Ateismi

irti uskosta

Tämän päivän Hesarissa on tiedetoimittaja Susanne Björkholmin mielenkiintoinen artikkeli "Jumalattomalle jokin on pyhää". En osaa laittaa linkkiä, mutta ehkä joku toinen osaa. Kannattaa lukea ja keskusteluakin varmaan saadaan aikaiseksi.

11

151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • irti uskosta

Sorry. Mielipidekirjoitus.

• Pekka-

"Ateistina olen tehnyt pitemmän matkan kuin uskova. Päässyt sinne asti, missä ymmärrän ja hyväksyn sen, että en ole sen kummempi elämänmuoto kuin muutkaan, eikä minulla ole mitään ulkoa annettua oikeutta pörhistellä tällä planeetalla oman pyhyyteni kaipauksen voimin."

Hyvin sanottu.

• 1213

"Ateistina olen tehnyt pitemmän matkan kuin uskova. Päässyt sinne asti, missä ymmärrän ja hyväksyn sen, että en ole sen kummempi elämänmuoto kuin muutkaan, eikä minulla ole mitään ulkoa annettua oikeutta pörhistellä tällä planeetalla oman pyhyyteni kaipauksen voimin."

Mielestäni tuo on nimenomaa pörhistelyä omalla "puhyydellä" (korkeampiarvoisuudella). Vähän kuin sanoisi, "en minä ole mitenkään parempi kuin muut, jotka ovat minua tyhmempiä ja kehittymättömämpiä".

• Susanne Björkholmin mielestä uskonto perustuu käsistä karaneeseen pyhyyden kokemukseen jonka avulla ihminen tekee itsestään tärkeän.

Eli S.B:n mukaan uskovan ajattelu menisi näin:
      "Koska koen olevani tärkeä ja haluan olla tärkeä, minun on oltava tärkeä!"

Uskova tekeekin itsestään ikuisen olennon ja samalla kertaa, ainakin kristinuskossa, muista ali-ihmisiä jotka joutaa vaikka ikuiseen kidutukseen.

Koska uskovaa pelottaa todellisuus, hän on keksinyt oman turvallisemman todellisuutensa, jossa kaikki palaset napsahtaa paikoilleen, asiat saa merkityksensä ja uskova miksi-kysymystulvalleen vastaukset, sekä rauhalliset yöunet.

Uskonto merkitseekin uskovalle samaa kuin unilelu merkitsee lapselle.
      Se antaa turvallisuudentunnetta.

• Linkki tehdään näin: kun haet vaikka hakukoneella linkkejä tai näet juttuun johtavan linkin nettisivulla, laita hiiren osoitin linkin kohdalle ja paina hiiren oikeanpuoleista painiketta. Siihen pitäisi ilmestyä valikko, josta löytyy vaihtoehto "kopioi pikakuvake". Valitse se, ja kun sitten kirjoitat viestiä, paina viestikentän kohdalla hiiren oikeaa, ja valitse "liitä". Hyvä linkki, laitan nastan täksi päivää.

• atte343433

Suurin syy uskonnoille on kuoleman pelko..senhän takia Jaakob on täälläkin toitottanut, että uskovilla on "toivoa"..Me ateistit olemme hyväksyneet, että elämä ei ole ikuista, vaan kaikella on aikansa..mistään kuoleman jälkeisestä elämästä ei ole yhtään todistetta!

• "Kun joku sanoo: "Ei ole mitään pyhää", niin pillastuvat jo ateistitkin."

- Stanislaw Jerzy Lec

• satunnainen ateisti

Kun huomasin tuon tekstin Hesarin sivuilla, innostuin hieman, ja varauduin jo linkittämään sen tänne kommenttiraidoilla varustettuna. Vilkaisin vielä, kuka oli kirjoittaja... tiedetoimittaja, ok, kuulostaa lupaavalta lähtökohdalta.

Mutta sitten se olikin vähän lässähtänyt tuulihattu. Tuli mieleen että kirjoittajalla oli fiilis: "hei, lukekaas muutkin mitä mä just kekkasin!" Liukenin vähin äänin paikalta, enkä jaksanut innostua siitä niin paljon että olisin tehnyt aloituksen tänne. Ei eillä että olisin ollut eri mieltä Björkholmin kanssa, vaan se nyt oli vähän liian monta kertaa luettua nettitekstiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      607
      2476
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      413
      1975
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      23
      1850
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1468
    5. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1456
    6. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      65
      1359
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      122
      1204
    8. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      22
      990
    9. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      958
    10. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      51
      866
    Aihe