Miksi joillain on pahenemisvaiheita?

ihmettelevä

Minua on aaltomainen MS-tauti diagnosoituna parin vuoden takaa. Käytän interferoni-lääkehoitoa pistoksina.

Minua ihmetyttää sellainen, että että tiedän joitain aaltomaista MS:sää sairastavia, joilla on esim. vuoden välein tai jopa pari kertaa kuussa pahenemisvaiheita ja ovat niihin saaneet kortisonipulssin, niin miksi nämä potilaat eivät käytä interferoni-lääkitystä? Minulle lääkäri on sanonut, että interferonihoidon aikana ei tule pahenemisvaiheita.

Miksi siis kaikki aaltomaista MS-tautia sairastavat eivät käytä interferonia, vaikka heillä olisi siihen oikeus Suomen lain mukaan?? Johtuuko neulakammosta? Mutta minusta pistäminen on paljon pienempi haitta kuin pahenemisvaiheet ja se että joutuu menemään mahdollisesti jopa sairaalaan niiden takia ja ottamaan kortisonia.

Osaako joku kertoa syyn tähän?

5

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höm..

      Ehkä on viisaampiakin ihmisiä,MS-tautiin ei ole täsmälääkettä.
      Miks pitäis olla koekaniini?
      Minulla on olut MS 35v. ja olen valitettavasti kokeillut pistos lääkettä,vähän painostuksen alla.
      Lääke laski kuntoani kuin ,lehmänhäntä.
      En ota nyt muuta kuin iltaisin Triphtyllia.
      Olen aina ollut sitä mieltä,että tämä tauti on paljon myös päästä kiinni,jos ajattelee ettei musta ole mihinkään,ei myös sit ole.
      Tietysti on ihmisiä jolla on tämä tauti niin paha,ettei siinnä enää voi edes positiivisesti ajatella.(voimia heille)

    • interferonia kehiin

      Mulla on ollut tauti jo 15 vuotta ja sain heti alusta alkaen interferonihoidon. En ymmärrä, miksi sitä pelätään. Mä en ole ollut päivääkään sairaalahoidossa/poissa työelämästä sairauteni takia ja pystyn urheilemaan edelleen. Hoito ei siis aiheuta ainakaan mulle mitään sivuvaikutuksia. Teen töitä lähes viikottain 50 - 60 tuntia ja pärjään ihan hyvin, kunhan saan välillä ottaa pienet päiväunet.

      Se, mitä itse olen taudista ymmärtänyt, on se, että tauti muuttuu ajan mittaan pahemmaksi. Vaikka siis käytätkin lääkettä, se ei estä taudin etenemistä. Sen sijaan se hidastaa sitä ja lyhentää/ pienentää pahenemisvaiheita ja niiden haittaavuutta.

      Tällä hetkellä mulla on lievää halvaantuneisuuden tunnetta vasemmassa jalassani (josta on eturistiside leikattu ennen taudin toteamista). Se on joinain päivinä pahempi ja joinain parempi, eikä edelleenkään estä mitään, tuntuu vain ärsyttävältä.
      :(

      Oletan, että lääke auttaa, mutta ei estä taudin etenemistä. Kannattaa siis käyttää sitä, koska ei siitä haittaakaan tunnu olevan. Mun ei ainakaan tarvitse edes maksaa siitä enää, mikä on ihan kiva juttu

      • uskon asia?

        Mistä tiedät, mikä olisi kuntosi ilman lääkitystä? Se voisi olla parempikin? Millään konstilla/testillä ei lääkkeen "parantavaa" vaikutusta pystytä testaamaan.


    • regei

      Mullakin dg- 01 ja n. 1½vuotta pistelin sitten lopetin kun tulin todella kipeeksi.
      Yhtään pahenemista ei ole tullut ja neurologin näin viimeksi 2v sitten maskussa kun sellainen tapaaminen kuului kuntoutukseen.
      Sirlaludia tosiaan kirjoitti josta on apuja ollut ja tarjoustalon geelejä olen "lihaksiini" laittanu tarvittaessa .

    • Mäsäläinen

      Itse MS potilaana olen käyttänyt betaferonia alusta asti, mutta ei ole lääke estänyt pahenemisvaiheiden tuloa. On ollut näköhermon tulehduksia ja liikuntakyvyn menetystä siten että pyörätuoli on tullut tutuksi. Nyt olen viimeisen pahiksen vuoksi siinä tilanteessa että lääke menee vaihtoon, Gilenya seuraavaksi. Nyt ollut ilman lääkitystä jonkin aikaan koska betaferon nosti maksa-arvoja liikaa ja ne piti saada laskemaan ennen uutta lääkitystä. Niin ja tänä aikana kun oon ollut ilman lääkitystä ei ole pahiksia ollut, ainakaan vielä...Ei se lääkitys pahisten tuloa estä mutta voi vähentää niitä. Ja mitä tautiin yleensä tulee, MS on jokaisella erilainen ja käyttäytyy yksilöllisesti on sitten lääkitystä tai ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe