      elämästään kamppailevana ulos vuokra-asunnostaan, jopa koulutettua avustajaa apuna käyttäen, koska lapsella
      ei ole millä maksaa äidin vaatimuksia, ja lapsen isän rahoja ei äiti huoli.

Naiset ja eloonjääneet lapset hallitsevat suomen syntyvyyttä.. ja koko suomea!

• Rahalla saa abortin

Adventtikirkon sairaaloissa tehdään abortteja ja vieläpä rahastetaan niillä sievoisia summia USA:ssa.

• Äidin velvollisuus
        Rahalla saa abortin kirjoitti:

Adventtikirkon sairaaloissa tehdään abortteja ja vieläpä rahastetaan niillä sievoisia summia USA:ssa.

Jos osaa tehdä lapsia niin niistä on huolehdittava ja hoidettava.
        Ellenillä oli monet kirjurit ja aina kulkemassa mutta ei kotona lapsia hoitamassa joka on äidin etuoikeus ja Jumalan lahja.
        Miksi aina puolustat "väärää profeettaasi" ja palvot häntä?

• kaikenlaista !
        Äidin velvollisuus kirjoitti:

Jos osaa tehdä lapsia niin niistä on huolehdittava ja hoidettava.
        Ellenillä oli monet kirjurit ja aina kulkemassa mutta ei kotona lapsia hoitamassa joka on äidin etuoikeus ja Jumalan lahja.
        Miksi aina puolustat "väärää profeettaasi" ja palvot häntä?

Nykyään äidit jättävät paljon lapsiaan luukulle ! Kun eivät viitsi tai jaksa hoitaa itse.

• Amen

Jos tuo on totta, niin adventistina sanon; " Kirottu olkoon jokainen adventisti, adventistien sairaalassa, joka avaa äidin kohdun sallimatta synnyttä!"

t. oikea adventisti, ei provo

• pelasta henki

Minun adventisti vaimoni, sanoi eräänä päivänä: " Käväisen sairaalassa yön yli, tulen seur. päivänä takaisin..Antaisitko yhdelle lapsellemme, lääkärin määräämän tabletin. Ei minulla ole mitään vakavaa.

Sanoin antavani!
        Kun seuraavana päivänä mietin mitä salaisiiksia adventisti vaimollani on, niin vasta iltapäivällä mietittyäni asiaa, Jumalan Henki sen minulle sanoi.

Kiirehdin sairaalaan, voimani tunnossa niin kuin Simson!

Voimani menivät kun vaimoni laahusti minua tapaamaan sairaalan käytävään, eikä hänen silmänsä nousseet maasta.
        Vai teurastus ja surmaamis reissulla sinä oletkin täällä, löin korville.. mitään muuta ei ollut enää tehtävissä!

Ja sen jälkeen hänelle maistui jo toinen adventisti mieskin.
        Tällaista saastaa Topila kasvattaa,... englanti sujui, matematiikka ja kaikki oli 9-10, Mutta Jumalan käskyt ja Jeesuksen usko ei sujunut, eikä suju vieläkään!

Mutta he pyörivät kuitenkin adventisteina , kuin sudet lammaslauman ympärillä...

Tämä murhaaja ja avionrikkoja adventisti perhe tavoittelee Jeesuksen tilemuksen merkkiä,... ja juuri tässä se merkki on! t. adventisti sinkku

Ps. Kun Jeesus astui ylös taivaaseen, astui p..kele alas adventistien sydämeen..t. ei provo

• Jumala näkee kaiken
        pelasta henki kirjoitti:

Minun adventisti vaimoni, sanoi eräänä päivänä: " Käväisen sairaalassa yön yli, tulen seur. päivänä takaisin..Antaisitko yhdelle lapsellemme, lääkärin määräämän tabletin. Ei minulla ole mitään vakavaa.

Sanoin antavani!
        Kun seuraavana päivänä mietin mitä salaisiiksia adventisti vaimollani on, niin vasta iltapäivällä mietittyäni asiaa, Jumalan Henki sen minulle sanoi.

Voimani menivät kun vaimoni laahusti minua tapaamaan sairaalan käytävään, eikä hänen silmänsä nousseet maasta.
        Vai teurastus ja surmaamis reissulla sinä oletkin täällä, löin korville.. mitään muuta ei ollut enää tehtävissä!

Tällaista saastaa Topila kasvattaa,... englanti sujui, matematiikka ja kaikki oli 9-10, Mutta Jumalan käskyt ja Jeesuksen usko ei sujunut, eikä suju vieläkään!

Mutta he pyörivät kuitenkin adventisteina , kuin sudet lammaslauman ympärillä...

Tämä murhaaja ja avionrikkoja adventisti perhe tavoittelee Jeesuksen tilemuksen merkkiä,... ja juuri tässä se merkki on! t. adventisti sinkku

Ps. Kun Jeesus astui ylös taivaaseen, astui p..kele alas adventistien sydämeen..t. ei provo

Mitäs himoissasi menit panemaan vaimosi paksuksi, vaikka tiesit ettei hän jaksa enää näitä synnytyksiä, olisit ottanut vaikka kylmän suihkun! Olisiko ollut parempi, että ennen tehdyt lapsesi olisivat jääneet orvoiksi, ilman äitiä? Sinua tässä olisi pitänyt korvalle antaa, senkin saastainen himojesi vallassa olija ja naisen hakkaaja! Etkö koskaan saa tarpeeksesi tuosta toisten syntien kaivamisesta? Mitäs se Jeesus sanoi siitä TOISTEN kivittämisestä? Oletko itse synnitön?

Jätä jo tämä asia Jumalan huostaan, ja rukoile pelastusta, sillä sinä olet yhtälailla murhaaja, kun vihaat vaimoasi.

• Moraali, hoi!
        pelasta henki kirjoitti:

Sanoin antavani!

Tämä on benkun kirjoitus. Miten nainen voi mennä tappamaan oman lapsensa? Miten voi adventtiseurakunta tämän murhan siunata ja tätä tukea? Miten voi adventtipastori viedä toiselta veljeltä vaimon, tuosta vain, himojensa vallassa? Tulla nyt kotiin sovittelemaan avioparin välejä sillä tuloksella, että toisen vaimo lähteekin pastorin mukaan! Taktiikka se oli pastorillakin "paimenen" työssä... Pukki kaalimaan vartijana. Ja seurakunta/kirkko siunaa tällaisen toiminnan, hyi olkoon! Pyhää jäännöskansaa? Jäännöstä kai, pyhyydestä puhukoon tuollainen riettaus puolestaan. Pastorin puhe: "Seurakunnan paimen olkoon yhden vaimon mies - kerrallaan, heheee, hehhehhee!" "Älä tee huorin!", sanoo Jumala käskyissään. Pastorille ja tälle toisen vaimolle eikä adventtikirkolle sillä ole mitään väliä. Joensuussa sitten vaan "vihittiin" ikään kuin mitään Sanan vastaista ei olisi tehty, tämä pastori ja toisen vaimo avioliittoon adventtipastorin toimesta, vaikka parin molemmat oikeat(= ensimmäiset) puolisot olivat vielä molemmat elossa. Sellainen meno siellä! "Tähti se kulkevi itäisellä maalla, itäisellä maalla..."

• Moraali, hoi!
        Jumala näkee kaiken kirjoitti:

Mitäs himoissasi menit panemaan vaimosi paksuksi, vaikka tiesit ettei hän jaksa enää näitä synnytyksiä, olisit ottanut vaikka kylmän suihkun! Olisiko ollut parempi, että ennen tehdyt lapsesi olisivat jääneet orvoiksi, ilman äitiä? Sinua tässä olisi pitänyt korvalle antaa, senkin saastainen himojesi vallassa olija ja naisen hakkaaja! Etkö koskaan saa tarpeeksesi tuosta toisten syntien kaivamisesta? Mitäs se Jeesus sanoi siitä TOISTEN kivittämisestä? Oletko itse synnitön?

Jätä jo tämä asia Jumalan huostaan, ja rukoile pelastusta, sillä sinä olet yhtälailla murhaaja, kun vihaat vaimoasi.

Onko sinulta, nimimerkki "Jumala näkee kaiken" viety aviopuoliso pastorin matkaan? Jos ei ole, niin et tiedä, mistä puhut, joten lakkaa syyttämästä hyljättyä aviomiestä!

• Ellen G Whitelle syntyi neljä poikaa Henry Nichols, James Edson (tunnetaan Edson), William Clarence (tunnetaan Willie tai WC), ja John Herbert.
      (Edson ja William eivät saavuttaneet aikuisikää. John Herbert kuoli ruusu iässä kolme kuukautta ja Henry kuoli keuhkokuumeeseen vuoden iässä )

...Mutta tätä minä olen vähän ihmetellyt kun saarnaaminen vei niin tyystin ajan että pieniä lapsia ei ehtinyt hoitamaan ja kuitenkin kovasti kirjoitetaan lastenkasvatuksesta...

Nimittäin tällaista luin joskus 90-luvulla Lahden adventtikirkossa !

Lainaus Ellenin G Whiten kirjasta Kristillisiä kokemuksia:

" toisen kahden vuoden ja kahdeksan kuukauden ikäisen olimme jättäneet Mainen valtioon, ja toisen yhdeksän kuukauden ikäisen New Yorkiin"...

Eli aika pienet lapset 2.8 v ja vain 9kk jätetty muille huostaan ! :O

• Minä sentäs Miehenä olen kasvattanut yksin 2.5 v ja 6kk pojat nyt jo 16v ja 13v vuotiaaksi ! :)

• ajat muuttuneet !

Nykyään on aika pitkät äityislomat. Eräskin työkaveri kertoi, että synnytyksestä kaksi kuukautta äitiyslomaa ja sitten töihin, näin ennenvanhaan.

• Antiadventisti
        Kopittelija007 kirjoitti:

Minä sentäs Miehenä olen kasvattanut yksin 2.5 v ja 6kk pojat nyt jo 16v ja 13v vuotiaaksi ! :)

Siunasta ja voimia Sinulle.
        Perheesi on Jeesukselle rakas.
        Varjelusta Pojillesi!

Tv. Antiadventisti (uskossa oleva)

• Pikku tarkennus John Herbert kuoli 3kk sikaruusuun
        ja Henry siis 16-VUOTIAANA Keuhkokuumeeseen !

James and Ellen had four sons: Henry Nichols, James Edson (known as Edson), William Clarence (known as Willie or W. C.), and John Herbert.

Only Edson and William lived to adulthood. John Herbert died of erysipelas at the age of three months, and Henry died of pneumonia at the age of 16 [White Estate Biography]in 1863.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ellen_G._White

• tartunta kodin ulkoa

Pikku tarkennus John Herbert kuoli 3kk sikaruusuun

James and Ellen had four sons: Henry Nichols, James Edson (known as Edson), William Clarence (known as Willie or W. C.), and John Herbert.

Only Edson and William lived to adulthood. John Herbert died of erysipelas at the age of three months, and Henry died of pneumonia at the age of 16 [White Estate Biography]in 1863.

Monelaista bakteeria ja virusta oli liikkeellä Ellen Whiten kokouksissa sillä ihmispaljouksissa liikkuu monenlaista pöpöä.
        Jostain ne Ellenin pojat saivat tartunnan ja todennäköisesti kodin ulkopuolelta.

• Antiadventisti kirjoitti:

Siunasta ja voimia Sinulle.
        Perheesi on Jeesukselle rakas.
        Varjelusta Pojillesi!

Tv. Antiadventisti (uskossa oleva)

Kiitos vaan... Joo päivääkään ei ole minun pojat tarhassa ollut mutta minun äitini eli poikien mummo on jonkin verran auttanut...
        Kyllä se alussa aikamoista oli kun piti työntää lastenvaunuja ja 2-vuotias seisoi jalansijoilla ja siihen vielä 2 uros saksanpaimenkoiraa veti molemmilla puolilla...että on tässä moneksi välillä pitänyt revetä...
        Nyt jo helpompaa kun vanhempi jo lukiossa ja nuoremmalla vähän oppimisongelmia kyllä ollut mutta nekin nyt voiton puolella ja koiria en ole nyt ottanut...

• Antiadventisti :)

Kiitos vaan... Joo päivääkään ei ole minun pojat tarhassa ollut mutta minun äitini eli poikien mummo on jonkin verran auttanut...
        Kyllä se alussa aikamoista oli kun piti työntää lastenvaunuja ja 2-vuotias seisoi jalansijoilla ja siihen vielä 2 uros saksanpaimenkoiraa veti molemmilla puolilla...että on tässä moneksi välillä pitänyt revetä...
        Nyt jo helpompaa kun vanhempi jo lukiossa ja nuoremmalla vähän oppimisongelmia kyllä ollut mutta nekin nyt voiton puolella ja koiria en ole nyt ottanut...

Rukoilen poikiesi puolesta ja sinulla on hyvä sydän.
        Kannattaa rakastaa omia lapsia että ne tietävät sen sillä se on Jumalan tahto.
        Varmasti Ellen Whitekin olisi rakastanut lapsiaan ja hoitanut heitä jos ei olisi vajonnut niin syvälle adventismiin ja profetioihinsa.

Itse olen saattohoitanut edesmennyttä isääni ja äitinikin on nyt heikkona ja sairaana ehtoopuolella. Voi kun Jumala on ollut hyvä ja armollinen.

Tässä linkki väärentämättömistä alkuperäisistä Ellen Whiten teksteistä. Käännöskoneella pääsee alkuun jos haluaa tutustua teksteihin.
        Mutta muista pojat ovat etusijalla.
        http://members.tripod.com/~Help_for_SDAs/BewarethisCult-book.html

Tv. Antiadventisti :)

• Ylpeilevä Kopittelij

Minä sentäs Miehenä olen kasvattanut yksin 2.5 v ja 6kk pojat nyt jo 16v ja 13v vuotiaaksi ! :)

Sinulla kolkko Kopittelija007 onkin sitten syytä röyhistellä rintaasi ja kivittää toista, häntä, jolle Herran työ meni ylitse kaiken muun, jopa oman perheenkin.

• Ylpeilevä Kopittelij kirjoitti:

Sinulla kolkko Kopittelija007 onkin sitten syytä röyhistellä rintaasi ja kivittää toista, häntä, jolle Herran työ meni ylitse kaiken muun, jopa oman perheenkin.

Ellen G White ei vissiin ollut oikein raamatun hengen mukainen...

Vrt 1 Tim 3:2 " Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies, raitis, harkitseva, rauhallinen, vieraanvarainen ja taitava opettamaan,

3:3 ei juomiseen taipuvainen, ei väkivaltainen eikä rahanahne, vaan lempeä ja sopuisa.

3:4 Hänen on pidettävä hyvää huolta perheestään, kasvatettava lapsensa tottelevaisiksi ja saavutettava kaikkien kunnioitus.

3:5 Jos joku ei osaa pitää huolta omasta perheestään, kuinka hän voisi huolehtia Jumalan seurakunnasta?

• Kotiaresti sole hyvä
        tartunta kodin ulkoa kirjoitti:

Monelaista bakteeria ja virusta oli liikkeellä Ellen Whiten kokouksissa sillä ihmispaljouksissa liikkuu monenlaista pöpöä.
        Jostain ne Ellenin pojat saivat tartunnan ja todennäköisesti kodin ulkopuolelta.

ei ainakhaa:.

Vaikka päiväkodeissakin pakteereita ja flunssaa, mutta on tutkittu, että lapset voivat henkisesti paremmin, jos saavat edes osapäivästä olla hoidossa päiväkodissa.

Siellä on enemmän virikkeitä kun pelkästään kotona, ja toisia lapsia. Päiväkodissa joutuu jakamaan ja oppii sosieelisemmaksi toisia kohtaan jo kouluakin ajatellen.

Ja ne lapset, jotka ovat aina kotona pelkäävät eniten ekaluokalla koulussa ja joutuvat sitten koulukiusatuiksi ja sairastamaan kaikki ne lastentaudit, jotka toiset jo päiväkodissa sairastivat.

• Ylpeilevä Kopittelij kirjoitti:

Mutta ymmärrän kyllä Elleniä... Hän kärsi ainakin masennuksesta ja näki sekavia näkyjä 2000, niin hyvin ymmärtää että ei ole voimavaroja omia lapsiaan edes hoitaa !

Lainausta kirjasta Ellen G White/ Kristillisiä kokemuksia

s. 43: " Taakkani tuli yhä raskaammaksi kunne sieluntuskani tuntui suuremmalta kuin saatoin kestää... Vihdoin minut saatiin suostutelluksi olemaan läsnä omassa kodissani pidetyissä kokouksissa... "
        " Tunsin olevani liian heikko pystyäkseni mihinkään omatoimiseen ponnisteluun, mutta sydämeni yhtyi ystävieni anomuksiin..."

Kyllä tästä näkee, että Ellen kärsi monen asteisista psyykkisistä häiriöistä ja en yhtään ihmettele¨, että hän ei jaksanut pieniä lapsiaan hoitaa vaan
        teki näin...

Lainausta lisää Ellenin G Whiten kirjasta Kristillisiä kokemuksia:

" toisen kahden vuoden ja kahdeksan kuukauden ikäisen olimme jättäneet Mainen valtioon, ja toisen yhdeksän kuukauden ikäisen New Yorkiin"...

• Kopittelija007 kirjoitti:

Mutta ymmärrän kyllä Elleniä... Hän kärsi ainakin masennuksesta ja näki sekavia näkyjä 2000, niin hyvin ymmärtää että ei ole voimavaroja omia lapsiaan edes hoitaa !

Lainausta kirjasta Ellen G White/ Kristillisiä kokemuksia

s. 43: " Taakkani tuli yhä raskaammaksi kunne sieluntuskani tuntui suuremmalta kuin saatoin kestää... Vihdoin minut saatiin suostutelluksi olemaan läsnä omassa kodissani pidetyissä kokouksissa... "
        " Tunsin olevani liian heikko pystyäkseni mihinkään omatoimiseen ponnisteluun, mutta sydämeni yhtyi ystävieni anomuksiin..."

Kyllä tästä näkee, että Ellen kärsi monen asteisista psyykkisistä häiriöistä ja en yhtään ihmettele¨, että hän ei jaksanut pieniä lapsiaan hoitaa vaan
        teki näin...

Lainausta lisää Ellenin G Whiten kirjasta Kristillisiä kokemuksia:

Jos Ellen sanoo näin:

..."Vihdoin minut saatiin suostutelluksi olemaan läsnä omassa kodissani pidetyissä kokouksissa... "

niin kyllä tämä hyvin kuvaa tilannetta mitä se oli... :O

• Tuo erysipelas

Pikku tarkennus John Herbert kuoli 3kk sikaruusuun

on kova tauti. Kokemusta on! Nostaa yli 40 asteen kuumeen. Voi ollla kasvoissakin.Joku streptokokki sen aiheuttaa. Siihen tehoavat vain kovimmat antibiootit. 1800-luvulla ei selviämismahdollisuuksia.

• Tuo erysipelas kirjoitti:

on kova tauti. Kokemusta on! Nostaa yli 40 asteen kuumeen. Voi ollla kasvoissakin.Joku streptokokki sen aiheuttaa. Siihen tehoavat vain kovimmat antibiootit. 1800-luvulla ei selviämismahdollisuuksia.

AIHEHAN OLI KULKUTAUTI - JOTEN SIITÄ VIELÄ

Jeesuksen kulkutaudista Raamattu kertoo näinkin:

Matt.9:35
        Jeesus kulki
        sitten kaikissa kaupungeissa ja kylissä. Hän opetti synagogissa, julisti ilosanomaa taivasten valtakunnasta ja paransi kaikki ihmisten taudit ja vaivat.

Matt.4:23
        Jeesus kulki
        sitten joka puolella Galileaa. Hän opetti seudun synagogissa, julisti ilosanomaa Jumalan valtakunnasta ja paransi kaikki ihmisten taudit ja vaivat.
        24 Hänen maineensa levisi sieltä koko Syyriaan.

PAKOLAISVENE KULKURILLE
        JONKA AINAKIN RIIVAAJAT TUNNUSTIVAT

Mark.3:9 Jeesus käski opetuslastensa pitää venettä varalla, jottei hän jäisi väkijoukon jalkoihin.
        10 Hän näet oli parantanut monia, ja niin kaikki, joilla oli vaivoja, tungeksivat häntä kohti yrittäen koskettaa häntä.
        11 Kun saastaiset henget näkivät hänet, ne heittäytyivät hänen eteensä ja huusivat: "Sinä olet Jumalan Poika!"

JEESUS LOI KULKUREITA - SEURAAJIAAN

Luuk.6:18
        Kaikki he olivat tulleet kuulemaan Jeesusta ja hakemaan parannusta tauteihinsa. Myös saastaisten henkien vaivaamat tulivat terveiksi.
        19 Jokainen yritti väentungoksessa päästä koskettamaan häntä, sillä hänestä lähti voimaa, joka paransi kaikki.

antti

• äiskä,,

Eikös Jeesus käskenyt jättämään kaikki ja seuraamaan itseään.Sanoma täytyy viedä kaikkialle maailmaan.Tässä tapauksessa äiti ei hyljännyt lapsiaan, vaan hommasi parhaat mahdolliset hoitajat,että voi itse lähteä saarnamatkoille.Juuri luin tämänpäiväisestä paikallis lehdestä että lapsi syntyi jakuoli samana päivänä. siis vielä nykyäänkin lapsia kuolee vaikka on hyvät hoidot. Ei kukaan varmaan oikesti halua syyllistää äitiä kuulukoon sitten mihin seurakuntaan hyvänsä.Älkää siis tuomitko,se voi sattua joskus myös omalle kohdalle.

• White kriitikko

Tässä aloituksessa on nyt monenlaista tyhjää räpätystä ja liekö paniikki iskenyt, kun samaa täytyy tuputtaa useampaan viestiketjuun.

Ensinnäkin lastenhoitotaidoilla ja sillä onko ihmisellä jotakin hengellisesti annettavaa, ei liene suoranaista yhteyttä. Eeli, Samuel, Daavid tai Luther eivät saaneet pidettyä poikiaan kurisssa eivätkä tämän ajan lapsipsykologit varmasti pitäisi Jesajaa tai Hooseaa hyvänä isänä, kun antoivat lapsilleen sellaisia nimiä kuin "saalis rientää ryöstä joutuu" tai "ei armahdettu" tai "ei minun kansani."

Toiseksi kirjoittajalla ei selvästi ole käsitystä siitä, mitä tapahtui. James White sai kutsuja matkustaa ja Ellen halusi seurata miehensä mukana. Heillä ei ollut vakituista ansiotuloa eikä usein kunnolla rahaa ruokaan. Tämä oli heidän työtään. Lisäksi heidän kotinsa, huolimatta köyhyydestä, oli kuin hotelli jossa laukkasi vierasta aamusta iltaan silloin, kun he olivat kotona. Sekin oli lastenhoidon kannalta hankala tilanne. Aluksi Whitet tekivät matkaa pienen lapsen kanssa, mutta kun se alkoi tuntua mahdottomalta niin hyvä, varakas, lapsirakas, uskova perhe tarjoutui lasta hoitamaan. Vanhin lapsi piti hoitopaikasta (ehkä enemmän kuin kodistaan) ja oli Howlandien kodissa suurimman osan seuraavasta viidestä vuodesta. Nuorempien lasten hoitoajat olivat lyhyempiä, eikä Willien (joka piti äidistään) tai Edsonin (joka ei aina pitänyt äidistään) myöhemmissä tiedoissa ole mitään sellaista, mikä osoittaisi tämän hoiden olleen jollakin tavalla vastemmielistä. Edson taisi näistä kahdesta olla pitempään toisten hoidossa.

Omat vanhempani jättivät minut joskus parivuotiaana jonkun matkan takia hyvän vanhemman ystävän hoitoon ja paikasta tuli minulle niin rakas, että kouluikään asti olin jatkuvasti kinuamassa lupaa päästä näiden kahden ystävällisen eläkeläisikäisen ihmisen luoksi yökylään. Kyllä kunnon kyläpaikka aina kotiolot voittaa, eli suomeksi jotakin sen tapaista, että tietämättä näiden hoitojen pituudesta tai hoito-olosuhteista enempää, ei kannata suuria väittää.

Sitäpaitsi 1800 -luvlla oli erilainen kollektiivinen lastenhoitoajattelu kuin nyt. Ihmiset jättivät lapsiaan paljon nykyistä herkemmin sukulaisilleen, ystävilleen ja naapureilleen, eikä kukaan pitänyt sitä minään. Vielä nytkin kun kuuntelen afrikkalaisten tai etelä-amerikkalaisten maahanmuuttajien tarinoita, niin useat eivät tee mitään numeroa siitä, että heidän tätinsä, isoäitinsä tai joku muu on hoitanut heitä pitkiä aikoja lapsuudessa työnhaun, köydyyden tai sodan aiheuttamien toiselle paikkakunnalle siirtymisten vuoksi. Olen tavannut useampia, jotka itse tai joiden lapset ovat olleet vuosia toisten hoidossa ja jotka pitävät tätä täysin normaalina jopa hyvänä, jos hoitajalla on omia vanhempia paremmat taloudelliset tai henkiset resurssit hyvän kasvatustuloksen saamiseen.

Mitä tulee lasten kuolemaan, niin Whitien ahkera matkustaminen päättyi 1852. Muutaman kuukauden ikäisenä kuollut Herbert syntyi 1860. Henry oli asunut normaalissa kotioloissa vuosia ennen sairastumistaan 1863. Kummankaan kuolleen lapsen kohdalla ei kannata yrittää löytää syitä sen enempää matkustamisesta kuin hoidostakaan. Asiat vain sattuvat olemaan niin, että 1800 -luvun lapsikuolleisuus oli paljon suurempi kuin nyt.

Mitä tulee Ellen Whiten kirjoitustaitoon ja sihteereihin. Tämä kommentti sopii paljon myöhempään aikaan, jolloin hänen lapsensa olivat jo aikuisia ja perheellisiä.

Ellen Whitessa on paljon ihan järkevääkin arvostelun aihetta, mutta tämän palstan taso ei huokuttele niitä täällä käsittelemään. Järkevä arvostelu lähtee kuitenkin faktoista ja 1800 -luvun tilanteesta eikä sellaisesta kuvitelmasta, että 1800 luvun amerikkalaisen olisi pitänyt ymmärtää ja elää 2000 -luvun suomalaisten kasvatusnormien mukaan.

• kriitikkoko?

"White kriitikko" Kai A. ei nyt kuitenkaan kritisoinut, millään tavalla E. Whitea, vaan esitti kaikenlaisia selityksiä sille, että miksi Ellen White ei viitsinyt tehdä sitä ja tätä, koska hänellä oli paljon tärkeämpääkin tekemistä, mm. kirjoitusten kopiointia valvomiensa sihteerien toimesta ja pitihän sitä olla hyvinkin tarkka siitä, että Ellen Whiten omia käsityksiä tullaan korostomaan kirjoituksissa sanatarkasti ja kaikki näyt, unet ja muut harhat saadaan tuotua esille. "Minulle näytettiin" hokemaa tuli toistaa mahdollisimman usein E. Whiten määräyksestä.

Kriitikoksi ei voida kutsua sellaista henkilöä, joka saa palkkansa "kritisoimastaan" yrityksestä ja ajaa sen etuja. Kriitikon tulee olla sitoutumaton ja jäävätä itsensä.

• Ei toimessa enää

Kai Arasola on jo eläkkeellä!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe