Pitopalvelu- ja catering työt/Päiväraha/Osapäiväraha/Ateriak..

Pitopalvelu & Cateri

Tervehdys Verotiimi,

Olen työskennellyt viimevuoden määräaikaisella työsuhteella.

Työtehtäviini on kuulunut juhlien valmistelu työnantajan toimipisteessä ja juhlien valmistelu- ja pito vaihtelevien asiakkaiden tiloissa.

Olen pääsääntöisesti kulkenut kotoani (12 km) työnantajan toimipisteeseen, mutta joskus olen siirtynyt suoraan kotoani asiakkaan tiloihin. Asiakkuuksia on ollut hajanaisesti Jyväskylän kaupunginrajojen sisällä ja sen ulkopuolella.

-> Juhliin kulkemiseen ja tarvikkeiden kuljettamiseen olen käyttänyt työnantajan ajoneuvoa. Työnantajan toimipisteelle matkustamiseen olen käyttänyt julkisia kulkuneuvoja.

Joskus juhlien järjestämiset ovat venyneet jopa yli 14h työpäiviksi.
Työsopimuksessani ei ole kirjattu, että työetuna kuuluisi ruoka ja työnantajan kanssa olemme sopineet että "kuormasta ei syödä" koska juhlien ostaja on ruuasta itse maksanut plus pitopalvelu ei ole yksittäisille kuluttajille suunnattu ravintolapalvelu.
Samasta syystä myös työskennellessäni työnantajan toimipisteessä työskenellessä minulla on ollut omat eväsleivät mukana.

Toisin sanoen juhlien aikana asiakkaiden luona ja yrityksen toimipisteessä minulla on mukana ollut omat mukana omat eväsleivät. Juhlia ja tilaisuuksia oli varsin tiuhaan ja arvioin, että yrityksen juhlakomennuksia työajasta on ollut noin puolet. Juhlakomennukset puolestaan ovat jakaantuneet siten, että puolista niihin olen lähtenyt kotoa ja puolista koti-työnantajan toimipiste-asiakastilaisuus reitillä.

Onkohan minulla mahdollisuus / edellytyksiä saada päiväraha korvauksia tai osapäiväraha korvauksia tai ateriakorvausta?

Ps. Kuuluuko catering-työt ns. erityisaloihin? z

1

107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei Pitopalvelu & Cateri ja kiitos kysymyksestäsi!

Erityisaloja ovat tavallisimmin rakennus-, maanrakennus- ja metsäalat. Näillä aloilla työntekemispaikkaa joudutaan vaihtamaan usein alalle tunnusomaisen työn lyhytaikaisuuden vuoksi ja niillä ei yleensä ole varsinaista työntekemispaikkaa. Antamiesi tietojen perusteella sinulla on varsinainen työntekemispaikka (työnantajan toimipiste) etkä työskentele erityisalalla.

Jos työnantajasi ei ole maksanut sinulle päivärahaa tai ateriakorvausta edellytysten mukaisista työmatkoista, voit vähentää lisääntyneet elantokustannukset esitettyäsi niistä riittävän selvityksen. Pelkkä selvitys siitä, että työmatka on tehty, ei riitä, vaan sinun tulee esittää tositteellinen selvitys syntyneistä todellisista lisääntyneistä kuluista.

Jos todellisia kuluja ei ole mahdollista selvittää, vähennyksen määrä arvioidaan. Arvioituna elantokustannusten lisäyksenä voidaan vähentää vuosittain annettavan Verohallinnon yhtenäistämisohjeen mukaiset määrät. Edellytyksenä on lisäksi, että erityinen työntekemispaikka (asiakas) on yli 15 kilometrin etäisyydellä joko varsinaisesta työpaikasta tai asunnosta, riippuen siitä, kummasta matka on tehty ja yli 5 kilometrin päässä sekä varsinaisesta työpaikasta että asunnosta.

Kevätterveisin,

Mikko Verotiimistä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      269
      2345
    2. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      96
      1909
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      91
      1413
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      70
      1120
    5. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      17
      1102
    6. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      39
      1001
    7. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      971
    8. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      968
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      932
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      39
      905
    Aihe