Lampaan hoidosta?

KysymysLammas

Moi! Eli ois pari kysymystä lampaista. Haluaisin saada enemmän tietoa lampaista, kun haluaisin tulevaisuudessa muutaman lampaan. Eli...

1. Kuinka paljon lampaalle pitää antaa päivässä rehua, entä niitä lampaan kivennäisiä?

2. Käykö lampaan keritsemiseen teroitetut sakset?

3. Miten lampaan sorkkia hoidetaan? Kuinka monta kertaa vuodessa.ne pitää hoitaa?

4. Voiko lammasta mm. Taluttaa?

5. Millaiseen ulkoaitaukseen lampaat pitää laittaa talveksi?

6. Pitääkö lampaan aitausta vaihtaa välillä?

Kiitos jos vastaisitte ! :)

5

353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KysymysLammad

      Saa sitten kertoa muutakin jota en muistanut mainita tuossa! :) ja tietenkin omia tapahtumia lampaiden kanssa.

      • KysymysLammas

        Siis ulkorakennukseen ei ulkoaitaukseen :D


    • Jäärämetsäläinen

      1. Lammas syö heinää n. kilon päivässä, mutta tykkäävät esim kuivatusta leivästä, porkkanasta, pajunoksista.. Maatalouskaupasta saa kivennäistä, jossa on ruokintaohje. Pienelle lammasmäärälle kannattaa ostaa nuoluvati, sellainen kova kivennäiskivi, jota nuolevat vapaasti. Havunoksat ovat hyvä "kivennäinen". Lampaille ei sovi hevosten kivennäinen. Suolakivi pitää olla.

      2. Käy, mutta ostin itse nettikaupasta keritsimet, ei ole kalliit ja paljon paremmat kuin tavalliset sakset.

      3. Oksasaksilla tai vastaavilla katkaisen palan kärjestä keväällä ja syksyllä, samalla kun keritsen lampaan. Toisilla sorkat kuluu kaivaessa maata ilman lyhentämistä.

      4. Voi, varsariimu on aika hyvä lampaalle.

      5. Suomenlammas pärjää tarhassa, jossa on kolmiseinäinen katos, mutta vesi jäätyy. Käytän itse vanhaa autonrengasta, jonka sisään laitan vesisaavin ja sen ympärille sulanapitokaapelin.

      6. Tarha voi olla sama koko ajan, jos riittävän iso, ettei maa muutu talloessa mutavelliksi. Laidun, eli paikka jossa kesällä syövät vapaasti ruohoa, kannattaa jakaa lohkoihin, joita vuorottelee, jos se on mahdollista.

    • joskus lampaita

      Olen kerinnyt palnjon tavallisilla fiskarsin oransseilla saksilla, puoli tuntia ja lammas,
      Lammasta voi taluttaa,. Aluksi se hyppii ja pomppii, mutta tottu sitten kulkemaan narussakin. Päitset, tai koiran kuonopanta on parempi kuin pelkkä kaulaan sidottu naru. Huom. lammas kulkee parhaiten, jos kuljettaa jauhoämpriä toisessa kädellä ja houkuttelee elikon sen avulla seuraamaan.
      Lampaiden sorkkia en ole joutunut hoitamaan ollenkaa, kävelivät itse sopivan lyhyiksi. , siis paitse se yksi jonka jalat naapurin emäntä kävi keväisin siistimässä lehmän sorkkahoitovälineillä.

      • KysymysLammas

        Okei! Kiitos vastauksista!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3554
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3269
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2408
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe