Lampaan hoidosta?

KysymysLammas

Moi! Eli ois pari kysymystä lampaista. Haluaisin saada enemmän tietoa lampaista, kun haluaisin tulevaisuudessa muutaman lampaan. Eli...

1. Kuinka paljon lampaalle pitää antaa päivässä rehua, entä niitä lampaan kivennäisiä?

2. Käykö lampaan keritsemiseen teroitetut sakset?

3. Miten lampaan sorkkia hoidetaan? Kuinka monta kertaa vuodessa.ne pitää hoitaa?

4. Voiko lammasta mm. Taluttaa?

5. Millaiseen ulkoaitaukseen lampaat pitää laittaa talveksi?

6. Pitääkö lampaan aitausta vaihtaa välillä?

Kiitos jos vastaisitte ! :)

5

811

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KysymysLammad

Saa sitten kertoa muutakin jota en muistanut mainita tuossa! :) ja tietenkin omia tapahtumia lampaiden kanssa.

• KysymysLammas

Siis ulkorakennukseen ei ulkoaitaukseen :D

• Jäärämetsäläinen

1. Lammas syö heinää n. kilon päivässä, mutta tykkäävät esim kuivatusta leivästä, porkkanasta, pajunoksista.. Maatalouskaupasta saa kivennäistä, jossa on ruokintaohje. Pienelle lammasmäärälle kannattaa ostaa nuoluvati, sellainen kova kivennäiskivi, jota nuolevat vapaasti. Havunoksat ovat hyvä "kivennäinen". Lampaille ei sovi hevosten kivennäinen. Suolakivi pitää olla.

2. Käy, mutta ostin itse nettikaupasta keritsimet, ei ole kalliit ja paljon paremmat kuin tavalliset sakset.

3. Oksasaksilla tai vastaavilla katkaisen palan kärjestä keväällä ja syksyllä, samalla kun keritsen lampaan. Toisilla sorkat kuluu kaivaessa maata ilman lyhentämistä.

4. Voi, varsariimu on aika hyvä lampaalle.

5. Suomenlammas pärjää tarhassa, jossa on kolmiseinäinen katos, mutta vesi jäätyy. Käytän itse vanhaa autonrengasta, jonka sisään laitan vesisaavin ja sen ympärille sulanapitokaapelin.

6. Tarha voi olla sama koko ajan, jos riittävän iso, ettei maa muutu talloessa mutavelliksi. Laidun, eli paikka jossa kesällä syövät vapaasti ruohoa, kannattaa jakaa lohkoihin, joita vuorottelee, jos se on mahdollista.

• joskus lampaita

Olen kerinnyt palnjon tavallisilla fiskarsin oransseilla saksilla, puoli tuntia ja lammas,
      Lammasta voi taluttaa,. Aluksi se hyppii ja pomppii, mutta tottu sitten kulkemaan narussakin. Päitset, tai koiran kuonopanta on parempi kuin pelkkä kaulaan sidottu naru. Huom. lammas kulkee parhaiten, jos kuljettaa jauhoämpriä toisessa kädellä ja houkuttelee elikon sen avulla seuraamaan.
      Lampaiden sorkkia en ole joutunut hoitamaan ollenkaa, kävelivät itse sopivan lyhyiksi. , siis paitse se yksi jonka jalat naapurin emäntä kävi keväisin siistimässä lehmän sorkkahoitovälineillä.

• KysymysLammas

Okei! Kiitos vastauksista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      65
      1802
    2. Nainen, onko sinussa sitä aitoa feminiinisyyttä jäljellä

Vai onko se jäänyt meikkien, korujen, hameiden ym. alle peittoon? Onko naisellisuutesi aitoa vai opetettua? Jos teet nai
      Ikävä
      366
      1199
    3. Kirjoita jotain

Kivaa, hellää ja piristävää
      Ikävä
      138
      973
    4. Missäs se Miss Suomussalmi luuraa?

Jokin aika sitten eräs myyjätär tituleerasi itsensä Miss Suomussalmeksi. Asiakas oli kuulemma Tokmannin kassalla todennu
      Suomussalmi
      15
      866
    5. Voisit nainen joskus vastata minulle

Ja antaa jotain itsestäsi. Pientä tunnistetta ja juttua itsestäsi ja meistä. Kannustan.
      Ikävä
      63
      642
    6. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      81
      636
    7. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      41
      628
    8. Päälle hautaus?

Hautauksissa puhutaan päällehautauksista jos vaikka mies on kuollut ensin ja vaimo 20 vuotta myöhemmin! Todellisuudessa
      Lieksa
      95
      603
    9. On tuota ikäeroa meillä kyllä aivan liian paljon

Etsi samanikäistä kuin olet, niin minäkin.
      Ikävä
      45
      528
    10. Mies Naiselle pyydän...

älä satuta minua.
      Ikävä
      47
      515
    Aihe