Ilmastointi miten sattuu

helteet iski

Ei pelaa taas autoissa ilmastointi. joko se ei toimi lainkaan, tai pitää hirveää meteliä mutta mitään ei tapahdu.

tai sitten jos se toimii niin usein auto on niin kylmä että meinaa vilu tulla kun on pukeutunut ulkona vallitsevaan 30 asteen helteeseen!

varsinkin pitkän matkan liikenteessä tuntuu olevan nimen omaan näin että liian kylmällä ja kaupunkiliikenteessä toisin päin siellä ei toimi ollenkaan tai huonosti.

korjatkaa nyt ne autot ja kuljettajia on koulutettava ilmastoinnin käyttöön tuntuu että jos se toimii niin se on sitten ihan täysillä!

55

824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaupunkikuski

      Kaupunki busseissa useassa mallissa matkustamon ilmastointi hoituu automaattisesti.
      Ei auta kuskille valittaa, valita liikennöitsijälle.

      • kaupunkiliikenteessä

        Ilmastointiautomatiikka on ihan hevon perseestä. Auto voi olla kuin sauna mutta silti ilmastointi ei toimi koska sisälämpötilan pitäisi nousta vielä asteella! Ja jos ne on ohjelmoitu vielä niin ettei ilmastointi juurikaan toimi että polttoainetta ei kulu niin paljoa. Niin kuljettaja ei voi mitään!

        Koko ilmastointijärjestelmän hallintaan riittäisi ihan hyvin kaksi keinukatkaisin kojetauluun. Kanavapuhallus pois / päälle, sitten kompressori pois / päälle.

        Niin kaikki osaisi käyttää. Painaa vaan kaksi nappia alas ja kylmää tulee. Paitsi jos korjaamolla on laiminlyöty ilmastoinnin huolto ja kylmäaine karannut.


    • adsfadsfadsfs

      Olikos se niin että HSL saattaa vaatia ilmastoituja autoja, mutta ei taideta valvoa että toimivatko ne oikeasti. :)

    • Turha laite

      Kun pysäkkejä on paljon niin mikään ilmastointilaite ei pysty viilentämään ilmaa ellei säädä työntämään jatkuvasti jääkylmää ilmaa. Silloin taas matkustajat valittaa että on kylmä.

      • pääkipeä

        Juu... turha laite se on matkustajan näkökulmasta
        kuskin näkökulmasta se on helvetin tärkeä viritys.
        kokeilepas, hyvä mies, istua 10tunttia 32 asteessa..
        ja seuraavana päivänä jatketaan sama homma ..


        välillä Ihmetyttää oikein hirveästi miten tä on mahdollista, et vuonna 2014 ilmastointi toimi samalla tavalla kuin 30 luvulla..

        Venäläisen TV propagandan uhrina uskallan väittää, että jopa T-72 tankeissa ilmastointi on asennettu ja toimi huvin ;(
        Niin sen takia iloiset venäläiset panssarivaunumiehet ovat 24h valmiina rynnäkköön:(

        Meillä täällä... tekninen kehitys mäni täysin eri suuntaan...
        ilmastointi kesällä lämmittää ja talvella jäähdyttää..:(


        Neuvostoliitossa syntyneenä ja jopa vähän asuneena minun neuvostomieleeni ei tulee muuta kuin loistava johtajan Stalinin sanat: jokaisella ongelmalla on oma sukunimensä ja etunimensä..:(

        toisin sanojen kuka prkl. kantaa vastuuta ilmastoinnin toimivuudesta?


    • kyllä pystyy..

      Turha selittää ettei ilmastointi pysty viilentämään kaupunki busseja. Se on nähty että varmasti pystyy jos laitteet on kunnossa ja toimivat kuten kuuluisi. Valitettavasti kyse on rahasta, halvinta olisi jos autossa olisi pelkkä alusta, penkit ja moottori miljoonan kilometrin huoltovälillä.

      • kylmäaine karkaa

        Linja auton ilmastointikojeen jäähdytysteho on useita kymmeniä kilowatteja. mutta jos kylmäaine vähissä niin ei jäähdytä kunnolla. kylmä aine karkaa letkujen läpi ja kompressorin akselin välistä. jos on jäänyt keväällä täyttämättä niin silloin ei toimi kunnoolla.


      • Hmmm.jos puoli seinää aukea niin vaikea sitä bussia on pitää viileänä ilmastointi laitteissa ei riitä kapasiteettiä


      • kapasiteettia löytyy
        jukni69 kirjoitti:

        Hmmm.jos puoli seinää aukea niin vaikea sitä bussia on pitää viileänä ilmastointi laitteissa ei riitä kapasiteettiä

        Ei riitä kapasiteettia? Esimerkiksi Sutrak AC 136 G3 IV jäähdytysteho 44kW, ilmamäärä 8800m3/h, kompressorin tilavuus 775cm3, virrankulutus 105 ampeeria/24v.

        Onko tosiaan niin että vajaalla viidelläkymmenellä kilowatilla ei saada yhtä bussia pidettyä viileänä? Ovet aukeaa mutta ilmastointikojeen puhaltimet pitävät bussia ylipaineisena jolloin ilmavirta on sisältä ulos päin eikä lämpö pääse sisään.

        Ongelma on siinä, että ilmastointilaitteita ei huolleta ja vajaalla kylmäainemäärällä ne eivät toimi kunnolla, jäähdytystehoa puuttuu. Suodattimet saattaa olla tukossa jne. huollon puutetta.

        Lisäksi polttoaineen kulutus nousee merkittävästi mikäli ilmastointi laulaa täydellä teholla koko ajan.


      • kapasiteettia löytyy kirjoitti:

        Ei riitä kapasiteettia? Esimerkiksi Sutrak AC 136 G3 IV jäähdytysteho 44kW, ilmamäärä 8800m3/h, kompressorin tilavuus 775cm3, virrankulutus 105 ampeeria/24v.

        Onko tosiaan niin että vajaalla viidelläkymmenellä kilowatilla ei saada yhtä bussia pidettyä viileänä? Ovet aukeaa mutta ilmastointikojeen puhaltimet pitävät bussia ylipaineisena jolloin ilmavirta on sisältä ulos päin eikä lämpö pääse sisään.

        Ongelma on siinä, että ilmastointilaitteita ei huolleta ja vajaalla kylmäainemäärällä ne eivät toimi kunnolla, jäähdytystehoa puuttuu. Suodattimet saattaa olla tukossa jne. huollon puutetta.

        Lisäksi polttoaineen kulutus nousee merkittävästi mikäli ilmastointi laulaa täydellä teholla koko ajan.

        Käytännössä meidän scaloissa ei riitä potkua vaikka säätäisi täydet tehot ei viilennä esim. Tänään 21.05


      • kapasiteettia löytyy
        jukni69 kirjoitti:

        Käytännössä meidän scaloissa ei riitä potkua vaikka säätäisi täydet tehot ei viilennä esim. Tänään 21.05

        Eli ilmastointikojeet on huoltamatta, kylmäainevajausta niin ei jäähdytä kunnolla.


      • jukni69 kirjoitti:

        Käytännössä meidän scaloissa ei riitä potkua vaikka säätäisi täydet tehot ei viilennä esim. Tänään 21.05

        Oikein mukavasti ilmastointi toimi koko päivän runkolinja 550:n Scaloissa; Ulkona 26-28, sisällä 23-25, juuri sopivan viileältä tuntui myös matkustamossa aina kun päättärillä siellä kävin :D Ja ajoin kolmella eri autolla päivän aikana... Ja näissä ilmastointi käynnistyy lämpötilan ollessa 25 ja sammuu 23:ssa, väliajan viilennys normi kattokanava puhalluksella automaattisesti... ja kukaan ei kattoluukkua avannut, merkki siitä että liian kuumaa ei ollut ;)


      • huolto ei pelaa
        helbkuski kirjoitti:

        Oikein mukavasti ilmastointi toimi koko päivän runkolinja 550:n Scaloissa; Ulkona 26-28, sisällä 23-25, juuri sopivan viileältä tuntui myös matkustamossa aina kun päättärillä siellä kävin :D Ja ajoin kolmella eri autolla päivän aikana... Ja näissä ilmastointi käynnistyy lämpötilan ollessa 25 ja sammuu 23:ssa, väliajan viilennys normi kattokanava puhalluksella automaattisesti... ja kukaan ei kattoluukkua avannut, merkki siitä että liian kuumaa ei ollut ;)

        Niin mutta ne on nyt uusia ja kun aika kuluu mene vaikka viisi tai kymmenen vuotta niin eipä toimi enään.


      • huolto ei pelaa kirjoitti:

        Niin mutta ne on nyt uusia ja kun aika kuluu mene vaikka viisi tai kymmenen vuotta niin eipä toimi enään.

        Niin pitkään kun minä niillä saan vakituisesti ajaa niin taatusti toimii; se on pitkälti kuljettajastakin kiinni että kuinka kärkkäästi vioista osaa valittaa...


      • kapasiteettia löytyy kirjoitti:

        Eli ilmastointikojeet on huoltamatta, kylmäainevajausta niin ei jäähdytä kunnolla.

        Hmmm. Lähes uusia autoja n.90000 ajettuja... ...ilmeisesti kaikki 6kpl kompuravikasia


      • kapasiteettia löytyy
        jukni69 kirjoitti:

        Hmmm. Lähes uusia autoja n.90000 ajettuja... ...ilmeisesti kaikki 6kpl kompuravikasia

        Harvoin kompressorissa on vikaa vaan kylmäainetta ei ole järjestelmässä tarpeeksi. Koska sitä karkaa letkujen läpi ja kompressorin akselitiivisteen välistä.

        Se pitäisi joka kevät täyttää, jos ei ole täytetty niin eipä toimi.

        Eikö takuu ole autoissa vielä voimassa jos lähes uusia, eikun takuuhuoltoon laittamaan ilmastointi kuntoon.


      • chjh
        huolto ei pelaa kirjoitti:

        Niin mutta ne on nyt uusia ja kun aika kuluu mene vaikka viisi tai kymmenen vuotta niin eipä toimi enään.

        mitä välii....


    • jagge

      mun jaguaarissa toimii ilmastointi

    • joskus koitettu

      Jos laittaa säädöt niin että pysyy viileänä niin ihmiset valittaa että puhaltaa kylmää ilmaa. Kyse ei ole siitä riittääkö teho vaan siitä että ihmiset olettaa että viilennys pitäis tapahtua ilman jäähdytetyn ilman puhallusta.

    • Viilennys

      Itse laitan matkustamoon lämmöt täysille ja ilmastoinnin vain kuljettajan tilaan. Ei paljoa kiinnosta matkustajien mukavuus. He ovat kuitenkin max 15 min kyydissä kun itse joutuu hikoilemaan 7-9 tuntia päivässä kuskin penkillä.

      • rtsko

        noi 18m2 aukeaa aina seinästä kerralla kun matkustajia tulee ja menee bussiin....On aika mahdoton yhtälö pitää autoa sopivan viileänä linjoilla, missä pysähdellään pysäkeille n. 30s-70 s välein. Kokeilkaa aukoa oman ilmastoidun auton kaikkia lvia tai jääkaapin ovea samaa tahtiin. Pysyykö viileys?


      • kapasiteettia löytyy
        rtsko kirjoitti:

        noi 18m2 aukeaa aina seinästä kerralla kun matkustajia tulee ja menee bussiin....On aika mahdoton yhtälö pitää autoa sopivan viileänä linjoilla, missä pysähdellään pysäkeille n. 30s-70 s välein. Kokeilkaa aukoa oman ilmastoidun auton kaikkia lvia tai jääkaapin ovea samaa tahtiin. Pysyykö viileys?

        Henkilöauton tai jääkaapin jäähdytyskojeiden suunnittelussa ei ole ajateltu että ovia avataan koko ajan joten viileys ei välttämättä pysy, jääkaapissa ainakaan.

        Mutta kaupunkiliikenteen linja-autoon ilmastointikojeita suunnitellessa käyttö on tiedossa ja jos auto ei pysy viileänä niin silloin on säästetty ja hankittu liian pieni ilmastointikoje tai sitten se toimii vajaateholla.


      • masa headhill
        kapasiteettia löytyy kirjoitti:

        Henkilöauton tai jääkaapin jäähdytyskojeiden suunnittelussa ei ole ajateltu että ovia avataan koko ajan joten viileys ei välttämättä pysy, jääkaapissa ainakaan.

        Mutta kaupunkiliikenteen linja-autoon ilmastointikojeita suunnitellessa käyttö on tiedossa ja jos auto ei pysy viileänä niin silloin on säästetty ja hankittu liian pieni ilmastointikoje tai sitten se toimii vajaateholla.

        Jahans, eli taas on syy liikennöitsijöissä..Eli käytännössä vaikka tuota n. 18m2(?) seinää pitäisi jatkuvasti auki, pitäisi sisällä olla viileätä....okei...Entäs kuumiin olosuhteisiin tehty Iveco, missä on hyvä ilmastointi. Aina kun aukaiset ovet, ilmastointi sammuu(alipaineistus). Pysyykö bussi viileänä ruuhkaisella linjalla-ei!! Ei ollut Keski-euroopassakaan paikallisbussissa viime kesänä sen viileämpää, kuin Suomessa, vaikka ilmastointi oli varmasti täysillä. TÄMÄHÄN ON IHAN SELVÄSTI kaikkien liikennöitsien salaliitto meitä kuljettajia kohtaan!! Nauravat kuskeille yhteisissä ilmastoimattomuustapaamisissa vuosittain, että ei laiteta ilmastointeja kuntoon, saavat kärsiä!! Itse tulevat tietysti paikalle hienoilla "meidän" tienaamilla limusiineilla, prrkl!!! ;)
        Ei lämmin luita riko, jos on kunto kohdallaan ei kuumuudesta ole haittaa. Nautitaan Suomen kesästä :)


      • kapasiteettia löytyy
        masa headhill kirjoitti:

        Jahans, eli taas on syy liikennöitsijöissä..Eli käytännössä vaikka tuota n. 18m2(?) seinää pitäisi jatkuvasti auki, pitäisi sisällä olla viileätä....okei...Entäs kuumiin olosuhteisiin tehty Iveco, missä on hyvä ilmastointi. Aina kun aukaiset ovet, ilmastointi sammuu(alipaineistus). Pysyykö bussi viileänä ruuhkaisella linjalla-ei!! Ei ollut Keski-euroopassakaan paikallisbussissa viime kesänä sen viileämpää, kuin Suomessa, vaikka ilmastointi oli varmasti täysillä. TÄMÄHÄN ON IHAN SELVÄSTI kaikkien liikennöitsien salaliitto meitä kuljettajia kohtaan!! Nauravat kuskeille yhteisissä ilmastoimattomuustapaamisissa vuosittain, että ei laiteta ilmastointeja kuntoon, saavat kärsiä!! Itse tulevat tietysti paikalle hienoilla "meidän" tienaamilla limusiineilla, prrkl!!! ;)
        Ei lämmin luita riko, jos on kunto kohdallaan ei kuumuudesta ole haittaa. Nautitaan Suomen kesästä :)

        Ilmastoinnin ei pitäisi sammua ovia avattaessa vaan vasta ovet suljettaessa jotta puhaltimien ylipaine ei vaikeuta ovien kiinnimenoa. Ei tietenkään pysy bussi viileänä jos jäähdytyslaitteet sammuvat heti kun ovet avautuvat vaikka silloin niiden pitäisi pyöriä maksimiteholla.

        Liikennöitsijät ei todellakaan laita ilmastointeja välttämättä kuntoon, on monia ilmastoituja autoja joissa ei ilmastointi ole toiminut vuosiin. Ilmeisesti järjestelmässä on jotain suurempaa vikaa eikä sitä enään edes aiota korjata.


      • masa headhill
        kapasiteettia löytyy kirjoitti:

        Ilmastoinnin ei pitäisi sammua ovia avattaessa vaan vasta ovet suljettaessa jotta puhaltimien ylipaine ei vaikeuta ovien kiinnimenoa. Ei tietenkään pysy bussi viileänä jos jäähdytyslaitteet sammuvat heti kun ovet avautuvat vaikka silloin niiden pitäisi pyöriä maksimiteholla.

        Liikennöitsijät ei todellakaan laita ilmastointeja välttämättä kuntoon, on monia ilmastoituja autoja joissa ei ilmastointi ole toiminut vuosiin. Ilmeisesti järjestelmässä on jotain suurempaa vikaa eikä sitä enään edes aiota korjata.

        Iveco on ainoa, missä ilm. sammuu ovien auettua..Ilmastointien huolto ei kuulu normihuoltoon...maksaa ekstraa, ja varsinkin rikkinäisten laityeiden korjaus on turhan kallista! Miksi laittaa rahaa muutaman vuoden päästä poistettavaan kalustoon, JOS EI OLE PAKKO! En minäkään( tuskin sinäkään?) laita mihinkään sellaiseen rahaa, minkä tiedän olevan tarpeetonta hetken ajan kuluttua! Itse ajattelen asiaa ns. maalaisjärjellä! Raha ratkaisee, ei hikipisarat! Ja nyt linjalle ajoon, ja katselemaan kauniita naisia, hyvää kesäistä työpäivää!


      • pois ratista
        masa headhill kirjoitti:

        Iveco on ainoa, missä ilm. sammuu ovien auettua..Ilmastointien huolto ei kuulu normihuoltoon...maksaa ekstraa, ja varsinkin rikkinäisten laityeiden korjaus on turhan kallista! Miksi laittaa rahaa muutaman vuoden päästä poistettavaan kalustoon, JOS EI OLE PAKKO! En minäkään( tuskin sinäkään?) laita mihinkään sellaiseen rahaa, minkä tiedän olevan tarpeetonta hetken ajan kuluttua! Itse ajattelen asiaa ns. maalaisjärjellä! Raha ratkaisee, ei hikipisarat! Ja nyt linjalle ajoon, ja katselemaan kauniita naisia, hyvää kesäistä työpäivää!

        siinähän se syy tuli, raha. raha raha raha täytyyhän johto portaan porsastella ja juhlia ei siinä kalustoon pidä liikaa laittaa rahaa kiinni. saati kuljettajiin tai työ hyvin vointiin. ei sellaisilla ole mitään merkitystä. kunhan johtajilla bisnekset pyörii jne.


      • masa headhill
        pois ratista kirjoitti:

        siinähän se syy tuli, raha. raha raha raha täytyyhän johto portaan porsastella ja juhlia ei siinä kalustoon pidä liikaa laittaa rahaa kiinni. saati kuljettajiin tai työ hyvin vointiin. ei sellaisilla ole mitään merkitystä. kunhan johtajilla bisnekset pyörii jne.

        Raha, raha!! Niin..., mitä on bisnes? Yritys yrittää tehdä voitollista tulosta, josta saadaan mitä....olisiko se rahaa? Voitoilla voi sitten omistajat pitää vaikka ryyppäjäisiä, jne! Jos kuljetusyrityksillä muutenkin kilpailuttamisien takia menee tulos miinuksella, tai huonolla plussalla, kannattaako korjata vanhojen autojen ilmastointeja Kahden lämpimän(toivottavasti) kesäkuukauden takia? Minun mielestäni ei kannata, vaikkakin se olisi mukava ajaa aina kaikilla herkuilla olevalla linja-autolla-tottakai!
        Mihin sinä käytät ne ylimääräiset rahat oman palkan saatuasi, jos niitä jää? Annatko hyväntekeväisyyteen, kerjäläisille, rahapulassa oleville työkavereille, vai teetkö niillä mitä huvittaa?


        Ps. minkä takia käyt töissä? Anna mä arvaan...,raha? Menikö oikein, käytkö ajamassa rahan vai jonkun ihan muun syyn takia?

        Ps2. Älä kerro kellekään, mutta minä käyn myös rahan takia töissä-toki voisin tehdä muutakin, mutta pidän linja-autolla ajamisesta!! :)

        Ja nyt ulos lenkille, täällä ainakin on kaunis ilma!


      • säästyy poltto aine
        masa headhill kirjoitti:

        Raha, raha!! Niin..., mitä on bisnes? Yritys yrittää tehdä voitollista tulosta, josta saadaan mitä....olisiko se rahaa? Voitoilla voi sitten omistajat pitää vaikka ryyppäjäisiä, jne! Jos kuljetusyrityksillä muutenkin kilpailuttamisien takia menee tulos miinuksella, tai huonolla plussalla, kannattaako korjata vanhojen autojen ilmastointeja Kahden lämpimän(toivottavasti) kesäkuukauden takia? Minun mielestäni ei kannata, vaikkakin se olisi mukava ajaa aina kaikilla herkuilla olevalla linja-autolla-tottakai!
        Mihin sinä käytät ne ylimääräiset rahat oman palkan saatuasi, jos niitä jää? Annatko hyväntekeväisyyteen, kerjäläisille, rahapulassa oleville työkavereille, vai teetkö niillä mitä huvittaa?


        Ps. minkä takia käyt töissä? Anna mä arvaan...,raha? Menikö oikein, käytkö ajamassa rahan vai jonkun ihan muun syyn takia?

        Ps2. Älä kerro kellekään, mutta minä käyn myös rahan takia töissä-toki voisin tehdä muutakin, mutta pidän linja-autolla ajamisesta!! :)

        Ja nyt ulos lenkille, täällä ainakin on kaunis ilma!

        ilmastointi vie polttoainetta n. 20l/100km joten korjaamaton ilmastointi tulee myös sitä kautta halvemmaksi.


      • säästyy poltto aine kirjoitti:

        ilmastointi vie polttoainetta n. 20l/100km joten korjaamaton ilmastointi tulee myös sitä kautta halvemmaksi.

        Jaa-a, muutaman litran tuo ero/100km näkyi olevan...


      • polttoainetta kuluu
        helbkuski kirjoitti:

        Jaa-a, muutaman litran tuo ero/100km näkyi olevan...

        Ei voi pitää paikkaansa. Paljon on kaupunki liikenteen keskinopeus? Jos se on vaikka 40km/h niin 100km ajetaan 2,5h. Muutama litra sanotaan vaikka 4 litraa. Eli polttoaineesta energiaa 40kWh 2,5 tuntiin. Moottorin hyötysuhteella käyttöön saadaa ehkä 1/3 eli 13kWh.

        Ilmastoinnin käyttämä keskimääräine teho olisi siis 5,2kW. Ei sillä linja-auton ilmastointikoje pyöri.

        Kompressorin ottoteho n. 20kW ja järjestelmän käyttämä sähköteho n. 2kW. Jo pelkkä sähkötehon kehittäminen vaatii moottorilta tehoa vähintään 4kW riippuen latausgeneraattoreiden hyötysuhteesta, joka vaihtelee kuormituksen ja kierrosluvun mukaan. Usein se on huonompi kuin 50%.

        Eli pelkkä sähkönkulutus lisäisi kulutusta mainitsemasi muutaman litran, kompressorin käyttämiseen ei riittäisi vielä mitään. Sen ottoteho on n. 20kW joten 2,5 tunnin aikana tarvitaan 50kWh, polttoainetta siis ainakin 15 litraa.

        Tähän sähkönkulutus päälle niin päästään n. 20l/100km polttoaineen kulutuksen lisääntymiseen. Lisäksi moottorilta otetettava reilu 20kWn teho lisää moottorin lämpökuormaa ja vaikuttaa jäähdyttimen tuulettimen ottamaan tehoon, joka nostaa polttoaineen kulutusta.

        Tämä siis jos koko jäähdytyslaitteisto käy koko ajan maksimitehollaan. Eli kompressori pyörii täydellä kuormituksella ja kaikki puhaltimet (siis lauhdutinpuhaltimet katolla ja höyrystinpuhaltimet jotka puhaltavat kattokanaviin jäähdytetyn ilman) käy maksimitehoillaan koko ajan.


      • polttoainetta kuluu kirjoitti:

        Ei voi pitää paikkaansa. Paljon on kaupunki liikenteen keskinopeus? Jos se on vaikka 40km/h niin 100km ajetaan 2,5h. Muutama litra sanotaan vaikka 4 litraa. Eli polttoaineesta energiaa 40kWh 2,5 tuntiin. Moottorin hyötysuhteella käyttöön saadaa ehkä 1/3 eli 13kWh.

        Ilmastoinnin käyttämä keskimääräine teho olisi siis 5,2kW. Ei sillä linja-auton ilmastointikoje pyöri.

        Kompressorin ottoteho n. 20kW ja järjestelmän käyttämä sähköteho n. 2kW. Jo pelkkä sähkötehon kehittäminen vaatii moottorilta tehoa vähintään 4kW riippuen latausgeneraattoreiden hyötysuhteesta, joka vaihtelee kuormituksen ja kierrosluvun mukaan. Usein se on huonompi kuin 50%.

        Eli pelkkä sähkönkulutus lisäisi kulutusta mainitsemasi muutaman litran, kompressorin käyttämiseen ei riittäisi vielä mitään. Sen ottoteho on n. 20kW joten 2,5 tunnin aikana tarvitaan 50kWh, polttoainetta siis ainakin 15 litraa.

        Tähän sähkönkulutus päälle niin päästään n. 20l/100km polttoaineen kulutuksen lisääntymiseen. Lisäksi moottorilta otetettava reilu 20kWn teho lisää moottorin lämpökuormaa ja vaikuttaa jäähdyttimen tuulettimen ottamaan tehoon, joka nostaa polttoaineen kulutusta.

        Tämä siis jos koko jäähdytyslaitteisto käy koko ajan maksimitehollaan. Eli kompressori pyörii täydellä kuormituksella ja kaikki puhaltimet (siis lauhdutinpuhaltimet katolla ja höyrystinpuhaltimet jotka puhaltavat kattokanaviin jäähdytetyn ilman) käy maksimitehoillaan koko ajan.

        Hmmm. Mikäköhän se keskinopeus on taajama bussilla? ei ainakan 40km/h... ...alueella jossa on 60 maks nopeus niin keskinopeus on ollut n.23-26 km/h. Ja keski kulutus ilmastointi päällä on meillä ollu scaloissa 34-41l/100km... ...menisi todella pienellä jo ilmastoinnin ottaisi pois päältä.
        Niin em nopeudet ja kulutukse on auto näytöltä työpäivien jälkeen tarkastettu kulutus seurantaa varten.


      • jukni69 kirjoitti:

        Hmmm. Mikäköhän se keskinopeus on taajama bussilla? ei ainakan 40km/h... ...alueella jossa on 60 maks nopeus niin keskinopeus on ollut n.23-26 km/h. Ja keski kulutus ilmastointi päällä on meillä ollu scaloissa 34-41l/100km... ...menisi todella pienellä jo ilmastoinnin ottaisi pois päältä.
        Niin em nopeudet ja kulutukse on auto näytöltä työpäivien jälkeen tarkastettu kulutus seurantaa varten.

        Runkolinjan Scaloissa keskikulutus minun ajamana auton oman mittarin mukaan 28-36 litraa/100km. Nyt hellepäivinä kun ilmastointi oli koko ajan päällä, 34-41 litraa/100km. Lisäystä siis muutama litra/100km... Ja jopa autokohtaiset erot ovat yllättävän suuria... Ja keskinopeus tuolla linjalla 26-30km/h, kellonajasta riippuen...


      • polttoainetta kuluu
        helbkuski kirjoitti:

        Runkolinjan Scaloissa keskikulutus minun ajamana auton oman mittarin mukaan 28-36 litraa/100km. Nyt hellepäivinä kun ilmastointi oli koko ajan päällä, 34-41 litraa/100km. Lisäystä siis muutama litra/100km... Ja jopa autokohtaiset erot ovat yllättävän suuria... Ja keskinopeus tuolla linjalla 26-30km/h, kellonajasta riippuen...

        Oletko ihan varma että auton oma näyttö näyttää totuuden. Mutta ilmastointi jatkuvasti täydellä teholla ei muutamalla litralla / 100km varsinkaan kaupunkinopeuksissa pyöri, siis linja-autossa!

        "jukni69"hän kirjoitti ettei ilmastointi jäähdytä ollenkaan. "helbkuski"lla taas jäähdyttää, mutta käykö todella 100% ajasta ihan täysillä, tuolla kulutuksella?

        Miten polttoaineenkulutus voi olla alle 40 litraa sadalla muutenkaan, kaupungissa? Kyllähän kaupunkiliikenteessä kulutus voi olla yli 60 litraa sadalle helpostikin.

        Kun ajetaan käytännössä joko kaasu tai jarru pohjassa, pysähdytään ihan vähän päästä, alhainen keskinopeus jolloin apulaitteiden jatkuva tehonkulutus vaikuttaa enemmän jne.

        Tuo 28-36 litraa vaikuttaa enemmän kaukoliikenne/pikavuoroauton kulutukselta millä ajetaan lähinnä maantieajoa pitkiä siivuja. Kaupunkiliikenteessä se on todella vähän, käytännössä saavuttamattomissa.


      • polttoainetta kuluu kirjoitti:

        Oletko ihan varma että auton oma näyttö näyttää totuuden. Mutta ilmastointi jatkuvasti täydellä teholla ei muutamalla litralla / 100km varsinkaan kaupunkinopeuksissa pyöri, siis linja-autossa!

        "jukni69"hän kirjoitti ettei ilmastointi jäähdytä ollenkaan. "helbkuski"lla taas jäähdyttää, mutta käykö todella 100% ajasta ihan täysillä, tuolla kulutuksella?

        Miten polttoaineenkulutus voi olla alle 40 litraa sadalla muutenkaan, kaupungissa? Kyllähän kaupunkiliikenteessä kulutus voi olla yli 60 litraa sadalle helpostikin.

        Kun ajetaan käytännössä joko kaasu tai jarru pohjassa, pysähdytään ihan vähän päästä, alhainen keskinopeus jolloin apulaitteiden jatkuva tehonkulutus vaikuttaa enemmän jne.

        Tuo 28-36 litraa vaikuttaa enemmän kaukoliikenne/pikavuoroauton kulutukselta millä ajetaan lähinnä maantieajoa pitkiä siivuja. Kaupunkiliikenteessä se on todella vähän, käytännössä saavuttamattomissa.

        Kyllä jos 60litraa saa menemään PA:tta niin liikenne suunnittelija vaihtoon ja kuski takasin hevosrattaita ajamaan tai auto korjaamolle


      • polttoainetta kuluu kirjoitti:

        Oletko ihan varma että auton oma näyttö näyttää totuuden. Mutta ilmastointi jatkuvasti täydellä teholla ei muutamalla litralla / 100km varsinkaan kaupunkinopeuksissa pyöri, siis linja-autossa!

        "jukni69"hän kirjoitti ettei ilmastointi jäähdytä ollenkaan. "helbkuski"lla taas jäähdyttää, mutta käykö todella 100% ajasta ihan täysillä, tuolla kulutuksella?

        Miten polttoaineenkulutus voi olla alle 40 litraa sadalla muutenkaan, kaupungissa? Kyllähän kaupunkiliikenteessä kulutus voi olla yli 60 litraa sadalle helpostikin.

        Kun ajetaan käytännössä joko kaasu tai jarru pohjassa, pysähdytään ihan vähän päästä, alhainen keskinopeus jolloin apulaitteiden jatkuva tehonkulutus vaikuttaa enemmän jne.

        Tuo 28-36 litraa vaikuttaa enemmän kaukoliikenne/pikavuoroauton kulutukselta millä ajetaan lähinnä maantieajoa pitkiä siivuja. Kaupunkiliikenteessä se on todella vähän, käytännössä saavuttamattomissa.

        Kyllä se Scanian oma näyttö on kuulemma tarkka. Ja nythän on kyse runkolinjasta 550 jossa keskinopeus n. 4-8km/h korkeampi kuin ns. keskustan linjoilla. Ja ei sitä kaasua ja jarrua ole pakko pohjaan painaa, ennakoida voi keskustassakin :) Olen ajanut Helsingin 65A/66A:takin (silloin kun olivat meillä) alle 40 litran/100km kulutuksella, vaatii toki hiukan taitoa ja tuuriakin liikenteen suhteen... Tulepa joskus kyytiin niin näytän sen kulutuksen, ei tarvitse epäillä :) Meillä on myös ajotapa- ja kulutus seuranta noissa autoissa, sen perusteella tulee kotiin kulutus ym. tiedot auto-ja kuljettajakohtaisesti...


      • polttoainetta kuluu
        helbkuski kirjoitti:

        Kyllä se Scanian oma näyttö on kuulemma tarkka. Ja nythän on kyse runkolinjasta 550 jossa keskinopeus n. 4-8km/h korkeampi kuin ns. keskustan linjoilla. Ja ei sitä kaasua ja jarrua ole pakko pohjaan painaa, ennakoida voi keskustassakin :) Olen ajanut Helsingin 65A/66A:takin (silloin kun olivat meillä) alle 40 litran/100km kulutuksella, vaatii toki hiukan taitoa ja tuuriakin liikenteen suhteen... Tulepa joskus kyytiin niin näytän sen kulutuksen, ei tarvitse epäillä :) Meillä on myös ajotapa- ja kulutus seuranta noissa autoissa, sen perusteella tulee kotiin kulutus ym. tiedot auto-ja kuljettajakohtaisesti...

        Kun pikavuoro autossa millä ajetaan pitkää pätkää maantieajoa, tietysti kaupungissakin poiketaan, kulutus on 30 litran tuntumassa niin miten sinä voit ajaa kaupunkiliikenteessä melkein samaan?

        Jos pysäkkejä on ihan vähän päästä niin todella täytyy ajaa joko kaasu tai jarru pohjassa jos meinaa aikataulussa edes pysyä. Juuri kun on saanut bussin vauhtiin niin täytyy taas pysähtyä.

        40-50 litraa sadalle on ihan normaali kaupunkikulutus ja sitten siihen päälle se ilmastointi niin voidaan päästä yli 60 litran. Talvella taas webasto voi viedä sen kymmenen litraa sadalle jos on todella kova pakkanen. Siis pelkkää kaupunkia ja keskusta-ajoa.

        Se on eri asia jos ajaa hissutellen tien tukkona ja yrittää saada kulutuksen mahdollisimman alhaiseksi mutta jos ajaa ronskisti vaan ja antaa palaa niin kyllä sitä lientä saa menemään ihan kiitettävästi.


      • polttoainetta kuluu kirjoitti:

        Kun pikavuoro autossa millä ajetaan pitkää pätkää maantieajoa, tietysti kaupungissakin poiketaan, kulutus on 30 litran tuntumassa niin miten sinä voit ajaa kaupunkiliikenteessä melkein samaan?

        Jos pysäkkejä on ihan vähän päästä niin todella täytyy ajaa joko kaasu tai jarru pohjassa jos meinaa aikataulussa edes pysyä. Juuri kun on saanut bussin vauhtiin niin täytyy taas pysähtyä.

        40-50 litraa sadalle on ihan normaali kaupunkikulutus ja sitten siihen päälle se ilmastointi niin voidaan päästä yli 60 litran. Talvella taas webasto voi viedä sen kymmenen litraa sadalle jos on todella kova pakkanen. Siis pelkkää kaupunkia ja keskusta-ajoa.

        Se on eri asia jos ajaa hissutellen tien tukkona ja yrittää saada kulutuksen mahdollisimman alhaiseksi mutta jos ajaa ronskisti vaan ja antaa palaa niin kyllä sitä lientä saa menemään ihan kiitettävästi.

        Ihme jankkaaja sä kyllä olet. Sinulla vain mutu tuntuma kaupunki kulutuksesta, minä ajan siellä päivittäin ja seuraan kulutusta kokoajan ja saan kahden viikon välein kirjallisen raportin kulutuksista kotiin. Mutta eihän se toki vielä mitään todista, eihän? Ja aikataulussa pysymiseen ei vaikuta kaasu tai jarru pohjassa ajo edelleenkään, keskinopeus kaupungissa sillä tyylillä pienempi kuin ennakoiden rauhallisesti ajaen...


    • ohjeet autossa

      Autoissa on selvät ohjeet että ei saa säätää alle 22 asteeseen johtuu siitä että ihmiset valittaa kun tulee kylmää ilmaa puhaltimista. Kun joka linjalla on n. 50 pysäkkiä niin mikään ilmastointi ei pysty tuottamaan riittävästi viilennystä. Enempi pitäisi panostaa siihen että ilma vaihtuisi riittävän nopeasti ja vedottomasti.

      • Kyllä tuo tuntuu ihan hyvin riittävän. Ja jäähdytetty ilma todellakin tuntuu paljon viileämmältä kuin lämmitetty ilma; Meillä ilmastointi jäähdyttää 23:een, joka on juuri sopiva, patterit taas lämmittävät 19:aan, joka taas tuntuu talvella liiankin lämpimältä...


      • kapasiteettia löytyy

        Jos autoon puhalletaan reippaasti jotain 5-10 asteista ilmaa niin luulisi sinne nyt vähän viileämpi tulevan kuin ulkoilmaan.

        Siis jääkylmää sisään minkä vaan puhaltimista lähtee! Jos kylmää ei tule niin kylmälaitteet eivät toimi oikein ja suodattimet voi olla tukossa jolloin ei tule ilmaa jne.


      • jusmakko

        niissä on kiinteä lämpötilan asetus,eli kuljettaja ei voi säätää sitä.


    • Niin selasta autoa ja kuljettajaa ei ole olemassakaan etteikö sikaosastolaiset valittaisi ne tyhjänpäiväiset kyttääjät.

      • No joo, tasan yksi nainen on tässä vuoden aikana runkolinjalla talvella tullut asiallisesti kysymään että saisiko matkustamoa hiukan viileämmälle... automatiikka kun lämmittää pari astetta liian kuumaksi minunkin mielestäni... yhtään muuta valitusta ei ole minulle ainakaan tullut 19 vuoteen... :)


    • jooseppe

      ennenkin on istuttu ratissa ilman ilmastointia,ja matkustajat ei varsinkaan tarvi etenkään kaupinkiliikenteessä ilmastointia,johan se viilee ilma karkaa ulos joka kerta kun ovet avataan.koneet kovilla joten ei ihme että ovat rikki koko ajan.

    • AMMAttikuljettaja

      Tosiasia on että ihmiset ei ymmärrä mitä niille kertoo!! Ei kuljettajan tehtävä ole kertoa matkustajalle miten tekniikka toimii!! Matkustajat voisivat olla tyytyväisiä että pääsevät edes perille!! Meillä on vain tapana valittaa jostakin!!! Ihmiset ovat erilaisia mistä johtuu osa turhasta marinasta!! Osa teistä ei edes ymmärrä mitä kirjoitin ei se mitään katso peiliin nyt kun sanon tämän saan kusipään leiman ja joku marisee oikein/väärin kirjoituksesta :) Mielestäni hyvinvointi valtiossa asiat ovat liian HYVIN!!

      • masa headhill

        Jos ajaa Rautatientorilta jonnekin pidemmälle paikkurilla asumalähiöihin(ei tarvitse olla moottoritie-ajoa), on kulutus telibusseillakin säästeliäästi ajettuna alle 30ltr-ainakin minun ajamana. 1.-akselisella pääsee vielä vähemmällä. Edellyttää, että auton säädöt on kohdallaan. Viime kulutus oli noussut viileämmistä keleistä n. 2ltr ilmastoinnin jauhaessa-kuitenkin pääsin auton mittarin mukaan juuri alle 30l/100km... Eihän se kulutus noin alhainen ole, ellei aja (=ole opetellut ajamaan)"eko-tyylillä"! Ihanne- olosuhteissa pääsee vieläkin pienemmällä!


      • jukni
        masa headhill kirjoitti:

        Jos ajaa Rautatientorilta jonnekin pidemmälle paikkurilla asumalähiöihin(ei tarvitse olla moottoritie-ajoa), on kulutus telibusseillakin säästeliäästi ajettuna alle 30ltr-ainakin minun ajamana. 1.-akselisella pääsee vielä vähemmällä. Edellyttää, että auton säädöt on kohdallaan. Viime kulutus oli noussut viileämmistä keleistä n. 2ltr ilmastoinnin jauhaessa-kuitenkin pääsin auton mittarin mukaan juuri alle 30l/100km... Eihän se kulutus noin alhainen ole, ellei aja (=ole opetellut ajamaan)"eko-tyylillä"! Ihanne- olosuhteissa pääsee vieläkin pienemmällä!

        Hmmmm. Volvo hybridillä ei päästy alle 30l/100km edes testi ajossa kaupukiliikenteessä ilman matkustajia


      • jukni kirjoitti:

        Hmmmm. Volvo hybridillä ei päästy alle 30l/100km edes testi ajossa kaupukiliikenteessä ilman matkustajia

        Mistähän tuo tieto on peräisin? :) Minä olen ajanut 24:sta hybridillä alle 30 litraa/100km ihan matkustajien kanssa, testi ajossa tyhjänä meni lähemmäs 25:ttä... Mutta yllättävän paljon se kuluttaa silti näihin uusiin Scaloihin verrattuna, joiden kulutus on kuulemma ollut talollekin positiivinen yllätys...


      • masa headhill
        helbkuski kirjoitti:

        Mistähän tuo tieto on peräisin? :) Minä olen ajanut 24:sta hybridillä alle 30 litraa/100km ihan matkustajien kanssa, testi ajossa tyhjänä meni lähemmäs 25:ttä... Mutta yllättävän paljon se kuluttaa silti näihin uusiin Scaloihin verrattuna, joiden kulutus on kuulemma ollut talollekin positiivinen yllätys...

        Olen Helbk. kanssa samalla linjalla. Hybrideillä en ole ajanut, mutta kuullut niistä samanlaista faktaa. Ei ole mikään mahdottomuus päästä alle 30ltr kulutuksiin säästeliäällä ajotyylillä teli-ja 1-akselisilla busseilla, edellyttää tietysti että säädöt ovat kohdallaan. Sen kyllä huomaa nopeasti, mikäli bussi kuluttaa liikaa omaan ajotapaan nähden. Eihän se ihan kaikilla linjoilla ole syystä tai toisesta mahdollista, mutta aina kannattaa yrittää!


      • masa headhill kirjoitti:

        Olen Helbk. kanssa samalla linjalla. Hybrideillä en ole ajanut, mutta kuullut niistä samanlaista faktaa. Ei ole mikään mahdottomuus päästä alle 30ltr kulutuksiin säästeliäällä ajotyylillä teli-ja 1-akselisilla busseilla, edellyttää tietysti että säädöt ovat kohdallaan. Sen kyllä huomaa nopeasti, mikäli bussi kuluttaa liikaa omaan ajotapaan nähden. Eihän se ihan kaikilla linjoilla ole syystä tai toisesta mahdollista, mutta aina kannattaa yrittää!

        Ei mennyt alle30 vaikka siellä oli volvon inssit ajamassa ja sammutus atomatikka ei toimi läheskään aina ja useasti joutuu palauttamaan auto ns.nolla tilaan päivällä... ...jopa teli scalalla saattaa päästä pienemmällä poltto aineella


      • jukni69 kirjoitti:

        Ei mennyt alle30 vaikka siellä oli volvon inssit ajamassa ja sammutus atomatikka ei toimi läheskään aina ja useasti joutuu palauttamaan auto ns.nolla tilaan päivällä... ...jopa teli scalalla saattaa päästä pienemmällä poltto aineella

        Insiröörit ei ole käynyt taloudellisen ajon kolulutuksessa ;D En ole kyllä minäkään päässyt pyynnöistä huolimatta... Juu, Scalalla hallisivu(Ruha-Itäkeskus) ajettu 19l/100km :D Ja ensimmäisen sivun jälkeen parhaimmillaan 25l/100km...


    • Kaupunkiliikenne

      Meillä palkitaan vähiten polttoainetta kuluttavat kuljettajat niin pidän aina ilmastonnin poissa päältä jotta saan jokavuotisen bonukseni.
      Kyllä se kattoluukun avaus riittää ihan hyvin.

      • maje

        Mikä on ilmaston oikea lämpötila tällaisella ilmalla?


    • Jaan kuuman

      Puupäät! Mulla kone aina 15c ia kylmää huokaa. Yksi päivä ei puhaltanu kuskille kylmää. Laitoin koneet kiinni niin ei puhaltanut matkustamoonkaan. Änkyrät valitti kuumaa. Afgaanit ja Pakitkin kävi voihkimassa. Kai siellä takasillan takana lämpöä sitten riitti.

      • Salmisen Pena

        Älkää aina valittako ! Talvella kylmä ja kesällä kuuma ! Vähentäkää kesällä vaatetta jos kuuma ja talvella lisätkää ja muistakaa nestetankkaus !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2785
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2684
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1505
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe