Eräs ateisti sano kerran ettei hän VOI uskoa Jumalaan.

Seuraavalle vuoro

Hän kyllä mielellään uskoisi jos olisi valuuttunut siitä että Jumala todella on olemassa. Mietitäämpä yhdessä eri syitä sille miksi ihmiset uskovat tai eivät voi uskoa Jumalan olemasa oloon.

Yksi syy ateistin epäuskoon kaikella varmuudella, että uskovaisillakin itselläänkin on varsin kummallisia käsityksiä siitä minkälainen heidän Jumalansa on. Siis siitä jumalasta mihin he sitten kehoittavat muita, ateistiakin uskomaan. Ateistillahan ei ole omaa kokemusta Jumalasta ja siksi ovat uskovat ateistille ikäänkuin peili Jumalasta ja jos he antavat Jumalasta kummallisen ei-uskottavan kuvan on sekin omiaan karsimaan Jumalan olemassaolon uskottavuutta ateistin ajattelussa.

Mitä sanotte tästä?
Ja mitä sanotte itse asiasta .

12

108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin se vain on

Syntinen ihminen vihaa Jumalaa, joten ihan sama millaisen kuvan kukakin antaa. Lähtökohtaisesti ihminen ei halua Jumalaa elämäänsä. Vain pienen pieni joukkoa ihmisiä hyväksyy Jumalan ja pelastuu. Muut eivät. Se siitä.

• syntinen

"""Syntinen ihminen vihaa Jumalaa, joten ihan sama millaisen kuvan kukakin antaa. Lähtökohtaisesti ihminen ei halua Jumalaa elämäänsä. """

6 Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen.

• ajatuksia

Näille kristinusko palstoille kirjoittelee monet eri seurakuntien edustajat, joilla voi olla pieniä eroavaisuuksia opinkohdista. Tärkeimmät opinkohdat ovat kuitenkin samat, eli se, että pelastus on vain armosta Jeesuksen kautta, että Raamattu on Jumalan Sanaa ja uskomme perusta ja että yhteinen toivomme on iankaikkinen elämä Jeesuksen luona taivaassa.

Yksi syy, miksi ateisti ei usko voi ehkä olla se,että uskovainen "puhuu kaanaan kieltä", toisin sanoen uskovainen ja ateisti puhuvat "eri kieltä, eivät ymmärrä toisiaan. Joskus voi olla, että uskovainen ei ole itse tutustunut Raamattuun siten, että osaisi osaisi perustella uskoaan Raamatun Sanalla.

Suurin syy, luulisin, on kuitenkin se, että ateisti itse asettaa omassa mielessään uskovaisesta ihmisestä niin SUURET odotukset, että hän tietää, ettei hän itse ainakaan pystyisi niitä koskaan täyttämään.

Ja edelliseen liittyen yksi syy on myös se, että ateisti, joka kyllä saattaa olla kiinnostunut uskosta, voi pelätä, että jos tulisikin uskoon, niin miten sitten pysyisi uskossa.

Asia on kuitenkin niin, että jos usko kiinnostaa, on se Jumalan kutsu ihmiselle eikä se ei ole sillion ihmisestä itsestään, vaan Jumalasta; ihminen on siis herätyksessä.

Usko ei kuitenkaan ole jokamiehen, niinkuin Raamattu sanoo.

Toiseksi ihmisen itsensä asettamat korkeat ihanteet ja vaatimukset oikeista uskovaisista ihmisistä, ovat ihan oikeita, mutta ihminen ei itse pysty itseään miksikään muuttamaan. Hetki aikaa ihminen voi yrittää näytellä hyvää ihmistä, mutta se ei onnistu pitkän päälle. Vain Jeesus voi muuttaa ihmistä. Kun sanoo Jeesukselle "tahdon", silloin antaa elämänsä Hänelle ja Hän saa ruveta tekemään ihmisessä työtään. Kun Hänen kanssaan seurustelee (rukoilee, käy Sanan kuulossa ja lukee Raamattua), alkaa muuttua, ei omin voimin.

Kolmanneksi: miten pysyn uskossa? Itse ei voi pitää itseään uskossa, vaan edellä mainitun kautta, eli Jeesuksen "seurassa" Sanan kautta pysyy uskossa ja Jeesus on luvannut pitää siitä huolen ja vie "alkamansa työn ihmisessä hyvään loppuun saakka." Liitto Jeesuksen kanssa pitää ja pysyy, koska Hän on se toinen osapuoli.

Sellainen ihminen, joka haluaa uskoa, löytää tarpeeksi uskolleen todisteita Jumalan olemassaololle. Ja sellainen joka ei halua uskoa, löytää epäilyksilleen todisteita ja syitä sille, miksi ei uskoa. Kuitenkin Paholainen uskoo Jumalan olemassaoloon.

• ajatuksia

nimim. ajatuksia
        korjaa kirjoitustaan siten,että lause, joka alkaa: "Usko ei .." on väärässä paikassa,se kuuluisi viimeiseen kappaleeseen kohtaan kolmannelle riville sanan: "uskoa" jälkeen. Viimeisen rivin "Paholainen" pitäisi olla "Paholainenkin".

Pyydän anteeksi virheitä.

• adventtisisar
        ajatuksia kirjoitti:

nimim. ajatuksia
        korjaa kirjoitustaan siten,että lause, joka alkaa: "Usko ei .." on väärässä paikassa,se kuuluisi viimeiseen kappaleeseen kohtaan kolmannelle riville sanan: "uskoa" jälkeen. Viimeisen rivin "Paholainen" pitäisi olla "Paholainenkin".

Pyydän anteeksi virheitä.

ei kun se käärmeensikiö pitää kirjoittaa pienellä peellä, sieltä se onkin, hanurista, peestä! Siis puhun paholaisesta.

• oma lehmä

>>Yksi syy ateistin epäuskoon kaikella varmuudella, että uskovaisillakin itselläänkin on varsin kummallisia käsityksiä siitä minkälainen heidän Jumalansa on. >>

Voi pitää pitkälle paikkansa. Itse olen joskus jollekin tokaissut, että tietyn tyyppisten uskovaisten seurassa ja vaikutuksesta kyllä jumala-usko katoaa sillä niin omituisilta joidenkin uskovien ja uskonnollisten yhtymien usko ja opit voivat ulkopuolisesta vaikuttaa.

Johonkin uskonyhteisöön kuuluva ei varmaankaan näen mitään ristiriitaa oman uskonsa ja todellisuuden välillä koska uskonyhteisö elää tätä uskon todellisuutta ja kaikki epätoivottavat kysymyksenasettelut ja epäilykset voidaan laittaa ja laitetaankin vastustajan eli paholaisen viettelysten piikkiin.

• Ilm.18:4

>>>Johonkin uskonyhteisöön kuuluva ei varmaankaan näen mitään ristiriitaa oman uskonsa ja todellisuuden välillä koska uskonyhteisö elää tätä uskon todellisuutta ja kaikki epätoivottavat kysymyksenasettelut ja epäilykset voidaan laittaa ja laitetaankin vastustajan eli paholaisen viettelysten piikkiin.>>>

Olet harvinaisen oikeassa "oma lehmä". Jos vielä koko suku ja lähipiiri ovat jo "toisen tai kolmannen polven babylonialaisia", jotka seurustelevatkin vain pääasiassa toistensa kanssa, niin ei ole mikään ihme, jos pidetään kaikenlaisia merkillisiä uskomuksia totuutena, jotka jo uskomatonkin ihminen näkee aivan järjettömäksi (mitä ne usein ovat ja usein vielä epäoikeudenmukaisiakin, esim. maallisen, väkivaltaisen Israelin siunaaminen ja iankaikkisen piinan helvettioppi). Ja sen lisäksi kun vielä "demonisoidaan" kaikki toisin uskovat, niin siinäpä onkin vahva "Babylonin muuri" ympärillä varjelemassa, ettei kenelläkään olisi mitään mahdollisuutta päästä vapaaksi "Baabelin vankeudesta".

• siemen...

Ateisti etsii omanäköistä jumalaa, jonka hän on itse luonut. Siksi hän eivoi tulla uskoon, koska jumala olisi hänennäköisensä jumala.

Siksi ero uskossa on niin valtava, ettei hän osaa kuunnella todistusta, että saisi siitä kiinni.

• oma lehmä

>>Ateisti etsii omanäköistä jumalaa, jonka hän on itse luonut. Siksi hän eivoi tulla uskoon, koska jumala olisi hänennäköisensä jumala.>>

Näinköhän? Eivätköhän uskovaiset(kin) tee samoin? Yleensä ihminen taitaa pyrkiä luomaan Jumalan omaksi kuvaksensa ja niiltä osin kun tuo jumalankuva ei uskovaisen mittoihin sovi, se tuomitaan Paholaiseksi

• Näinkin se on joskus

Usein ovat ateistit rehellisiä epäuskossaan - heille ei teeskentelevä uskominen ole vaihtoehto - kun taas monelle uskovalle on juuri epäilystä seuraava etsiminen johtanut uskoon - epäily on antanut aiheen varmistua Jumalan olemassaolosta.

Kun ateisti kohtaa uskovan ihmisen jonka käyttäytyminen on (ainakin hänelle) täysin epäloollista ja muistuttaa enemmän jonkinlaista pelon sekaiseen toiveajatteluun perustuvaa kiihkoilua, kuin todellista asiallista järkevää ajattelua ja hän ihmetteleekin ihmisten "typeryyttä" sen sijaan että että alkaisi etsimään itse etsimään. Näin uskovat ovat käytöksellään tavallaan "auttaneet" häntä päättämään että Jumalaa ei ole olemassa.

https://www.youtube.com/watch?v=MjPIdaG5mKQ

• // Ja sellainen joka ei halua uskoa, löytää epäilyksilleen todisteita ja syitä sille, miksi ei uskoa. Paholainenkin uskoo Jumalan olemassaoloon. //
      (Nimimerkki: ajatuksia)

Niin. Raamattukin toeaa, että paholainen PELKÄÄ tulevaa tuomiotaan ja senvuoksi riehuu. Eäilijät joutuvat puolustelemaan epäuskoisuuttaan, sillä uskomien on luonnollista. Ei sitä tarvitse selitellä.

EPÄUSKON PUOLUSTUS

Yksi syy on oma pahuus, jota tahdotaan peitellä.
      Petollisin syy on ylenmääräinen hyvinvointi, jolloin ei tarvitse ajatella Jumala-asiaa.
      Kolmas pääsyy on itsekeskeisyys. Kun oma napa on maailman napa ja kun hyvyyden ja pahuuden välinen taistelu tarkoittaa vain sitä, että joku yrittää estää minun menestymistäni - silloin ei ajattele, että voipi olla olemassa ylin tuomari, joka näkee ihmisen sisälle ja vaatii tilille muiden unohtamisesta.

JUMALAAN USKOMINEN VOI OLLA HELPPOA

Kun upseeri näkeeuskoliset soturinsa, hän saattaapi käsittää, että on joku kaiken yläpuolella, jonka tarvitsee vain sana sanoa ja luontoa myöden kaikki tottelee. Näin on käynyt ...

Jeesus ja Kapernaumin sadanpäällikkö Matt. 6.

5 Kun Jeesus oli saapunut Kapernaumiin, muuan sadanpäällikkö tuli hänen luokseen ja pyysi häneltä apua
      6 sanoen: "Herra, palvelijani makaa kotona halvaantuneena, kovissa tuskissa."
      7 Jeesus sanoi: "Minä tulen ja parannan hänet."

8 Mutta sadanpäällikkö vastasi: "Ei, Herra, en minä ole sen arvoinen, että tulisit kattoni alle. Sano vain sana, ja palvelijani paranee.
      9 Minä tottelen itsekin toisten käskyjä ja komennan omia sotilaitani. Kun sanon sotilaalle: 'Mene', niin hän menee, tai toiselle: 'Tule', niin hän tulee, tai palvelijalleni: 'Tee tämä', niin hän tekee."
      10 Tämän kuullessaan Jeesus hämmästyi ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: "Totisesti: näin vahvaa uskoa en ole tavannut yhdelläkään israelilaisella

11 Minä sanon teille, että niin idästä kuin lännestä tulee monia, jotka taivasten valtakunnassa käyvät aterialle yhdessä Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin kanssa.
      12 Mutta ne, joiden oli määrä periä valtakunta, heitetään ulos pimeyteen. Siellä itketään ja kiristellään hampaita."
      13 Sitten Jeesus sanoi sadanpäällikölle: "Mene. Tapahtukoon niin kuin uskot." Sillä hetkellä palvelija parani.

antti

• pahaakin pahempi ?

?? jaa että mitä ?
        En oikein nyt pysynyt mukana ? Oliko tämä siis yksi syy miksi ateisti ei voi uskoa Jumalan olevan olemassa, johon paholainenkin uskoo? Ateisti on näköjään Antin mielessä pahempi kuin paholainen - jotenkin pahaakin pahempi ..

""Että Jumalaan uskominen on niin helppoa ? Että sellainen joka ei halua uskoa, löytää epäilyksilleen todisteita ja syitä sille, miksi ei uskoa. ""

No ilmankos maailma on niin täys erilaisia jumalia, yks toistaan kummallisempia.

Kun sinä uskot ja minä uskon - sinä et kuitenkin usko minun jumalaani enkä minä sinun jumalaasi .. ateisti ei usko sen enempää sinun kuin minun jumalaani.

Kuka meistä on niin paha, jonka itsekyyttä tahdotaan peitellä ja niin ylenmääräinen hyvinvoipa, ettei ei tarvitse ajatella Jumala-asiaa? Kuka on se itsekäs. Kenen oma napa on maailman napa ja kenelle hyvyyden ja pahuuden välinen taistelu tarkoittaa vain sitä, että joku yrittää estää minun menestymistäni . Ateistiko - koska hän ei voi uskoa jumaliin ?

Onko se se Antin jumala johon paholainenkin uskoo ja johon ateistien pitäis uskoa ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      151
      1497
    2. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      585
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe